Jump to content
Annons

Bäst småmembranare till ak gitarr?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Tycker inte mina två CM3 låter så bra som jag skulle vilja, så det blir sällan jag använder dem. Attt få ut pukorna genom PAt funkar de bra till, men till studioljud, nja... Jag gör låtar med kanske bara en ensam ak plus sång, så det vore fint med nåt extra bra nån gång när jag vinner på lotto. (som jag aldrig spelar på) I bättre studiosar är det väl ofta småmembranare man använder till ak gitarr, så tips på en mick för typ två, tre tusen kronor vore fint. AKG o Audio Technica är mickar jag har stort förtroende för. Jag börjar bli mer o mer inne på att spela in ak gitarr med bara en mick, så ett stereopar är mindre intressant. Gitarren ger ju inte ifrån sig så mycket stereo som tex en flygel eller ett trumset, därför tänker jag att det är bäst med en mick. Stereo får jag ändå med ett snyggt reverb...

Tackar på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har haft fantastiska resultat med min Peluso2247Le dock kostar ju den 10x mer :S

Jag skulle kolla in Peluso cemc6. jag köpte dem för några veckor sedan och gjorde en shootout mellan dem och oktava mk012. Och Pelusona vann.

Lite bättre transienrespons än oktavorna och de ligger i din prisklass 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej, Nilsson

Att både AKG och Audio Technica är bra mikar råder det väl inget tvivel om men jag skulle även kunna rekommendera sE's småmembranare, sE1a och sE4. Har fungerat kalas på ackar och som trum- och köroverhead.

sE1a_med.jpgsE4_med.jpgse4cap.jpg

999 kr respektive 2595 kr hos ordermusic.se

Dock finns det en liten trist detalj hos sE1a och det är avsaknaden av både pad och low cut, någonting du iofs kan fixa på bordet (?) men jag har på något sätt "vant" mig att ha det på mikarna så det är väl därför som jag upplever det som "negativt". OBS också att sE4:an levereras med njure-kapsel men de två andra kapslarna (omni och supernjure) måste köpas separat. Hade gärna sett att den istället skeppats med supernjuren men "hey" det är ju bara jag.

Mina två cent

Vänligen,

CHAE

EDIT: fixade bättre bilder och länkar till mikarna

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte mina två CM3 låter så bra som jag skulle vilja, så det blir sällan jag använder dem. Attt få ut pukorna genom PAt funkar de bra till, men till studioljud, nja... Jag gör låtar med kanske bara en ensam ak plus sång, så det vore fint med nåt extra bra nån gång när jag vinner på lotto. (som jag aldrig spelar på) I bättre studiosar är det väl ofta småmembranare man använder till ak gitarr, så tips på en mick för typ två, tre tusen kronor vore fint. AKG o Audio Technica är mickar jag har stort förtroende för. Jag börjar bli mer o mer inne på att spela in ak gitarr med bara en mick, så ett stereopar är mindre intressant. Gitarren ger ju inte ifrån sig så mycket stereo som tex en flygel eller ett trumset, därför tänker jag att det är bäst med en mick. Stereo får jag ändå med ett snyggt reverb...

Tackar på förhand.

Man måste inte ha småmembranare till akustisk gitarr, stormembran är inte ovanligt. Ett stereopar AKG C414, t. ex. B-ULS (som dyker upp begagnat ibland), eller ett nytt par av C414 XLII/XLX (kolla thomann) kan göra så mycket, och låter bra på det mesta. Då har du alternativet att köra en mick i mono, X/Y, A/B, och även M/S eftersom c414 är väldigt flexibla - de klarar av alla de populära upptagningsmönstrena.

B-ULS ger dig: kardioid, superkardioid, åttan och omni. Även ett högpassfilter (75 eller 150 Hz), och en pad i två steg.

XLII och XLX ger dig dessutom "wide cardioid".

Personligen gillar jag stormembranare på en meters håll mer än ljudet av småmembranare, i de flesta fall.

EDIT: Fan, förlåt. Såg nu att du frågar efter alternativ runt 2-3000 kr. För nästan de summorna kan du dock hitta en begagnad B-ULS, om det är av intresse.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det SE1a som har ett membran med en storlek mitt emellan små och stormembranare? I så fall har jag haft hem en sån på prov och inte gillat alls... För en tusing finns det nog inget riktigt bra...

Vem säljer Peluso cemc6?

Ser att rubriken blev lite konstig, riktigt bäst får man väl inte för 3000....

Hade jag råd beställde jag två Neumann direkt, här är en fin video, vilket ljud!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste inte ha småmembranare till akustisk gitarr, stormembran är inte ovanligt. Ett stereopar AKG C414, t. ex. B-ULS (som dyker upp begagnat ibland), eller ett nytt par av C414 XLII/XLX (kolla thomann) kan göra så mycket, och låter bra på det mesta. Då har du alternativet att köra en mick i mono, X/Y, A/B, och även M/S eftersom c414 är väldigt flexibla - de klarar av alla de populära upptagningsmönstrena.

är av intresse.

När jag lyckats få kanonljud på akusten är det med (förr) en NT2-A och sen jag köpte den, en TLM102. Har hållit på med M/S stereo flera ggr, senast idag, TLM102 plus NT2-A, men jag gillar det inte alls. Rummet kanske är för dämpat, eller också gör jag fel. Eller troligen är det jag bara så att jag inte gillar det bara, det låter ju lite lätt konstlat om man lyssnar noga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att M/S funkar bäst med en liten småmembranare som njure och en stormembranare som åtta.. Innan du helt ger upp CM3 orna (har ett par CM2 själv) testa med X/Y mickning ca 25 centimeter nerifrån riktat uppåt ca 45 grader mot ljudhålet på gitarren. Cm2 har rätt låg utsignal (vilket jag gissar att även Cm3 har) så det kräver en bra mic-preamp som klarar låg micsignal.

180px-XY_stereo.svg.png

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att M/S funkar bäst med en liten småmembranare som njure och en stormembranare som åtta.. Innan du helt ger upp CM3 orna (har ett par CM2 själv) testa med X/Y mickning ca 25 centimeter nerifrån riktat uppåt ca 45 grader mot ljudhålet på gitarren. Cm2 har rätt låg utsignal (vilket jag gissar att även Cm3 har) så det kräver en bra mic-preamp som klarar låg micsignal.

180px-XY_stereo.svg.png

För ganska länge sen fick jag till bra ljud med två XY CM3 plus en mono NT2-A. Ska testa det igen, fast med TLM102.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa för mig kanske är att försöka få ihop till en till TLM102.

Grymma på trummor oxå.

Mmm, för jävla bra mikar det där 🥰 Första segmentet (med nylonguran) i första klippet är bara helt otroligt! 😮

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller att ha en gura som låter bra också. (Och en hyfsad gitarrist..!)

Jag har en Epiphone Jumbo... Och kanske jag inbillar mig, men jag tycker den låter sämre nu än när den var ny för ca 10 år sen. Fioler o ak gitarrer brukar låta bättre med åren, men inte den här tycker jag... Skulle helst vilja ha en dyr Martin. Gitarristen är det svårare ändå att byta ut...

Spelade hur som haver in den till alla låtar på en kommande cd jag tänkt göra. Använde CM3orna i ORTF och TLM102 i mono, tre spår. Få se sen om jag använder alla spåren, eller hur jag gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Har en Alhambra 5p som jag försöker hitta en bra mick att spela i med. Neumann TLM102 låter väldigt intressant. Just nu använder jag sE X1 den är väl ok men känner jag vill ha en mick som mycket allmänt till Sång, Tal och Acou nylon, stål.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker den funkar fint i combo med annan mick

om man söker mer karaktärs ljud dvs

det blir ju ett mjukare gitarr ljud

som jag tycker blir skitfint till ett mer highend sångljud

det bästa för akustiskt skulle inte jag heller hävda

men användbart heltklart

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har hört är sm57 inte det bästa direkt för just akustisk.

Den funkar fint för akustisk inspelning faktiskt. Problemet är att sm57 har så låg utsignal (som tur är lågt brus också) så den behöver en mycket bra preamp med hög förstärkning. 60 dB typ. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag har blivit sugen på stereo micken Røde NT4, verkar vara lite delade meningar där "Bruce Swedien" verkar gilla dom.

Några jag är intresserad av

Røde NT4

Neumann TLM 102

Rode NT5 (Verkar vara lite för skarp, men annars bra)

eller annan småmembrans mickar

Shure SM137 som Nilsson nämner verkar intressanta.

Först ville jag inte ha småmembrans mickar, men verkar ha ändrat mig.

Jag ska bara ha micken till Ak gitarr ingen sång/prat, det kan jag jag använda sE X1 till.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...