Jump to content
Annons

Vilken mick och vilket ljudkort av dessa ska jag köpa?


friggan

Recommended Posts

Först måste jag ursäkta att jag startar ännu en tråd. Men vill inte göra fel när jag köper mina prylar!

Jag tänkte köpa mig mick + ett externt ljudkort.

Jag väljer mellan två olika mickar, och två olika ljudkort. Har vänt upp och ner på halva google för att ta reda på vilken som är bäst!

Mickarna jag tänkt är:

sE Electronics X1

eller

RØDE NT-1A

och ljudkorten jag tittat på är:

ALESIS IO2 EXPRESS

eller

M-AUDIO FAST TRACK MKII

Bry er inte om prisskillnaden på mickarna direkt, för köper jag X1an så måste jag ändå köpa Shockmount och kabel o då kommer det upp i samma pris ändå.

Vore riktigt trevligt om nån visste någonting? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Välkommen!

Nt-1a men tänk att rummet spelar roll här bra mic men det kan bli skit inspelningar för det.

en Stormembranare tar upp mycket rum tänk på det..skulle lägga till en shure Sm57-58 även shures PG-57 gillar jag .beror lite på vad du har för röst Prova, säkert kort + mickning av stärkare mångsidig.

sen skulle jag gå på ett M-audio fastrack pro ..som är snäppet bättre ..stabila drivare bättre outputs ..blir några spänn dyrare ..

kör skälv med M-audios pro.för inspelnig av ideer.Låter bra som tusan.

mvh Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Hemmpe...

Rödes mickar imponerar i signalstyrka och briljans. M-AUDIO FAST TRACK MKII är ett välkänt och oftast väl fungerande ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack! kanske blir RØDE NT-1A och M-AUDIO FAST TRACK MKII. Borde ju bli helt okej ljud. Jag är verkligen ingen expert och hör inte jättestor skillnad från mick till mick om jag ska vara helt ärlig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

NT1:an låter otroligt bra på sång, mindre rolig för att micka upp annat (t.ex akustisk gitarr)

X1:an är kanske den mest prisvärda mikrofonen på marknaden, en jäkligt bra all-around mick. fungerar utmärkt till både sång och akustiska instrument.

ljudkorten har jag ingen åsikt om, då jag tycker de ser lite väl plastiga ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har gjort ett bra val så sluta tveka. Hade du valt det andra hade det också varit ett bra val. Båda mickarna är outstanding i sin prisklass och det kan jag lätt säga då jag äger båda. Är dock lite mer osäker vad det gäller ljudkort. Har en kompis som har Alesis IO24 och det är fan i mig briljant för den lilla pengen. Preampsen är kanske i ljudsvagaste laget om du vill spela in en ljudsvag ukulele på lite håll med en sm7a men borde inte vara något problem. Fast track är ju beprövet även om jag inte har någon erfarenhet så det är säker ett bra val det med.

Nu har du ju redan gjort ditt val så kör hårt. Däremot tror jag att vilket val som helst i vilken kombination som helst i detta fall hade blivit bra.

Välkommen till heminspelningens fantastiska värld och lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har gjort ett bra val så sluta tveka. Hade du valt det andra hade det också varit ett bra val. Båda mickarna är outstanding i sin prisklass och det kan jag lätt säga då jag äger båda. Är dock lite mer osäker vad det gäller ljudkort. Har en kompis som har Alesis IO24 och det är fan i mig briljant för den lilla pengen. Preampsen är kanske i ljudsvagaste laget om du vill spela in en ljudsvag ukulele på lite håll med en sm7a men borde inte vara något problem. Fast track är ju beprövet även om jag inte har någon erfarenhet så det är säker ett bra val det med.

Nu har du ju redan gjort ditt val så kör hårt. Däremot tror jag att vilket val som helst i vilken kombination som helst i detta fall hade blivit bra.

Välkommen till heminspelningens fantastiska värld och lycka till!

tack! har inte köpt någonting ännu så man kan fortfarande ändra sig. Men det lutar åt det ja skrev tidigare 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har gjort ett bra val så sluta tveka. Hade du valt det andra hade det också varit ett bra val. Båda mickarna är outstanding i sin prisklass och det kan jag lätt säga då jag äger båda. Är dock lite mer osäker vad det gäller ljudkort. Har en kompis som har Alesis IO24 och det är fan i mig briljant för den lilla pengen. Preampsen är kanske i ljudsvagaste laget om du vill spela in en ljudsvag ukulele på lite håll med en sm7a men borde inte vara något problem. Fast track är ju beprövet även om jag inte har någon erfarenhet så det är säker ett bra val det med.

Nu har du ju redan gjort ditt val så kör hårt. Däremot tror jag att vilket val som helst i vilken kombination som helst i detta fall hade blivit bra.

Välkommen till heminspelningens fantastiska värld och lycka till!

jag rappar o har ingen kunskap av gitarr tyvärr. Så de e just sången jag ska utnyttja 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag köpte steinberg ci2 ljudkort som låg i ett paket med samson co1 condenser mic samt samson sr850 hörlurar, och det funkar jättebra för mig. Jag tror jag betalade 12-1300 kr för hela kitet, helt nytt från usa och det var med frakten inräknad. Som sagt funkar jätte bra för mig. Jag kan skicka affärens namn i ett pm till dig, för man får nog inte göra reklam här. Om nu detta skulle intressera dig.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag köpte steinberg ci2 ljudkort som låg i ett paket med samson co1 condenser mic samt samson sr850 hörlurar, och det funkar jättebra för mig. Jag tror jag betalade 12-1300 kr för hela kitet, helt nytt från usa och det var med frakten inräknad. Som sagt funkar jätte bra för mig. Jag kan skicka affärens namn i ett pm till dig, för man får nog inte göra reklam här. Om nu detta skulle intressera dig.

Mvh

jatack, det kan du göra 🙂

finns det några sidor där man kan komma ner en bit i pris om man beställer ifrån USA? eller får man betala massa tull så man ändå inte tjänar på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

jatack, det kan du göra 🙂

finns det några sidor där man kan komma ner en bit i pris om man beställer ifrån USA? eller får man betala massa tull så man ändå inte tjänar på det?

Hej

Jag fick inte betala tull på detta paket, Men jag kan ju inte garantera att du inte behöver göra det. Ibland får man och ibland inte. detta är en affär som funnits i några år och du kan gör ett sk best offer. Och du betalar via paypal, för säkerhetens skull.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

jatack, det kan du göra 🙂

finns det några sidor där man kan komma ner en bit i pris om man beställer ifrån USA? eller får man betala massa tull så man ändå inte tjänar på det?

Det finns massor med sidor , men kolla alltid ebay först nu när dollarn är föhållande vis låg.

Och betala alltid med paypal, det bästa med ovan nämda site är att du kan kolla säljarens/butikens omdömme. Har dom

Lågt omdömme bör man inte handla hos dom. Jag har haft både tur och otur när jag beställt saker. Jag har aldrig blivit blåst men vissa saker har fått skador i frakt, och då brukar paypals claim service göra att man får tillbaks beloppet eller delar av det. I slutändan avgör du ju själv vart du vill handla, för det finns både för och nackdelar.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte till Henbers prylar. Säkert bra. Däremot vill jag varna för att köpa saker från USA. Oftast går det bra men om du har otur så kan du åka på att betala både moms, tullavgift och tullverkets avgifter och då blir det ju genast dyrare plus att det blir dyrt med frakt om någonting inte är som det ska när du får det. I värsta fall blir det du som står där med någonting som inte fungerar för dig fast än att du har lagt ut bra mycket mer än det pris du bestälde sakerna för.

Skulle ändå råda dig att höra dig för med 4sound eller emusic här i sverige. Fråga om du kan få en bra paketdeal med X1:an för det är en bra mick eller kanske ännu hellre Röde M3 som är ännu billigare som jag antar kan vara helt perfekt för rapp. Berätta om USA dealen som är billigare och även om dom säger samma sak som jag sa nyss angående tullar så håll fast vid att du inte har så mycket pengar. Dom kommer försöka att få upp priset men om du är hård på den punkten kommer dom antagligen att sälja för det lägsta priset dom kan. Alternativet är att inte sälja alls.

Jag rekommenderar alltså köp i sverige i ditt fall. Om det inte är den väg du vill gå så tycker jag att du ska kolla in engelska nätshoper. Kanske lite leveranstid men antagligen bättre priser än tex. Thomann då pundet står lågt just nu. Definitivt lägre än dollarn och en del lägre än euron oxå.

Moms är inräknat och inga andra obehagliga överraskningar.

Hoppas att det ordnar sig.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte till Henbers prylar. Säkert bra. Däremot vill jag varna för att köpa saker från USA. Oftast går det bra men om du har otur så kan du åka på att betala både moms, tullavgift och tullverkets avgifter och då blir det ju genast dyrare plus att det blir dyrt med frakt om någonting inte är som det ska när du får det. I värsta fall blir det du som står där med någonting som inte fungerar för dig fast än att du har lagt ut bra mycket mer än det pris du bestälde sakerna för.

Skulle ändå råda dig att höra dig för med 4sound eller emusic här i sverige. Fråga om du kan få en bra paketdeal med X1:an för det är en bra mick eller kanske ännu hellre Röde M3 som är ännu billigare som jag antar kan vara helt perfekt för rapp. Berätta om USA dealen som är billigare och även om dom säger samma sak som jag sa nyss angående tullar så håll fast vid att du inte har så mycket pengar. Dom kommer försöka att få upp priset men om du är hård på den punkten kommer dom antagligen att sälja för det lägsta priset dom kan. Alternativet är att inte sälja alls.

Jag rekommenderar alltså köp i sverige i ditt fall. Om det inte är den väg du vill gå så tycker jag att du ska kolla in engelska nätshoper. Kanske lite leveranstid men antagligen bättre priser än tex. Thomann då pundet står lågt just nu. Definitivt lägre än dollarn och en del lägre än euron oxå.

Moms är inräknat och inga andra obehagliga överraskningar.

Hoppas att det ordnar sig.

tack för ett ärligt och bra svar! har faktiskt aldrig handlat ifrån USA innan så det känns lite läskigt. Tror nog ja ändå håller mig till sverige, känns säkrast ändå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte till Henbers prylar. Säkert bra. Däremot vill jag varna för att köpa saker från USA. Oftast går det bra men om du har otur så kan du åka på att betala både moms, tullavgift och tullverkets avgifter och då blir det ju genast dyrare plus att det blir dyrt med frakt om någonting inte är som det ska när du får det. I värsta fall blir det du som står där med någonting som inte fungerar för dig fast än att du har lagt ut bra mycket mer än det pris du bestälde sakerna för.

Skulle ändå råda dig att höra dig för med 4sound eller emusic här i sverige. Fråga om du kan få en bra paketdeal med X1:an för det är en bra mick eller kanske ännu hellre Röde M3 som är ännu billigare som jag antar kan vara helt perfekt för rapp. Berätta om USA dealen som är billigare och även om dom säger samma sak som jag sa nyss angående tullar så håll fast vid att du inte har så mycket pengar. Dom kommer försöka att få upp priset men om du är hård på den punkten kommer dom antagligen att sälja för det lägsta priset dom kan. Alternativet är att inte sälja alls.

Jag rekommenderar alltså köp i sverige i ditt fall. Om det inte är den väg du vill gå så tycker jag att du ska kolla in engelska nätshoper. Kanske lite leveranstid men antagligen bättre priser än tex. Thomann då pundet står lågt just nu. Definitivt lägre än dollarn och en del lägre än euron oxå.

Moms är inräknat och inga andra obehagliga överraskningar.

Hoppas att det ordnar sig.

Hej

Jag hållet med dig i det du skriver, det är säkrare att handla från sverige, om det skulle gå sönder. Men det kan strula sig rejält från europa med ( läs thonmann tråden här på forumet)

Moms och tull på instrument är 25 % av det belopp du betalt inkluderat frakt plus att posten tar 100kr i admin avgift. I mitt fall betalade jag 200 usd för allt det jag skrev ovan , skulle det det blivit tull och moms på det jag köpte om dollarn är 6,20sek (minns inte var dollarn var då) men vi säger 6,20 i räkningen. 1240kr för hela paketet moms 310 plus 100kr = 1650kr

I svensk butik kostar

Steinberg c12: 2064kr (4sound)

Samson co1: 645kr (emusic)

Samson sr850: 495kr(emusic) ord 700kr

Totalt i svensk butik 3204kr mot vad jag betala 1240kr ( det skulle kostat med tull och moms 1650kr) då tjänade jag 1964kr ( med tull och moms hade jag tjänat 1554kr.

Och så är det med i stort sett dom flesta musik produkter man beställer från usa även om moms frakt och tull är inräknat.

Jag köper inte från usa för att jag är snål. Jag har inte råd att köpa från butik i sverige. Jag önskar jag hade haft råd för att jag vill helst sponsra svenska företag. Men jag fattar inte varför det skall vara så dyrt i sverige!!!! Det räcker bara att åka till tyskland så tjänar du massor redan där. Men visst går det sönder i frakt tar det tid att ordna upp men jag har fått pengar tillbaka i samtliga fall det varit riktigt knas med sakerna. I sverige är musik en dyr hobby tyvärr och då får vi som Inte har så gott om pengar köpa det utomlands tyvärr..

Sänk skatten genast och rädda jobb..

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Han frågar vad han ska välja utifrån ett urval han har gjort, och en del svarar något helt annat.

"Ska jag ha Volvo eller Saab? - Köp Suzuki"

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Han frågar vad han ska välja utifrån ett urval han har gjort, och en del svarar något helt annat.

"Ska jag ha Volvo eller Saab? - Köp Suzuki"

Tyckte att han skulle hålla fast vid det urval han gjort för det är bra. Ville bara påpeka att det som ser bra ut från USA kanske inte alltid ser så bra ut i slutändan och att man kan använda bra paketerbjudanden på nätet för att få en riktigt bra deal här hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Han frågar vad han ska välja utifrån ett urval han har gjort, och en del svarar något helt annat.

"Ska jag ha Volvo eller Saab? - Köp Suzuki"

Jag ville bara rekommendera ett paket som är lika bra som urvalet han gjort, fast till ett billigare pris. I slutändan är det han själv som bestämmer. Jag ville bara vara schysst.

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ville bara rekommendera ett paket som är lika bra som urvalet han gjort, fast till ett billigare pris. I slutändan är det han själv som bestämmer. Jag ville bara vara schysst.

Mvh

Är inte säker på att det är lika bra och jag vill inte ställa frågan om du har jämfört prylarna själv. Det jag däremot vet är att det går att få en bra deal med dom saker som råkar finnas i en svensk butik och i synnerhet om man är påstridig. Köp inte allt dom säger men tro mig. Dom grejer som tex 4sound eller emusic har är bra prylar. Det som ligger utanför och måste beställas blir givetvis dyrare.

Jag förstår din ångest då det handlar om att köpa för jag har själv varit där. Kör på det du först föreslog. Om inte så har jag en gedigen samling av mickar och X1 är en av dom. Hur som helst om du bor i Stockholm är du alltid välkommen att testa dom mickar jag har och att jag förmodligen kan ge ett ganska bra tips om vad du behöver. Skicka ett medelande bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag lyssnar på allt 🙂 men säger jag bara ge mig tips på allt, så blir det 100 olika mickar o grejer ni lägger upp 🙂

Tycker det är ett bra val du startade tråden på.

Inget dåligt val ta du m-audio samt Nt-1a som start.Blir kalas.

Sen tar du och uppgraderar dig efter ett tag när du känner dig hemma med prylarna!

Kika på Eu sidor.

http://www.thomann.de/se/index.html?track=rmsarcar.com

http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/

http://www.jam.se/

http://www.4sound.se/

http://www.dlxmusic.se/StartPage/Start.aspx

http://www.ordermusic.se/web/Hem.aspx

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte säker på att det är lika bra och jag vill inte ställa frågan om du har jämfört prylarna själv. Det jag däremot vet är att det går att få en bra deal med dom saker som råkar finnas i en svensk butik och i synnerhet om man är påstridig. Köp inte allt dom säger men tro mig. Dom grejer som tex 4sound eller emusic har är bra prylar. Det som ligger utanför och måste beställas blir givetvis dyrare.

Jag förstår din ångest då det handlar om att köpa för jag har själv varit där. Kör på det du först föreslog. Om inte så har jag en gedigen samling av mickar och X1 är en av dom. Hur som helst om du bor i Stockholm är du alltid välkommen att testa dom mickar jag har och att jag förmodligen kan ge ett ganska bra tips om vad du behöver. Skicka ett medelande bara.

Du har säkert helt rätt, många av er medlemmar här har hållt på med musik väldigt länge, och har en helt annan erfarenhet än vad tex jag har. Men han är nybörjare och amatör precis som jag (om jag förstått det rätt)och han skall nog inte göra några "super proffs inspelningar, så den lilla skillnaden micarna emellan spelar nog inte så stor roll för han, den stora skillnaden mellan tex samson c01 och s1 x1 är att där är 10dB pad and low-frequency cut switches. Annars är det budget klass micar båda två .Och jag måste säga att steinbergs ci2 är bättre än båda hans ljudkorts alternativ. Cubase ai5 som ingår har många bra mic eq + en massa annat (bla halion one)plus att man kan koppla footswitch (som kosta en 2-300 i butik i sverige) till ci2 vilket underlättar mycket för mig när jag står upp och spelar in gitarr, bas eller sång. Bara tryck på pedalen och så spelar cubase in, tryck en gång till så stoppar den, fruktansvärt smidigt och bra när man är ensam, och det har funkat bra för mig.

Samt att ci2 är intregrerat med cubase 5 och 6 som kanske blir hans nästa steg om han fastnar för detta och går vidare.

Så som nybörjar paket ger jag det 5+ , samt att jag kan använda dom pengarna jag sparade, på att köpa en bättre mic när det blir dags.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

ok ni som kommenterade mitt senaste inlägg. I stand corrected, ni hade goda avsikter.

Fenomenet jag var ute efter är väl snarare typ detta...

En kille säger så här: jag vill ha en akustiskt stålsträngad. Budget 3-4k max 5.

Och då kommer någon besserwisser och säger att "köper du inte den här Martingitarrern som jag har då ska du inte köpa någon alls" den kostar bara 14k

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack som fan alla som kommit med tips och idéer. Nybörjare vet ja inte om jag är riktigt. Rappade mellan 04-07 ungefär, sen har ja i stort sett inte gjort nått sen dess. Har bara haft en usb mick rakt in i datorn och var inte nöjd med det ljudet. Och nu när ja börjar bli sugen igen så känner jag att ja måste köpa något som är bättre än det ja tidigare haft. Det viktigaste är att det är brusfritt, då min tidigare mick brusade en del i bakgrunden.

Men jag har tänkt beställa på måndag, lär ju ändå gå lika fort som att beställa idag, då det är helg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack som fan alla som kommit med tips och idéer. Nybörjare vet ja inte om jag är riktigt. Rappade mellan 04-07 ungefär, sen har ja i stort sett inte gjort nått sen dess. Har bara haft en usb mick rakt in i datorn och var inte nöjd med det ljudet. Och nu när ja börjar bli sugen igen så känner jag att ja måste köpa något som är bättre än det ja tidigare haft. Det viktigaste är att det är brusfritt, då min tidigare mick brusade en del i bakgrunden.

Men jag har tänkt beställa på måndag, lär ju ändå gå lika fort som att beställa idag, då det är helg.

Well, om jag var du skulle jag välja 3stycken Kort och 1-2 mickar och sen gå och fråga någon personligen, lättast att få rätt intryck då.

Annars så är det bara välja den som tilltalar dig bäst.

Kan jämföra det med att stå och kolla på 3krukväxter, dom ser olika ut, men fyller om samma funktion. De är varken ett stycke vackra tulpaner eller en ful gammal plastväxt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mörkret faller över en ödslig tomt,där står tio tomtar en velar en skiter två skrattar hur många finns det kvar= 6 tomtar som inte får vara med.

Men vad gör väll det.Kör en Valle *Host* Nu vart det rörigt!eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir lite frustrerad.

För SE ELECTRONICS X1 kostar 1187 på Thomann + att de har 133 kr i frakt. Det shockmounten som man kan köpa med kostar hela 450 kr

Samma mikrofon kostar 995 på ljudfront, och där är det gratis frakt. Finns ingen shockmount på denna sida att köpa till micken.

När det gäller ljudkort så är det tvärt om. På Thomann kostar M-AUDIO FAST TRACK MKII 890 kr och ALESIS IO2 EXPRESS 888kr.

På ljudfront finns bara M-AUDIO FAST TRACK MKII och där kostar den hela 1070kr.

På ljudfront är Röde micken 100 kr billigare, men hos Thomann ingår ett stativ, så det går väl jämt ut kan man säga (har iofs ett sedan tidigare)

Vill ha ett ställe där både micken och ljudkortet är billigt ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

På ljudfront är Röde micken 100 kr billigare, men hos Thomann ingår ett stativ, så det går väl jämt ut kan man säga (har iofs ett sedan tidigare)
Stativet som Thomann skickar kostar 99 spänn (och eftersom det är deras eget märke/import så det är inte så konstigt pris) och de är ganska veka. Jag har två sådana men de har blivit lite böjda och sneda med tiden. Har du redan ett "riktigt" stativ så lär du använda det i vilket fall.
För SE ELECTRONICS X1 kostar 1187 på Thomann + att de har 133 kr i frakt. [...]

Samma mikrofon kostar 995 på ljudfront, och där är det gratis frakt.

Ännu ett skäl att handla i Sverige då.
När det gäller ljudkort så är det tvärt om. På Thomann kostar M-AUDIO FAST TRACK MKII 890 kr och ALESIS IO2 EXPRESS 888kr.

På ljudfront finns bara M-AUDIO FAST TRACK MKII och där kostar den hela 1070kr.

Jag har inte sett någon musikaffär i Sverige sälja Alesis ljudkort så det är inte så konstigt.

Om det räckte med 1 mikingång på ljudkortet finns Lexicon Alpha för 980kr hos emusic. De säljer för övrigt Röde-paketet för 1690kr också.

EDIT: Lexicon Alpha har inte fantommatning för att driva Röde-miken men det finns fortfarande alternativ till FastTrack mk2.

Eller så köper du Presonus paket med Audiobox-ljudkortet, en stormembransmikrofon, hörlurar, inspelningsprogrammet StudioOne samt XLR-kabel + ett puffskydd hos Order Music.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...