Jump to content
Annons

En studio blir till


Bunkert

Recommended Posts

Annons

Tack! :rolleyes:

Himla roligt att höra.

Era glada tillrop ger mer energi till bygget! 😄

Här reglas det upp lite mer.

IMG_0021.jpg

Fylls med stenull och lite gamla torra och smuliga absorbebter.

IMG_0022.jpg

Sedan smackas det på 19mm hålsågad MDF. Ett fynd från Blocket.

IMG_0024.jpg

IMG_0048.jpg

IMG_0049.jpg

IMG_0050.jpg

IMG_0051.jpg

Gör pappersmallar till de klurigaste bitarna. Tror ni de räta vinklarna är raka? Nej nej 🤪

IMG_0052.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det byggt lite till:

Pappersmallarna är ersatta med hålpanel. Kolla vinkeln mot den "kvadratiska" lufttrumman 😉.

IMG_0368.jpg

En gardinstång ska upp så småningom. Den svarta i bild ska bort. Sätter upp den här trägrejen i taket, som gardinstången ska fästa på.

I nederkant på "Trägrejen" kommer också innertaket att fästas. Innertaket kommer bli en stor absorbent och måste således sluta tätt. mot alla fyra väggar. Ville inte gå så lågt som ventilationstrumman, så då får det bli såhär istället.

IMG_0348.jpg

IMG_0349.jpg

Några vinkeljärn räcker fint.

IMG_0350.jpg

Klassikern. Borr i ena handen. Dammsugare i den andra.

IMG_0351.jpg

Måste tillverka en liten strimma hålpanel som saknas.

IMG_0352.jpg

IMG_0353.jpg

Det här var jag nöjd med. Dessutom var regeln bakom panelstrimman en bit av en gammal säng.

IMG_0355.jpg

IMG_0357.jpg

IMG_0358.jpg

IMG_0359.jpg

Så här blev det:

IMG_0364.jpg

IMG_0363.jpg

IMG_0365.jpg

IMG_0366.jpg

IMG_0367.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga: Ni har väl inte glömt ullen bakom de perforerade panelerna?

En till fråga: Ni har väl räknat ut hur panelerna ska byggas (djup) baserat på mätningar? (eller är det så lyckligt att denna perforering ger ett så pass lågt Q-värde (hög bandbredd) att det inte var nödvändigt för just dessa ytor och om så är fallet, hur ska ni attackera de lågbasproblem som ni kommer att ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga: Ni har väl inte glömt ullen bakom de perforerade panelerna?

Nej då. Packad lull bakom alla hålpaneler.

En till fråga: Ni har väl räknat ut hur panelerna ska byggas (djup) baserat på mätningar? (eller är det så lyckligt att denna perforering ger ett så pass lågt Q-värde (hög bandbredd) att det inte var nödvändigt för just dessa ytor och om så är fallet, hur ska ni attackera de lågbasproblem som ni kommer att ha?

Än så länge är det faktiskt freestyle som gäller. Alla diffusorer/hålpaneler sitter på en blandning av 45-, 70- 0ch 95-reglar. Ska alldeles strax mäta. Bara upp med lite till panel som redan är inköpt. Jag resonerar så att det som eventuellt saknas i basabsorbtion ska lösas med de resterande väggarna och med taket. Det är 3,10 i takhöjd nu, så där finns lite att ta av.

Har utgått från någon slags erfarenhet jag har av att akustikbehandlat mitt hifirum hemma i lägenheten.

Det låter hur som helst bättre och bättre dag för dag i lokalen. Ljudet har blivit tightare och renare utan förkortad efterklangstid och förlorad diskant i det övre registret. Helt optimalt enligt min smak.

Dock finns lite irriterande flutter mellan golv och tak, men det är snart borta :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fäster 95mm regel i väggen med vinkeljärn.

bild-2.jpg

De här första panelerna är 100mm djupa. De och hålpanelerna är byggda av akustiker Ingemar Ohlsson.

bild-4.jpg

Fyller på med ull och vita torra smuliga akustikskivor bakom.

bild.jpg

bild-1.jpg

Synd att panelerna är målade ljusblå. Jag hade velat haft kvar den östtyska radiofärgen, som skymtar här och där.

IMG_0369-1.jpg

Drar ut en multi där nere i hörnet.

IMG_0370.jpg

Så här såg hörnet ut innan. En ventilationstrumma, som har ett stort halvcirkel(rör)format utblås, bakom lutande MDF-skivan.

Utblåset är nu inbyggt bakom hålpanelen :-)

Vi sparade ett lysrör där i hörnet också som satt på stora väggen :-)

bild-3.jpg

Lite rymdfeeling med genomlysningen.

IMG_0371.jpg

Redigerat av Bunkert
Link to comment
Dela på andra sajter

Häftigt! Glöm inte att satsa på ett bra larm!!! Iofs så lär ni väll i princip bo där när det är klart. Installera en ip-kamera så kan man kolla läget med mobilen. 😄 Det blir riktigt schysst! Blir spännande att följa detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Häftigt! Glöm inte att satsa på ett bra larm!!! Iofs så lär ni väll i princip bo där när det är klart. Installera en ip-kamera så kan man kolla läget med mobilen. 😄 Det blir riktigt schysst! Blir spännande att följa detta.

Ip-kamera lät kul!

Det känns rätt lugnt ändå. Tre nyckellås, ett elektroniskt lås, plus larm.

Råkar larmet gå av av misstag blir det 3000kr i ytryckningsavgift till Securitas :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Man tager vad man haver.

IMG_0301.jpg

Man tager vad man haver igen.

IMG_0302.jpg

Min kompis var på Svenskakurs i Nya Zeeland. På kursen fick han lära sig:

At the dentist, they might say: -"Vi måste borra!"

IMG_0303.jpg

Kul restprodukt.

IMG_0304.jpg

Man tager vad man haver igen. Ett uttjänt lakan fick nytt liv.

IMG_0305.jpg

In med lull.

IMG_0306.jpg

Och så stänger vi butiken.

IMG_0307.jpg

Har bara hörn kvar i mitt kontrollrum men vill bygga helmholtz ändå. Hur räknade du på denna för att stämma av frekvensen? (Med tanke på att det inte är en sluten låda eller symmetriskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara hörn kvar i mitt kontrollrum men vill bygga helmholtz ändå. Hur räknade du på denna för att stämma av frekvensen? (Med tanke på att det inte är en sluten låda eller symmetriskt?

Jag mätte faktiskt inte, det är så stora ytor i min lokal, så jag bestämde mig för att täcka in ett gäng m2 med ullfylld hålpanel innan mätningen skulle ske. Så denna hörnabsorbent är en vild skiss.

Resultatet från mätningen (som just är gjord) kommer faktiskt i nästa inlägg :-)

Får dessa plats i dina hörn så rekommenderar jag dem varmt:

http://www.diffusor.com/Basabsorbenter.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina damer och herrar...

MÄTRESULTAT!

Dippen strax över 100 Hz det pekas på är en utsläckning ej beroende rummet utan på högtalarnas placering mot bakväggen.

IMG_0452.jpg

Hör och häpna! 😮

Jag hade gjort allt rätt utom en sak. 😑

Gardinen.

Finns ej på bild än, men det handlar om veckat moltontyg. 10m brett och 2,70m högt.

Jag drog ihop allt tyg till två smala knippen, och diskanten betedde sig, som ni kan se, på ett helt annat sätt.

Det känns fantastiskt att ha fått till detta resultat på en mix av gammal skåpmatskunskap och ren intuition.

Med gardin:

medgardin.jpg

Utan gardin:

utangardin.jpg

Nästa steg är nu att sätta upp ett listsystem i taket för 60x60cm paneler. Ska försöka få till en blandning av heltäckta plana, heltäckta lutande i olika vinklar, samt hålpanel och i bästa fall diffusorer i stil med t.ex. Golden Horn eller Vicoustic Multifusor.

Taksektion 1

IMG_0372.jpg

Taksektion 2

IMG_0373.jpg

Taksektion 3

IMG_0374.jpg

Taksektion 4

IMG_0375.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att låta elak (men med största välvilja givetvis):

För det första, 1/3 oktav utjämning (som ni använt i posten ovan) kan få ett ganska värdelöst rum att se bra ut. 1/24 eller lägre är att rekommendera om man vill se verkligheten. För det andra så säger en frekvensresponskurva väldigt lite om hur ett rum låter. Vattenfall (eller annan indikator för decay-tid samt ETC är ofta mer relevant.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Med risk för att låta elak (men med största välvilja givetvis):

För det första, 1/3 oktav utjämning (som ni använt i posten ovan) kan få ett ganska värdelöst rum att se bra ut. 1/24 eller lägre är att rekommendera om man vill se verkligheten. För det andra så säger en frekvensresponskurva väldigt lite om hur ett rum låter. Vattenfall (eller annan indikator för decay-tid samt ETC är ofta mer relevant.

Gilbert!

Tror du att de mätdata du frågar efter kan vara sparat i datafilen som har tagit fram grafen jag postade bild på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har varit stiltje här i tråden ett tag. Men det har hänt endel i verkligheten.

Här har vi några utrymmen i taket som ska låta bättre:

IMG_0372-1.jpg

IMG_0373-1.jpg

IMG_0374-1.jpg

Bort med gardinen...

IMG_0888.jpg

IMG_0375-1.jpg

...och passa på att måla en vid kant.

IMG_0890.jpg

IMG_0889.jpg

Upp med kantlister

IMG_0894.jpg

IMG_0895.jpg

IMG_0896.jpg

Och sedan upp med ett regelsystem för plattor på 60x60cm

IMG_0898.jpg

IMG_0903.jpg

De är väldigt lätta att klippa till

IMG_0907.jpgv

IMG_0908.jpg

IMG_0909.jpg

IMG_0910.jpg

IMG_0911.jpg

Det går undan

IMG_0905.jpg

IMG_0906.jpg

IMG_0912.jpg

IMG_0913.jpg

Sådär

IMG_0919.jpg

Då var gardinen påväg upp igen

IMG_0921.jpg

På torsdag åker vi och hämtar gipsplattor med borrade hål i. Tanken är att ha dem i lite olika

vinklar i de olika rutorna, men till en början får de sitta lodrätt mot golvet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj oj!

Här händer det saker!

Fick ett Linoleumgolv inlagt igår på 50 av de 100m2 i lokalen. Det blev riktigt riktigt snyggt.

En lite lätt mjukare klang också. Fint på flera sätt. Fantastiskt fräscht.

Och idag hämtade vi hem ca 60st gipsplattor med fyrkantiga hål i.

Vi smällde upp allihopa i regelverket. När vi hade ca 15st kvar att sätta upp så imponerades jag. Wow, vilken tight klang.

Kontrollerad men blilliant. Det är alltså bara hårda ytor i hela rummet nu, fast med många glipor och hål med packad stenull bakom.

Diffussion och tilltightning i ett.

Ingenting bakom plattorna i taket. Vi tänkte ha ull därbakom med, men...

När de sista plattorna var uppe tycker jag att det har blivit för tight ljud. Och det är alltså gipsplattorna med urfrästa fyrkanthål som till

100% är boven i dramat. Jag spelar lite slagverk i olika delar av rummet, men hittar bara ett ställe där ljudet "öppnar upp". På övriga ställen blir det lite återhållet.

Min kollega spelar trumpet i den nya akustiken. Jag tycker det låter enormt mycket bättre än vad det lät innan. Tydligare, klara tydliga och mjuka transienter.

Väldigt behagligt att lyssna på, samtidigt bra luftljud och lite kant på spelet.

Innan lät det betong tycker jag. Kallt och hårt.

Slagverket var klarare innan tycker jag. Öppnare klang.

Nu vågar jag absolut inte lägga in min stora nålfiltsmatta igen...

Det ställe där trummorna låter bäst nu är där det är mest vanlig platt väggyta, glasfönster och således minst dämpning bakom panel.

Vi har fortfarande lite tomma rutor i kanterna på de två taksektionerna.

Får man ev tillbaka lite klang genom att täcka de rutorna?

Har en känsla av att mycket av ljudet försvinner in just där och stannar ovanför innertaket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slagverket var klarare innan tycker jag. Öppnare klang.

är det från ditt eget perspektiv som spelande trummis?

hur upplever man trummorna om man står bredvid?

du kanske helt enkelt kan byta ut en del av takplattorna mot heltäckande hårda i vissa delar

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

är det från ditt eget perspektiv som spelande trummis?

hur upplever man trummorna om man står bredvid?

du kanske helt enkelt kan byta ut en del av takplattorna mot heltäckande hårda i vissa delar

Visst, mitt eget perspektiv då jag själv spelar. Det är bäst för mig att bedöma rumsklang så, eftersom jag vet exakt hur det ska låta när jag spelar ett specifikt slag. Vinkel på trumstocken, anslaget, var exakt man träffar etc, och hur övertonsbilden och efterklangen ska bli utifrån det.

Ska någon annan spela på olika ställen i rummet, och jag stå bredvid och lyssna, så kan jag inte vara säker på att den personen spelar med alla parametrar Exakt lika alla gångerna.

Varpå jag inte vet om det är spelet eller rummet som låter olika på olika ställen i rummet.

Ja, jag tror också det är modellen. Antingen sätta in några heltäckande, hårda och släta skivor, eller heltäckande, hårda och diffuserande.

Ska ringa Mats Odemalm på Svanå idag och kolla om han kan komma och göra en mätning på hur det låter nu. Alltid spännande att kombinera upplevt resultat och uppmätt resultat av en förändring.

Redigerat av Bunkert
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

En elektriker tittade förbi, kopplade ut lysrören och ersatte dem med uttag i taket.

t1.jpg

Vi hade lite gamla restprodukter gjorda för ett lägre tak :-)

t2.jpg

t3.jpg

Här är takplattorna

t4.jpg

Edit: Stafvel

Redigerat av Bunkert
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, bort med panelerna igen. Fast bara den understa raden...

g1.jpg

Knacka bort lite färgklickar och andra knortar

g2.jpg

Här har det legat en nålfiltsmatta. Snacka om att detta målade betonggolv är svårt att få helt rent.

g3.jpg

Köket/blivande sångbåset utstädat

g4.jpg

Voila! Ett nyskurat linoleumgolv

g7.jpg

In med köket igen

g5.jpg

Nu inkl. lite pimpad kabeldragning

g6.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Med hjälp av ett matematiksnille tillverkas härmed ett par högtalarstativ.

1-1.jpg

Tre utav dessa klossar ska pressas in i ett gjutjärnsrör

2-1.jpg

3-1.jpg

Lämnar en liten glipa

4-1.jpg

Och sprutar in PL600 i glipan

5-1.jpg

Pressar in klossarna ända ned till bottenplattan

6-1.jpg

Och jämnar till med fingret

7-1.jpg

Efter ett besök på stranden fyller jag rören med sand

8.jpg

Sedan samma sak på andra sidan rören. Och vips så är de klara!

9.jpg

Ska lacka dem lite senare. Ska jag välja vitt eller svart?

10.jpg

Vitt kanske blir mer slickt, svart mer powerful?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Inga revolutionerande insater. Men gör vad jag kan mellan sommarens konserter och rep.

Dags att smutsa ned sig med giftigt MDF-damm igen.

IMG_1380.jpg

Skönare att såga i trä.

IMG_1377.jpg

Täcker nedre delen av denna vägg med de sista bitarna hålpanel jag hade kvar.

IMG_1379.jpg

Ett riktigt pussel för att få materialet att räcka.

IMG_1384.jpg

IMG_1385.jpg

Finalen blev att täcka det sista runt dörrfodret.

IMG_1382.jpg

Ahh. Mönsterpassning är underbart, eller hur!?

IMG_1383.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...