Jump to content
Annons

Soxic

Recommended Posts

Annons
  • Svar 74
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Populära inlägg

Soxic

Edit

drloop (oregistrerad)

MIke sjunger en harmoni till leaden.

Alltså inte samma toner som leaden.

Prova att komprimera skiten ur körerna och lägga dom torra utan effekter, ställ sedan in hur mycket du vill att kören skall höras, hörs kören lite mindre på vissa ord så får du åka med regeln.

Jag brukar inte alltid ha lika mycket botten och diskant på körer, naturligtvis beroende på vad man är ute efter för effekt.

Tänk på att lägger du stämmor och du sjunger i ett register där du kanske får rejält med tryck i låt oss säga 3khz (mitt problem område är ca 3khz) så kan det vara bra att sänka detta rejält annars kan du få körer som sticker ut på ett obehagligt sätt.

Det kan du göra genom att använda EQ, använda en desser som klarar att ställa ned på den frekvens du har problemet på, eller använda multibandskompressor och ta ned det frekvensband som stör mest, alternativt åka med regel, eller klippa ut precis där det låter värst och lägga på separata kanaler och göra nåt av ovan.... 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar att arbeta med bakgrundskörer och har gjort det i en helvetes massa år. Tidigt förstod jag, vilket gäller än idag:

Undermålig bakgrundssång kan sabba en i övrigt perfekt låt. Det kan handla om själva soundet, som Loopie var inne på ovan, att det är dåligt mixat etc. Men den mest kritiska faktorn är utförandet. Det finns INGEN ursäkt att låta någon som inte behärskar harmonier/kör sjunga bakgrundskörer, såvida "obehärskandet" i sig inte ska utgöra någon sorts poäng i resultatet. Eller; om det ska vara "allsång" där unisont går före harmonier.

Mitt starkaste tips är att efterlysa någon som kan hjälpa dig med bakgrundskörer.

Mig, till exempel 😉 (Just kidding, jag kan i och för sig sjunga, men jag låter som en fjolla. Och det vill inga punkare veta av. Här t.ex: "Just Another Punk Phucker" som jag ställde upp med i forumets sista Punkfestival 😉)

Edit: syftningsfel.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Sketbra Valle.

Jag håller med helt och hållet, köra är ingen lek. Tar mycket tid och kräver precision.

Ett annat trick som jag gillar är att lägga ett syntljud som spelar samma sak som körerna, viktigt att ljudet smälter in och bara supportar kören. På så sätt kan man feta till körerna, är nog inget för punklåtar kanske... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En stark fördel när man ska skriva stämmor är att ha en bra känsla för melodi överlag.

En riktigt bra stämma enligt mina ideal skulle lika gärna kunna vara lead och vice versa. (lyssna på Jimmy eat world)

Det går alltid att hitta toner som passar men det betyder inte att det är snyggt, känner många bra sångare som skriver mediokra stämmor

för att dom inte har det tänket.

Sen finns det andra effektiva metoder, när du har en spretig leadmelodi som inkluderar många toner kan det vara snyggt att bara köra en en/tvåtonig stämma

vilket kan få det att smälta ihop jävligt snyggt. Väldigt vanligt i hitlåtar, men jag ser det mer som utfyllnad än att det höjer leaden.

Men det går liksom inte att ta några genvägar, börja med att öva på sångmelodier överhuvudtaget och öva upp gehöret

Sitter det bör stämmor komma naturligt

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Inte sällan låter mina stämmor helt crazy utan leaden.

Så mina körer står inte upp för sig själv alla gånger utan är faktiskt i behov av andra för att komma till sin rätta plats i tillvaron så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Smaksak..

Mike Dirnts stämmor på dom tidiga plattorna är tokroliga. Brukar garva sönder när jag hör dom.

Oftast som exemplet ovan att han bara glider in på entoniga grejer i slutet på fraset i halvfalsett. Effektivt men lite roligt 🙂

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte alls hundra. Men om man sjunger "3rd harmony" innebär det väl att man sjunger "en tredje del" över leadens grundton, eller något liknande. T.ex. om leaden ligger i C-Dur, då sjunger "3rd harmony" ett E när leaden sjunger grundtonen C. Kan detta stämma? (måndagshumor) Sjunger man "3rd harmony" borde det nog vara så att stämman ska följa leadens melodi, men lite ljusare, alltid i samma förhållande?

Själv skulle jag nog kalla stämman för "Stämman. Du vet den ljusare".

- Vadå, du menar den ..löjliga?

- Nej nej. Den tuffa, den som är lite ljusare än den löjliga.

- Ah!

EDIT: Om min teori stämmer skulle "2nd harmony" ta ett D om lead sjunger C. Det skulle ju låta fruktansvärt. Så antingen håller inte min teori, eller så finns det inte en "2nd harmony".

Redigerat av Kokanin
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd! Vill gärna delta mer när jag har mindre bråttom, men gällande termer så har jag lite förklaringar.

Tersstäma = Stämman ligger parallellt med leadsången hela tiden, fast en ters högre (aldrig lägre). I en tersstämma är överstämman alltid en ters högre oavsett vilken ton leadsången tar.

Sextstämma = Samma som tersstämma, fast en ters NERÅT.

Kontrapunkt = När stämman inte följer något specifikt mönster, utan kan ligga både över och under leadstämman vid olika tillfällen.

När stämman ligger konstant lägre eller högre än leadsången, utan att ha en fast skalposition (typ ters, sext, kvint etc.) då kan man nog med gott samvete kalla det för bara en överstämma eller understämma utan att behöva bli mer specifik än så 🙂

Hoppas detta hjälper! Stämsång (och att spela i stämmor) är bland det roligaste jag vet i studion!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tanke är att om man kan få ett namn, begrepp, term på just den stilen/typen av stämma som utförs i exemplet så kan man skola sig lite och finna tydliga exempel på exempelvis youtube.

Ja, vänta ska bara kolla klart på "how to play every Steve Vai riff" på tuben först.

Tänkte börja spela gitarr idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd! Vill gärna delta mer när jag har mindre bråttom, men gällande termer så har jag lite förklaringar.

Tersstäma = Stämman ligger parallellt med leadsången hela tiden, fast en ters högre (aldrig lägre). I en tersstämma är överstämman alltid en ters högre oavsett vilken ton leadsången tar.

Sextstämma = Samma som tersstämma, fast en ters NERÅT.

Kontrapunkt = När stämman inte följer något specifikt mönster, utan kan ligga både över och under leadstämman vid olika tillfällen.

När stämman ligger konstant lägre eller högre än leadsången, utan att ha en fast skalposition (typ ters, sext, kvint etc.) då kan man nog med gott samvete kalla det för bara en överstämma eller understämma utan att behöva bli mer specifik än så 🙂

Hoppas detta hjälper! Stämsång (och att spela i stämmor) är bland det roligaste jag vet i studion!

Ja, fast hur ofta följer stämman melodin slaviskt i vanlig pop och rock?

Om man till exempel har en "ters" och en "kvint"stämma och båda är överstämmor

brukar man ju slappt benämna den som mer eller mindre har en ters som utgångspunkt för terstämma.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, jag hänger nog inte med här – varför just "NERÅT"?

Ligger inte sexten, precis som tersen, högre än primen?

Som jag uppfattar det. Sexten är två steg ner (lika många steg som ters), fast nedåt. Sedan kan det ju tolkas som den ligger över. Om du går upp en oktav, och sedan ner en ters. Då blir sextstämman en överstämma, men ligger "under" lead-sången.

Blir nog en fråga på det: Kan man kalla sextstämman, som ligger ljusare än lead-sången, för en överstämma? Eller kallas den då för "en ljusare understämma", eller dylikt? Hm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer det alltid att låta i harmoni eller är vissa toner ej samstämmiga när man sjunger i ters? Hoppas du förstår vad jag menar. Inte för att jag avser göra det, men borde det inte funka hyfsat att köra leadsången i t ex Melodyne och sen lyfta upp sången en ters så får man en tight stämma? 🙂

Det är beroende av hur leadmelodin går, men i de flesta fall kommer det låta bedrövligt om man följer melodin ton för ton.

Testa att spela in en melodi till en bakgrund, kopiera det spåret och pitcha den nya 3 tonsteg och döm själv.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag uppfattar det. Sexten är två steg ner (lika många steg som ters), fast nedåt. Sedan kan det ju tolkas som den ligger över. Om du går upp en oktav, och sedan ner en ters. Då blir sextstämman en överstämma, men ligger "under" lead-sången.

Det förvirrar än mer:

Två (hela) tonsteg UPP från C blir E.

Två (hela) tonsteg NER från C blir G# – och det är fan i mig ingen sext.

Sexten (till C) är ett A, som nås antingen fem (hela) tonsteg UPP, eller ett och ett halvt tonsteg NER.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt inlägg känns inte så relevant, tyvärr.

Inte? Du försöker ju ta varje genväg som går.

Varför lyssnar du inte när du får bra och genuina tips?

- Öva upp ditt gehör så slipper du allt teoretiskt tjafs.

- Nej, säg vad det kallas istället så jag kan youtuba det.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Det förvirrar än mer:

Två (hela) tonsteg UPP från C blir E.

Två (hela) tonsteg NER från C blir G# – och det är fan i mig ingen sext.

Sexten (till C) är ett A, som nås antingen fem (hela) tonsteg UPP, eller ett och ett halvt tonsteg NER.

Man räknar kanske uppåt, som du säger. Men får inte ihop det du sa, att två steg ner från C blir G#. Om man tänker "piano": Ligger du på C och ska ta tersen blir det ett E. Dvs du går två steg upp på vita tangenter (C -> D -> E)

Tar du två steg ner från C (vita tangenter) blir det: A <- B <- C

Googlade nu och hittade denna lista: Diatoniska intervall

Från den sidan: "Intervallen utgår från stamtonerna (de vita tangenterna på pianot), och ges namn efter avståndet mallan intervallets två toner - båda tonerna inräknade."

EDIT: Diskuterar för att lära mig. Kör egentligen på känsla.

Redigerat av Kokanin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...