Jump to content
Annons

Ge tips på nästa inköp!


Terror

Recommended Posts

Fyller år nu i slutet på mars, och vet ej riktigt vad jag ska önska mig så det blir nog lite pengar. Bör väl kunna lägga ut runt 5.000-6.000kr. Jag tänkte köpa något till min hemmastudio. Det enda jag har egentligen är dator, monitorer och ett ljudkort (CakeWalk UA-4FX), mick, gitarr, MIDI synth, Cubase 5 och massa pluggar.

Det jag VILL ha är någon form av hårdvara.

Mixerbord, vore behagligt att ha.. mest för att man kan ratta med lite EQ's fysiskt istället för digitalt i cubase. Jag behöver inte så många kanaler

då jag ändå bara spelar in en sak åt gången. men de vore trevligt just för att styra massa kanaler 🙂

Daw Controll, egentligen ganska onödigt, men vore grymt trevligt att styra cubase via en konsol istället för med tangentbord och mus.

EQ/Effekt, vore ju skönt att ha. Men är de verkligen värt att lägga ner 2.000kr + på något du kan göra i datorn.

MIDI controll / drum sampler, vore kul att ha för lite skumma Linkin Park effekter om ni förstår vad jag menar? Egentligen funkar ju min MIDI synth bra för det.

men det vore kul att ha.

Som ni ser är jag lite lost just nu. Så vad skulle DU köpa i min sits? Vad känner du är prio 1 för mig?

Kan ju tilllägga att jag gör all typ av musik. Allt från metal till hip hop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle ha köpt DAW control med motoriserade faders.

Vad menas med motoriserade faders? Att dem rör på sig fysiskt när man ändrar i Cubase eller hur menar du?

Kan du rekommendera någon bra modell som passar till Cubase 5? 🙂 Självklart för max 6.000kr då jag ej är gjord av pengar för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jag köpte min begagnade M-audio Projectmix I/O för 4500:- då är det en Controller, mixer och ljudkort i ett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror egentligen inte att du är i behov av hårdvara åtminstone inte outboard (eq eller kompressor, exempelvis). Du ska nog fråga dig vad du vill åstadkomma i det här läget. Smidigare arbetssätt? Då kanske nån form av controller ska inhandlas. "Bättre" eq/kompressor? Tja, med tanke på hur bra pluggarna är idag och plus det faktum att du slipper degradera ljudet när du tar det ur den digitala världen och sen igen... Nja...

Möjligtvis en uppgradering på preampområdet och en uppgradering av mick. Du behöver inte lägga 7000 på en preamp från UAD, det finns billigare (och bra grejer), sök på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

är inte riktigt i behov av en preamp tror jag. Har pluggins för det. Samt att mitt nuvarande ljudkort har någon form av inbyggd preamp.

Vet inte riktigt vad du menar med "Har pluggins för det" har jag missat att det finns preamp-pluggar nu för tiden också 😛

Inget är dock heligt längre

Hur har du det med rummet?

Om du redan har en okej/bra akustik i rummet så vore en preamp en bra grej om du vill att sång/rap ska låta proffsig för de som sitter i ljudkort (framför allt billigare) funkar men tillför

sällan något till ljudet medans en bra pre som UA:n kan tillföra så mycket 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden lite, jag är också ute efter att skaffa mig ett större ljudkort men vet inte vilken väg man skall gå ett rent ljudkort med 8 in eller en mixer, men om man skall ha en mixer så vill man ju kunna mixa i det. dvs köra från daw till mixern? vet inte om typ en sån här skulle vara bra, nån som vet?

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=980015&artno=218719

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hittat 2 intressanta apparater. Vore trevligt om ni kunde ge eran åsikt på vilken som är bäst att ha.

Tascam FW-1082 Vs. Zoom R24

Har hittat en beggad Tascam så priset behöver ni inte tänka på, de skiljer kanske 300:- emellan dem. Vilken skulle ni tagit? Och varför valde ni just den?

Link to comment
Dela på andra sajter

är inte riktigt i behov av en preamp tror jag. Har pluggins för det. Samt att mitt nuvarande ljudkort har någon form av inbyggd preamp.

Om du nu tror att du har bra Preamp plugins skulle jag STARK råda dig att avakta med att köpa något överhuvudtaget då du

inte verkar veta vad du vill ha och vilket syfte eller användningsområde du mest har brister i i din nuvarande rigg.

Spara hellre pengarna och kanske dubbla dom så kan du få utrustning som du inte kommer att ångra att du köpt samt

troligtvis kommer ha något av ett andrahands värde. Bara mitt råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu tror att du har bra Preamp plugins skulle jag STARK råda dig att avakta med att köpa något överhuvudtaget då du

inte verkar veta vad du vill ha och vilket syfte eller användningsområde du mest har brister i i din nuvarande rigg.

Spara hellre pengarna och kanske dubbla dom så kan du få utrustning som du inte kommer att ångra att du köpt samt

troligtvis kommer ha något av ett andrahands värde. Bara mitt råd.

jag förstår va du menar. Men det jag har nu fungerar utmärkt för mitt ändamål. Jag är inte ute efter att göra de bästa möjliga ljust nu. Det låter tillräkligt bra för mig, och de får räcka tills vidare. Självklart kommer jag att avancera förr eller senare. Men nu när jag sa upp mig på jobbet för att börja plugga så har jag varken pengar till att köpa dyra saker eller tiden att vänta. Därav hoppar jag uppgraderingar på saker jag redan har och istället köper nya saker jag inte har, som tex daw controll.. Men jag försår va du menar och tackar för ditt tips ändå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen bygger en studio över en natt, bara att samla på sig prylar, sålänge man inte ärver en generös summa pengar, då är det bara att gå loco 😳

Nej det har jag inte sagt heller, mycket medveten om va allt kostar mm. Men jag vill bygga så att de känns att jag bygger. En preamp för en mick känns som bortkastade pengar då jag inte använder mick så mycket. Ett störra mixerbord / DAW controller känns mer som prio ett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte påstått att du sagt det heller, men om du håller på med musik som man inte har stort behov av en mick eller en preamp så antar jag att du håller på med elektronisk musik

Då är ju hårvarusynthar och trumlådor coolt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bestämmt mig nu. Det blir en DAW controller / Mixerbord.

Så kan någon rekommendera någon apparat som:

1) Har motoriserade faders

2) Kontroller för rec, play, stop mm

3) EQ-knappar på varje kanal

4) Ser snygg ut

5) minst 8 spår

6) Har midi in

8) Funkar med Cubase 5 och vista

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...