teh_dude Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Hört uttrycket mÄnga gÄnger, frequency clashing etc. hur lÄter det egentligen nÀr dem krockar?
hypnotic ant Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Det lÄter vÀl inte pÄ ett speciellt sÀtt. Det som hÀnder Àr att tvÄ instrument spelar vid ungefÀr samma frekvens och ligger och trÀngs i mixen. Kan vara svÄrt att urskilja tonhöjd och sound frÄn instrumenten. 2
Valle Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 hur lÄter det egentligen nÀr dem krockar? ExtraordinÀrt.
teh_dude Postat 18 mars 2011 TrÄdstartare Postat 18 mars 2011 Borde frekvenserna inte ta ut sig nÀr de spelar vid samma frekvenser eller tÀnker jag pÄ fasfel nu?
JohnRick Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Borde frekvenserna inte ta ut sig nÀr de spelar vid samma frekvenser eller tÀnker jag pÄ fasfel nu? Att de blir trötta och lÀgger sig och vilar menar du?
Mr Keys Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Att de blir trötta och lÀgger sig och vilar menar du?
teh_dude Postat 19 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 19 mars 2011 JohnRick: Haha, lustigkurre đ Jag formulera det fel, jag förvirrade fasfel med frekvenskrock, sorry. Nu Ă€r jagmed pĂ„ det
madeinroad79 Postat 28 mars 2011 Postat 28 mars 2011 (redigerat) âșïž jo, jag hĂ„ller pĂ„ och kollar pĂ„ det nu, som jag fattar det, va inne och kolla pĂ„ en sida dĂ€r de snackar om "frequency clashing" http://www.djforums.com/forums/showthread.php?t=197709 Om du tex kör en baskagge och en basgĂ„ng och sĂ„ lĂ€gger du tex bandpassfilter pĂ„ bĂ„de bas och kick, tex mellan 30-300 hz pĂ„ bĂ„da, dĂ„ ligger de och slĂ„r mot varandra, tĂ€nk en vanlig signal, dvs nĂ€r de ligger i fas ökar amplituden, nĂ€r de ligger i ofas minskar amplituden, eftersom de ligger med helt olika frekvens sĂ„ det kommer att upplevas som mullrigt, oklart och dovt. Om du börjar svepa ett filter lite sĂ„ kommer du att höra nĂ€r ljudet blir mycket klarare, dvs du fĂ„r mer energi i bĂ„de basen och kicken eftersom de nu börjar arbeta i ett "eget" frekvensomrĂ„de. Testa dig fram med lite filterlösningar och sĂ„ fĂ„r du se.... och kör tex basen med ett filter med polvĂ€nd diskant vid tex 125 hz dĂ„ blir det "körv med basmos" Kolla lite pĂ„ det, du fĂ„r mycket mer energi pĂ„ rĂ€tt stĂ€lle eftersom de inte brĂ„kar pĂ„ samma frekvens, dvs du fĂ„r ocksĂ„ ett mycket bĂ€ttre och klarare och högre ljud .... NĂ€r det gĂ€ller fasfel sĂ„ Ă€r vĂ€l det nĂ€r man mickar i stereo eller har fler mickar till samma ljudkĂ€lla, sĂ„ om du tex mickar i stereo sĂ„ skall ljudet nĂ„ mickarna exakt samtidigt, gör det INTE det har du fasfel, blir ju samma fenomen. MEN en VIKTIG skillnad, STEREO du vill köra signalerna i fas, frequency clashin, du vill undvika att de Ă€r i ofas sĂ„ upplever iallafall jag verkligheten just nu âșïž men de kan vara fel..... Redigerat 28 mars 2011 av madeinroad79
BluesBoy Postat 28 mars 2011 Postat 28 mars 2011 och kör tex basen med ett filter med polvÀnd diskant vid tex 125 hz dÄ blir det "körv med basmos" PolvÀnd diskant?
Jetblack Postat 28 mars 2011 Postat 28 mars 2011 Hört uttrycket mÄnga gÄnger, frequency clashing etc. hur lÄter det egentligen nÀr dem krockar? Ett ord rÀcker: hemgjort! Det lÄter som nÄgot som Àr inspelat med de inbyggda mikrofonerna pÄ en gammal bandspelare. Man kan nog bÀst beskriva det som att frekvenserna bekÀmpar varandra istÀllet för att komplettera varandra (men det Àr som sagt inte samma sak som fasfel).
madeinroad79 Postat 29 mars 2011 Postat 29 mars 2011 (redigerat) PolvÀnd diskant? Som jag fattar de nÀr Q vÀrdet Àr inverterat, dvs puckeln gÄr ner istÀllet för upp dvs bandstop/notch filter Redigerat 29 mars 2011 av madeinroad79
Demonproducenten Postat 29 mars 2011 Postat 29 mars 2011 Som jag fattar de nÀr Q vÀrdet Àr inverterat, dvs puckeln gÄr ner istÀllet för upp dvs bandstop/notch filter q-vÀrdet reglerar hur brett bandet Àr som du justerar
madeinroad79 Postat 29 mars 2011 Postat 29 mars 2011 q-vĂ€rdet reglerar hur brett bandet Ă€r som du justerar Ja det stĂ€mmer ju, tĂ€nkte lite fel, det Ă€r ju förstĂ€rkningen som Ă€r positiv eller negativ. Det Ă€r inte Q vĂ€rdet i sig som inverteras det Ă€r funktionen? Q mĂ„ste ju vara en konstant. Men jag tĂ€nkte "Q-vĂ€rdet" som en del i en x^2 graf och dĂ„ blir Q konstanten innan ekvationen, dvs ju mindre Q man har ju mindre brant blir ju filtret, dvs ju högre Q du har ju brantare och om man inverterar x^2 sĂ„ blir det ju 1/(x^2) och grafen gĂ„r ju ner som pĂ„ ett bandstopp. Kolla fĂ„r du se, blir ju exakt . Kan de va sĂ„ kanske? âșïž
BluesBoy Postat 29 mars 2011 Postat 29 mars 2011 (redigerat) Uhh, ok? Jag antar att jag fĂ„tt ett svar nu, eller? đ Redigerat 29 mars 2011 av BluesBoy
Demonproducenten Postat 29 mars 2011 Postat 29 mars 2011 Ja det stĂ€mmer ju, tĂ€nkte lite fel, det Ă€r ju förstĂ€rkningen som Ă€r positiv eller negativ. Det Ă€r inte Q vĂ€rdet i sig som inverteras det Ă€r funktionen? Q mĂ„ste ju vara en konstant. Men jag tĂ€nkte "Q-vĂ€rdet" som en del i en x^2 graf och dĂ„ blir Q konstanten innan ekvationen, dvs ju mindre Q man har ju mindre brant blir ju filtret, dvs ju högre Q du har ju brantare och om man inverterar x^2 sĂ„ blir det ju 1/(x^2) och grafen gĂ„r ju ner som pĂ„ ett bandstopp. Kolla fĂ„r du se, blir ju exakt . Kan de va sĂ„ kanske? âșïž huga matte Ă€r inte min starka sida jag tror inte ens jag vet vad du menar hĂ€r đ
mixopenta Postat 29 mars 2011 Postat 29 mars 2011 Ja det stĂ€mmer ju, tĂ€nkte lite fel, det Ă€r ju förstĂ€rkningen som Ă€r positiv eller negativ. Det Ă€r inte Q vĂ€rdet i sig som inverteras det Ă€r funktionen? Q mĂ„ste ju vara en konstant. Men jag tĂ€nkte "Q-vĂ€rdet" som en del i en x^2 graf och dĂ„ blir Q konstanten innan ekvationen, dvs ju mindre Q man har ju mindre brant blir ju filtret, dvs ju högre Q du har ju brantare och om man inverterar x^2 sĂ„ blir det ju 1/(x^2) och grafen gĂ„r ju ner som pĂ„ ett bandstopp. Kolla fĂ„r du se, blir ju exakt . Kan de va sĂ„ kanske? âșïž Om jag bortser frĂ„n de matematiska hieroglyferna och ser till innebörden av vad jag tror du menar, har du i princip rĂ€tt: Ett lĂ€gre Q-vĂ€rde resulterar i ett bredare (flackare) frekvensomrĂ„de vars amplitud du vill förstĂ€rka eller dĂ€mpa. Ett högre Q-vĂ€rde ger ett smalare (brantare) frekvensomrĂ„de vars amplitud du vill förstĂ€rka eller dĂ€mpa
madeinroad79 Postat 29 mars 2011 Postat 29 mars 2011 DĂ€rav min frĂ„ga. đ ha..ha.. glöm det dĂ€r med polvĂ€nd diskant, funderade pĂ„ detta och de kan ju inte funka, kollade sen upp sidan och sĂ„g ATT JAG MISSAT en mycket viktig del, jag kollade lite snabbt pĂ„ en filterkurva men dĂ€r diskuterade de att polvĂ€nda diskanten pĂ„ en hifi högtalare för att fĂ„ bĂ€ttre frekvensĂ„tergivning vid anvĂ€ndande av delningsfilter... glöm detta med polvĂ€nd diskant i detta sammanhang... men se nĂ€sta svar om du vill
madeinroad79 Postat 29 mars 2011 Postat 29 mars 2011 (redigerat) huga matte Ă€r inte min starka sida jag tror inte ens jag vet vad du menar hĂ€r đ jo det Ă€r ju lite det som mixopenta Ă€r inne pĂ„, men lite mer teoretiskt. kolla lite pĂ„ http://fuzzbass.fuzzphoto.eu/020703.html hĂ€r finns lite filter för förklaringens skull Fà Àr det fel funktion som ja inverterade innan mĂ„sta vara negativ dvs -x^2 av den funktionen fĂ„r du ju ett bandpass med "sur mun" MEN inverterar du det filtret fĂ„r du ett notch dvs 1/-(x^2) och med Q sĂ„ stĂ€lls ju filterlutningen dvs hur stort gap det Ă€r mellan den lĂ„ga brytfrekvensen och den höga brytfrekvensen. Om man kastar inte lite positiva och negativa x pĂ„ ett rutat papper sĂ„ ser du exakt vad jag menar- dvs -1 +1 -2 +2 upp till 5 dĂ„ ser du ju trenden och eftersom det bara Ă€r en andragradare sĂ„ behöver du inte mer Och om man fattar det sĂ„ blir det ju mycket enklare att stĂ€lla in sina filter och man kan ju blanda lite hur man vill för att fĂ„ fram rĂ€tt frekvens till rĂ€tt instrument, jag tyckerdet Ă€r sĂ„ svĂ„rt att se pĂ„ mixerns eq vad man gör med filtren. Jag tycker det Ă€r lĂ€ttare om man ser filterkurvan framför sig. Dvs bra och veta att man kan köra med fler filtertyper Ă€n bara HP och LP, det Ă€r bara det jag menar egentligen đ Redigerat 30 mars 2011 av madeinroad79
BluesBoy Postat 29 mars 2011 Postat 29 mars 2011 uhhh...vad hĂ€nde med att bara pilla och lyssna? đ Nu blev jag snurrig igen, hahaha.
madeinroad79 Postat 30 mars 2011 Postat 30 mars 2011 Ja men TS frĂ„gar ju om frequency clashing đ de finns ju i alla mixar frĂ„n början och sĂ€ga att det lĂ„ter hemmagjort som jetblack sĂ€jer tycker jag Ă€r lite fel. Det Ă€r mer torrmix eller grundmix. Och en grej jag INTE förstĂ„r mig pĂ„ riktigt Ă€r att man skall ta nĂ„got material dvs en annan mix som man tycker lĂ„ter bra typ en lĂ„t pĂ„ cd som man tycker e ok och jĂ€mföra den med sin egen mix. Jag har aldrig fĂ„tt det att funka eftersom jag inte vet riktigt vad man skall lyssna efter och framförallt det Ă€r inte samma instrument. MEN jag mĂ€rkte en grymt stor skillnad nĂ€r jag jĂ€mförde tvĂ„ av mina egna mixar före och efter frequency clashing över hela registret. Jo det gĂ„r ju bra Ă„ pilla lite bara man vet vad man skall pilla pĂ„ đ och har du koll pĂ„ filter e ju minst 80% av jobbet fixat, vill ja pĂ„stĂ„. SĂ„ har man inte koll pĂ„ filter kan de vara bra Ă„ kolla lite till
BluesBoy Postat 30 mars 2011 Postat 30 mars 2011 Jag tror jag har bĂ€ttre koll pĂ„ filter Ă€n pĂ„ matte. đ
Demonproducenten Postat 30 mars 2011 Postat 30 mars 2011 jo det Ă€r ju lite det som mixopenta Ă€r inne pĂ„, men lite mer teoretiskt. kolla lite pĂ„ http://fuzzbass.fuzz....eu/020703.html hĂ€r finns lite filter för förklaringens skull Fà Àr det fel funktion som ja inverterade innan mĂ„sta vara negativ dvs -x^2 av den funktionen fĂ„r du ju ett bandpass med "sur mun" MEN inverterar du det filtret fĂ„r du ett notch dvs 1/-(x^2) och med Q sĂ„ stĂ€lls ju filterlutningen dvs hur stort gap det Ă€r mellan den lĂ„ga brytfrekvensen och den höga brytfrekvensen. Om man kastar inte lite positiva och negativa x pĂ„ ett rutat papper sĂ„ ser du exakt vad jag menar- dvs -1 +1 -2 +2 upp till 5 dĂ„ ser du ju trenden och eftersom det bara Ă€r en andragradare sĂ„ behöver du inte mer Och om man fattar det sĂ„ blir det ju mycket enklare att stĂ€lla in sina filter och man kan ju blanda lite hur man vill för att fĂ„ fram rĂ€tt frekvens till rĂ€tt instrument, jag tyckerdet Ă€r sĂ„ svĂ„rt att se pĂ„ mixerns eq vad man gör med filtren. Jag tycker det Ă€r lĂ€ttare om man ser filterkurvan framför sig. Dvs bra och veta att man kan köra med fler filtertyper Ă€n bara HP och LP, det Ă€r bara det jag menar egentligen đ haha đ varför göra det sĂ„ teoretiskt matematiskt nĂ€r man bara behöver vĂ€lja frekvensomrĂ„de, bandbredd Ă„ sen justera upp eller ner? jaja det Ă€r vĂ€l helt ok att diskutera men vete fan om det hjĂ€lper ts - Ă„ andra sidan har vĂ€l frĂ„gan rdan besvarats kanske sĂ„ carry on med ekvationerna đ
madeinroad79 Postat 30 mars 2011 Postat 30 mars 2011 haha đ varför göra det sĂ„ teoretiskt matematiskt nĂ€r man bara behöver vĂ€lja frekvensomrĂ„de, bandbredd Ă„ sen justera upp eller ner? jaja det Ă€r vĂ€l helt ok att diskutera men vete fan om det hjĂ€lper ts - Ă„ andra sidan har vĂ€l frĂ„gan rdan besvarats kanske sĂ„ carry on med ekvationerna đ Ja bara mena Ă€r ju lĂ€ttare Ă„ "bara ratta" nĂ€r man vet vad man gör. Det Ă€r bara en förenkling Ă€ndĂ„ eftersom alla filter i daw:en mĂ„ste vara tidsdiskreta, eftersom de e just en daw đ Och ljudteknik Ă€r vĂ€l Ă€ndĂ„ vĂ€ldigt teoretiskt till sin natur, eller har ja missat nĂ„t đ BluesBoy: Jag tror jag har bĂ€ttre koll pĂ„ filter Ă€n pĂ„ matte. đ Ja men filter Ă€r ju matte
BluesBoy Postat 30 mars 2011 Postat 30 mars 2011 BluesBoy: Jag tror jag har bĂ€ttre koll pĂ„ filter Ă€n pĂ„ matte. đ Ja men filter Ă€r ju matte Hahaha! Jag visste att det skulle komma. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.