Jump to content
Annons

Hur är det möjligt att göra en låt med endast fåtal spår?


Adish

Recommended Posts

Stromae visar i en video hur enkelt han gör Alors on Danse.. Han sätter ihop några spår i Reason!

Och jag som sågat reason många gånger på grund av att det är svårt att få till ett fylligt ljud (svårmixat för iallafall mig).

Han gör det superenkelt känns det som. Bara gör lead, bastrumma och några få spår till och sen är det klart.

Jag och en polare vill göra en dance-låt i logic, men vi vill inte hålla på med hundra spår för att få till det.

Vad är magin med Stromaes låt? Vi försöker få till samma fyllighet och enkelhet, men är vi så jäääävligt dåliga på att mixa??

Här hittar ni videointervjun med Stromae:

http://www.idiot.se/roliga-filmer/stromae-alors-on-danse/

Kommentarer? Tacksam för alla vinklar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Och jag som sågat reason många gånger på grund av att det är svårt att få till ett fylligt ljud (svårmixat för iallafall mig).
Fylligt ljud handlar väl mer om instrumentens samklang. En bra mix kan inte rädda ett dåligt arr.

Lägg inte på fler spår "bara för att man ska", fyller instrumentet någon funktion?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Adish: Jag tror "hemligheten" är att utgå från en idé och tro på den stenhårt. De gånger jag tror att jag bara ska kunna sätta mig ner och trolla fram en bra produktion blir det alltid en massa spår som inte riktigt funkar ihop och ett kladdigt arr. När jag redan innan jag startar datorn vet vad jag vill så blir strukturen bättre. (Däremot kan jag sätta mig och leka fram bra idéer och det är inget fel med det, tvärtom, men det var inte vad den här tråden handlade om. Bara så jag inte missförstås... 🙂).

Sen tror jag också det är otroligt viktigt att ha jobbat upp erfarenheten att veta vilka sorts ljud man gillar. Det är olika från person till person och resulterar i ens personliga stil. Har man ett ljudideal så kommer också produktionerna sitta ihop bättre.

Gällande mix så tycker jag inte att Reason är en bra miljö att mixa i. Jag gillar att börja i Reason, för jag tycker att syntarna är bland de mest användarvänliga som finns på mjukismarknaden, men sen exporterar jag spåren och mixar i ett annat program, i mitt fall Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...