Jump to content
Annons

Vilken mick och vilket ljudkort av dessa ska jag köpa?


friggan

Recommended Posts

Stativet som Thomann skickar kostar 99 spänn (och eftersom det är deras eget märke/import så det är inte så konstigt pris) och de är ganska veka. Jag har två sådana men de har blivit lite böjda och sneda med tiden. Har du redan ett "riktigt" stativ så lär du använda det i vilket fall.

Ännu ett skäl att handla i Sverige då.

Jag har inte sett någon musikaffär i Sverige sälja Alesis ljudkort så det är inte så konstigt.

Om det räckte med 1 mikingång på ljudkortet finns Lexicon Alpha för 980kr hos emusic. De säljer för övrigt Röde-paketet för 1690kr också.

Eller så köper du Presonus paket med Audiobox-ljudkortet, en stormembransmikrofon, hörlurar, inspelningsprogrammet StudioOne samt XLR-kabel + ett puffskydd hos Order Music.

haha helvete. jag hittade just PRESONUS 1 BOX packet för att fråga er om den var bra, och så skrev du just det 😄

Ja tänkte att det blir ett billigare pris, o då får jag ett dyrare ljudkort än de andra + hörlurar (mina glappar ibland så det hade varit fint. Men hur är micken? Har sökt men hittar ingen sample eller nått med den micken, och står inge speciellt om den heller, så lite svårt om man kan lita på att de e bra. Känner inte igen märket heller (jag känner iofs inte igen några märken längre ;>)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har bara använt Presonus ljudkort, och Presonus brukar inte göra mikrofoner, så jag misstänker att det är en okej mikrofon från en fabrik någonstans i Kina. Så tyngden i det paketet är ljudkortet som har bra mikförstärkare. Prisvärt helt enkelt.

Att Röde-paketet är en bättre mikrofon än Presonus-mikrofonen tvivlar jag inte ett dugg på. Så om du väljer Röde får du en bra start, men vilket musikprogram har du tänkt att använda?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara använt Presonus ljudkort, och Presonus brukar inte göra mikrofoner, så jag misstänker att det är en okej mikrofon från en fabrik någonstans i Kina. Så tyngden i det paketet är ljudkortet som har bra mikförstärkare. Prisvärt helt enkelt.

Att Röde-paketet är en bättre mikrofon än Presonus-mikrofonen tvivlar jag inte ett dugg på. Så om du väljer Röde + Lexicon Alpha får du en bra start, men vilket musikprogram har du tänkt att använda?

ah okok. tack för svaret.

Program vet jag faktiskt inte. Har Fl studio och Cool edit pro 2. Det senare använde jag förr i tiden, då det är så simpelt. FL studio har jag inga direkta erfarenheter om, även om jag har det här någonstans 🙂

var det något speciellt som du tänkte eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

ah okok. tack för svaret.

Program vet jag faktiskt inte. Har Fl studio och Cool edit pro 2. Det senare använde jag förr i tiden, då det är så simpelt. FL studio har jag inga direkta erfarenheter om, även om jag har det här någonstans 🙂

var det något speciellt som du tänkte eller?

En fråga!

Hur mycket Pengar kan du lägga? kan hjälpa om vi får ett hum.

Sen Omega har jag hört har dåliga drivrutiner.inge vidare .Kan ju ha skärpt till sig?

Presonus gör bra grejer+ på Focusrite usb 6 eller vad det heter.

allt ligger på en 500 600 kr mer.M-Audio gör säkra drivrutiner till datorn.Samt dom andra.

= Mindre strul.

Redigerat av Hemmpe
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga!

Hur mycket Pengar kan du lägga? kan hjälpa om vi får ett hum.

Sen Omega har jag hört har dåliga drivrutiner.inge vidare .Kan ju ha skärpt till sig?

Presonus gör bra grejer+ på Focusrite usb 6 eller vad det heter.

allt ligger på en 500 600 kr mer.M-Audio gör säkra drivrutiner till datorn.Samt dom andra.

= Mindre strul.

asså det totala priset med mick, shockmount, sladd, ljudkort och frakt får inte överskrida 2750 kr. Det är verkligen allt jag har råd att lägga!

Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom man har 30 dagars ångerrätt (även om man provat varorna) så funderar jag på det billigaste alternativet PRESONUS 1 BOX. Enda som är lite sämre än de ja kollat på tidigare är micken. Men tydligen så ska man bara kunna mixa lite så kommer det låta lika bra ändå. Det är klart billigast, o man får med både lurar och program. Känns som att man får mest för pengarna helt enkelt.

O suger micken så kan ja bara skicka tillbaka skiten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte precis beställa denna till min x1 http://www.thomann.de/se/mxl_70_spinne.htm

Blir billigare. Det saknas någon millimeter på micken, men tror att det kommer funka.

Tänka också på att du troligtvis behöver ett puffskydd, om du nu inte har det redan.

Jag har både en x1 och en nt1-a och tycker båda funkar väldigt bra.

jasså du tror den passar alltså? då blev de genast intressantare om man kapade 200kr.

puffskydd och stativ har jag redan, så det behövs inte köpa! Dock ingår ju puffskydd om man köper X1an på thomann

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte precis beställa denna till min x1 http://www.thomann.de/se/mxl_70_spinne.htm

Blir billigare. Det saknas någon millimeter på micken, men tror att det kommer funka.

Tänka också på att du troligtvis behöver ett puffskydd, om du nu inte har det redan.

Jag har både en x1 och en nt1-a och tycker båda funkar väldigt bra.

Du får säga till sen när du har fått den hur den passar. Man bli intresserad själv.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

sjukt tight om det är du som sjunger iaf 🙂

Tack det är jag som sjunger, utan puffskydd och i mitt kök. Men skall investera i det nu samt en mic shield. Du fäster den på stället så studsar inte ljudet runt i rummet. Och det kan ju vara bra 🙂 Och jag använder mig av steinberg ci2 som ljudkort

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bara tillägga det att Lexicon Alpha inte har fantommatning, så det kan ju ställa till det lite med kondensatormickarna 😉 Annars är det ett smidigt litet kort, funkar bra för hemmapul men hur det står sig mot andra i fråga om preamps vet jag dock inte.

Redigerat av Aggro69
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bara tillägga det att Lexicon Alpha inte har fantommatning, så det kan ju ställa till det lite med kondensatormickarna 😉
Tack, det glömde jag bort. Då stryker vi Alpha från listan, men det finns fortfarande alternativ till FastTrack som har fantommatning t ex Steinberg CI1.
Link to comment
Dela på andra sajter

Program vet jag faktiskt inte. Har Fl studio [...] var det något speciellt som du tänkte eller?
Ja, ett Presonus-paket är ju riktigt prisvärt iom att du får musikprogram och hörlurar i paketet, men om du redan använder FL Studio och därmed inte har nytta av Presonus inspelningsprogram så tappar det sin poäng. Då är det bättre att lägga pengarna på det du behöver.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...