Jump to content
Annons

Behöver behandla rummet. Har lite data. Hjälp gärna till.


eikido

Recommended Posts

Tjena.

Behöver behandla mitt rum som har ganska taskig akustik.

Rummet är:

höjd - 2434 mm

bredd - 3027 mm

längd - 3712 mm

Rummet har en större säng, och en massa lull lull bakom högtalarna. Bifogar bilder på rummet.

Har även använt en behringer ecm 8000 för att mäta rummets ljud.

Runt 136 hz så har jag en fruktansvärd förstärkning vilket även syns på mina measurements. Detta är nog en naturlig rumsresonans. Den vill jag gärna ha bort om det går.

Jag kan bifoga REW V5 filen om det skulle hjälpa.

Jag uppskattar all hjälp.

Tack!

post-28318-0-71140700-1304021792_thumb.jpg

post-28318-0-80692900-1304021797_thumb.jpg

post-28318-0-59641500-1304021801_thumb.jpg

post-28318-0-83724400-1304022696_thumb.jpg

post-28318-0-66652800-1304021809_thumb.jpg

post-28318-0-36518200-1304021813_thumb.jpg

Redigerat av eikido
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Börja med att plöja 10st akustiktrådar, här är en av många:

https://www.studio.se/index.php/topic/82353-martins-hemmastudiobygge/

Ang. grafer och skalor:

https://www.studio.se/index.php/topic/79163-inspelningsrumreplokal-kontrollrum/page__view__findpost__p__1221651

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga ang. mätmikrofon: Är det stor skillnad på de som kostar tre-fyrahundra jämfört med ett antal tusen?

Självklart är det väl skillnad, men gör man ett dåligt jobb med mätvärden från en billigare variant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Ska fixa det och göra en ny mätning.

Sitter och läser och läser och läser allt om akustik här och på gearslutz. Även REWs manual.

Vill gärna veta, vilka grafer ska jag koncentrera mig på. Tror jag läste en tråd av Gilbert att man ska bry sig om RT60, Decay och waterfall grafer.

De visar hur ljudet avtar med tiden, vilket är det man ska bry sig om, eller? Vill tillägga igen att jag kör REW.

Är det andra grafer jag ska kolla? Har försökt leta sådan info, men ej hittat ännu. Det är så mycket man ska läsa.

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket att lära, o ja.

Frekvensresponsen säger bara lite om akustiken i ett rum. Jämn decay-tid (i synnerhet mellan ca. 200 – 8000 Hz) och tidiga reflektioner (eller rättare sagt; avsaknaden av dessa om kontrollrum åtminstone) är minst lika viktigt.

https://www.studio.se/index.php/topic/79163-inspelningsrumreplokal-kontrollrum/page__view__findpost__p__1221651

Om osäker på vad som är relevant information och vilka skalor som är ”rätt”; posta impulsfilen så kan andra öppna i REW eller andra program (om exporterad som wav/aiff).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen höjdare på det här men utefter det jag har hört + logic

Det är mer plats på vänster sida till väggen än till höger + att du har en mjuk säng på vänster sida alltså måste du jämna ut det

genom att "mjuka" ut den högra väggen

Nja, bättre vore att, med hjälp av ETC-verktyget, behandla ytor som orsakar tidiga reflektioner. Kanske en ommöblering är möjlig för optimerad position (symetrisk).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bytte plats på högtalarna och gjorde ett nytt test.

Jag bifogar impulsfilen om någon är villig att hjälpa. Uppskattas! 🙂

Vill tillägga att jag föredrar helst att köra kommersiella produkter då jag helst inte vill ha pröst material med glasfiber i hängandes ovanför min säng (väggar en bit från sängen är ok). Jag hade tex inte haft emot att köpa Super Bass Extreme om det hade hjälpt en del.

Förstärkningen kring 136 hz är väldigt märkbar.

Tack!

eikido 2maj.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga

Ska jag fokusera först på att behandla stående vågorna i rummet och sedan börja behandla resten?

Alltså behandla i följande steg:

Absorbera frekvenser som skapar stående vågor (Ex helmholtz absorbent) -> Behandla nedre registret (<200 hz) med exempelvis poröst material som glas/mineralull -> Mellan register -> Övre registret -> Sätta upp QRD om det skulle behövas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att ta reda på vad din stående våg vid 136 Hz beror på, troligtvis 3,0,0 eller 0,2,1 (L,B,H). Om t ex 3,0,0 så måste panelen som ska absorbera denna frekvens sitta på fram eller bakvägg annars är den verkningslös mot denna stående våg. Planera även absorptionen för de tidiga reflektionerna så du inte bygger perforerad panel vid dessa ytor (då du vill använda bredbandsabsorbenter på ytorna som orsakar reflektioner som anländer innan ca. 15-20 ms).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...