Jump to content
Annons

Första "inspelningen" gjord med trummorna och mixerbordet :D


Recommended Posts

Hej!

Ville bara uttrycka min glädje här på forumet.

Nu idag gjorde jag mitt första trumtest vilket jag gjorde väldigt fort bara för att få en bild av hur det låter och jag är mer än nöjd.

Det är bara snabbt uppmickat snabbt inte ändrat på det, snabbt EQ:at på mixerbordet och bara spelat in (på filen ligger det en EQplugg och en enveloper).

så att såhär lät det (inte särskilt stämt kanske men jag lär mig fortfarande 😛)

http://snd.sc/iAWu7u

Detta är inspelat med: Tama imperialstar-pukor, en skitvirvel med tillhörande skitcymbal och en PDP Baskagge (betalade 1200 spänn för allt utom virveln och cymbalen, det har jag lånat).

AKG groovepackmickar (rekomenderas starkt, låter riktigt bra för ynka 2700 på thomann). Tascam M-50 mixerbord betalade jag 1900 spänn för begangnat, låter RIKTIGT bra! sen in till Presonus Firetube 4600:- begagnat 😄

Redigerat av Badertheinvader
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite låg kagge, ostämda och högt stämda pukor, lite väl mycket ring i virveln etc.

Sedan har trummisen på ljudfilen några antal övningstimmar framför sig om han vill sätta ett stadigt komp.

Men kul med att kunna micka upp sina trummor och det är bara att ösa på.

Link to comment
Dela på andra sajter

aROCKER missade lite poängen

men du har rätt i allt ni säger och jag vet om det.

Det är ostämt för att jag har stämt det (är ingen trummis jag lär mig)

det är dåligt spelat för att jag spelar och återigen jag lär mig.

Min poäng var att jävla vad bra det låter bara genom att slänga upp allt lite fort och bara köra igång.

Jag hade inte spelat in något när det låter så här då hade jag självklart fixat allt det som inte är som det ska

Tack för "tipset" om att det var lite highpitchat, visste att det inte lät rätt men inte vad jag skulle ändra på.

Punkrockdude

Jo jag håller med vanligtvis hade jag slängt på en mick till men eftersom den virveln låter sejja hela vägen så det var bara meningslöst.

Sen är man 16 år så är man ofta rätt fattig så hade jag haft en puka till hade jag inte haft tillräckligt med mickar 😛 men efter sommarjobb ska jag nog köpa en pg57a till

sejja eller gå så långt så jag köper en beta52a o har till kaggen sen tar jag AKG-kaggemicken till golvpukan så tar jag den micken som undermick.

Glömde säga att Virvelmicken är en beta57a

Link to comment
Dela på andra sajter

aROCKER missade lite poängen

Njae, gjorde jag...det låter som det du har gjort, bara slängt upp mikarna lite snabbt, och visst, det blir tillräckligt bra för att man ska bli taggad att fortsätta!?

Så mina synpunkter var nog rätt korrekta.

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, gjorde jag...det låter som det du har gjort, bara slängt upp mikarna lite snabbt, och visst, det blir tillräckligt bra för att man ska bli taggad att fortsätta!?

Så mina synpunkter var nog rätt korrekta.

Jaja dina synpunkter var HELT korrekta och jag håller med dig.

Men som vanligt när det är text så kan man uppfatta saker helt fel.

Efter att a läst ditt inlägg så fick jag uppfattningen att du trodde att det var en jätteseriös inspelning med jättebra trummis och trummor mer mer stämda än napster.

Men uppenbarligen ville du bara ge konstruktiv kritik så jag vet vad jag kan ändra på, ber om ursäkt om det "lät"(?) som ett "påhopp"

//Marcus Bader

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja dina synpunkter var HELT korrekta och jag håller med dig.

Men som vanligt när det är text så kan man uppfatta saker helt fel.

Efter att a läst ditt inlägg så fick jag uppfattningen att du trodde att det var en jätteseriös inspelning med jättebra trummis och trummor mer mer stämda än napster.

Men uppenbarligen ville du bara ge konstruktiv kritik så jag vet vad jag kan ändra på, ber om ursäkt om det "lät"(?) som ett "påhopp"

//Marcus Bader

Kör hårt, det kommer att bli en rolig tid framför dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Första inspelningen? Bra gjort! Att spela in riktiga trummor är hur kul som helst!

Tips: Det är inte alls säkert att man får bättre virvelljud med en extra sejarmick. Det kan bli bättre ändå med bara en mick. Man kan ha den 5 cm eller mer ut från virveln, då suger den i sig mycket av sejaren också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Första inspelningen? Bra gjort! Att spela in riktiga trummor är hur kul som helst!

Tips: Det är inte alls säkert att man får bättre virvelljud med en extra sejarmick. Det kan bli bättre ändå med bara en mick. Man kan ha den 5 cm eller mer ut från virveln, då suger den i sig mycket av sejaren också...

Ja nej inte absolut först men första med mina egna grejer och första på egen hand 😄

Det ska jag testa sedan när jag köper en riktigt virvel

tack för tipset 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...