Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo!

Som rubriken lyder! Hur fÄr man till den luftiga och breda ljudbilden i masteringen?

Har suttit i X antal timmar och försökt fÄ till det men det kÀnns ju helt omöjligt.

Sitter ju med pluggar dÄ, de som fÄr jobba mest Àr Waves C4 multibandare l3 limiter och ett gÀng EQs.

Kanske krÀvs lite sjyst hÄrdvara för att fÄ till det?

NÄgra generella tips eller Àr det bara att skicka ivÀg det till cutting room och inse nederlaget? hehe 8)

God kvÀll!

Annons
Postat

SvÄr frÄga att svara pÄ, men jag kan sÀga som sÄ att om inte mixen sitter till 100% sÄ kommer inte masteringen heller att göra det. Om man har slarvat vid mixningen Àr det omöjligt att fÄ det att lÄta helt bra nÀr man mastrar.

HÄrdvara fÄr det (i alla fall enligt min mening) att lÄta bÀttre, men det Àr dyrt att mastra professionellt. Om du har spelat in och mixat hemma kan du nog Àven mastra hemma med mjukvara och fÄ till ett acceptabelt resultat. HÄrdvara Àr inget mÄste, det gÄr att mastra ÀndÄ.

Luftig ljudbild (beroende pÄ hur man tolkar uttrycket "luftig") fÄr man om man Àr noga med högpassfilter pÄ alla kanaler som inte behöver bas och om man anvÀnder lite lagom med kompressor pÄ sÄ mÄnga spÄr som möjligt (en ratio pÄ kanske 2:1 kan mycket vÀl rÀcka). SÄ skapar man i alla fall min definition av "luftig".

Bred ljudbild mÄste du nog Ästadkomma redan i mixen, sedan gÄr det att förstÀrka det hela genom att anvÀnda stereobreddare i masteringen (men man ska vara aktsam med det, eftersom det kan orsaka fasfel). AnvÀnd mycket panoreringar, och anvÀnd gÀrna panorerade delayer för att skapa en bred stereobild.

Oavsett vilket Àr det viktigt att pÄpeka att ju noggrannare man Àr med mixen, desto snabbare och enklare kommer det att gÄ nÀr man mastrar! Om det Àr svÄrt att mastra en lÄt Àr det ofta ett tecken pÄ att mixen inte riktigt hÄller och att man istÀllet bör gÄ tillbaka och arbeta vidare med den.

• Gilla 1
Postat

Kan tillÀgga att en enkel M/S-kompressor göra stereobilden bredare och ljudbilden luftigare ocksÄ IMO.

MVH

Anders

Postat

Ja den Àr lite lurig, hehe.

Jag fÄr ju till ett rÀtt sÄ bra resultat i dagslÀget.

Men det blir ju att jag jÀmför med professionella mastringar, och det gÄr ju inte sticka under stolen med att det Àr en helt annan femma att lyssna pÄ!

Mastringarna jag gör lÄter ju verkligen "limiterade" jÀmförelsevis!

Kan ladda upp ett exempel under morgondagen!

Gizmozis : Vad Àr just en "M/S" kompressor? Har nog inte hört talas om det innan direkt.. Om det inte Àr en förkortning för nÄtt helt uppenbart!

Postat

Helt enkelt att du komprimerar mid för sig och side för sig. PÄ detta sÀtt fÄr man lite mer kontroll och kan fÄ en bredare ljudbild. Finns pluggar med fÀrdiga presets för det ocksÄ, som exmepelvis MD3 som jag brukar slÀnga pÄ ibland om jag ska göra en tillfÀllig mastring av en mix. Sedan skickar jag alltid ivÀg för mastring.

MVH

Anders

Postat

Skicka mixen / lÄten till ett masteringsbolag.

Beskriv sÄ detaljerat som möjligt hur du vill ha det, ange gÀrna ett exempel pÄ nÄgon lÄt du gillar.

Om resultatet inte motsvarar förvÀntningarna sÄ Àr det nog fel pÄ mixen.

Mastering Àr inget man gör i "sovrummet" sÄ att sÀga, det krÀvs lite mer Àn en multibandskompressor + eq...

TÀnk pÄ att kompressorer minskar dynamiken i musiken.

Köp typ Bob Katz bok "Mastering Audio - the art and the science" sÄ fÄr du en bÀttre bild av masteringens syfte.

Luftigheten som du skrev kommer garanterat inte frÄn masteringen...

Gör typ 10 olika mixar pÄ lÄten med bara en limiter pÄ masterbussen och lyssna vilken version som lÄter bÀst i olika miljöer,

i bilen, vardagsrummet, hörlurar, laptoppen.... Allt handlar egentligen om en kompromiss, det skall lÄta respektabelt var som helst...

Det finns en anledning till att div. lÄtar kommer i olika versioner, typ clubmix, radio-edit, mm.

För att passa i en viss miljö.

Det finns inga genvÀgar till det perfekta ljudet...

Postat

FÄr ta och göra nÄtt sÄnt nÄn gÄng!

Grejjen Àr att jag driver en liten demostudio dÀr folk kan komma och spela in demos för en rÀtt billig peng..

SÄ detta materialet Àr ju ingenting som jag skickar ivÀg för proffs mastering. (Banden som spelar in hör nog inte ens skillnad)

Och det Àr ju inte sÄ att jag tror att det finns nÄtt magiskt verktyg som alla anvÀnder för att fÄ det att lÄta gött!

Man för att fÄ upp volymen mÄste det ju komprimeras och limiteras en del!

Men att göra detta samtidigt som att behÄlla dynamiken och lÀttheten/luftigheten i lÄten.. DÀr kÀnns det inte som jag nÄr det resultat som jag skulle vilja!

Har testat göra om mix osv, men fÄr ÀndÄ inte riktigt till det.. hmm grubbel, grubbel!

Postat

För att fĂ„ det dynamiskt skulle jag helt enkelt skita i att mastera 🙂

Heh, nja inte riktigt den lösningen jag Ă€r ute efter 😉

Postat

HÄrdvara fÄr det (i alla fall enligt min mening) att lÄta bÀttre, men det Àr dyrt att mastra professionellt. Om du har spelat in och mixat hemma kan du nog Àven mastra hemma med mjukvara och fÄ till ett acceptabelt resultat.

I dagen lĂ€ge med bra pluggar som UAD etc. sĂ„ anser jag att det spelar extremt liten roll om man kör hĂ„rdvara eller mjukvara. Det som avgör till 99% (minst!) Ă€r kombinationen erfarenhet/kunskap samt lyssningen. En duktig masteringstekniker med en bra lyssning kan göra lika bra jobb med pluggar som hĂ„rdvara. Att de duktiga, erfarna masteringskillarna sitter pĂ„ dyr hĂ„rdvara beror mer pĂ„ att de har rĂ„d med denna lyx samt att Ă€ven de Ă€r mĂ€nniskor och sĂ„ledes drabbas av GAS precis som alla andra. 😛

Att man inte fÄr till sin egen mastering beror oftast pÄ dÄlig lyssning, liten erfarenhet samt det faktum att man inte kan höra sitt eget material men "nya" öron; en viktig del av mastering.

Postat (redigerat)

I dagen lĂ€ge med bra pluggar som UAD etc. sĂ„ anser jag att det spelar extremt liten roll om man kör hĂ„rdvara eller mjukvara. Det som avgör till 99% (minst!) Ă€r kombinationen erfarenhet/kunskap samt lyssningen. En duktig masteringstekniker med en bra lyssning kan göra lika bra jobb med pluggar som hĂ„rdvara. Att de duktiga, erfarna masteringskillarna sitter pĂ„ dyr hĂ„rdvara beror mer pĂ„ att de har rĂ„d med denna lyx samt att Ă€ven de Ă€r mĂ€nniskor och sĂ„ledes drabbas av GAS precis som alla andra. 😛

Att man inte fÄr till sin egen mastering beror oftast pÄ dÄlig lyssning, liten erfarenhet samt det faktum att man inte kan höra sitt eget material men "nya" öron; en viktig del av mastering.

Borde kunna vara sÄ! Och pÄ alla de punkterna ligger man ju en del efter om man sÀger sÄ! Hehe..

HÀr kommer lite ljudklipp iaf... Detta jÀmför jag mestadels med Coldplay lÄtar! Men det lÄter ju inte alls lika livfullt sÄ att sÀga!

"http://www.speedyshare.com/files/27503469/Sample.mp3"'>http://www.speedyshare.com/files/27503469/Sample.mp3"

http://www.speedyshare.com/files/27503469/Sample.mp3

Redigerat av Distadgurka
Postat

HÀr kommer lite ljudklipp iaf... Detta jÀmför jag mestadels med Coldplay lÄtar! Men det lÄter ju inte alls lika livfullt sÄ att sÀga!

Lyssnade pÄ klippet. Det Àr mycket mellanregister. Det gör att det gÀrna lÄter endimensionellt. Pressar man mellanregister lÄter det snart inte sÄ livfullt.

Basen har stor dynamik. Det gör det svÄrt att fÄ upp nivÄerna. Vill du pressa ytterligare Àr det bra om du komprimerar det lÀgre registret separat innan.

Postat

Lyssnade pÄ klippet. Det Àr mycket mellanregister. Det gör att det gÀrna lÄter endimensionellt. Pressar man mellanregister lÄter det snart inte sÄ livfullt.

Basen har stor dynamik. Det gör det svÄrt att fÄ upp nivÄerna. Vill du pressa ytterligare Àr det bra om du komprimerar det lÀgre registret separat innan.

Hmm tycker du? Jag upplever det nÀstan tvÀrtom.. Att det ska pÄ lite mid till jÀmfört med det jag refererar till!

Det Àr just sÄ jag försöker jobba.. I multibandaren sÄ lÄter jag bli att komprimera mid !

Postat

Sant. Givetvis Àr "nya öron", bra lyssning och lÄng erfarenhet viktigare Àn dyr hÄrdvara. En oerfaren tekniker med dÄlig lyssning kan inte skapa underverk Àven med den dyraste hÄrdvaran.

Postat

Att alltid anvÀnda mult-band kompressorer och limiters vid mastring Àr vÀldigt mycket en "gör det sjÀlv" internet myt.

Hej,

Herbeck

Postat

Att alltid anvÀnda mult-band kompressorer och limiters vid mastring Àr vÀldigt mycket en "gör det sjÀlv" internet myt.

Limiter mÄste man anvÀnda sÄ att man inte slÄr över nollan. Men utöver det behöver man inte anvÀnda limiter om man inte vill. Jag har alltid en limiter stÀlld pÄ -0,3 sist i signalkedjan.

Postat

Jag har en TC Finalizer Plus, mastringsburk. en Àldre variant av den hÀr

http://www.thomann.de/se/tc_finalizer_96k.htm

Jag tycker den Àr fruktansvÀrt bra. Den skulle ganska enkelt kunna komprimera enbart basen i en mix. Man kan Àven lÄta den "lyssna" pÄ en lÄt först, och sen komprimera och stÀlla ljudet i ligth, medium eller hÄrd komprimering. Jag har anvÀnt ligth automatiken mycket, man fÄr upp nivÄerna exakt dit man vill, utan de irriterande distpikarna. Och helt utan ful pumpning. Man kan Àven stÀlla all manuellt, det har jag börjat lÀra mig nu.

Jag hittade min beg för 3000 kr om jag minns rÀtt. För inte sÄ lÀnge sen kostade de 30.000 kr. Den Àr lÀtt vÀrd mer Àn 3000 tycker jag, tackar Joachim hÀr pÄ forumet som föreslog den för mig. De dyker upp ganska sÀllan tror jag, men med lite tur kanske du hittar en vÀldigt billigt. För inte sÄ mÄnga Är sen tror jag alla skivor mastrades med de hÀr burkarna. Googlar man om det hÀr kan man hitta folk som skriver om en liknande burk frÄn DBX, den ska vara Ànnu bÀttre.

Postat

Jag har en TC Finalizer Plus, mastringsburk. en Àldre variant av den hÀr

http://www.thomann.de/se/tc_finalizer_96k.htm

Jag tycker den Àr fruktansvÀrt bra. Den skulle ganska enkelt kunna komprimera enbart basen i en mix. Man kan Àven lÄta den "lyssna" pÄ en lÄt först, och sen komprimera och stÀlla ljudet i ligth, medium eller hÄrd komprimering. Jag har anvÀnt ligth automatiken mycket, man fÄr upp nivÄerna exakt dit man vill, utan de irriterande distpikarna. Och helt utan ful pumpning. Man kan Àven stÀlla all manuellt, det har jag börjat lÀra mig nu.

Jag hittade min beg för 3000 kr om jag minns rÀtt. För inte sÄ lÀnge sen kostade de 30.000 kr. Den Àr lÀtt vÀrd mer Àn 3000 tycker jag, tackar Joachim hÀr pÄ forumet som föreslog den för mig. De dyker upp ganska sÀllan tror jag, men med lite tur kanske du hittar en vÀldigt billigt. För inte sÄ mÄnga Är sen tror jag alla skivor mastrades med de hÀr burkarna. Googlar man om det hÀr kan man hitta folk som skriver om en liknande burk frÄn DBX, den ska vara Ànnu bÀttre.

Alright! LÄter ju ganska intressant!

Har du nÄgot man kan lyssna pÄ dÀr du anvÀnt den?

Postat

Limiter mÄste man anvÀnda sÄ att man inte slÄr över nollan. Men utöver det behöver man inte anvÀnda limiter om man inte vill. Jag har alltid en limiter stÀlld pÄ -0,3 sist i signalkedjan.

Det var mer multi-bands limiters jag syftade pÄ.

Hej,

Herbeck

Postat

Hmm tycker du? Jag upplever det nÀstan tvÀrtom.. Att det ska pÄ lite mid till jÀmfört med det jag refererar till!

Det Àr just sÄ jag försöker jobba.. I multibandaren sÄ lÄter jag bli att komprimera mid !

Okej. Jag tÀnker framförallt pÄ lÄgmidden. Upplever att den Àr för dominant i materialet. Jag tÀnker att det sÀtter grÀnser för hur starkt du kan pressa materialet.

Testade att eq'a midden plus att jag komprimerade boten (kicken) separat. Utigck frÄn din mp3. DÄ lÄter det sÄhÀr:

http://www.speedyshare.com/files/27507631/forum_distadgurka.aif

Postat (redigerat)

Okej. Jag tÀnker framförallt pÄ lÄgmidden. Upplever att den Àr för dominant i materialet. Jag tÀnker att det sÀtter grÀnser för hur starkt du kan pressa materialet.

Testade att eq'a midden plus att jag komprimerade boten (kicken) separat. Utigck frÄn din mp3. DÄ lÄter det sÄhÀr:

http://www.speedyshare.com/files/27507631/forum_distadgurka.aif

LÄter klart lite snyggare!

Blev litelite finare topp med.. Lite eq dÀr med eller Àr det bara att det Àr AIF?

Redigerat av Distadgurka
Postat (redigerat)

För att fĂ„ det dynamiskt skulle jag helt enkelt skita i att mastera 🙂

Nej, riktig mastring handlar om mycket mer Àn att pressa ihop dynamiken. Ett noggrant mastrat jazzalbum lÄter bÀttre Àn den omastrade rÄmixen, och ÀndÄ med bevarad dynamik.

Att nÀrmaste skiva pÄ Topp40-listan lÄter starkare Àn det lilla jazzalbumet Àr helt en annan sak.

Redigerat av Linus
Postat

Blev litelite finare topp med.. Lite eq dÀr med eller Àr det bara att det Àr AIF?

Jag utgick frÄn din mp3 och istÀllet för att Äterkomprimera den valde jag at lÄta den vara okomprimerad. Tror inte diskanten beror pÄ det.

Men nÀr jag dÀmpar mellanregistret, plus komprimerar botten kommer diskanten fram tydligare.

Postat

Jag utgick frÄn din mp3 och istÀllet för att Äterkomprimera den valde jag at lÄta den vara okomprimerad. Tror inte diskanten beror pÄ det.

Men nÀr jag dÀmpar mellanregistret, plus komprimerar botten kommer diskanten fram tydligare.

Skulle nog kunna vara sĂ„! 🙂

Postat

ApropÄ lÄgmid brukar jag alltid testa att skÀra lite vid 250 hz pÄ PA master-eq. Lika pÄ inspelningar. Ganska ofta kan det göra att det lÄter bÀtrre. Boostar man en mix dÀr brukar det lÄta hemskt, 250 hz Àr "ful" frekvens, om det finns nu en sÄn, 250 hz Àr varken bas eller mid,. Har man skruvat allt annat rÀtt ska man inte skÀra dÀr, men det Àr alltid vÀrt att prova. Kanske mer i PA-ljud Àn i studio. Men blir det för mycket 250 hz lÄter det inte vackert.

Postat

ApropÄ lÄgmid brukar jag alltid testa att skÀra lite vid 250 hz pÄ PA master-eq. Lika pÄ inspelningar. Ganska ofta kan det göra att det lÄter bÀtrre. Boostar man en mix dÀr brukar det lÄta hemskt, 250 hz Àr "ful" frekvens, om det finns nu en sÄn, 250 hz Àr varken bas eller mid,. Har man skruvat allt annat rÀtt ska man inte skÀra dÀr, men det Àr alltid vÀrt att prova. Kanske mer i PA-ljud Àn i studio. Men blir det för mycket 250 hz lÄter det inte vackert.

Jepp, 250hz Ă€r rent ut sagt en j"""a piss frekvens, hehe. LĂ„ter skit och och duktig pĂ„ att runda i livesammanhang 😉

Postat

Bummel i en akke-gura, ligger inte det runt 200-300? Tycker det lÄter mycket bÀttre nÀr man tunnar ur lite dÀr...

Postat

Alright! LÄter ju ganska intressant!

Har du nÄgot man kan lyssna pÄ dÀr du anvÀnt den?

Det hÀr har jag fÄtt mkt fina kommentarer för, utan Finalizern hade jag aldrig fÄt till det ljudet.

https://www.studio.se/index.php?app=downloads&showfile=10352

Polare som Àr chef pÄ GÀvle konserthus och Àven PA-kille sen 25 Är kör med en Finalizer live. Mixar först banden sÄ bra det gÄr som vanligt, lÄter sen Finalizern lÀsa av materialet en stund och slÄr sen pÄ den, hokus pokus lÄter allt rejÀlt mkt bÀttre.

Postat

Nej, riktig mastring handlar om mycket mer Àn att pressa ihop dynamiken. Ett noggrant mastrat jazzalbum lÄter bÀttre Àn den omastrade rÄmixen, och ÀndÄ med bevarad dynamik.

Att nÀrmaste skiva pÄ Topp40-listan lÄter starkare Àn det lilla jazzalbumet Àr helt en annan sak.

Helt riktigt. En sak man gÀrna bortser ifrÄn Àr att mastering ocksÄ anvÀnds för att fÄ alla lÄtar pÄ ett album att ha ett nÄgot sÄnÀr enhetligt sound. DÄ handlar det definitivt inte om att bara maxa volymen. Om man lyssnar pÄ ett album (vare sig det Àr frÄn en cd eller frÄn Spotify) blir det ju lite konstigt om lÄtarna inte lÄter som att de hÄller ihop.

En rekommendation frÄn Bob Katz Àr att sÄngen lÄter lika stark pÄ alla lÄtar.

Postat (redigerat)

Ingen som har fler rÄd eller riktlinjer att komma med?

Det snackas ju om att man mÄste besitta en bra erfarenhet för detta!

Men ni som har just denna erfarenheten! MÄste vÀll finnas nÄgra studionissar hÀr pÄ forumet som Àr jÀvliga pÄ just att mastra?

Hur ser arbetssÀttet ut?

NÄtt jag Àr ute efter just med som kÀnns vÀldigt svÄrt, det Àr att fÄ "nÀrhet" i lÄten..

KÀnns som det hÀnger ihop med den smÄtt luddiga termen " luftigt "

Redigerat av Distadgurka

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.