Jump to content
Annons

Mixen (volym/kompressor) låter skumt i TVn


Jonterocks

Recommended Posts

Tjabba,

Har nyss mixat färdigt en låt. Blev väldigt nöjd! Har lyssnat i mina lurar och mina högtalare och det låter kanon i båda.

Provade också att spela upp låten i TVn (platt), med TVns inbyggda högtalare. På vissa ställen så höjs volymen väldigt mycket. Det känns som att det inträffar när kompressorn på sången släpper. När sången kommer in igen så sänks volymen. Har någon annan uppmärksammat detta fenomenet? Är något felmixat av mig?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt att säga. Det kan vara en felmixning, att du kanske har för snabb attack och för hög ratio på kompressorn. Det begränsade frekvensomfånget på tv:n högtalare kan göra att det hörs tydligare än i de andra högtalarna du har lyssnat i (i och med att de gissningsvis framhäver mellanregistret tydligare). Men det kan även vara som Lax3 säger. Om problemet finns kvar efter att du följt hans råd tycker jag att du ska testa att mixa om låten och använda mindre kompressor och kolla om det låter likadant då. (Ett alternativ kan vara att använda dubbla kompressorer som båda har ganska "snälla" inställningar (långsam attack, låg ratio).

Link to comment
Dela på andra sajter

Just med denna låten hade jag väldigt snälla inställningar på de flesta kompressorer. Så det kändes lite förbryllande när jag hörde låten i TVn.

Jag har rett ut det nu iaf. Det var som "laxlaxlax" sa. Jag stängde av "Aut. nivå-ändring volym" eller vad det hette.

Undrar varför det är såhär på vissa låtar och andra inte (När auto-volym är på)... det måste ju ha med mixningen och/eller mastringen att göra.

Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Just med denna låten hade jag väldigt snälla inställningar på de flesta kompressorer. Så det kändes lite förbryllande när jag hörde låten i TVn.

Jag har rett ut det nu iaf. Det var som "laxlaxlax" sa. Jag stängde av "Aut. nivå-ändring volym" eller vad det hette.

Undrar varför det är såhär på vissa låtar och andra inte (När auto-volym är på)... det måste ju ha med mixningen och/eller mastringen att göra.

Någon som vet?

Troligtvis har det med masteringen att göra. Din tv känner antagligen av att RMS blir lägre, och kompenserar därför detta genom att höja volymen. (Detta är dock bara en gissning från min sida.)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag har rett ut det nu iaf. Det var som "laxlaxlax" sa. Jag stängde av "Aut. nivå-ändring volym" eller vad det hette.

Automatisk nivåändring är hemsk! Inte nog med att de har en idiotiskt funktion som endast är av värde när pensionärer ska titta på Rapport, de kallar den någonting konstigt så INGEN förstår vad det är! Jag insåg att tv-apparater har såna här efter att jag såg om Donnie Darko och insåg att jag inte hörde vad de sa för det var så mycket bakgrundsoljud som kom upp i mixen (som förstås är kalas och mystiskt när man kollar på filmen utan nån jädra limiter). In i menyerna och där stod det: "automatiks ljudkorrigern" eller vad det nu hette. Usch och fy!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...