Jump to content
Annons

Skillnaden mellan "Phase Invert" och "Polarity Invert"


Valle

Recommended Posts

Trots att jag har hållit på med musikproduktion så länge som jag har gjort så finns det en handfull tekniker/begrepp som helt enkelt inte vill lagras i min valnötsstora hjärna.

Till exempel: Mina två allra viktigaste verktyg är, som säkert för de flesta, EQ och kompressor. Den förra tycker jag att jag behärskar ganska väl — man skulle kunna säga att jag som regel alltid på förhand vet resultatet innan jag utför justeringen. Men kompressorn, min kära, älskade lilla kompressor... Här är det tvärt om; jag kan för mitt liv aldrig lyckas "memorera" förhållandena mellan ratio, attack och release, utan måste alltid "börja om" som en novis varje gång jag ska arbeta med en ny ljudkälla. (Notera att jag mycket väl förstår respektive parametrars individuella funktion; det är "samspelet" dem emellan — som ju är så avgörande — som jag helt enkelt är för dum för att lära mig memorera.)

Och hur jävla pinsamt är inte det?

Lyckligtvis nog är jag bara semi-professionell. Jag kan tänka mig vilket helvete det måste vara för The Professionals där ute som ligger inne med samma teknikdyslexi som jag men som hellre skulle sälja sin mormor än att medge handikappet.

Och så har vi ju det där med "Phase Invert" och "Polarity Invert" — vad är egentligen skillnaden (för det är det ju uppenbarligen) och varför används begreppen ibland (ändå) att beskriva samma sak i signalbehandlingssammanhang?

OBS! Detta är ingen jävla Fredagstråd. Jag kände inte för att vara seriös idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Find two railroad tracks, lie across them, and wait.

Two trains, one on each track, come along. Both are right side up and both hit you at exactly

the same time. The trains are in polarity and in phase.

The same thing happens again and both trains hit you at exactly the same time. However,

this time one train is upside down. That is a polarity reversal.

The third time both trains are right side up but one hits you first and the other hits you shortly

after the first. That is a phase shift.

The last time the second train is upside down and hits you later than the first. That is both a

polarity reversal and a phase shift."

jag är för lat för att skriva ihop ett eget inlägg 😉

läs mer på: http://www.interton.hu/retail/sites/default/files/megoldasok/polphase.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

"Find two railroad tracks, lie across them, and wait.

Two trains, one on each track, come along. Both are right side up and both hit you at exactly

the same time. The trains are in polarity and in phase.

The same thing happens again and both trains hit you at exactly the same time. However,

this time one train is upside down. That is a polarity reversal.

The third time both trains are right side up but one hits you first and the other hits you shortly

after the first. That is a phase shift.

The last time the second train is upside down and hits you later than the first. That is both a

polarity reversal and a phase shift."

jag är för lat för att skriva ihop ett eget inlägg 😉

läs mer på: http://www.interton.hu/retail/sites/default/files/megoldasok/polphase.pdf

Det var jävligt bra. Som skithusanalogin rörande kompression som florerat här tidigare.

Apropå det - ju lägre tröskel desto långsammare attack - tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Find two railroad tracks...

Bra analogi. (Och det besvarade i alla fall en av frågorna.)

Fast det skulle vara najs om någon pallade översätta det där till musikproduktionstermer. För det blev lite av en Gilbert av det där inlägget.

Till exempel, vad exakt händer när du aktiverar "Phase"-knappen/funktionen på din DAW? Gör den det den påstår sig göra (enligt dess benämning) eller gör den i själva verket något annat?

Edit: Förtydligande.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur fasen fasvänder man då ett spår som består av en massa olika frekvenser, övertoner och fan och hans moster.... måste blir en jäkla massa hastighetsförändringar på det tåget... tur att mitt DAW fixar det åt mig 😳😆

Edit: hann inte läsa valles inlägg ovan men det är nog samma sak vi funderar på...

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker att polarity och phase syftar till samma sak när det gäller knappen/swithchen på DAWs, mixerbord, preamps etc. Vända polaritet är kanske den mer korrekta benämningen. Fasvändning funkar det också. På engelska tycker jag polarity switch eller phase flip är de mest korrekta benämningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur fasen fasvänder man då ett spår som består av en massa olika frekvenser, övertoner och fan och hans moster.... måste blir en jäkla massa hastighetsförändringar på det tåget... tur att mitt DAW fixar det åt mig 😳😆

Edit: hann inte läsa valles inlägg ovan men det är nog samma sak vi funderar på...

fan skulle ni ta upp det här för, nu sitter jag här och kliar mig i skägget utav bara fan.

men fasknappen lär väl ändå inte göra så mycket mer än att vända negativ energi till positiv

och tvärtom.. som att byta plus och minus i ena änden av en kabel. om den skulle börja skjuta

och dra ihop alla svängingar som ligger fel så skulle det väl med all säkerhet bli ett helt

annat ljud som resultat?

kan man anta att med fasvändning menas samma sak som polaritetsvändning, bara det att man har

börjat använda uttrycket fasvändning eftersom man vill ändra på fasrelationen?

EDIT: som han där uppe sa. jag skriver för långsamt.. 🙂

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra analogi. (Och det besvarade i alla fall en av frågorna.)

Fast det skulle vara najs om någon pallade översätta det där till musikproduktionstermer. För det blev lite av en Gilbert av det där inlägget.

Till exempel, vad exakt händer när du aktiverar "Phase"-knappen/funktionen på din DAW? Gör den det den påstår sig göra (enligt dess benämning) eller gör den i själva verket något annat?

Edit: Förtydligande.

Jag skulle tro att phase-knappen i de flesta DAW-program bara vänder polaritet, eftersom det troligen är enklast att göra så - och i praktiken blir det ju också nästan samma sak som att fasvända 180 grader (formellt sett inte, men j-t nära).

I Cubase-manualen står det i alla fall klart och tydligt att phase-knappen vänder polaritet.

Lite mer ingående förklaringar med audio-termer och vågformsbilder, kan du hitta här: http://www.prosoundweb.com/article/polarity_and_phase_explained/ . Den tidigare citerade tåganalogin finns i slutet av den artikeln...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker att polarity och phase syftar till samma sak när det gäller knappen/swithchen på DAWs, mixerbord, preamps etc. Vända polaritet är kanske den mer korrekta benämningen.

Som sagt, varför då krångla att låta döpa en knapp/funktion till något som inte är helt korrekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, varför då krångla att låta döpa en knapp/funktion till något som inte är helt korrekt?

Kanske för att det är lättare att förstå att ett tåg kommer för sent till perongen än att det kommer upp och ner??

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske för att det är lättare att förstå att ett tåg kommer för sent till perongen än att det kommer upp och ner??

Jo fast... Enligt, t.ex. Cubase (manual), så kommer ju tåget faktiskt upp och ner... Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför prata om uppochnedvända tåg när det handlar om elektriska signaler? Jag blir förvirrad.

Precis, varav min kommentar ovan: "Fast det skulle vara najs om någon pallade översätta det där till musikproduktionstermer".

Men börja du! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, varav min kommentar ovan: "Fast det skulle vara najs om någon pallade översätta det där till musikproduktionstermer".

Men börja du! 🙂

Jag blev plötsligt lockad att låta som ett tåg. Men det var nog inte det du menade. 🙂

Kanske kan återkomma i ämnet senare idag. Just nu jagar jag på för att bli KLAR med dagen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så att polaritet enbart refererar till sig själv, medan phase/fas står i relation till minst en parameter till (andra spår)? Om sinuskurvan börjar negativt är polariteten omvänd (konen sugs inåt), men enbart en förskjutning i tid är mer emfas på fas. Eller missat nå't?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, varav min kommentar ovan: "Fast det skulle vara najs om någon pallade översätta det där till musikproduktionstermer".

Men börja du! 🙂

Artikeln som jag länkade till är ju på utrikiska - och där står det mesta redan förklarat väldigt bra, men en väldigt kortfattad beskrivning på svenska ska jag försöka mig på:

Polarity invert: Kan i princip sägas växla fas till 180 grader, men helt utan fasförskjutning. Alla frekvenser påverkas på precis samma sätt.

Phase invert: Nästan samma sak under vissa förutsättningar - men här förskjuts signalen i tid, så det är egentligen bara vissa frekvenser (som dessutom är multiplar av varandra) som kommer att vara exakt 180 grader fasvända mot originalsignalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...