Jump to content
Annons

3.50 Meter högt tak i mixerum - studiorum i samma...


Pindaros Alkman

Recommended Posts

Hej Alla kunniga!

Vi ska till och bygga en studio med mixerrum i ett och samma rum.

De tilltänkta innermåtten är följande:

Takhöjd: 3.50 M

Bredd: 4.1 M

Längd: 5.45 M

Vad tror ni om det kan det vara en god idé eller bör man sänka takhöjden eller???

Vilket material bör jag välja i väggar? (om tex gips eller???)

Hoppas ni kan göra mig lite klokare! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag anade det!

Har tänkt att låta er vara med på en byggtråd angående detta!

Det kommer snart att starta en helt ny studio!

Men jag har fler frågor, tyvärr måste jag säga...

Vi har haft en studio tidigare och vi har jobbat mycket med ett "döttrum" så att säga...

Rummet var så litet så vi tyckte att det bästa vi kunde göra var att "döda" rummet men det blev inte bra, sången lät som om den var "DÖD" eler väldigt nasal och konstig...

Vi lade all sång i ett annat rum då blev det bättre... och trummor fick vi lägga på ett reverb... klart att det har sina fördelar men det är roligare att få spela än att fixa och trixa....

Därför kommer mina frågor att bli många....

Vi kommer att visa hur det ser ut före och under byggtiden tills slutresultat.

Studion kommer att byggas inuti ett större rum eller under ett större garage för lastbilar osv...

Så vi kommer att behöva isolera ordentligt runt om! (men det är icke för att störas andra utan för att inte släppa in ljud)

Jag har icke mätt takhöjden på innermåttet på rummet där vi kommer att bygga i men det är nog ca 6-7 meter totalt så vi upptar bara en visss rymd uppåt...

Kan du ge tips på väggar eller rättare sagt inner väggar vad skall vi använda gipskivor eller något annat...

Lika så golv... vad är bra???

Tack för svar underbart att få respons....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en sida som heter mh audio där du kan räkna ut vettiga dimensioner på rum. Optimal room dimensions ska du leta dig fram till. Sepmeyer hetter gubben, om jag inte minns fel, som tagit fram dessa mått som är goda ur akustisk synpunkt. Ett kubiskt rum är det sista du vill ha då du kommer få massiva ståendevågor i en och samma frekvens. Finns massa bra trådar här att läsa. Blandannat Martins hemmastudiobygge. Högt i tak kan vara en god utgångspunkt men behöver inte vara det. Lycka till!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

"Optimal room dimensions" Har för mig att detta ligger inom ramen för detta nu när jag kollat lite...

Detta verkar vara ett optimal room dimension så jag behöver nog (om ingen vill höja takhöjden mer) mer hjälp om gipsskivor som väggar eller rättare sagt innerväggar, gips är det rätta materielet för väggar... eller???

Och kanske golvet... Kan jag lägga ett sk flytande golv med typ av klick golv... det vill säga ett klick golv... ni vet med lite skumplast mellan det "rätta" golvet och klickgolvet...

Är det någon som vet vilka problem med hz man får när man håller på med ett rum av denna dimension...

Det borde vara enklare eftersom det följer någon form av BBC standard... eller?

Tack för era svar underbart och väldigt tänkvärt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade http://www.cinemasource.com/articles/room_modes/modes.html och fick icke ett svar.... kanske är det fel på sidan eller så fattade jag icke.. 🙁

Jag kollar vidare...

Har tänkt att mäta rummet sen det är byggt helt tomt!

Är det någon som vet vilken omni mick man ska använda och vart finns den att köpa.. lika väl progvaran... Mac eller PC spelar ingen roll...

(redigerade sidan eftersom stavningen var urusel ( Im too fast on the keys...l)

Redigerat av Pindaros Alkman
Link to comment
Dela på andra sajter

Stavningen är fortfarande usel... Ja återkommer i morgon och hoppas på att flera duktiga akustiker och studio intresserade har kommit med goda tips...

Härligt forum med underbara människor...

Sen kommer den evigt diskuterade frågan om ljudkort... usch jag vet den är hemsk.... men vilket ljudkort ska jag välja... eller jag vill har två av samma sort...

Tack för de svar jag fått... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

MartinÖjes din tråd har jag läst mycket inspirerande och härlig!

Vad hade du för väggar.. Gips eller? "var det inte så viktigt? Eftersom det var som det var.... allt funkar med rätt akustik behandling har jag förstått..." 😄

Förlåt min ivrighet men jag vill göra rätt ifrån början då jag börjar från grunden... 😕 och är mycket osäker!

Men det verkar som om jag är lite rätt på spåret... eller?

Jag kommer att posta byggtråd med bilder... Från start till slut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra tips... låter underbart....

Nu vet jag inte riktigt vad "osb" är men det låter intressant....

Japp gips får det bli dubbla skivor med lite "green glue" eller annat svenskt substitut... Bara det" rör" sig lagomt! (lagomt = godtyckligt mellan bra och dåligt utan koll)

Bly är icke att tänka på men det återspeglar lite av studioforum... Eller??? (är mina frågor allt för uppenbara eller?)

Hursomhelst tack för alla som engagerar sig i denna frågeställning...

Men jag vill ha mer kött på benen... vill ni att jag ska söka mer på forumet för att finna mina svar? Eller...

Jag vet icke så mycket så jag vill undvika de fällor som finns...

Vet nu att jag valt rumsdemenssionen på ett ungefär korrekt sätt eller...

Alla svar är tacksamma även bly svar, fast jag anser att detta är opraktiskt.. om inte jag vill skydda mig från en " Intense thermal radiation at the hypocenter forms a fireball and if the burst is low enough, its often associated mushroom cloud." och det vill säga en atombomb eller skydd av "You can shield yourself from alpha radiation by something as flimsy as a sheet of paper. Beta rays need six millimetres of aluminium and gamma rays are stopped by dense material only, like lead.

"

Men nu var det studio jag tänkte på och icke atombomber.... 😄

Redigerat av Pindaros Alkman
Link to comment
Dela på andra sajter

var noga med med rums kalkuleringan http://www.mh-audio.nl/RoomDim.asp#calculations

här finns mycket att läsa, ritningar mm.

http://johnlsayers.com/Recmanual/index.htm

försök hålla så högt till tak som möjligt.

modala frekvänser kan du räkna här:

http://www.mh-audio.nl/sg.asp

det som blir störst problem är frekänser under Schroeder frequency vilken varierar beroende på RT(reverbtime).

rt brukar rekomenderas 300ms(0.3sk) för mix rum.

man lär ha stora basfällor, Resonatorer(multifrekvens resonatorer) stämda till flera olika frekvänser som är placerade i alla riktningar.

posta ritning på rummet innan du bygger så slipper du eventuella missar. om du inte redan gjort det så kan du tanka ner Google SketchUp(gratis) där du kan gör ritningar skalenligt i 3D.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kommer den evigt diskuterade frågan om ljudkort... usch jag vet den är hemsk.... men vilket ljudkort ska jag välja... eller jag vill har två av samma sort...

Ljudkort ska du inte oroa dig för mycket om. Jag har gjort underbara inspelningar med ett delta 1010 kort (den med break-out-box) och Line Audio 8MP preamps. Sjukt stabilt och bra, både i linux (ardour) och windows 7 (Pro tools).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå där! Spännande med ert bygge! Här kommer lite feedback på era frågor samt några tips så att ni börjar i rätt ände.

Som jag har uppfattat det så är lokalen en betongkonstruktion belägen under ett parkeringsgarage och ni vill ljudisolera lokalen. De första ni bör fundera på är hur högt ni vill sätta ribban i detta projekt. Vad kommer ni att spela in, ventilationskrav, hur lång är löptiden på hyreskontraktet, vilken budget har ni etc.? Innan ni börjar räkna på room-ratios (nettomått efter ljudisolering men innan akustikbehandling) så behöver ni bestämma vilken typ av konstruktion ni väljer. Börja med att ta reda på vad det är för ljud ni vill isolera bort. Är det stom/flankljud och eller luftburet ljud? Om det är övervägande luftburet ljud så kanske det räcker med att täta / byta dörr eller ljuddämpare på ventilationen?

Om ni har möjlighet och vill uppnå mycket god isolering från både stomljud och luftburet ljud så behöver ni bygga ett helt fristående rum i rummet där ni bygger ett flytande golv som sedan vägg - och takkonstruktion vilar på. En tät låda inuti rummet utan mekanisk kontakt med det yttre rummet helt enkelt. Massa och luft mellan väggarna är nycklarna till ett bra resultat.

Parkett/laminatgolv med underlagsfoam är tyvärr inget flytande golv i det här sammanhanget. Om ni bestämmer er för att göra ett flytande golv så skulle konstruktionen kunna se ut så här:

Golv reglas upp på gummi (ex. vis u-boats)/isolering i facken (öppet undertill)/limmad golvspån/limmad golvgips (flera lager)/limmad golvspån/stepisol/parkettgolv. En enklare variant är mark eller Paroc-skiva på platonmatta och sedan golvspån etc.

Kom ihåg att göra en fuktmätning först av betonggolvet. Om fuktkvoten är hög så behöver betonggolvet ventileras.

Hoppas att detta kan hjälpa och att ni inte blev ännu mer förvirrade nu 😉

Redigerat av wellness music
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå där! Spännande med ert bygge! Här kommer lite feedback på era frågor samt några tips så att ni börjar i rätt ände.

Som jag har uppfattat det så är lokalen en betongkonstruktion belägen under ett parkeringsgarage och ni vill ljudisolera lokalen.

"Studion kommer att byggas inuti ett större rum eller under ett större garage för lastbilar osv…"

Oj den meningen var lite för enkel ser jag nu men du har tolkat den korrekt!

Fast vi kommer att bygga ett rum inuti Garaget och själva Garaget består av trä!

Ungefär som en jättestor LADA i trä, fast nu ett garage gjort storleksmässigt för att lastbilar ska rymmas…

Så det är därför vi kan ta till i höjden på studion/replokal.

En tät låda inuti rummet utan mekanisk kontakt med det yttre rummet helt enkelt. Massa och luft mellan väggarna är nycklarna till ett bra resultat.

Japp det blir det men vi tänker utnyttja två av de befintliga väggar som redan finns... kanske är det fel att göra så...

Vi placerar "Lådan" i ett hörn i Garaget så att säga...

Golv reglas upp på gummi (ex. vis u-boats)/isolering i facken (öppet undertill)/limmad golvspån/limmad golvgips (flera lager)/limmad golvspån/stepisol/parkettgolv. En enklare variant är mark eller Paroc-skiva på platonmatta och sedan golvspån etc.

Kom ihåg att göra en fuktmätning först av betonggolvet. Om fuktkvoten är hög så behöver betonggolvet ventileras.

Hoppas att detta kan hjälpa och att ni inte blev ännu mer förvirrade nu 😉

Vi bygger nog golvet ungefär som du säger...

Tack för svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Toppen! Då förstår jag hur du menar 🙂.

Vad det gäller väggkonstruktionen så rekommenderar jag två lager gips på insidan där andra skivan limmas med dämplim och med förskjutna skarvar. Vill ni komma upp ytterliggare ett snäpp i ljudklass så använder ni resillientchanel (ex. vis auralex) mellan regel / första gips. Denna kör ni då även i taket. Se bara till att lämna en spalt runt om som sedan tätas med akustikfog / butylgummi.

Redigerat av wellness music
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Takhöjd är guld värt i en studio.

I inspelingsrummet är det bra men i mixrummet tycker jag inte det.

Har alltid haft hyvsat högt i mixrummen där jag suttit men nu sittter jag under en takvåning med lutande tak och upplever det som det bästa rum för min del. Var nyligen på väg att flytta med jpbbet till ny lokal vilket turligen inte blev av för min del. Det var högt i tak och nästan kvadratiskt.

Lutande taket som högtalarna står mot är för mig nog det bäst jag upplevt!

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom just på att vi flyttade ifrån detta... själva inspelningsrummet... sen fanns det ett förråd och mixer rum... Nu är det snart helt borta...

post-28243-0-36505000-1303489157_thumb.jpg

Och innan så byggde vi också replokalen.. detta är mixningskuren och stommen innan vi dämpade "ihjäl" rummet totalt...

post-28243-0-91568900-1303489212_thumb.jpg

Och sen demonterade vi den också.... betongbunker... heldämpat... här har vi rensat det mesta....

post-28243-0-84222300-1303489265_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå där! Vilket häftigt och vågat studiobygge ni gör! Ska bli spännande att följa er resa 🙂

Tänkte på golvbjälklaget när jag såg bilderna. Om jag förstår bilderna rätt så är det ett 4,5 meters spann med 45 x 220 som bärlinor. Tyvärr så klarar inte den dimensionen det utan att det blir ett väldans svajjigt golv. Om det är långa spann kan ni ju bara bära av på mitten med leca och singel som ni gjort runt om. 🙂

Keep the good work boys! / Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag förstår vad du menar...

Men vi har ju 2,275cm eller 2,2 m från kanten av fyrkanten in till mitten ringen eller avdelningen... hmm... så här

post-28243-0-50873400-1303497645_thumb.jpg

På bilden blir det... så här

post-28243-0-18754200-1303497683_thumb.jpg

Eller är det avståndet för stort... Reglarna kommer att stå på högkant... vilket mått de har kommer jag inte ihåg nu....

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, då förstår jag måtten. 220 cm spann med 45 X 220 funkar kanonbra. Däremot tycker jag att konstruktionen ser lite bakvänd. Det bästa är att bygga golvramen (bärlinorna) av stående 45 x 220 som vilar mot plintarna. sedan hängs golvbjälklaget mellan dessa antingen med balkskor som skruvas med ankarskruv eller så kan ni skråskruva med självborrande skruv. Ett tips är att redan nu sala på klenare virke i underkanten som ni stöd för blindbotten skivorna. Dessa finns att köpa färdiga anpassat efter c/c 60 cm. Passa på att göra isolerade fack runt om. Skickar en ritning på det golvbjälklag som jag byggt till min studio så kan ni ju kolla och kanske få lite ideér.

Hälsningar / Björn

post-27276-0-22940200-1303498936_thumb.png

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...