Jump to content
Annons

Kick i vägen för subbas


JamZam

Recommended Posts

Tja, jag har haft ett problem hur länge som helst och inte lyckats komma till en ordentlig lösning. Tänkte en gång för alla rätta till detta 😄

Alltså, man vill ju ha tryck i både basen och kicken på de flesta elektroniska låtar, men jag har märkt att dem oftast "tar ut" varandra. Antingen tar basen ut kicken eller tvärtom, jag har lyckats förbättra detta till den punkten att det enda som märks är att kicken och basen är i olika frekvenser, på väldigt låga frekvenser, och det låter därför nästan som att det distar lite när dom spelar på samma gång. Alltså inte dist, men som att man detunar basen.

Någon som har en bra lösning för detta? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sidechain funkar, men när det inte passar in är det svårare 🙂 Och EQ:a olika.. brukar dem inte ligga ungefär i samma frekvenser?

Ska dock desta det där med högpassfilter, lite dryg metod dock eftersom jag brukar ha många 10-tal spår i mixern att lägga det på, och FL studio har bara fyra send-kanaler man gärna använder till annat. Men vad gör man inte för detaljerna ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)

Testa EQ framför allt! Också panorering av subbas funkar som metod för att kunna urskilja dem åt. Ger lite livekänsla också.

Testa också olika slags kickar. Vissa funkar mer än andra, som typ 909/808. Simmonskicken får tyvärr dra om du ska använda dig av subbas. Den är främst för pop och går då inte genom golvet som de andra, om du mot förmoda tar och sidechainar subbasen till döds dvs.

Link to comment
Dela på andra sajter

doppelstern (oregistrerad)

Testa EQ framför allt! Också panorering av subbas funkar som metod för att kunna urskilja dem åt. Ger lite livekänsla också.

Testa också olika slags kickar. Vissa funkar mer än andra, som typ 909/808. Simmonskicken får tyvärr dra om du ska använda dig av subbas. Den är främst för pop och går då inte genom golvet som de andra, om du mot förmoda tar och sidechainar subbasen till döds dvs.

jag skulle inte rekommendera att panorera subbassen ;PPppPPpPPp det är vanligt att den ligger i mitten.

Ett tips jag har för att få effectfull sub. Du ska inte ha sub hela tiden. D.v.s. om vi ser på typ ett technobeat. Så kan man köra - Kick subbas Kick subbas Kick subbas Kick tomt -

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle inte rekommendera att panorera subbassen ;PPppPPpPPp det är vanligt att den ligger i mitten.

Ett tips jag har för att få effectfull sub. Du ska inte ha sub hela tiden. D.v.s. om vi ser på typ ett technobeat. Så kan man köra - Kick subbas Kick subbas Kick subbas Kick tomt -

Det har egentligen aldrig vart nåt problem på ett "techno-beat" eftersom man i stort sett alltid sidechainar ganska rejält på sånt. Exempel på en sån låt jag har gjort:

Problemet uppstår aldrig eftersom basen och kicken aldrig spelar på samma gång. Är väl mer i typ dubstep jag brukar ha detta problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enklaste lösningen innefattar varken EQ eller sidechain.

Låt Suben och kicken spela olika "toner" helt enkelt.

Säg att din låt går i F moll.

Låt då din kick slå på t.ex. 43 hertz, vilket borde vara ett lågt F, så kan du lägga suben på en kompletterande ton i skalan, som en halvton över B (glömt vad den heter).

Sub-bas gör sig absolut bäst som en Sinewave. Det låter renast och ger mer tryck - fact.

Använd en VST eller loopa helt enkelt en bit ur mitten på en 808-kick sampling. Det sistnämnda är nog att föredra eftersom en 808 är analog (lite fint dist i toppen och mer bas).

Eftersom en Sine består av endast en frekvens, en ton, behöver du inte oroa dig för att den ska suben ska krascha med kicken förutsatt att de inte spelar samma ton eller slår samtidigt.

EQ på en Sine är helt meningslöst eftersom den endast består av en frekvens. Vad en EQ på en Sine-sub möjligtvis skulle kunna göra är att filtra bort alla toner som går över roll off på EQn och därmed sänker volymen. Det vill du inte.

Och förresten, ALLA frekvenser under 150 hertz bör vara mono. Stereo där nere kommer bara låta skit. Det kanske låter häftigt i dina lurar men på klubben blir det åt helvete eftersom bara halva dansgolvet känner bastrycket.

Redigerat av Tectic
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Den enklaste lösningen innefattar varken EQ eller sidechain.

Låt Suben och kicken spela olika "toner" helt enkelt.

Säg att din låt går i F moll.

Låt då din kick slå på t.ex. 43 hertz, vilket borde vara ett lågt F, så kan du lägga suben på en kompletterande ton i skalan, som en halvton över B (glömt vad den heter).

Sub-bas gör sig absolut bäst som en Sinewave. Det låter renast och ger mer tryck - fact.

Använd en VST eller loopa helt enkelt en bit ur mitten på en 808-kick sampling. Det sistnämnda är nog att föredra eftersom en 808 är analog (lite fint dist i toppen och mer bas).

Eftersom en Sine består av endast en frekvens, en ton, behöver du inte oroa dig för att den ska suben ska krascha med kicken förutsatt att de inte spelar samma ton eller slår samtidigt.

EQ på en Sine är helt meningslöst eftersom den endast består av en frekvens. Vad en EQ på en Sine-sub möjligtvis skulle kunna göra är att filtra bort alla toner som går över roll off på EQn och därmed sänker volymen. Det vill du inte.

Bra tänkt, har faktiskt funderat på det där själv. Det funkar fint med en 808, men inte alls när man använder en kick som är byggd på ett nedåtgående svep. Eller är det någor jag missar? 🙂

Edit: En halvton över B borde vara ett C 😉

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tänkt, har faktiskt funderat på det där själv. Det funkar fint med en 808, men inte alls när man använder en kick som är byggd på ett nedåtgående svep. Eller är det någor jag missar? 🙂

Edit: En halvton över B borde vara ett C 😉

En 808kick består också av ett nedåtgående svep, annars hade det inte varit en syntetisk kick, men skillnaden mot andra kicks är att den har en mycket längre svans som endast består av en sinewave.

Det kräver att du är väldigt noga med start- och slutpunkterna om du ska använda loopa mitten på en 808 för sub. Ställ in starten i crossoverpunkten när sinewaven är på väg upp och slutpunkten i crossovern på väg ner.

Om du inte är exakt med start och slut kommer det bildas klickljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, man vill ju ha tryck i både basen och kicken på de flesta elektroniska låtar, men jag har märkt att dem oftast "tar ut" varandra.
Justera pitch på bastrumman så den "sitter" ihop med basen. Först därefter är det läge att börja använda kompressorn.
Också panorering av subbas funkar som metod för att kunna urskilja dem åt.
Nej. Nej. Nej.
Link to comment
Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)

Med panorering menar jag kanske 10-15% L/R. Inte så värst mycket alltså. Dessutom får man ju en skön livekänsla på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)

Nej. Du ska aldrig panorera subbas. Det är bara helt fel. Punkt slut.

Vi är nog olika skolade. Fair Enough.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Du ska aldrig panorera subbas. Det är bara helt fel. Punkt slut.

+1

Jag brukar till och med göra en subbas mono!

Subbas och en låg kick ska stå för energin.

Kommer du till en klubb där subbasarna står på ett annat ställe än topparna i PA't och så har du panorerade bas/kick blir det lite kajko =)

SUBBAS + KICK alltid i mitten, helst mono.

För att skilja Bas och kick brukar jag EQ'a.

På kicken brukar jag sänka frekvenserna under 60hz och göra en liten topp runt 70-100 beroende på var det låter bra.

På Subbasen gör jag sedan tvärtom: sänker dock alltid under 40hz och så sänker jag 80-120 hz ungefär. också örat som får avgöra.

Sedan så är det ju sidechain som gäller ifall kick och bas har samma rytm eller ska klinga samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ett exempel på en låt som inte alls behöver sidechain för att låta bra... just sayin' 😐

Försökte även att göra egna kickar igår med hjälp av 3xOsc i FL Studio, alltså en väldigt simpel oscilator. Funkade skitbra, mycket bättre än samplingar som jag har använt innan måste jag säga. Fick direkt ihop kicken med subbasen 😄 Och nej... panorera suben kommer jag nog aldrig göra o.O

Så, gör eget och spela kicken i samma not (eller en passande not i notskalan) så borde det funka fint även om man inte vill ha sidechain! Så tänker jag iallafall, känns lättare helt ärligt x)

Edit: Lyssnade på din musik Polder, asnajs! Jag gillar't 😉

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...