Jump to content
Annons

Det pumpande slingorna i house!?


JLindberg

Recommended Posts

Hej!

Först vill jag säga att jag inte var helt säker på vart jag skulle posta denna tråd men blev här ändå.

Jag försöker få till de där pumpande slingorna i house.

Exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=yURLinzgqmQ

Runt 1:30.

Har försökt med att köra min melodislinga och lägga på dubbla kickar med supermycket bas, basslingor och sidechain grejer. Men får ändå inte till det! Har inte heller hittat någon tutorial som behandlar detta...

Hjälp mig!

/JLindberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack men vet dock inte vilken av deras video jag ska kolla, de är ju så långa..

Jag tror inte du kommer att hitta en enstaka video som hjälper dig dit du vill komma. Det tar lång tid att lära sig att producera och mixa låtar. Man får lyssna in sig ordentligt på den musikstilen man vill göra, öva som en tok, hämta inspiration och tips från videos o.s.v.

EDIT: ...och se till att ha jävligt roligt under tiden, så blir det mycket lättare 🙂

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte du kommer att hitta en enstaka video som hjälper dig dit du vill komma. Det tar lång tid att lära sig att producera och mixa låtar. Man får lyssna in sig ordentligt på den musikstilen man vill göra, öva som en tok, hämta inspiration och tips från videos o.s.v.

EDIT: ...och se till att ha jävligt roligt under tiden, så blir det mycket lättare 🙂

Mjo, men det hade varit gött med ett tips på vägen, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att Steve gillar att i slutmixningen köra tracksen genom analoga saker (gärna ett SSL mixerbord) för att få till värmen. Tror att du kan glömma att få till det exakt som topp producenterna får till det förräns du är en själv men med lite erfarenhet borde man ju komma i närheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att Steve gillar att i slutmixningen köra tracksen genom analoga saker (gärna ett SSL mixerbord) för att få till värmen. Tror att du kan glömma att få till det exakt som topp producenterna får till det förräns du är en själv men med lite erfarenhet borde man ju komma i närheten.

Japp, han använder SSL kompressorer. Har dock kommit en bra bit på vägen tycker jag. Sidechainar mycket och får till det ganska bra faktiskt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 3 månader senare...
antonsuperstar (oregistrerad)

De 'pumpande' effekterna du letar efter handlar bara om sidechainade kompressorer. Du har ju (förhoppningsvis) en kompressor på dina synthar eller melodier eller vad du nu vill ha för 'pumpande' effekt på. I detta finns någonting som kallas för sidechain. Det är detta du vill åt.

Googla på just 'sidechain' på valfri sökmotor och gå loss. Skulle kunna förklara allt som du vill veta, men det absolut bästa är för dig att lära dig själv, då kan du utveckla egna tekniker som du sedan kan använda dig av då det finns tusentals sätt att sidechaina på.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...