Jump to content
Annons

Bra program för att spela in bas?


Schizofren

Recommended Posts

Jag letar runt lite efter ett bra program för att spela in bas i Cubase. När jag lirar elgitarr kör jag genom Revalver, och det fungerar alldeles utmärkt. Dock så fungerar det mindre bra med min bas. Det enda programmet jag kan hitta är Amplitube 3.

Några tips på de bästa programmen för att spela in metal? Jag är inte direkt bra på att ratta ljud till bas än så jag har svårt att avgöra hur ett bra basprogram låter, så all dirigering till de bästa programmen uppskattas!

Stort tack för svar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Nice, polaren är ett Ampeg-fan.

Kikar lite på IK Multimedias sida och blir inte klok på detta. Ampeg BA-500 som jag kör ett demo på nu i Amplitube 3. Är det samma som Ampeg SVX? Eller är SVX något separat?

Redigerat av Schizofren
Link to comment
Dela på andra sajter

I metal så föreslår jag en lajnad bas med ytterst lite dist (Typ lätt rördist. Det räcker med jätte jättelite dist. Bara så att det låter smått överstyrt.). Skit i att få det låta uppmickat. Gör den lajnade signalen tajt med baskaggen istället. Vill du ändå ha en hörbar dist (typ Nemo-skivan med Nightwish) så kopiera upp basspåret, skär bort all bas under 700hz och dista rejält. Blanda sen in detta nya spår i den totala/hela mixen (den första lajnade basen ska redan sitta snyggt i mixen).

Edit: Förtydligande

Redigerat av freddie
Link to comment
Dela på andra sajter

I metal så föreslår jag en lajnad bas med ytterst lite dist (Typ lätt rördist. Det räcker med jätte jättelite dist. Bara så att det låter smått överstyrt.). Skit i att få det låta uppmickat. Gör den lajnade signalen tajt med baskaggen istället. Vill du ändå ha en hörbar dist (typ Nemo-skivan med Nightwish) så kopiera upp basspåret, skär bort all bas under 700hz och dista rejält. Blanda sen in detta nya spår i den totala/hela mixen (den första lajnade basen ska redan sitta snyggt i mixen).

Edit: Förtydligande

Ah, nice, tack för tipsen! Jag gillar basljudet på Once-skivan, det känns lite lagom. Inte för distat, inte för mullrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...