Jump to content
Annons

Debutplattan klar


FreddeHstd

Recommended Posts

Forumvänner!

Är glad att min debutplatta är klar och har kommit upp på Spotify, Itunes etc. Den fysiska skivan ska pressas så fort plånboken tillåter, men om några veckor så bör den finnas klar.

Allt material på plattan är eget, liksom arren och produktionen. Musiker (och kära vänner) har spelat trummor, kontra, saxofon och fiol, annars så är det mesta som låter också egenproducerat.

Påbörjade inspelningsproceduren förra valborgshelgen, så det känns gott att ett drygt år senare kunna konstatera att man är klar. Nu väntar nästa inspelning. (eller nja, den har redan börjat...).

Nå, om nu nån ville lyssna på eländet så vore det förstås också trevligt!...

Getting there

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter faktiskt skitbra, helt enkelt! Bra jobbat!

Tack Drake!

Det finns oändligt många grejer som kunde låtit annorlunda (bättre), men nånstans så måste man sätta ner foten och bestämma att nu får det räcka. När man dessutom brinner av iver att omsätta sina nyvunna kunskaper i nytt skapande, ja då vill man vidare.

Så jäkla gött: i onsdags inledde jag inspelningen av ett nytt (eget) projekt, och liksom förra gången: 100% makt över vad som görs och inte görs, å dessutom så mycket ny erfarenhet och kunskap. De fällor som jag gick i vid förra inspelningen kommer jag inte trilla i denna gång. Undrar just vilka misstag jag kommer att göra denna gången... 🙂.

Nå, tack för att du lyssnade och tog dig tiden att kommentera!

Fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter jättebra. Härlig amerikansk folk/country. Vore kul att höra lite om hur inspelningsproceduren gått till.

Det gick väl ungefär till så här:

Valborgshelgen så packade jag ner min inspelningsutrustning och tog med mig bägge musikerna Max Thornberg och Micke Edlund till en stuga i Småland. Väl på plats så riggade vi upp trummor i ett rum, kontran i ett annat och mig själv med ackegitarr i ett tredje.

Killarna hade fått låtarna på demo, och proffs som de är, så behövde vi bara köra två-tre tagningar/rep, sen satt låtarna vanligtvis. Jag hade ganska klara idéer på vad och hur de skulle spela, och arren var ju klara. På det viset satte vi sju låtar under en en helg.

Sen var det hem till verkligheten, med gitarrpålägg och sångpålägg på lediga stunder. Detta tog väl typ sommaren och en bit in på hösten. Höst/vinter gick åt till att först redigera, mixa och sen mastra.

Det stora kruxet var väl att jag upptäckte att vissa av låtarna helt enkelt inte passade med kontra - så efter mycket vånda över detta så la jag om med elbas på några av spåren.

Till saken hör att jag samtidigt höll på att mixa min bluesgrupp BIg Bag of blues tredje platta, så när man satt i oktober med sammanlagt 25 låtar att fixa så kändes det ganska mycket. Dessutom tar mixning extra lång tid med material som kunde varit bättre förberett, bättre inspelat etc. Men det är bara att sätta upp på lärokontot och gå vidare.

Därför kommer jag närmaste tiden att jobba i EP:format 😉...

Fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar oxå på alltihop, fint som bara den. Nu lyssnar jag för andra gången på How did it come to this... Suverän låt. Snyggt när du börjar sjunga nästan direkt. Delade den och en till på min FB. Spelar du steelguitar?

Man tackar! Kul!

Nej, tyvärr inte steel, utan på den här sessionen bara lapsteel. Däremot så är jag helt klart aspirant på att gå över till pedal steel, så fort tillfälle ges (och plånboken inte gråter)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore kul att höra vad du hade för mickar till sångpålägg, trummor, kontran mm...

Mickoholist Nilsson.

Pratar gärna mickar,så gärna så!

Trummor:

kick: akg d112, plus en sm57 i, mot klubban.

snare: sm57/Röde nt5 ihoplindade mot ovansidan. tanken bakom det var att få lite mer hi-hat i nt5:an.

oh akg 170 perception.

Rummet: t-bone rb500

kontra Line Audio Cm3 riktigt nära, och en Röde K2 med lite mer avstånd.

Ackegitarr Cm3

Det var uppsättningen på det som lades live. Digi003, Joemeek twin q, SPL Goldmike, Joemeek Sixq pre och Octopre Le ADAT, hade jag också.

Påläggen var till största del utförda såhär:

Ackegitarr, dobros och mandoliner: NT5, CM3 och/eller K2.

Elgitarr och barytonelgura: Sm57/t-bone rb500, genom min vox ad120.

Sång K2

Preamps: SixQ, ART Voicechannel, SPL Goldmike..

Nå. Den största lärdomen var dock att om man spelar in kontra - var noggrann med vilken typ av anslag låten behöver. Ett för kort "dompf" kan stjälpa en låt. "Dåånång" kan var det som behövs. Placera inte kontran så cymbaler läcker in för mycket i kontran...

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Preamps: SixQ, ART Voicechannel, SPL Goldmike..

Well done och grattis!

Låter kalasbra!

Fråga: vad anser du om ART Voicechannel? Är lite nyfiken på den och funderar på att utöka racket.

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Well done och grattis!

Låter kalasbra!

Fråga: vad anser du om ART Voicechannel? Är lite nyfiken på den och funderar på att utöka racket.

/CHAE

Tack!

Voicechannel: jo, namnet till trots så är den användbar till mycket. Många gitarrer gick genom den, och senast nu i veckan så hade jag den på virveltrumma. Den har en jäkla massa funktioner, eq och komp (med möjlighet att lägga eq före eller efter komp. Gate/expand, variabel impedans - de här sistnämnda grejerna har jag inte shootoutat ordentligt, utan bara kört på inställning som låtit bra. Skulle nog vilja påstå att den är prisvärd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Voicechannel: jo, namnet till trots så är den användbar till mycket. Många gitarrer gick genom den, och senast nu i veckan så hade jag den på virveltrumma. Den har en jäkla massa funktioner, eq och komp (med möjlighet att lägga eq före eller efter komp. Gate/expand, variabel impedans - de här sistnämnda grejerna har jag inte shootoutat ordentligt, utan bara kört på inställning som låtit bra. Skulle nog vilja påstå att den är prisvärd.

Tackar för infon. Lutar åt att bli en Vocie Channel också.

OT: Har en ART TPS II och gillar skarp att impedansen är steglös. Överlag tycker jag att ART gör kalasgrejer.

OnT Ännu en fråga: hur gick du vidare med projektet efter mix (som jag uppfattade det så grejade du mastering själv?) Du vände dig till en distributör antar jag? (för att få ut musiken menar jag). Sitter för närvarande och mixar min EP som ska släppas till hösten. Även jag tänker att "fysisk skiva är prio 2". Huvudsaken är att det släpps. Jag lutar nog låta en extern studio mastra min EP men det är mest den digitala distributionen jag är intresserad av hur du löste.

Förresten, de där låtarna blir fan bara bättre och bättre ju mer man lyssnar på dem. riktigt skön produktion. Sannerligen, i min bok börjar det på 100% och sedan ökar det.

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för infon. Lutar åt att bli en Vocie Channel också.

OT: Har en ART TPS II och gillar skarp att impedansen är steglös. Överlag tycker jag att ART gör kalasgrejer.

OnT Ännu en fråga: hur gick du vidare med projektet efter mix (som jag uppfattade det så grejade du mastering själv?) Du vände dig till en distributör antar jag? (för att få ut musiken menar jag). Sitter för närvarande och mixar min EP som ska släppas till hösten. Även jag tänker att "fysisk skiva är prio 2". Huvudsaken är att det släpps. Jag lutar nog låta en extern studio mastra min EP men det är mest den digitala distributionen jag är intresserad av hur du löste.

Förresten, de där låtarna blir fan bara bättre och bättre ju mer man lyssnar på dem. riktigt skön produktion. Sannerligen, i min bok börjar det på 100% och sedan ökar det.

/CHAE

Tjena igen. Jo, min digitala distribution gick via Rebeat. Har hittils bara gott att säga om dem! De sänder vidare till Itunes, Spotify, Amazon...ja allt. SJälv kan jag inte hålla mig ifrån att pressa den fysiskt. Känns lite som en rit...jag SKA ha den i handen. Men i framtiden, tja... möjligtvis EP i pappficka. Vi får se.

Att ladda upp din musik på SR Portal (sök och regga ett konto) känns viktigt också.

Vad gäller mastringen så gjorde jag av budgetskäl den själv. Plus att jag ville öva och lära mig.

Min kedja såg ut ungefär så här (helt in the box):

Brainworx Digital Eq

Sonnox Inflator ELLER Sonnox compressor

MC Dsp Filterbank (nån enstaka låt)

Nomad Factory Magnetic

Brainworx XL

MCDSP Limiter

Roger Nichols frekvensanalysator (gratisplugg) var rätt behändig ibland, Digidesigns egna stereobildsanylsator/phase-kontroll var rätt bra att slänga på ibland.

Shit...egentligen kunde jag prata hur länge som helst om hur jag jobbat...men jag ska inte trötta ut er.

Återigen, tack för berömmet! Det värmer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...