Jump to content
Annons

Mixa ur musikerperspektiv eller åhörarperspektiv?


djbolton

Recommended Posts

Jo det är ju så här,

När man lyssnar på musik, framförallt i lurar, så stör jag mig ibland på att trummorna är pannade som om man satt där bakom trumsetet och spelade själv. Visserligen kan det ju ha varit en vänsterhänt trummis som spelade på skivan, men det där gäller ju även stereoinspelade pianon.

Ska högerhandssidan av ett piano komma mer till höger eller vänster?

Generellt tycker jag att musiken ska mixas som om man var på en livekonsert och står framför bandet.

Synpunkter, erfarenheter, eller åsikter emottages.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller med om att musiken borde mixas som om man står framför bandet och lyssnar, mycket sällan som jag står bakom bandet.

Funkar kanske att mixa som om man står mitt i ett rockband, men att mixa som om man sitter med trumpeterna i en symfoniorkester görs ju bara inte...

Redigerat av berch
  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Dave Gibson säger att klaviatur "alltid" ska mixas från pianistens perspektiv (även om det som bekant inte finns några regler).

Vad trummornas läge beträffar finns ju båda skolorna. Själv lägger jag det alltid ur trummisens (mitt) perspektiv. Fördelen där är ju också att den högpitchade hi-haten hamnar till vänster medan klaviaturens höga register ligger till höger.

Å andra sidan ska ändå allt funka i mono i slutändan så wtf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synpunkter, erfarenheter, eller åsikter emottages.

Man ska inte mixa ur vare sig musikers eller åhörares perspektiv. Som producent/tekniker är det din uppgift att ta fram det bästa i/med varje enskild inspelning. Och – såvida du inte är ute efter en effekt, för att t.ex. "störa folk" – om det innebär att du måste swappa ljudbilden för ett typiskt stereo-instrument så är det ju så man får göra.

Tyvärr mixar många efter en strikt ljudbilds-mall; det går tyvärr inte, och är ett typiskt nybörjar-fel/tänk.

En "åhörare" lyssnar sällan analytiskt medan "vi" musikkonstnärer gärna gör just det. Och det är när jag tar på mig lurarna och lyssnar på mina producentförebilders alster som jag kan bli lite imponerad över hur de "avviker" från den förväntade ljudbilden. Ibland kan det låta märkligt, men jag är varje gång lika övertygad om att producenten alltid utgått ifrån vad som är bäst för inspelningen/produktionen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska inte mixa ur vare sig musikers eller åhörares perspektiv. Som producent/tekniker är det din uppgift att ta fram det bästa i/med varje enskild inspelning. Och – såvida du inte är ute efter en effekt, för att t.ex. "störa folk" – om det innebär att du måste swappa ljudbilden för ett typiskt stereo-instrument så är det ju så man får göra.

Tyvärr mixar många efter en strikt ljudbilds-mall; det går tyvärr inte, och är ett typiskt nybörjar-fel/tänk.

En "åhörare" lyssnar sällan analytiskt medan "vi" musikkonstnärer gärna gör just det. Och det är när jag tar på mig lurarna och lyssnar på mina producentförebilders alster som jag kan bli lite imponerad över hur de "avviker" från den förväntade ljudbilden. Ibland kan det låta märkligt, men jag är varje gång lika övertygad om att producenten alltid utgått ifrån vad som är bäst för inspelningen/produktionen.

Hmm, jo, jag har väl till och med lekt med tanken att prova förskjuta ett helt trumset lite grann till någondera sida.

Jag kommer också ihåg Johan Norbergs krönika i Fuzz, om när han producerat en skiva med Meja; cheferna på Sony Records i Japan var helt galna på honom för att stereobilden inte var helt symetrisk hela tiden...

Konsten / VS / Marknaden

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med valle å assar

dessutom - som sagts ett flertal ggr i samma fråga - att mixa ur "live perspektiv" skulle oftast innebära trumset som i stort sett en monopunkt på avstånd, likaså ett piano eller annat instrument

liveperspektiv är inte att spegelvända ett trumset eller ett piano

gör det som funkar bäst å ger den effekt du vill åt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att högt mixade överhäng ger känslan av att sitta i trummisens position, inte hurvida kanalerna är vända eller inte. Ska det låta live och publikposition är det upp med ambiensmicken/arna framför trumsettet och ner med OH som gäller!

håller med valle å assar

dessutom - som sagts ett flertal ggr i samma fråga - att mixa ur "live perspektiv" skulle oftast innebära trumset som i stort sett en monopunkt på avstånd, likaså ett piano eller annat instrument

liveperspektiv är inte att spegelvända ett trumset eller ett piano

gör det som funkar bäst å ger den effekt du vill åt

Varför får jag aldrig vara först? 🙂

Vi säger i princip samma sak. Ambiens på avstånd framför trumsettet låter live, och spegelvändning eller inte är ovesäntligt.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Assar, en vanlig lyssnare tänker inte på någon stereobild -

det gör bara vi musiknördar.

Hörde en go (obs! ironi) inspelning (Train, tror ja) häromdan: baskaggen satt "in your face", mixat så nära och snustorr, enbart när-micken,

medan virveln lät som den befann sig i andra sidan rummet med en massa rymdklang. Hur bra lät det då?

Det lät som två olika trumset.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker ALDRIG erkänna att jag har fel...☺️

Nåja, jag hade hoppats på att få en mera utförlig marknadsundersökning, typ, så här gör jag, därför att...

Jag mixar ur liveperspektiv därför att jag kommer från den branchen, dock tycker jag att Valles (och alla som håller med honom) synpunkter antagligen kommer att få mig att tänka mer kreativt i framtiden.

När man till 85% bara sysslar med egen musik tenderar alla mixar att bli lite tråkiga och likformiga efter ett tag.

Om man har Dark Side Of The Moon som inspiration till en låt när man skriver den, så har den inspirationen kanske ebbat ut när man mixar den.

Skriv gärna fler synpunkter,

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker ALDRIG erkänna att jag har fel...☺️

You go, boy!

Jag tänker nog så här ungefär ...

Om jag mixar trummorna som om jag satt mitt i batteriet, sprider pianots tangenter som jag satt ½ meter ifrån det och mixar blåset som om jag stod mitt i brassensemblen ... så har jag en mix som inte motsvarar någon möjlig fysisk position alls.

Däremot kan jag välja att mixa alla trummurna i mitten, hela pianot till vänster och hela blåset till höger (typ).

Det motsvarar en möjlig lyssningsposition.

Ett annat alternativ är att skita i lyssnarpositioner eller musikerpositioner och mixa så att det låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min åsikt är att de enda som bryr sej om saken är musiker och de föredrar nog att höra ljudbilden som de är vana vid. Dvs trummornas hihat till vänster, riden till höger och fillsen vandrande från vänster till höger. Många producenter anser att man mixar från åskådarens perspektiv och då ska det mixas så, men igen...de enda som bryr sej och ens hör det är just musikerna i sej.

Mina åsikter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att det tillför något till diskussionen, men jag brukar mixa från "publikens" håll.

Måste väl säga att Valle gjorde ett mycket bra inlägg.

Visst tillför det diskussionen, jag tror att man kan ana ett litet uns av sanning i att; om man sysslar med liveorienterad musik, så mixar man från publikens håll.

Om jag får tid, så ska jag lyssna på lite plattor från olika tidsperioder och stilar, och se om man kan få ut något från det.

Valle och Demonproducenten och Assar och flera andra;

Tack för era synpunkter, jag tar dom till mig.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

LeffeLeffeLeffe (oregistrerad)

Jag älskar när skivor är mixade ur trummisens perspektiv!

Varje trummfill känns så mycket mer kraftfullt då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså... det här var ju illa. Av 13 unika inläggsförfattare har 4 uttryckligen hållit med mig för något jag sagt i ett inlägg. Detta ger alltså en 30% hålla-med-ratio! På tok för höga siffror! Alarmerande! Jag är van vid ratio på typ 1% eller 2%, och redan då tar det emot.

Därför vill jag härmed ta tillbaka vad jag sa ovan och reviderar enligt följande:

Alla som mixar annat än ur åhörarperspektiv är dumma i huvudet!

Stick och håll med någon annan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså... det här var ju illa. Av 13 unika inläggsförfattare har 4 uttryckligen hållit med mig för något jag sagt i ett inlägg. Detta ger alltså en 30% hålla-med-ratio! På tok för höga siffror! Alarmerande! Jag är van vid ratio på typ 1% eller 2%, och redan då tar det emot.

Därför vill jag härmed ta tillbaka vad jag sa ovan och reviderar enligt följande:

Alla som mixar annat än ur åhörarperspektiv är dumma i huvudet!

Stick och håll med någon annan!

Jag håller med.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan Valle, du börjar bli folkkär helt enkelt.

För övrigt anser jag att du kan dra åt helvete och aldrig mer hitta tillbaka eftersom att du propagerar för ett helt och hållet vansinnigt åhörarperspektiv.

😆

Känns det bättre nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte är trummis tänker jag aldrig på det där när jag mixar. Det är slumpen som avgör. Har jag redan panorerat något högfrekvent ljud till vänster lägger jag hi-haten till höger istället. Enda gången jag försöker få till ett äkta musiker/publikperspektiv är om jag mixar en liveinspelning.

(Förresten har jag alltid tyckt att det är lite komiskt att tala om musiker/publikperspektiv, för eftersom alla står på olika ställen kommer alla att uppfatta olika. Ljudteknikerperspektivet (punkten där den som sköter PA-ljudet står) känns som det enda rätta.)

Link to comment
Dela på andra sajter

å glöm inte att det finns vänsterhänta trummisar också

Bra poäng!

Det väcker ju även frågan om hur man på ett trovärdigt sätt mixar t ex en vänsterhänt basist.

Några idéer där?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...