Jump to content
Annons

Hur stor roll spelar mikrofonkablaget?


Jonizots

Recommended Posts

Hej!

Satt nyss och kollade på lite nya studio grejer (alldeles för ofta ) 😉 Fick en liten rolig fundering när jag kollade på mikrofonkablar, man hör ju ofta om en hel del om hur viktigt det är med en korrekt mic, bra monitorer, ja allt som påverkar ljudet. Dock har jag aldrig sätt någon direkt tråd om hur stor/liten skillnad en bra mickabel gör?

Sökte runt med hittade ingen direkt tråd om det hela, ni får gärna ge mig tillrättavisning och förtjäna en ursäkt, annars får ni gärna lära upp mig det som finns att veta om olika mickablage och när olika sorter finns att rekommendera om de nu finns olika.. 🙂

//Jonathan

Redigerat av Jonizots
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kablar som skall flyttas, ryckas i och trampas på tjänar onekligen på att hålla en hög kvalité. Däremot mer fasta installitiner gör att man inte behöver bry sig så hiskeligt mycket.

Ifall man hör skillnad på 3-meter kabel som kostar 995:- eller en som kostar 149:- så har i alla fall inte jag märkt något. Använder man extrema längder kabel så borde det kunna bli märkbara skillnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

kablar som skall flyttas, ryckas i och trampas på tjänar onekligen på att hålla en hög kvalité. Däremot mer fasta installitiner gör att man inte behöver bry sig så hiskeligt mycket.

Ifall man hör skillnad på 3-meter kabel som kostar 995:- eller en som kostar 149:- så har i alla fall inte jag märkt något. Använder man extrema längder kabel så borde det kunna bli märkbara skillnader.

Okej tack för svaret som jag förstår så är de som du säger att de inte spelar så stor roll, om man inte skulle ha skärmade sladdar av någon bra anledning?

finns den någon källhänvisning någonstans?

jag menar 3.700kr för sladd? Thomann vovox samma sak med guldplätering gör de något egentligen? för betala för det får man verkligen?

//Jonathan

Redigerat av Jonizots
Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar INGEN roll för ljudet, så länge inte kabeln ifråga är defekt (eller möjligtvis extremt dåligt skärmad). Det som kan skilja sig är kvaliteten på lödningar och materialval etc, vilket påverkar livslängden om den utsätts för slitage.

Att sälja extremt dyra kablar och påstå att de kommer ha stor skillnad på ljudet anser jag är lurendrejeri och falsk marknadsföring. Det är möjligt att det kan ha en extremt liten skillnad om långa avstånd etc, men den skillnaden är, om ens mätbar, högst försumbar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att löda egna kablar funkar bäst för mig 🙂

Blir bra pris per meter och man kan flumma till det med alla roliga färger på kontakter och sladdar det finns på marknaden + att man får den längd man vill

Sålänge man vet vilken ända av lödkolven som är den varma så är det en barnlek också! samt väldigt terapeutiskt ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar INGEN roll för ljudet, så länge inte kabeln ifråga är defekt (eller möjligtvis extremt dåligt skärmad). Det som kan skilja sig är kvaliteten på lödningar och materialval etc, vilket påverkar livslängden om den utsätts för slitage.

Att sälja extremt dyra kablar och påstå att de kommer ha stor skillnad på ljudet anser jag är lurendrejeri och falsk marknadsföring. Det är möjligt att det kan ha en extremt liten skillnad om långa avstånd etc, men den skillnaden är, om ens mätbar, högst försumbar.

Att löda egna kablar funkar bäst för mig 🙂

Blir bra pris per meter och man kan flumma till det med alla roliga färger på kontakter och sladdar det finns på marknaden + att man får den längd man vill

Sålänge man vet vilken ända av lödkolven som är den varma så är det en barnlek också! samt väldigt terapeutiskt ☺️

Nä de är min uppfattning med känns helt sjukt de där, men någon som har koll på vad guldplätering har fr inverkan om ens någon? 🙂

@ TimB

Jo jag med, de var mer en spontan fråga om hur märkbar kvaliten mellan 150 kr mickabel och 3.700 kr 🙂

hittade en tråd som jag måste missat konstigt nog som ger mer eller mindre alla svar!

kabalge

Redigerat av Jonizots
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä de är min uppfattning med känns helt sjukt de där, men någon som har koll på vad guldplätering har fr inverkan om ens någon? 🙂

@ TimB

Jo jag med, de var mer en spontan fråga om hur märkbar kvaliten mellan 150 kr mickabel och 3.700 kr 🙂

hittade en tråd som jag måste missat konstigt nog som ger mer eller mindre alla svar!

kabalge

Guldpläteringen är faktiskt inget plus för ljudet, då det faktiskt har sämre ledningsförmåga än koppar. Däremot så blir det ingen korrision när man har guldplätering, vilket vissa tycker är jätte bra...

Sedan så är det väl lite allmänt att man får det man betalar för, köper man en kabel för 99:- så håller den kanske i ett år i en normal hemmastudio, men köper man en för 999:- kanske den håller i tio år. Ljudet tror jag inte det är någon skillnad på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guldpläteringen är faktiskt inget plus för ljudet, då det faktiskt har sämre ledningsförmåga än koppar. Däremot så blir det ingen korrision när man har guldplätering, vilket vissa tycker är jätte bra...

Verkligen jättebra, eftersom oxiderad koppar är en skitkass ledare... 🙂

Lite mer info om plätering kan man hitta här: http://wiki.kontrollrummet.com/Pl%C3%A4tering

Sedan så är det väl lite allmänt att man får det man betalar för, köper man en kabel för 99:- så håller den kanske i ett år i en normal hemmastudio, men köper man en för 999:- kanske den håller i tio år. Ljudet tror jag inte det är någon skillnad på.

Ingen skillnad alls när det handlar om balanserad överföring - och upp till åtminstone 10m eller något. På kablar över 10m kan det börja finnas små mätbara skillnader, men knappast något hörbart förrän det är ännu längre längder. Om det är obalanserat, så är det däremot viktigt med så tät skärm som möjligt för att stänga ute störningar i så hög grad som möjligt. Ljudet i sig påverkas inte, men det är större risk att man får in brum på vägen i en obalanserad överföring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu måste jag ändå påpeka att det är skillnad på kabel och kabel EGENTLIGEN. I den meningen är att det går att mäta och att ja om man har gulpläterad platinumöron så går det att höra MEN!

Som om det gör nån jävla skillnad egentligen, det är fruktansvärt lite skillnad. Men hade jag pengar hade jag bytt alla mina kablar till monster för de har livstids garanti.

Men de där matchat stereoset... My ass asså😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu måste jag ändå påpeka att det är skillnad på kabel och kabel EGENTLIGEN. I den meningen är att det går att mäta och att ja om man har gulpläterad platinumöron så går det att höra MEN!

Jag tillåter mig att tvivla mycket starkt på detta, men jag har ett gäng kablar av olika kvalisort (från billigaste Clas Ohlsson-kabel, till dyra Monster och svindyr Zaolla silverkabel) liggande för ändamålet, så jag kommer att göra inspelningstester när andan faller på och tiden räcker till, så det kommer så småningom att bli tillgängligt, i form av ett blindtest. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill påpeka att till elgitarr, till skillnad mot micksladdar, så är det väldigt viktigt med bra kablar. Man hör skillnaden, ju fler kablar mellan alla stompboxar ju viktigare. Sist köpte jag lösvara på Börsen o lödde själv, en kabel som i stället för flätad skärm har nån sorts kol i plasten. När man spelar singelcoil med mycket dist ger bra kablar till gitarren en stooor skillnad.

Till studiomicken verkar det spela mindre roll för ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill påpeka att till elgitarr, till skillnad mot micksladdar, så är det väldigt viktigt med bra kablar. Man hör skillnaden, ju fler kablar mellan alla stompboxar ju viktigare. Sist köpte jag lösvara på Börsen o lödde själv, en kabel som i stället för flätad skärm har nån sorts kol i plasten. När man spelar singelcoil med mycket dist ger bra kablar till gitarren en stooor skillnad.

Till studiomicken verkar det spela mindre roll för ljudet.

Från gitarren är det obalanserad signal, så där är skärmen extra viktig, som jag sade tidigare. Förutom det, så är det bra med låg kapacitans i fallet med gitarr, eftersom man annars kan få diskantförlust i det hörbara frekvensområdet. Förklaringar och en länk till en räknare att mata in värdena i, finns här: http://wiki.kontrollrummet.com/Kapacitans_i_audiokabel . 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill påpeka att till elgitarr, till skillnad mot micksladdar, så är det väldigt viktigt med bra kablar. Man hör skillnaden, ju fler kablar mellan alla stompboxar ju viktigare. Sist köpte jag lösvara på Börsen o lödde själv, en kabel som i stället för flätad skärm har nån sorts kol i plasten. När man spelar singelcoil med mycket dist ger bra kablar till gitarren en stooor skillnad.

Lika stor skillnad som om gitarristen står i samma rum som stärkaren eller inte då eller 😉. Skulle kunna tänka mig att då så hög impedans så är det viktigare med rätt värden på kabeln, d v s inte nödvändigtvis = dyrt.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=71201

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har haft referenslyssning av kablage på den utbildningen jag går, allt från klotz till zaolla och det är definitivt skillnad från kabel till kabel. Om inte annat i karaktär.

Ööö, hur gjorde ni denna "referenslyssning".

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Byt utbildning, snabbt!

Får man fråga vilken?

Får väl byta öron annars. Och jag hörde en märkbar skillnad mellan kablarna, så jag tror definitivt att kabeln spelar roll.

Musikproduktion på Linnéuniversitetet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ööö, hur gjorde ni denna "referenslyssning".

Det var ett tag sen nu så kommer inte ihåg exakt. Har för mig att vi spelade in bas och det enda i kedjan som ändrades var kabeln. Naturligtvis går det inte att få det exakt eftersom basisten spelar annorlunda från gång till gång. Men jag hörde skillnad utan tvekan.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Får väl byta öron annars. Och jag hörde en märkbar skillnad mellan kablarna, så jag tror definitivt att kabeln spelar roll.

Musikproduktion på Linnéuniversitetet.

Beskriv gärna hur ni gick tillväga.

Ett Universitet måste väl ändå göra saker vetenskapligt korrekt, ni kanske hittat nåt nytt som jag inte känner till.

EDIT: OK, du hann svara innan.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det var ett tag sen nu så kommer inte ihåg exakt. Har för mig att vi spelade in bas och det enda i kedjan som ändrades var kabeln. Naturligtvis går det inte att få det exakt eftersom basisten spelar annorlunda från gång till gång. Men jag hörde skillnad utan tvekan.

Testen är helt slumpmässig och av nollvärde för en värdering av kabeln.

Hälsa din lärare det!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har inte testat med instrument och vet inte hur en sådan test skulle kunna göras korrekt.

För linjenivåer är jag helt säker på att kabeln inte påverkar så att man kan höra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Signalsplitter, och därifrån två olika kablage?

Vad korkad jag är 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...