Jump to content
Annons

Focusrite Saffire Pro 24


philmeizter

Recommended Posts

Halloj

 

Har precis skaffat mig ett Focusrite Saffire Pro 24 men så fort jag pluggade in det i datorn så märkte jag ett fruktansvärt knastrande.

Drog upp både latensen på ljudkortet och FW till max och då kunde jag lyssna på musik utan knastret i Winamp...

 

Jag har försökt laddat ner nya drivrutiner till både datorn och ljudkortet men har inte fungerat. Varit in på Focusrites hemsida och läst en massa trådar och deras FAQ där dom gett en massa tips. Bland annat en hotfix för Windows XP till SP3, men även med denna så har det inte fungerat bättre.

 

Jag läste också på focusrites hemsida att det nästan bästa är att man skaffar sig ett internt PCI fw-kort med Texas Instruments chipset och det gjorde jag. Beställde detta från Emusic.

Efter att jag fått kortet och pluggat i det och fixat de rätta drivrutinerna till kortet så har det fortfarande inte fungerat, då hade jag fått ett annat problem. Ljudkortet känner inte av det interna PCI FW-kortet. Har varit i kontakt med Emusic och även han gav mig lite nya tips. T.ex. att prova DPC Latency Checker för att se om något peakar på rött. Men allt stod på grönt.

 

Har avinstallerat gamla ljudkortets drivrutiner och tagit ut PCI-kortet ur datorn plus en massa annat justerande.

 

Vad kan man göra?

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som att du sitter med en "problemdator". Det är tyvärr inte helt ovanligt att vissa datorer inte fungerar med musikljudkort. Än vanligare är det att de fungerar, men dåligt. Att inte alla är medvetna om detta är en annan historia:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=73167

Link to comment
Dela på andra sajter

En teori kan vara att det är moderkortet som strular, eller kombinationen av moderkort/pci-kort.

Vet du vilket märke/modell du har?

En googling på moderkortet och kombinationen av pci-kortet borde kunna ge svar om det är ett problem.

Även om det är TI-chip som sitter på PCI-kortet kan det också vara så att själva pci-kort-tillverkaren har ställt till det

och då hjälper det inte att det är världens bästa TI-chip 😉

// L-G

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert, du länkar till en tråd som framförallt diskuterar poängen med dedikerad DAW-dator. På vilket sätt hjälper det TS?

På vilket sätt hjälper eran meningslösa diskussion TS?

Mitt råd är att om möjligt prova ljudkortet på andra datorer, för att utesluta att själva kortet skulle vara trasigt. Det är väl osannolikt men trots allt möjligt. Funkar det klockrent på någon annan dator kanske man får fundera i banorna att skaffa sig en ny dedikerad musikdator för att slippa strul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt råd är att om möjligt prova ljudkortet på andra datorer, för att utesluta att själva kortet skulle vara trasigt.

Bra idé.

Men om ljudkortet fungerar på andra datorer (med andra konfigurationer) är det troligtvis något annat som orsakar problem.

Funkar det klockrent på någon annan dator kanske man får fundera i banorna att skaffa sig en ny dedikerad musikdator för att slippa strul!

Eller inte. Skilnaden mellan en icke-fungerande daor och en som ljudkortet fungerar mot beror främst på valet av komponenter. Hitar man en fungerande konfiguration står man i valet mellan att skaffa ett nytt ljudkort (som förhoppningsvis fungerar mot den datorkonfiguration man har, eller att skaffa en konfiguration som fungerar med det ljudkort man har valt. Det behöver dock inte vara en dedikerad musikdator.

Link to comment
Dela på andra sajter

En teori kan vara att det är moderkortet som strular, eller kombinationen av moderkort/pci-kort.

Vet du vilket märke/modell du har?

En googling på moderkortet och kombinationen av pci-kortet borde kunna ge svar om det är ett problem.

Även om det är TI-chip som sitter på PCI-kortet kan det också vara så att själva pci-kort-tillverkaren har ställt till det

och då hjälper det inte att det är världens bästa TI-chip 😉

// L-G

Just nu sitter jag på jobbet och har dumt nog glömt modellen, vill inte visa mig allt för dum heller om jag nu skulle säga fel 😆 (Ja, jag vet. Jag borde veta modellen egentligen)...

Ja det är sant, ska genast googla lite!

Vad menar du med att "dem kan ha ställt till det"? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt råd är att om möjligt prova ljudkortet på andra datorer, för att utesluta att själva kortet skulle vara trasigt. Det är väl osannolikt men trots allt möjligt. Funkar det klockrent på någon annan dator kanske man får fundera i banorna att skaffa sig en ny dedikerad musikdator för att slippa strul!

Brorsan kommer över med sin Laptop ikväll så tanken var att man skulle testa ljudkortet på hans dator 🙂

Annars har man ju alltid haft tankar på att skaffa sig en nyare och fräschare dator men ekonomin är ju alltid ett bekymmer!

Vad kan du rekommendera annars?

Link to comment
Dela på andra sajter

Brorsan kommer över med sin Laptop ikväll så tanken var att man skulle testa ljudkortet på hans dator 🙂

Om ljudkortet ger ljud ifrån sig så är det med 99,9 % sannolikhet inget fel på detta. Om ljudkortet inte fungerar bra på den andra datorn så betyder detta bara att denna dator heller inte är lämpad som musikdator, inte att det är något fel på ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...