Jump to content
Annons

VAD TYCKS? våra låtar


dgg93

Recommended Posts

Annons

Mitt tips för att höja det ett steg till är att ni skriver in lite stämmor. Räcker gott och väl med lite ah och oh stämmor på ackordtonerna, samt lite kvintstämmor, eller några mindre stämmor på några få ord.. Lyssna på massa band från burning heart och hur många av dem gjorde för att höja refrängerna och vissa fall även verserna.

Energin finns där men ni kan gott visa det mer i ert kroppsspråk.

Keep it up!

Exempel på lite av det jag menade

I refrängen betonar de just några ord och även i sticket.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Anders: Förstår vad du menar det är bara det att ingen i vårt band kan sjunga förutom sångaren, men ska tänka på det till inspelningarna eller så kan man ju lägga till små grejer där det inte spelar någon roll om bakgrundssångarna kan sjunga. tack för svar! kroppsspråket börjar vi blir bättre på, men ska jobba på det mera! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Anders: Förstår vad du menar det är bara det att ingen i vårt band kan sjunga förutom sångaren, men ska tänka på det till inspelningarna eller så kan man ju lägga till små grejer där det inte spelar någon roll om bakgrundssångarna kan sjunga. tack för svar! kroppsspråket börjar vi blir bättre på, men ska jobba på det mera! 🙂

Stämmor kan vara (i vissa fall svåraren lead-sånge imo) Men du behöver inte vara en sångare i alla lägen för att lägga stämmor.

Kan ni hålla tonen med en gitarr som Anders sa, så blir det ett jäkligt mycket bättre tryck om 1/2 andra sjunger stämmor samtidigt. Det räcker precis som anders sa med lite "Ahhh/ohh".

Ett bra tipps jag också skulle rekommendera.

Ps. Om inte så er det jäkligt proffsigt ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du behöver inte vara en sångare i alla lägen för att lägga stämmor.

*host*

I 2nd that.

@dgg93: lite småsvårt att höra p g a tvivelaktig ljudkvalitet men det verkar ju vara röj och ni ser ut att gilla det ni gör så att keep on rocking!

Vore kul att höra det inspelade materialet också som ett komplement till livegigen.

All the best!

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

*host*

😏 .........

Jag hoppas du förstår jag inte menar att dom behöver låta som Ray Charles sångerskor och lägga liknande stämmor, utan självklart lägga det på lämplig nivå.

OT: Keep on rocking, låter bra det jag hörde 🙂 Tack för mig!

Redigerat av Nystrom
Link to comment
Dela på andra sajter

😏 .........

Jag hoppas du förstår jag inte menar att dom behöver låta som Ray Charles sångerskor och lägga liknande stämmor, utan självklart lägga det på lämplig nivå.

Jag är ledsen, men jag kan inte hålla med här. Ditt resonemang förringar sångens betydelse.

Att sjunga "stämmor" är svårare än att sjunga lead, vilket omvänt betyder medelmåttor till sångare (körare) skulle kunna fucka upp hela framförandet om de gav sig på stämsång. Oavsett om man sjunger lead eller backup förutsätts att sångaren förstår vad han eller hon sjunger. Ett exempel på att inte fullt ut förstå vad man sjunger är när den som lägger stämma "glider in" på lead-stämman utan att höra/bli medveten om det.

Däremot kan jag köpa att man inte behöver vara "sångare i alla lägen" för att sjunga efter ("härma") lead-sången, det vill säga, sjunga unisont. Många band "körar" genom att sonika sjunga unisont med lead-sångaren/sångerskan (som t.ex. bandet i den här tråden), vilket är den enklaste lösningen om det bara (igen, som t.ex. bandet i den här tråden) finns en i bandet som behärskar sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Allt beror väl på vilken ambitionsnivå man har. Själv undviker jag helst att köra live. Det blir inte bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ledsen, men jag kan inte hålla med här. Ditt resonemang förringar sångens betydelse.

Att sjunga "stämmor" är svårare än att sjunga lead, vilket omvänt betyder medelmåttor till sångare (körare) skulle kunna fucka upp hela framförandet om de gav sig på stämsång. Oavsett om man sjunger lead eller backup förutsätts att sångaren förstår vad han eller hon sjunger. Ett exempel på att inte fullt ut förstå vad man sjunger är när den som lägger stämma "glider in" på lead-stämman utan att höra/bli medveten om det.

Däremot kan jag köpa att man inte behöver vara "sångare i alla lägen" för att sjunga efter ("härma") lead-sången, det vill säga, sjunga unisont. Många band "körar" genom att sonika sjunga unisont med lead-sångaren/sångerskan (som t.ex. bandet i den här tråden), vilket är den enklaste lösningen om det bara (igen, som t.ex. bandet i den här tråden) finns en i bandet som behärskar sång.

Du har helt rätt. Har varit dum nog att blanda ihop att köra/dubba med stämmor.

Fattar nu vad dy menar, dumt av mig att inte tänka på det!

Totally my bad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt beror väl på vilken ambitionsnivå man har. Själv undviker jag helst att köra live. Det blir inte bra.

Jag älskar live musik och improvisationer men jag blir så skakig och nervös att jag knappt får fram en ton när jag har publik.

Ha,ha,ha-det är litet sorgligt faktiskt då jag vill att människor ska lyssna på min musik.

rolleyes.gifEdit:

så jag tycker ni gör er bra på scen trots ljudkvaliten-fortsätt.!!!!

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...