Jump to content
Annons

Svenskt musikliv när "svenskar" är en "minoritet" i landet


Terrorkotta (oregistrerad)

Recommended Posts

Terrorkotta (oregistrerad)

Eftersom jag är intresserad av folk, kulturer, och demografi, så vet jag att "Svenskar" ju snart är en "minoritet" i Sverige, precis som "norrmännen" i Norge, "Fransmännen" i Frankrike, och "Engelsmännen" i Storbrittanien etc. Och känner t.ex. till att denna gräns redan passerats i många europeiska städer, i dom yngre skol-generationerna. Även om det på det stora hela, såklart kommer att dröja ett tag till, och antagligen inte ske förrän ca. år 2050 för Sveriges del, ~2060 för Norges del, och ännu lite senare i Storbrittannien (ca. 2080) etc, etc.

I alla fall... Vad jag satt och tänkte på nu, och det är anledningen till att jag startade tråden, det är hur detta kan komma att påverka svenskt musikliv. Jag undrar t.ex. om vi kan komma att få en annan inställning till vad som låter falskt eller inte. Jag vet ju att man i österlandet kan sjunga på ett lite annorlunda sätt t.ex, som med västerländska mått mätt skulle räknas som falskt.

Och kanske blir det lite mer wailande och mindre "rakt" liksom? I stil med typ detta:

(Skitgrym låt btw)

Eller tror ni att "västerniseringen" är så kraftig att det kommer fortsätta som "vanligt", och att folk liksom kommer skaka av sig, eller glömma sitt eget kulturella arv? Jag som själv är son till "öststatare", tror t.ex. att det borde komma från farsan och morsan, varför jag är så förtjust i Balkanmusik, zigenarmusik, Klezmer, och slavisk folkmusik. Så jag är tveksam till att "västerniseringen" s.a.s. kommer att vara så "total".

Men vad tror ni?

Redigerat av Terrorkotta
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu tycker jag att du låter som en okunnig sverigedemokrat. Dina siffror är ju ren gissning! Kultur ändras inte på 50år så drastiskt... Det tar århundraden.

Och vaddå Svenskar är en minoritet i Sverige? Du får gärna förtydliga det, med tanke på att du har ""-tecken (vad heter dem 😱 )

Och på din fråga, nej. Svensk kultur kommer inte att ändras på en sådan kort tid. Det kommer att finnas svensk kultur och invandrarkultur jämsides tror jag i många år innan Svensk kultur absorberar något. Och Svenskar är ganska envisa med sina traditioner och vanor så jag tror inte att musiken kommer att ändras mycket förren om kanske 400 år (om det kommer många invandrare)

(Tycker/tror jag!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag att du låter som en okunnig sverigedemokrat. Dina siffror är ju ren gissning! Kultur ändras inte på 50år så drastiskt... Det tar århundraden.

Om invandringen är högre än barnafödseln, behöver det då ta århundraden innan kulturen ändras?

I sinom tid kommer vi vara ett världsfolk ändå, och ingen kommer bry sig nämnvärt om det. Knappt någon bryr sig ju om att Sverige är ett rike, och det har det ju inte varit så länge. Däremot tror jag inte det påverkar musiken nämnvärt. Musik är redan globalt. Internet visar vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om invandringen är högre än barnafödseln, behöver det då ta århundraden innan kulturen ändras?

I sinom tid kommer vi vara ett världsfolk ändå, och ingen kommer bry sig nämnvärt om det. Knappt någon bryr sig ju om att Sverige är ett rike, och det har det ju inte varit så länge. Däremot tror jag inte det påverkar musiken nämnvärt. Musik är redan globalt. Internet visar vägen.

Det är sant det första du sa, men kommer det att hända?

Link to comment
Dela på andra sajter

Terrorkotta (oregistrerad)

Nu tycker jag att du låter som en okunnig sverigedemokrat. Dina siffror är ju ren gissning! Kultur ändras inte på 50år så drastiskt... Det tar århundraden.

Och vaddå Svenskar är en minoritet i Sverige? Du får gärna förtydliga det, med tanke på att du har ""-tecken (vad heter dem 😱 )

Och på din fråga, nej. Svensk kultur kommer inte att ändras på en sådan kort tid. Det kommer att finnas svensk kultur och invandrarkultur jämsides tror jag i många år innan Svensk kultur absorberar något. Och Svenskar är ganska envisa med sina traditioner och vanor så jag tror inte att musiken kommer att ändras mycket förren om kanske 400 år (om det kommer många invandrare)

(Tycker/tror jag!)

Okunnig Sverigedemokrat?

Det är inte "mina" siffror, och dom bygger inte på faktalösa gissningar utan på nativitetsmönster och invandringsnivåer 🙂 Jag googlade fram lite information till dig, så kan vi skippa just den delen av dikussionen sen kanske.

(Ber om ursäkt för den smått alarmistiska och rasistiska tonen i vissa av tidnings-citaten, men det är ju inte mina ord)

"Storbritannien och resten av EU ignorerar en omfattande demografisk omvälvning: en explosion in i EU av migranter, miljontals muslimer, som kommer att förändra kontinenten till oigenkännlighet under de kommande två årtiondena, och nästan inga beslutsfattare talar om det."

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/5994047/Muslim-Europe-the-demographic-time-bomb-transforming-our-continent.html

"Bare det å snakke om at innvandrere blir i flertall i Europa er vanskelig fordi begrepene som oftest brukes er ladede eller uklare . Men at rekordinnvandringen og fallende fødselstall i Europa, gjør at muslimer kan bli i flertall, det kan vi snakke om syns seniorforsker Jon Rogstad ved Universitetet i Oslo."

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.6225616

"Med tanke på nuvarande födelsetal, är det inte omöjligt att Frankrike inom 25 år kommer att ha en muslimsk majoritet. Konsekvenserna är dynamiska: är det möjligt att det sekulära Frankrike kan bli en islamisk stat "?

http://www.telegraph.co.uk/comment/personal-view/3601901/Is-France-on-the-way-to-becoming-an-Islamic-state.html

"Europas huvudstad kommer att vara muslimsk om tjugo år. Det visar en studie som publicerades förra veckan i dagstidningen La Libre i Belgien. Nästan en tredjedel av befolkningen i Bryssel är redan muslimsk, säger Olivier Servais, sociolog på katolska universitetet i Leuven. Praktiserade muslimer bör, på grund av deras höga födelsetal, vara i majoritet 'inom femton eller tjugo år, och sedan 2001, är Mohammed varje år det i särklass mest populära namnet på pojkar födda i Bryssel'."

http://www.lefigaro.fr/international/2008/03/21/01003-20080321ARTFIG00068-l-islam-premiere-religiona-bruxelles-dans-vingt-ans.php

"Först lite skrämmande statistik. Européerna fortplantar sig inte, och enbart för att hålla befolkningen konstant, så måste varje kvinna få 2,1 barn. Men 2005 var det europeiska genomsnittet endast 1,38. (...) Storbritannien låg på 1,6, men det var bara på grund av att vi - precis som i Frankrike - har en stor muslimsk befolkning, med höga födelsetal. Faktum är muslimer förökar sig förbi icke-muslimer i hela Europa.

'Titta bara på utvecklingen i Europa, sade en triumferande norsk imam för några månader sedan', där antalet muslimer ökar som mygg. 'Varje västerländsk kvinna i EU skaffar i genomsnitt 1,4 barn. Varje muslimsk kvinna i samma länder skaffar 3,5 barn. Vårt sätt att tänka kommer bli starkare än ert'."

http://www.dailymail.co.uk/news/article-452815/Will-Britain-day-Muslim.html

"Den demografiska utvecklingen i Europa innebär att en muslimsk majoritet kan uppstå före slutet av detta århundrade."

http://www.gwias.com/globe/archive/000072.html

"Vita britter kommer att vara en minoritet i ett dussin städer inom 30 år. (...) Sukhvinder Stubbs, i Barrow Cadbury Trust som beställt studien, sade: 'Oavsett framtida invandringsnivåer, så är det är bara en tidsfråga tills städer som Birmingham blir pluralistiska. Även om vi skulle förbjuda en enda själ till från att komma in i landet, så har utvecklingen redan slagit rot'."

http://www.dailymail.co.uk/news/article-504354/White-Britons-minority-dozen-towns-30-years.html

"Siffror från Office of National Statistics, visar att om invandringen ligger kvar på en långsiktig tillväxt runt 180.000 per år, så kommer andelen vita britter att minska från 80 procent till 59 procent år 2051. (Det kommer att) innebära en enorm förändring att den nationella identiteten - kulturellt, politiskt, ekonomiskt och religiöst. (...) Proffessor Coleman påpekar också att även om nettoinvandringen minskar till 80.000 per år, så kommer vita britter i vart fall vara en minoritet år 2080. Han menar att övergången till att bli en minoritet troligen kommer möta motstånd från allmänheten, med tanke på det folkliga motståndet mot den höga invandringen."

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/immigration/8142176/White-Britons-to-become-minority-by-2066.htm

"Ny forskning visar att vita britter kommer att bli en minoritet av 2066 om invandringen fortsätter i nuvarande takt (...) Parlamentsledamoten Nicholas Soames (menar att) 'Invandrare under årens lopp gjort en stor insats för Storbritannien', men att det nu spunnit utom kontroll. 'Vi måste bryta kopplingen mellan rätten till att arbeta, och rätten till att bosätta sig här'."

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1330734/White-Britons-outnumbered-2066-immigration-continues.html

Jag håller med dig, om det nu hade sett annorlunda ut, men nu kommer detta att ske så snabbt, så då ändrar det ju saken ganska mycket. Kosovoalbanerna t.ex, blev ju inte kulturella serber på flera hundra år liksom. Varför skulle inte "svenskheten" förändras på 60 år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sant det första du sa, men kommer det att hända?

Vilket menar du, om kulturen ändras eller om invandringen är högre än barnafödseln? Den är redan högre. I Sverige föds årligen ungefär 100.000 barn.

År 2009 invandrade sammanlagt 102 280 personer till Sverige. [...]

Det är ungefär lika många som 2008, men en fördubbling av antalet invandrade sedan 1999. Andel utrikes födda av den totala befolkningen 2009 var 14,3 %.

http://www.migrationsinfo.se/migration/sverige/

I modern popmusik kan man se influenser från många olika länder, det är möjligt att invandringen är en bidragande orsak, men det är å andra sidan inte omöjligt att vi har en tillräckligt bred bild av världen att detta hade inträffat ändå. Svensk kultur är mångfald, "multikulti" och inte särskilt starkt traditionell. Vad som händer är att Sverige blir en plats för blandat folk, som t.ex. USA eller Brasilien (det är en uttalad strategi). Det betyder inte att amerikaner eller brassar ser sig som mindre amerikanska eller brasilianska. Kulturen kan inte för alltid vara densamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket menar du, om kulturen ändras eller om invandringen är högre än barnafödseln? Den är redan högre. I Sverige föds årligen ungefär 100.000 barn.

http://www.migrationsinfo.se/migration/sverige/

I modern popmusik kan man se influenser från många olika länder, det är möjligt att invandringen är en bidragande orsak, men det är å andra sidan inte omöjligt att vi har en tillräckligt bred bild av världen att detta hade inträffat ändå. Svensk kultur är mångfald, "multikulti" och inte särskilt starkt traditionell. Vad som händer är att Sverige blir en plats för blandat folk, som t.ex. USA eller Brasilien (det är en uttalad strategi). Det betyder inte att amerikaner eller brassar ser sig som mindre amerikanska eller brasilianska. Kulturen kan inte för alltid vara densamma.

Länken du angav anger att ca 102000 invandrade 2009, men också att 39000 har utvandrat vilket ger en nettoinvandring på 63000. Om man dessutom lägger till det faktum att 27000 av dessa är tillbakaflyttande svenska medborgare eller nordiska medborgare så hamnar vi på 36000. Något färre än de ca 100000 som föds i Sverige varje år.

Länken talar också om att ca 14% av Sveriges befolkning är invandrare, alltså en avsevärd minoritet, vilket slår hål på Terrorkottas frågeställning. Och ja, jag kan inte annat än hålla med Shimmen som säger Terrorkotta låter som en okunnig sverigedemokrat även om så kanske inte var meningen. Länkarna som Terrorkotta bidrog med är väl kanske heller inte särskilt relevanta eftersom de inte berörde Sverige och frågeställningen rörde ju den svenska kulturen om jag inte missuppfattat helt.

Den stora anledningen att England och Frankrike har så stor andel medborgare som är "ickevit" är ju att de båda är gamla kolonialländer och att den största delen invandrare de får är från sina gamla kolonier där fortfarande spacialregler gäller för inflyttning till respektive länder.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kosovoalbanerna t.ex, blev ju inte kulturella serber på flera hundra år liksom. Varför skulle inte "svenskheten" förändras på 60 år?

just därför kanske?

för övrigt: beror den kraftigt anglosaxiska influensen i svenskt musikliv på att det invandrat extremt mycket amerikaner till sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Terrorkotta (oregistrerad)

(Text)

Sverige har högst invandring per capita i Västvärlden och tar också emot flest asylanter, tillskillnad från andra västländer som s.a.s. "sållar" och försöker få de invandrare med högst utbildning etc, istället för att ställa upp för dom fattigaste och mest utsatta. Vilket betyder att våra invandrare har högre födseltal, än t.ex. Kanadas.

Bara Södertälje kommun, som ett exempel, har tagit emot fler irakier än USA och Canada tillsammans:

Since early 2000s, large numbers of Iraqis immigrants settled in Södertälje and the city has taken more Iraqi immigrants than the United States and Canada combined, even though these countries have a combined population of around 335 million.

http://en.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6dert%C3%A4lje_Municipality

... Mona Sahlin sa detta år 2002, i Riksdagen:

Herr talman! År 1910 bodde 20 % av de svenska invånarna i USA. I dag är 20 % av dem som lever i Sverige födda eller har sina föräldrar födda i ett annat land. Vi är på det sättet världens fjärde mest mångkulturella land i världen. Det är en större andel än i USA och i särklass mest av alla i EU:s länder. Bakgrunden till detta kan vi alla, men den förtjänar att upprepas.

http://www.regeringen.se/sb/d/1195/a/6850

Och så här ser det t.ex. ut i Europa, gällande vilka storstäder som har flest muslimer:

Marseilles - 25 percent (200,000 of 800,000) (*)

Malmö - ~25 percent (67,000 of 270,000) (*)

Amsterdam - 24 percent (180,000 of 750,000) (*)

Stockholm - 20 percent (>155,000 of 771,038) (*)

Brussels - ~20 percent (some say 33 percent) (*)

Moscow - 16 percent-20 percent (2 million of 10-12 million) (*)

London - 17 percent (1.3 million of 7.5 million) (*)

Luton - 14.6 percent (26,963) (*)

Birmingham 14.3 percent (139,771) (*)

The Hague - 14.2 percent ( 67,896 of 475,580) (*)

Utrecht - 13.2 percent (38,300 of 289,000) (*)

Rotterdam - 13 percent (80,000 of 600,000) (*)

Copenhagen - 12.6 percent (63,000 of 500,000) (*)

Leicester - 11 percent (>30,000 of 280,000) (*)

Aarhus - ~10 percent (*)

Zaan district (Netherlands) - 8.8 percent (*)

Paris - 7.38 percent (155,000 of 2.1 million) (*)

Antwerp- 6.7 percent (>30,000 of >450,000) (*)

Hamburg - 6.4 percent (>110,000 of 1.73 million) (*)

Berlin - 5.9 percent (~200,000 of 3.40 million) (*)

http://www.danielpipes.org/blog/2007/11/muslim-populations-in-european-cities

Malmö låg således på delad 1:a plats, med Stockholm på en 4:e plats, år 2007, och Sverige är snart det enda land som inte följt med i dom rasistiska högervindarna som blåser i Europa, och har också den högsta muslimska befolkningsökningen i Västvärlden (efter Makedonien):

MDII-graphics-webready-89.png

Och då får du tänka på att den muslimska befolkningen i världen ökar dubbelt så snabbt som den ickemuslimska:

Muslim population grows twice as fast as non-Muslim

WASHINGTON (AFP) - The world's Muslim population will grow twice as fast as non-Muslims over the next 20 years according to a new study, which predicted that Muslims within a generation will make up more than a quarter of the global population.

Using fertility, mortality and migration rates, researchers at the Pew Forum on Religion and Public Life project a 1.5-percent annual population growth rate for the world's Muslims over the next two decades, and just 0.7 percent growth each year for non-Muslims.

http://www.swedishwire.com/component/content/article/2-politics/8236-muslim-population-grows-twice-as-fast-as-non-muslim

Så, vad är det du inte vill förstå? Fattar du inte att svensk media inte skriver om detta, bara för att folk inte ska rösta på Sverigedemokraterna? Är du bevandrad i mattematik och demografi? Förstår du hur snabbt det kan gå att s.a.s. få en lite annorlunda befolkning?

Anta att du har en befolkning på 100.000 människor. 90.000 är "Svenskar", och 10.000 är "muslimer". Om de 90.000 har en fruktsamhetsgrad på 1,3 - vilket är vad Tyskland, Grekland, Italien, Spanien och många andra europeiska länder är på - och de 10.000 har en fruktsamhet på 3,5, vilket är vad de muslimska födelsetalen i Europa beräknas vara på i första och andra generationen. Så kommer de 90.000 "svenskarna" att ha 38.025 barnbarn. Medan de 10.000 "muslimerna" kommer att ha 30.625 barnbarn.

Med andra ord kommer de tio procenten komma i kapp de 90 procent på två generationer.

Vakna upp, och välkomna den nya världen och framtiden, annars kommer du bara bli besviken. Sverige kommer att bli ett väldigt blandat land, oavsett vad du intalar dig. Human Rights Service har t.ex. räknat på Norska statistiska centralbyråns siffror och gjort en jämförelseräkning med Sverige:

Nordmenn i minoritet

19.11.08:

PRESSEMELDING:

I mai i år la Statistisk Sentralbyrå (SSB) frem en ny befolkningsfremskrivning.

(...)

HRS har ved bruk av SSBs egne metoder og tall påtatt seg et oppdrag som burde vært SSBs eget ansvar. Til tross for de svakheter vi mener ligger i SSB sitt høyalternativ, har vi tatt utgangspunkt i SSBs egne prognoser og kan for første gang i Norge presentere en befolkningsfremskrivning for Oslo. Den viser at nordmenn kan bli i minoritet i 2029. Størstedelen av innvandrerne vil ha ikke-vestlig bakgrunn.

Vi understreker at vi benytter den samme vekstrate som SSB gjør i sin egen fremskriving.

I SSBs fremskrivninger setter SSB en strek ved 2060, mens vi har videreført fremskrivningen til år 2100. Resultatet viser at nordmenn kan bli i minoritet før utgangen av århundret.

Vi har også gjennomført en befolkningsfremskrivning for Sverige, ettersom utviklingen demografisk i vårt naboland, også vil ha konsekvenser for Norge. Resultatet viser at Sverige kan ha en majoritet innvandrere i 2049.

http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=41&tekstid=2151

Kan tråden få handla om det det handlar om snart? Ångrar nästan att jag skrev den.

Redigerat av Terrorkotta
Link to comment
Dela på andra sajter

Terrorkotta (oregistrerad)

Jag blir lite trött på att få ta en massa insuinationer om att jag skulle vara sverigedemokrat. Bara för att svensk media inte snackar om det, så betyder det inte att det inte är sant. Är det folk som verkligen tror att media i Sverige är konsekvensneutrala?

Titta t.ex. på hur Norsk media kan rapportera, dom som har lägre andel invandrare och lägre invandring:

http://www.youtube.com/watch?v=4-2IxqEHhkY

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför så mycket fokus på muslimer? Med tanke på dina många citat-"bevis" och att du kommer in i forumet och som första tråd startar med just sådant, så måste du förstå att misstankar om SD-propaganda inte ligger långt bort. Jag föredrar att se alla med svenskt medborgarskap som svenskar - oavsett härkomst, hudfärg eller religion. Det tycker jag att alla borde göra. Sverige har väl historiskt haft en hel del arbetskrafts-invandring på grund av dålig nativitet, så vi är nog rena vägkorsningen, allihopa... 😉

Om invandringen bidrar till andra influenser i svensk musik eller inte, är väl egentligen egalt, eftersom musikstilar ju är något som är i ständig förändring och som numera tack vare Internet kan påverkas mer än någonsin på global nivå. Med tanke på den enormt starka påverkan vi traditionellt har från USA och England, så tror jag däremot inte att invandringen från muslimska eller andra utomnordiska länder har någon jättestor inverkan, även om det säkert bidrar med lite mysiga orientaliska tongångar här och där. 🙂

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det är svårt att se ett direkt samband mellan musikens utveckling och ett lands gränser och de som bor där. För hundra år sedan och egentligen ännu längre sedan fanns det nog ett sådant samband men inte idag. Det finns tex. väldigt lite i svensk musik som man med stor säkerhet säga om att just det här är är svenskt. Inte ens om man går till den sk. folkmusiken (som kanske är den mest genuina musikyttringen) kan man alltid säga att det här är urtypiskt svenskt utan det är allt som oftast uppblandat med musikstilar från övriga europa också.

Går man på vad gemene man lyssnar på om nu det är ett bra mått på oss svennars musik. Finns det egentligen inga tydliga beståndsdelar som kan sägas vara svenska längre kvar i musiken. Nä för att tala om svensk vibe blir man genast mer diffus. Man talar om nått slags vemod och charmiga accenter underfundiga uttryck som kommer av att vi inte har tillräckligt bra engelska kunskaper.

Kort sagt det finns inga specifka kvaliteer som gör dagens musik vare sig svensk eller sämre eller bättre. Musik däremot har alltid utvecklats i mötet mellan olika kulturer men det var ytterst länge sedan detta hade med geografiska gränser att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Terrorkotta (oregistrerad)

Fokuset på muslimer är för att det är just dom som kommer bli den största befolkningsgruppen efter "svenskar". och sannolikt växa sig förbi "svenskarna" också.

Det är också lätt att hitta siffror på just muslimsk invandring, med tanke på det, och att de flesta som invandrat dom senare tiotal åren, efter Jugoslavienkrigen, har varit just muslimer.

Inget mer behöver tolkas in i det. Jag ville förtydliga det bara, och samtidigt förklara att siffrorna ju inte representerar ALL invandring.

Men samtidigt ville jag visa på det, som motvikt mot han som ville påskina att detta inte kommer att ske, för att typ "nästan alla som invandrar är hemflyttande svenskar och nordmän". Det är nämligen inte sant. När svenskarna blir en minoritet bland andra, så kommer den största minoriteten efter svenskarna att vara utomeuropeiska muslimer. Det var därför jag citerade det där med "vita britter etc". Eftersom jag ville visa på att det han skrev inte stämmer. Det är inte så utvecklingen ser ut i Europa och ej heller i Sverige.

Nåja, jag orkar inte med den här tråden nu längre. Kanske ger mig in i den igen senare. Nu ska jag göra annat.

Redigerat av Terrorkotta
Link to comment
Dela på andra sajter

hade det inte varit för influenser utifrån, så hade den svenska folkmusiken sedan länge varit nåt som nån luddig museieintendent talat om i det förflutna...

Alternativt hade vi fortfarande diggat stenhårt till klapprande stenar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fokuset på muslimer är för att det är just dom som kommer bli den största befolkningsgruppen efter "svenskar". och sannolikt växa sig förbi "svenskarna" också.

Varför kan du inte bestämma dig för om det är personerna eller religionen som du vill visa oss att du inte pallar med? Det blir så jävla kvasiseriöst när du blandar blatte med buddhist.

"Svensk" musik har varit minoritet sedan Rock Around the Clock – å de va pågrundav di jevvla jenkarne!

  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför kan du inte bestämma dig för om det är personerna eller religionen som du vill visa oss att du inte pallar med? Det blir så jävla kvasiseriöst när du blandar blatte med buddhist.

"Svensk" musik har varit minoritet sedan Rock Around the Clock – å de va pågrundav di jevvla jenkarne!

Bra rutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varifrån kommer den här paranoian? Även om nu Terrorkotta, vilket jag inte är så säker på, skulle ha som agenda att lyfta kritik mot invandring, måste man då hugga direkt och skrika ut att man absolut inte sympatiserar och därmed inte ens kan diskutera frågan om påverkan på musiken? Finns där ingen trygghet alls i sin egen tro och övertygelse?

Link to comment
Dela på andra sajter

jokkmokks jokkkkkke! 😄

He he... Alltså, den mannen har i och för sig lämnat minnesvärda spår i musikhistorien som aldrig kommer att vittra bort. Men värst vad sprallig och överspelad snubben var... kolla den här gitarrtrakteringen bara, och hans ansiktsuttryck, särskilt när den klassiska refrängen brakar loss vid 0:50:

http://www.youtube.com/watch?v=pr_9tmu0Hv8

Link to comment
Dela på andra sajter

He he... Alltså, den mannen har i och för sig lämnat minnesvärda spår i musikhistorien som aldrig kommer att vittra bort. Men värst vad sprallig och överspelad snubben var... kolla den här gitarrtrakteringen bara, och hans ansiktsuttryck, särskilt när den klassiska refrängen brakar loss vid 0:50:

mm fantastiskt också att han pratar med vibrato vid 0:15 😄

å kolla den kåta blicken vid 0:40! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om nu Terrorkotta (...) skulle ha som agenda att lyfta kritik mot invandring, måste man då hugga direkt och skrika ut att man absolut inte sympatiserar och därmed inte ens kan diskutera frågan om påverkan på musiken?

Jag tycker visst att vi diskuterar frågan om påverkan på musiken.

Men du gör ju uppenbarligen inte det. Du protesterar bara mot att det finns de som inte sympatiserar TS:s kritik mot invandring.

Är du emot invandring?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fokuset på muslimer är för att det är just dom som kommer bli den största befolkningsgruppen efter "svenskar". och sannolikt växa sig förbi "svenskarna" också.

...men när "dom" blir svenska medborgare, så blir "dom" ju "vi" istället, eller hur...? Om du ser muslimerna som ett så stort hot, så beror det kanske på att du själv är kristen/katolik/hindu/whatever och i själva verket är lika "extrem" som "dom"...?

Jag är helt övertygad om att vi i världens mest sekulariserade land, med en religionsneutral skola och utan statsreligion, inte har någon som helst orsak att vara oroliga för att någon religion ska komma in och ta över hela landet - och jag tycker därför att trådens fokusering på muslimer känns väldigt underlig.

Om invandringen påverkar musiken så är det väl bara kul att det kommer nya influenser som kan vara intressanta, men jag tror som sagt att den påverkan kommer även om vi inte skulle ha någon invandring alls, eftersom "alla" använder Internet nuförtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...