Jump to content
Annons

Antares autotune på burk


Recommended Posts

Har kollat på några tubar där musikanter stolt förevisar hur snyggt ljud och ren pitch de får med Antares AVP-1. Men jag tycker mest det låter som en skämteffekt. Har dessa uppvisare gasat allt effekten som går, är nästan allt vad det går? Finns det mer normala ljud i de där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snabbast möjliga pitch-correction ger som sagt den där fina Cher-effekten, vilket är som det låter....en effekt. 😉

För min del så vill jag påstå att man kan få alldeles utmärkt och bra resultat med Autotune, bara man inte överdriver det. Vill dock påstå att Melodyne är snäppet bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Präxis som Robert säger. Ställd på max låter det inte naturligt.

Nu har jag inte Autotune men Neptune funkar på samma sätt.

Första klippet utan korrigering:

http://dl.dropbox.co...7056/tune_A.wav

Klipp med korrigering

http://dl.dropbox.co...7056/tune_B.wav

Klipp korrigering ställd på max:

http://dl.dropbox.co...7056/tune_C.wav

Ställd rätt så funkar Autotune och Neptune bra som exempel tune_B.

Dock så bör mansätta melodin någorlunda annars låter det inte bra och det kräver att man förstår dom olika parametrarna hur dom skall ställas.

Jag förstår att du är sugen på att använda detta live Nilsson?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag förstår att du är sugen på att använda detta live Nilsson?

Nja... Det är den här som fått mig att bli sugen, då får jag allt jag vill ha i en burk.

http://www.thomann.d...scam_ta_1vp.htm

Jag har testat TC-stompboxar till sångkorrigering, men de har låtit fan även på "svag" effekt. Tascamburken har allt man kan behöva i en burk, det är det som verkar så lämpligt för mig. Nu använder jag vissa grejer av min liverigg i studion, ett j-a kånkande o kopplande. Antares autotuner har väl bättre rykte än TC-pedalerna, men jag är misstänksam ändå. Men funkar en sån burk lika bra i studion som live så är det väl värt att ta den med till bägge ställena. Det jag tycker är viktigast är väl kompressorn. Vill ha nåt som är minst två snäpp bättre än de i Tascamportan, och de är inte dåliga. Nu använder jag Finalizern och det är trassligt, får härja i och ur sladdar beroende på om jag ska göra pålägg eller mixa.

Jag sjunger bara lite lite surt, det borde väl autotunern kunna rätta till utan att det låter Cher? De flesta som lyssnar live verkar inte höra det lite falska, men jag antar att det blir en hel del fult när man sjunger fyra, fem timmar live. I Studion sjunger jag varje fras 10, 20 ggr innan jag inser att de inte kan bli bättre.

Det här med att tone correction är skamligt verkar ha försvunnit? Det kanske inte är mycket mer fusk än reverb o ekon? Eller el-gitarr?

Det är ju så att jag inte använder dator och DAW, så det är väl först nu det finns möjlighet att få all grejer inkl autotune i en burk. Tror det är bättre och mer lättskruvat än flera burkar i rad... Mindre brus typ. Den här

http://www.antarestech.com/products/avp.shtml

har ingen preamp, och ingen spdif, det ser jag som en nackdel. Hade den haft spdif kunde jag lätt kopplat ihop den med min Mico preamp, men det går inte. Funderar därför på att sälja nåt, kanske Audient Micon, för att få råd med Tascamen

http://www.thomann.de/se/tascam_ta_1vp.htm

Då får jag allt i en burk, tex rörsimulering. Och mic-modelling... Kan va kul... Men är preampen nåt att ha?

Svåra frågor...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tascam burken verkar ha allt man behöver för att tracka sång.

Jag tror nog att preampen torde vara helt OK.

Frågan är bara om du kommer att gilla denna burk om TC inte föll dig på läppen, det är ju lite samma sak fast i annan låda.

Det är nog bäst att prova innnan man köper.

Autotune funkar inte alltid bra på alla röster, glider du mycket i början av tonen kan autotune få lite spatt och låta konstigt, men det är inte värre än att man sjunger om den frasen.

Melodyne är mycket bättre på att hantera rösten ur det perspektivet, men den är "offline" och finns inte som burk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat TC-stompboxar till sångkorrigering, men de har låtit fan även på "svag" effekt.

Digitech Vocalist Live 4 (som jag har till salu nu) tycker jag funkar bra. Massor med parametrar att ställa. Jag tror att medhörningen i realtid i VL4 gör att man anpassar sin egen pitch också, speciellt om man har nåt eko påslaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat TC-stompboxar till sångkorrigering, men de har låtit fan även på "svag" effekt.
Jag tycker tvärtom, provade Antares hårdvara när den kom och den lät värre än "första generationen" av Antares mjukvara Auto-Tune - och den mjukvaran har ju utvecklats till det bättre med åren.

Tonhöjdskorrigeringen i min TC VoiceWorks tycker jag däremot låter riktigt transparent och "oförstört".

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha en autotunad sång i medhörningen är inte nåt att rekommendera. Gör bara att man sjunger ännu mer falskt.

Det håller jag med om. Men stenhårt autotunade körstämmor är en skön hjälp när man trackar leadsång. Även om man inte autotunar leadsången i slutändan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite illavarslande kommentarer...? Det kommer att låta som nån Kalle Anka-variant?

Om jag sjunger så bra jag kan utan nåt grejande med ljudet, och sen bouncar genom Antares-burken, borde inte det gå bra? Jag fick för mig att dubbad o autotunat kan låta rätt så bra. Dottern var och sjöng hos mig igår, aningens småfalskt var det, det där lilla kan jag ta bort med burken tänkte jag. Men det kanske bara blir plojty plojty. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker tvärtom, provade Antares hårdvara när den kom och den lät värre än "första generationen" av Antares mjukvara Auto-Tune - och den mjukvaran har ju utvecklats till det bättre med åren.

Tonhöjdskorrigeringen i min TC VoiceWorks tycker jag däremot låter riktigt transparent och "oförstört".

Den TC jag hade hem var en stompbox.... Googlade fram det här

http://www.tc-helicon.com/products/voiceworks/

och lyssnade. Gillade inte det heller. Vad är det för fel på mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Var i en större studio idag, jag är en av ett antal Söderhamnsartister som ska göra en cd med kända psalmer, i tyngre och rockigare versioner. Jag testade min låt "Bred dina vida vingar" två ggr, och producenterna var nöjda med bägge de tagningarna, men jag ville testa en tredje gång och satte den kalas då, inte ett klipp. Efteråt blev det lite snack med studioägaren om Antares tonecorrection osv. Han kör med Melodyn i sin Mac, men han tyckte inget av det jag sjungit behövde korrigeras! Så att jag vill rätta till min sång kanske mest är mina hjärnspöken. Jag har ju sjungit utan i 40 år, så det borde gå nu med.

Tascams channelstrip skulle jag kunna tänka mig att gnida i hop till ändå pga av alla möjligheter som en komplett channelstrip bör ha. Tonkorrektionen kan man ju ta som en bonus att leka med om man vill. Automatiska körer tycker jag låter helt skit, då sjunger jag hellre ensam en enda stämma än använder sånt. Urk...

Lite spekulerade jag nyss att sälja min Audient Mico stereopreamp, men idag testade jag att köra CM3 som OH över Tamatrummorna, och jävlar, det lät bra, så den vill jag inte bli av med. Det lät som tre ggr så dyra cymbaler som när jag hade NT2-A som OH, satte dem på pukorna i stället. Nån skrev att CM3 behöver mycket gain, Stämde inte alls tyckte jag.

Jajamen, det var en bra dag.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha en autotunad sång i medhörningen är inte nåt att rekommendera. Gör bara att man sjunger ännu mer falskt.

Jag har helt motsatt erfarenhet!

När de sångare och sångerskor som jag jobbat med hör att det låter bra i lurarna så brukar de faktiskt bli mer självsäkra och sjunga desto bättre.

Naturligtvis har jag korrigeringen ställd på en väldigt försiktig inställning och jag har heller aldrig låtit dem veta att jag använder effekten 😉

Det här handlar alltså om studioinspelningar, ej live.

Redigerat av Friberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har helt motsatt erfarenhet!

När de sångare och sångerskor som jag jobbat med hör att det låter bra i lurarna så brukar de faktiskt bli mer självsäkra och sjunga desto bättre.

Naturligtvis har jag korrigeringen ställd på en väldigt försiktig inställning och jag har heller aldrig låtit dem veta att jag använder effekten 😉

Det här handlar alltså om studioinspelningar, ej live.

Det kanske det var så det gick till när jag sjöng så rent i studion idag, utan att studiokillen sa nåt? Haha... Det spar ju en massa tid om inte annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...