Jump to content
Annons

Varför får inte konstnärer betalt av STIM?


debatt

Recommended Posts

Hallå! Jag tänkte sälja orginal Mp3:an av mitt bidrag till 80 tals festivalen, nåt bud? Hade tänkt mig så där 40 papp iaf... 😉

Vira in låten i gaffatape, på med en burk frisyrgele. Ställ sen alltihop i en hink mitt på E4an, och kalla det "installation" Ka-tjing, 40´rakt i fickan

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"fått betala till STIM för att de hade på den allmänna lilla tv-n där mest hela tiden"

Är det inte där det verkliga problemet ligger. Det är väl TV-stationen, som sänder ut musiken som skall betala STIM-pengar? Inte en som bara låter TV:n stå på, på sin resturang eller hotell eller ... ... och det går att skapa en verksamhet som hyr ut tavlor. Frågan är kanske bara om någon vill hyra dem.

Slog mig förresten att det fanns en tråd om att sälja låtar för ett engångsbelopp här på forumet, den väckte ju mycket debatt. Och det är ju lite relevant för frågan, men frågan är om frågan är relevant eller om din granne inte tänkt ett fullt varv på det här.

Att påstå som de säger att man inte sänt någon musik utan bara haft på andra slags stationer, det blir nog svårt.

Vi behöver inte blanda in hur saker framställs, vad de ligger på för media, hur många exemplar, köpa dyrt till engångspris eller

billigare per st, möjligheten att hyra osv. Frågan gäller ju bara varför det som hörs ständigt ska ersättas och inte det som ses?

När man framställer en cd och mastrat den klart och sedan digitalt kopierar den så ska ju i praktiken den digitala kopian vara

identisk med originalet (vilket man säkerligen teoretiskt kan mäta att så inte är fallet, men det lämnar vi därhän). Men att

en oljemålning i original är en annan upplevelse än att sitta och glo på en affisch av samma målning, det hävdar åtminstone jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket är "vad de egentligen skulle ha rätt till"?

Tjaa... hur mycket får upphovsmännen av det de borde få?

Jag drog en repa i fm i området och frågade frisören, på Hemköp

och tobakisten. Samtliga hade en radio inne och två av dessa tre

var igång när jag var där. Ingen av dem betalade till STIM iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många forumister här får för sig att jag gör allt för att missa poänger i inlägg — men du tar fan i mig priset!

Du menar alltså att jag i ännu större utsträckning än de där andra forumisterna du hänvisar till anser att du gör allt för att missa poänger i inlägg och att jag för det får ett pris? Vad glad jag blir! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar alltså att jag i ännu större utsträckning än de där andra forumisterna du hänvisar till anser att du gör allt för att missa poänger i inlägg och att jag för det får ett pris?

Ja, dels.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med frågeställningen, - Det är orättvist, fast från båda hållen.

Det är som att jämföra päron och äpplen.

Musik kan inte synas på väggen, och bild kan inte höras i radio.

Musik har ingen original "verkhöjd".

Bild kan inte digitalt reproduceras med bibehållet värde som original.

Personligen skulle jag vilja att musik hade samma original värde som bildkonst, så jag också kunde sälja en låt för 5-10k, fortfarande ha upphovsrätten men slippa låta den som köper låten betala en licens för att spela den offentligt.

Märk väl att jag, liksom bildkonstnären, skulle äga upphovrätten till verket ändå, så om köparen ville sälja kopior kan jag förhandla mig till rimlig ersättning för det, per såld reproduktion...

Och tänk om det vore så att köpare av konst betalade licens för ett konstverk (som jag som t.ex. lokal konstnär sålt för en ynka selma), när pengarna väl fördelades så hamnade lik förbannat all min licensdeg hos Bruno Lijefors stiftelsen eller nån annan "stor" aktör... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik kan inte synas på väggen, och bild kan inte höras i radio.

Musik har ingen original "verkhöjd".

Litet oklart vad du menar, men om du menar en unik förlaga så skulle väl det utgöras av live-musiken. Skillnaden är väl snarast att i musikfallet är originalet tidsbundet, medan i konstfallet är det platsbundet. Begreppet verkshöjd är i allra högsta grad tillämpbart på musik.

Bild kan inte digitalt reproduceras med bibehållet värde som original.

En inspelning har inte samma värde som live-musik...

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt kan man förlora pengar på att vara med där? 😮

Kanske inte förlora, men det kan indirekt kosta mer än det ger. Om man är ett av alla band som ger ut plattor och turnerar för att få saker att gå runt så är det inte alls säkert att det är bra med Stim. I vårt fall har det varit en nackdel. Till att börja med så får man ju mindre i direkt royalty av bolaget eftersom de måste betala de pengarna till NCB som sedan tar sin del av kakan innan pengarna når fram till "upphovsmannen". Nästa förlust blir på gig, eftersom ca 20% (vet inte exakt) av inträdespengarna ska betalas till STIM så blir det ju genast mycket mindre pengar som kan betalas direkt till bandet. Och de gånger man ska ge ut skivor själv så måste man också betala NCB. Vilket dessutom är ganska mycket. På 1000 skivor är det ca 8000kr vilket är nästan lika mycket som det kostar att pressa skivorna. Visserligen får man ju tillbaka en del av de pengarna efter att NCB och STIM har tagit sina administrativa avgifter, men då ska man dessutom betala skatt på skiten.

Har begärt utträde ur STIM men det ska tydligen ta minst 1,5 år.

Jag vet att det finns de som har väldigt stor nytta av STIM, men hela systemet är väldigt enkelspårigt enligt mig. Borde finnas lite mer flexibilitet. Tex som att man bara vill ha hjälp med att bevaka radiospelningar m.m. fast man själv tar han om fysiska släpp och gigs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte förlora, men det kan indirekt kosta mer än det ger. Om man är ett av alla band som ger ut plattor och turnerar för att få saker att gå runt så är det inte alls säkert att det är bra med Stim. I vårt fall har det varit en nackdel. Till att börja med så får man ju mindre i direkt royalty av bolaget eftersom de måste betala de pengarna till NCB som sedan tar sin del av kakan innan pengarna når fram till "upphovsmannen". Nästa förlust blir på gig, eftersom ca 20% (vet inte exakt) av inträdespengarna ska betalas till STIM så blir det ju genast mycket mindre pengar som kan betalas direkt till bandet. Och de gånger man ska ge ut skivor själv så måste man också betala NCB. Vilket dessutom är ganska mycket. På 1000 skivor är det ca 8000kr vilket är nästan lika mycket som det kostar att pressa skivorna. Visserligen får man ju tillbaka en del av de pengarna efter att NCB och STIM har tagit sina administrativa avgifter, men då ska man dessutom betala skatt på skiten.

Har begärt utträde ur STIM men det ska tydligen ta minst 1,5 år.

Jag vet att det finns de som har väldigt stor nytta av STIM, men hela systemet är väldigt enkelspårigt enligt mig. Borde finnas lite mer flexibilitet. Tex som att man bara vill ha hjälp med att bevaka radiospelningar m.m. fast man själv tar han om fysiska släpp och gigs.

Ok, så det var alltså inte så att du hade frångått det ingångna avtalet med STIM då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Och de gånger man ska ge ut skivor själv så måste man också betala NCB.

Där håller jag faktiskt med dig; men det verkar inte finnas några bra lösningar...

Du menar förmodligen att om man äger rättigheterna till låtarna själv, så bör man slippa NCB-avgiften.

Vad bra, säger Nisse på skivbolaget som har signat dig med löfte om minst 5000 sålda ex; det enda kravet är att du, om än bara tillfälligt, skriver över rättigheterna på alla låtar till Nisse, så slipper han betala NCB-avgiften. Så fort alla exemplar levereras från tryckerierna och är redo att slussas ut på marknaden, så skriver Nisse "tillbaka" rättigheterna på dig.

Ser du problemet?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Där håller jag faktiskt med dig; men det verkar inte finnas några bra lösningar...

Du menar förmodligen att om man äger rättigheterna till låtarna själv, så bör man slippa NCB-avgiften.

Vad bra, säger Nisse på skivbolaget som har signat dig med löfte om minst 5000 sålda ex; det enda kravet är att du, om än bara tillfälligt, skriver över rättigheterna på alla låtar till Nisse, så slipper han betala NCB-avgiften. Så fort alla exemplar levereras från tryckerierna och är redo att slussas ut på marknaden, så skriver Nisse "tillbaka" rättigheterna på dig.

Ser du problemet?

Enda problemet jag ser med det är väl möjligheten att någon skulle gå med på en sån deal. Men det är väl upp till var och en. Som det ser ut nu så kan ett bolag skriva i kontraktet att artisten själv ska stå för licensavgiften. (Har fått såna förlag, tackat nej så klart).

Men om man utgår från hur det ser ut nu så måste ju de där licenspengarna tas någonstans ifrån om bolaget ska betala NCB. Vilket bara leder till att bandet/artisten får mindre i tex royalties. Vår första skiva vi släppte skulle vårt bolag betala en del av inspelningen, men när det visade sig att vi var med i STIM så kunde de inte göra det längre efter som deras budget stramades åt med 1000Eur. Kanske inte verkar som så mycket, men när det handlar om upplagor o 1200 exemplar där 200 exemplar går till promotion så är det en stor utgift.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda problemet jag ser med det är väl möjligheten att någon skulle gå med på en sån deal. Men det är väl upp till var och en.

Jo, jag vet, ett löfte om minst 5000 sålda ex var lite i underkant och snålt...

Min poäng var att om det finns ett sätt att "komma runt" så kommer alltid någon att utnyttja det, och då är det inget hållbart system i en bransch som vår. Att du av moral och samvete skulle avstå från dealen är ju i sig kanske hedrande. Men det är naivt att tro att alla skulle tänka som du i liknande situationer.

Men om man utgår från hur det ser ut nu så måste ju de där licenspengarna tas någonstans ifrån om bolaget ska betala NCB. Vilket bara leder till att bandet/artisten får mindre i tex royalties.

Nu tycker jag att du verkar lite gnällig... De sketna tusenlapparna som NCB-avgifter tar i anspråk är inget mot den ekonomiska risk bolaget ligger inne med och får ta en bra bit up the tail pipe när/om skivan floppar. Hur mycket royalties blir det på en flopp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa förlust blir på gig, eftersom ca 20% (vet inte exakt) av inträdespengarna ska betalas till STIM så blir det ju genast mycket mindre pengar som kan betalas direkt till bandet.

huh!? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det farligt nära att vi blandar ihop två yrken här: kompositör och artist. När vi snackar STIM så snackar vi inte band eller artister. Vi snackar låtar.

Nä, för vi snackar konstverk, typ tavlor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag snackat direkt med grannens kusin. De fick lägga ned verksamheten för de hade inte råd med STIM-räkningarna. Det var vad som fick bägaren att rinna över, trots att det ofta var fullbelagt. Inte trodde han heller att radiospelandet gav dem något mervärde, utan snarare förlorade de på att radion gick på.

Han ord till mig om detta var att "kan inte de som sysslar med musik - som är ett djävla lyxyrke f.ö. - skriva såpass bra låtar att de kan leva på det genom konserterna och sälja skivor, så får de väl ge fan i hela skiten och skaffa sig ett riktigt arbete". Han kan fortfarande inte för det vildaste begripa varför man ska betala STIM-licens.

Hoppla kan man tycka, men det är nog en ganska utbredd uppfattning är jag rädd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag snackat direkt med grannens kusin. De fick lägga ned verksamheten för de hade inte råd med STIM-räkningarna. ...

Lägga ner en verksamhet på grund av STIM-avgifterna? Sorry, men det låter en aning för otroligt för att vara sant, lite som att hitta en patsy... Ett förhållandevis stort vandrarhem har gissningsvis uppemot tio rum, för vilket STIM-avgiften skulle hamna på ca 2500 SEK/år (och då under förutsättning att det finns radio i alla rum, annars blir det billigare). Låter knappast som en utgiftspost som ensam välter omkull en verksamhet.

Han ord till mig om detta var att "kan inte de som sysslar med musik - som är ett djävla lyxyrke f.ö. - skriva såpass bra låtar att de kan leva på det genom konserterna och sälja skivor, så får de väl ge fan i hela skiten och skaffa sig ett riktigt arbete".

Och då sa du givetvis till honom att: "Nä, för du ser, det är artister som tjänar pengar på konserter och skivförsäljning och det har ingenting med STIM att göra. STIM är till för de som komponerar låtarna, det vill säga upphovsmännen."

Visst sa du det till honom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Lägga ner en verksamhet på grund av STIM-avgifterna? Sorry, men det låter en aning för otroligt för att vara sant, lite som att hitta en patsy... Ett förhållandevis stort vandrarhem har gissningsvis uppemot tio rum, för vilket STIM-avgiften skulle hamna på ca 2500 SEK/år (och då under förutsättning att det finns radio i alla rum, annars blir det billigare). Låter knappast som en utgiftspost som ensam välter omkull en verksamhet.

Och då sa du givetvis till honom att: "Nä, för du ser, det är artister som tjänar pengar på konserter och skivförsäljning och det har ingenting med STIM att göra. STIM är till för de som komponerar låtarna, det vill säga upphovsmännen."

Visst sa du det till honom?

Skönt. Nu vet jag vad STIM-avgiften ungefär kan tänkas ha varit per år. Självklart var väl inte STIM prioriterat och då får det ju konsekvenser på sikt oavsett, när åren går. Summorna ackumuleras och inga lån för t.ex. takrenoveringar pga prick.

Det var liksom ingen idé i hans upprörda skrikande tillstånd.

Att jag vet det är väl kanske huvudsaken.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite kompletterande information:

Droit de suite (franska för "rätt att följa") eller följerätt är en rättighet för konstnärer och deras arvingar att få ersättning vid vidaresäljning av deras konstverk, exempelvis via auktioner.

I Sverige infördes detta 1996.[1] EU-direktivet 2001/84/EC ställer krav på ett någotsånär enhetligt system av följerätt inom EU. Rätten gäller under konstnärens livstid och därefter i ytterligare 70 år.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Droit_de_suite

Då ett konstverk byter ägare får alltså konstnären betalt igen. Det vore väl något för begagnade skivor med!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...