Jump to content
Annons

3.50 Meter högt tak i mixerum - studiorum i samma...


Pindaros Alkman

Recommended Posts

Annons
  • 3 veckor senare...

Kul att ert projekt tuffar på! Kul också med bilder.

Kom bara ihåg att kortla i fackens ytterkant med 45 x 70 så att golvspånet har något att vila mot.

Hälsningar / Björn

Edit: Vad är det svarta för något, vindpapp?

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom bara ihåg att kortla i fackens ytterkant med 45 x 70 så att golvspånet har något att vila mot.

Vad och hur menar du? 😳 Jag förstår nog inte det du menar... syftar du på golvskivorna ut mot väggen eller???

Edit: Vad är det svarta för något, vindpapp?

Japp... vanlig vindpapp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det var inte det jag menade. Ni behöver kottla mellan facken i golvramen så att ni kan skruvlimma golvspånet samt att golvspånet måste ha något att vila mot. annars kommer golvet att svajja längs ut mot väggen. Se bif. skiss.

Edit: Denna kortling gör man så att syllen vilar på halva delen och spånet på den andra halan (22,5 mm / 22,5 mm)

post-27276-0-33128900-1305387104_thumb.png

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det stämmer bra! Det sitter en trossbotten sedan vindpapp, vi hade över lite vindpapp så vi satte fast det i facken...

Här ser man trossbotten bättre...

post-28243-0-30673900-1305393407_thumb.jpg

Toppen - då har ni ju läget under kontroll 🙂

(men ni har ingen syll !?)

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej inte där! Ännu!!

Vi kommer att ha syl... innan golvet läggs på plats... (bilden är från ett tidigare stadium)

Bilden med gullfiber nedlagt i golvet är den senaste bilden så vi lyfter bara ur fibern och fixar och trixar till det...

Nu blir det i och för sig lite i fel ordning. Syllen borde ni ha byggt först och ovanpå den reglar ni sedan på väggstommarna. Eftersom syllen normalt är 45 mm och golvspånet 22 mm så har ni 23 mm att skruva skivmatrialet på i nederkant. Som ni har byggt nu måste ni kortla i för detta över allt. Om ni känner att ni vill ha hjälp eller vill bolla ideer, lägg upp mer bilder eller skicka mig ett Pm så hjälper jag er gärna innan ni fortsätter med tak etc.

Edit: Säg till om jag "lägger mig i för mycket". Vill absolut inte ta död på er entusiasm - bara hjälpa 🙂

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Enkel och bra arbetsordning:

• Bygg golvramen

• Skruva/spika fast syllen runt om

• Bygg väggstommarna färdiga ovanpå golvramen kompletta med hammarband (en och en i taget). Res sedan väggstommarna ovanpå syllen och skruva/spika sedan fast och fixera med snedsträvor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Säg till om jag "lägger mig i för mycket". Vill absolut inte ta död på er entusiasm - bara hjälpa 🙂

Nej du lägger dig inte i för mycket, det är kul om någon kommer med kloka tips! 😄

Om jag förstått dig rätt så menar du ungefär så här...

post-28243-0-50480300-1305411634_thumb.jpg

Vi har löst det så...

post-28243-0-54004900-1305411661_thumb.jpg

Vi har valt att lägga en tjockare bräda vertikalt istället för att ställa den på högkant och sedan byggt upp en syll runt om... kanske märkligt men, men... det funkar... 😄

Vi har hyfsat med materiel så vi valde bort balkskorna och "snålade" in på dem... 😕 vi gjorde det valet...

Sen får vi se hur vi gör med kortlingarna... det är möjligt att vi tar en okonventionell metod där också... men det visar sig... längre fram 😄

Lägger upp mer bilder i morgon kväll.... (jag menar senare idag...) 😉

Bäst jag lägger upp ytterligare än ritad bild....

post-28243-0-39454700-1305412816_thumb.jpg

Vi har alltså lagt en bräda och sedan byggt en "ram" = Syll runt och ställt åsarna på brädan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Liten fråga. Ska du inte ha syllpapp då du har lecablocken på marken som kan suga upp fukt eller?

Syllpapp och mellanlägg i "gummi" finns där!

Jag har inte ritat upp det i detalj... och marken som finns är innanför en befintlig byggnad... så fukten kommer att bli minimal... om det ens blir någon...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Bra med skisserna. Nu förstår jag hur ni byggt och även om det är lite okonventionellt så kommer det nog att ordna sig fast med lite extra arbete och specialare förstås. Det som du kallar för syll är egentligen en bärlina.

Eftersom ni redan är igång och kör improvisationsvarianten så är mitt förslag att ni ändå försöker tänka igenom konstruktionen så att ni tex. inte missar några dubbelreglar för skivmatrial i alla övergångar (golv/vägg, innerhörn väggar, vägg/tak). Tänker ni inte igenom och gör detta på rätt sätt nu, blir det så otroligt mycket merarbete efteråt. Förenklat - tänk på att alla skivmaterial (vägg / golv / tak) ska ha något att skruvas mot, runt om alla kanter. Om ni vill kan jag lägga upp en skiss på hur ni gör isolerade ytterhörn utan köldbryggor.

Vad det gäller syllpapp så är det ju bra men men det största problemet kommer faktiskt att vara markfukten då ert golvbjälklag ligger så nära marken och ingen blåst kommer in och ventilerar detta utrymme. Om ni har möjlighet skulle jag definitivt råda er att försöka få in plast (PE-folie / diffusionsspärr) dikt an mot marken.

Här kommer ett tips på hur ni skulle kunna lösa skivmonteringen på innerväggarna och då ser konstruktionen ut som följer räknat utifrån:

Väggregel med isolering i väggfacken / diffusionsspärr / liggandes 45 x 45 reglar med isolering mellan dessa / skivmaterial. Det smarta med detta är att ni dels kommer att få in ytterliga 45 mm isolering, men också få ett 45 mm utrymme att förlägga all eldragning utan att ni behöver bryta diffusionsspärrens tätskikt.

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

...förslag att ni ändå försöker tänka igenom konstruktionen så att ni tex. inte missar några dubbelreglar för skivmatrial i alla övergångar (golv/vägg, innerhörn väggar, vägg/tak)...

Ja vi har en plan på hur vi ska göra angående det... även för golvet... det kommer att visa sig...efter ett tag... (improvisation är konstnärens drivkraft 😛 )

Om ni vill kan jag lägga upp en skiss på hur ni gör isolerade ytterhörn utan köldbryggor.

Kan vara intressant... Hur har du tänkt angående isolerade ytterhörn?

...det största problemet kommer faktiskt att vara markfukten då ert golvbjälklag ligger så nära marken och ingen blåst kommer in och ventilerar detta utrymme...

Det kommer att komma in luft under vår byggnad, så fukt kommer inte att uppstå... ventilerat med bra drag o.s.v...och det är en hyfsad höjd... blir ett par trappsteg innan man kliver in i lokalen. (höjd från marken till trossbotten strax över knät)

...då ser konstruktionen ut som följer räknat utifrån: Väggregel med isolering i väggfacken / diffusionsspärr / liggandes 45 x 45 reglar med isolering mellan dessa / skivmaterial. Det smarta med detta är att ni dels kommer att få in ytterliga 45 mm isolering, men också få ett 45 mm utrymme att förlägga all eldragning utan att ni behöver bryta diffusionsspärrens tätskikt.

Japp så är det tänkt att vi ska göra!!

Hursomhelst så låter det intressant det om isolerade ytterhörn... skulle vara spännande att se hur du ser på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer att komma in luft under vår byggnad, så fukt kommer inte att uppstå... ventilerat med bra drag o.s.v...och det är en hyfsad höjd... blir ett par trappsteg innan man kliver in i lokalen. (höjd från marken till trossbotten strax över knät)

Den kostruktion ni bygger är en torpargrund och en sådan är tyvärr alltid en riskkonstruktion. I dagens täta hus så är detta ett stort bekymmer jämfört med äldre otätade hus där man hade golvspringor och en eldstad som drog med sig luften ur grunden och på så sätt skapade en ventilation. Det finns alltid fukt i marken (mer eller mindre beroende på hur dräneringen är gjord och vilken typ av jord det är). Problemet är som störst under sommarhalvåret då det är högre temperatur utanför ladan jämfört med temperaturen inne i ladan och kondens bildas. Vissa sommardagar kan man se hur det droppar från takets insida på oisolerade byggnader.

Det är tre fakorer som orsakar mögel. Organiskt material, fukt och syre. Tar man bort någon av dessa kan mögel inte växa.

Ni skulle kunna göra ett enkelt experiement för att kolla markfukten. Lägg en bit genomskinlig diffussionsplast på marken och se till att det blir helt tätt runt om. Kolla sedan efter ett dygn hur mycket fukt som bildats på insidan plasten. Denna enkla metod kan man även använda sig av om man ska bygga på en äldre betongplatta. Prima bara med MD-16 eller dyl så att tejpen har något att fästa emot.

Utifrån de bilder jag sett skulle jag rekommendera att borra upp självdragsventiler i ladans ytterväggar som vetter mot er studiobyggnad. Jag skulle även försöka pilla in plast under och fixera den med singel eller dyl.

Hälsningar/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni skulle kunna göra ett enkelt experiement för att kolla markfukten. Lägg en bit genomskinlig diffussionsplast på marken och se till att det blir helt tätt runt om. Kolla sedan efter ett dygn hur mycket fukt som bildats på insidan plasten. Denna enkla metod kan man även använda sig av om man ska bygga på en äldre betongplatta. Prima bara med MD-16 eller dyl så att tejpen har något att fästa emot.

Utifrån de bilder jag sett skulle jag rekommendera att borra upp självdragsventiler i ladans ytterväggar som vetter mot er studiobyggnad. Jag skulle även försöka pilla in plast under och fixera den med singel eller dyl.

Hälsningar/Björn

Mycket intressant.

Vi var inne på att lägga ut något men vi, blev lite tveksam eftersom det aldrig blivit fuktigt där förut... men klart nu manipulerar vi ju den ytan som förut var helt "ren"... men att borra upp självdragsventiler i ladans ytterväggar mot studiobyggnaden kommer att göras...

Vi kan fortfarande om vi vill lägg ut något under eftersom vi inte ännu har lagt golvet... Ja... det tåls att tänka på...

Tackar för synpunkterna... blir lite att fundera på....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
JeremyStarseed (oregistrerad)

Bra projekt, det här. Första intrycket var proportionerna...de är guld. Säkert massa jobb, men det blir värt besväret. Lägg in ett par kabelgömmor i golvet när ni ändå håller på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Sakta går det framåt..

post-28243-0-91630800-1308556838_thumb.jpg

Isolering i vägg upp mot det ännu inte befintliga innertaket, en stege blir nog att ha till hands om glödlamporna ska bytas...

post-28243-0-63405300-1308556949_thumb.jpg

Lite rörigt men...

Vår budget torde snart uppgå till i alla fall 4.000 kr (Golvspånet köptes nytt..) men vi får se vad det hela slutar på... Vi hoppas på runt 6.000 kr 😄

Vi gillar att nyttja gammalt och återanvänder gärna saker! (blir billigt och bra!)

post-28243-0-09066200-1308557299_thumb.jpg

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Halojj!

ja, visst fasiken går det framåt för er! Jag är helt klart imponerad över att ni lyckats åstadkomma allt detta med denna budget - en stor eloge till er och ert driv!

Ett tips är att bygga takkonstruktionen innan ni börjar med diffspärren (ser inte ut att vara någon riktig PE-folie ni använder vilket det bör vara) så ni kan skarva den över regel på ett bra sätt. Vanligtvis så bygger man taket först med isolering + diffspärr, därefter väggarna. Hur har ni tänkt takkonstruktionen?

Hejja! / Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...