Jump to content
Annons

Köpes! [Inte nu längre]


Valle

Recommended Posts

Tjena!

Eftersom detta är högst OT på ett musik(er)-forum så tänkte jag att jag testar här. Jag hyser inga större förhoppningar, men det är värt ett försök.

Jag är så här i all hast ganska angelägen om att få tag på alla böcker i en viss serie från tidigt 80-tal, utgivna av B. Wahlström. Det var en kortlivad serie som hette "Varning!" och gavs ut i endast 16 "nummer", nämligen följande:

01. FLODVÅGEN (Conrad Voss Bark)

02. VÄXANDE HOT (Edward Levy)

03. METEOR (Edmund H. North & Franklin Coen)

04. FLYGANDE SKRÄCK (Arthur Herzog)

05. SVÄLTDÖDEN (John Christopher)

06. SKALLERORMARNA (Joseph L. Gilmore)

07. DÖDEN UR DJUPET (Peter Tonkin)

08. SMYGANDE DÖD (David Anne)

09. JORDBÄVNINGEN (John Christopher)

10. BOMB OMBORD (Joseph Rance & Arei Kato)

11. DÖDSVINDEN (David Hagberg)

12. GIFTORMEN (Michael Maryk & Brent Monahan)

13. MÖRKRETS FASOR (John Halkin)

14. ELDSTORMEN (Basil Jackson)

15. SKRÄCK UTAN SLUT (Alex Conway)

16. FARSOTEN (Guy N. Smith)

Kolla i dina/mammas/pappas/syrrans/brorsans gamla vrår, böckerna kanske ligger där i mörkret och samlar damm. Jag betalar upp till 20 SEK för varje bok (beroende på kvalité) samt därtill alla kostnader för post etc, och dessutom en "bonus" om någon mot förmodan sitter på hela skiten (komplett).

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har ett väldigt bra antikvariat typ 50 meter från din dörr längre ner på bergsgatan. Kolla med honom och seriemagasinet på Lilla torg. Är där då och då och inhandlar udda exemplar av Prins Valiant. 🙂

Tackar, Lax3... 🙂

Självklart har jag kollat med ställen i Malmö som kan tänkas sälja äldre böcker, även den på Bergsgatan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner igen ett flertal av dessa titlar! Undrar om inte min storbrorsa samlade på dem. Men så gav fåzzan bort alla plus hela årgångar i mint condition av Kalle Anka från 1958 och framåt till min farmors brorsa för förströelse, som han sedan bara slängde. Något år senare såg jag att varje ex av Kalle låg på 200-250 spänn på auktion. Tragiskt för helvete!!

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle:

Ja. Det är en kulturskatt som jag vaktar likt en drakgris från helvetet.

Debatt:

En sak har livets hårda skola lärt mig. Det är att föräldrar väldigt gärna slänger eller ger bort sånt som tidningar och leksaker, gärna med en motivation som "det är massproducerat skräp helt utan värde och lille systerson/soptippen har mer nytta av det". T ex min serietidningssamling som hamnade just hos min systerson. Eller mina plastsoldater (Airfix, Matchbox etc) som hamnade på soptippen - men som kostar multum på auktionssiter. Bitterheten griper tag i mig och hotar att totalt överta fredagskänslan trots att jag i glädje inhandlat en påse öl att förtära denna kväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle:

Ja. Det är en kulturskatt som jag vaktar likt en drakgris från helvetet.

Debatt:

En sak har livets hårda skola lärt mig. Det är att föräldrar väldigt gärna slänger eller ger bort sånt som tidningar och leksaker, gärna med en motivation som "det är massproducerat skräp helt utan värde och lille systerson/soptippen har mer nytta av det". T ex min serietidningssamling som hamnade just hos min systerson. Eller mina plastsoldater (Airfix, Matchbox etc) som hamnade på soptippen - men som kostar multum på auktionssiter. Bitterheten griper tag i mig och hotar att totalt överta fredagskänslan trots att jag i glädje inhandlat en påse öl att förtära denna kväll.

Nu ör debatt, som lök på laxen, nykterist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle:

Ja. Det är en kulturskatt som jag vaktar likt en drakgris från helvetet.

Debatt:

En sak har livets hårda skola lärt mig. Det är att föräldrar väldigt gärna slänger eller ger bort sånt som tidningar och leksaker, gärna med en motivation som "det är massproducerat skräp helt utan värde och lille systerson/soptippen har mer nytta av det". T ex min serietidningssamling som hamnade just hos min systerson. Eller mina plastsoldater (Airfix, Matchbox etc) som hamnade på soptippen - men som kostar multum på auktionssiter. Bitterheten griper tag i mig och hotar att totalt överta fredagskänslan trots att jag i glädje inhandlat en påse öl att förtära denna kväll.

Plastsoldater? Kan man få nåt för dom?

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Den som väntar på något gott...

En person från Stockholmstrakterna skickade ett mail till mig i slutet på förra veckan; det löd ungefär: "Hej! Jag har hela serien till salu, om du är intresserad..." Jag hade medvetet avvaktat med att köpa "lösa" nummer från olika säljare eftersom jag hoppades in i det sista med att någon skulle sitta på hela skiten.

Så jag betalade. Personen skickade. Och idag hämtade jag ut paketet med alla mina älskade thriller-/skräck-böcker från 80-talet. (Hälften av böckerna är dessutom olästa!!! 🙂)

Så till helvetesgrisen: Behåll din futtiga samling; min är större än din!

FAQ

  • Har du läst böckerna?

    •  
    • Ja, när jag var riktig snorungig.

    [*]Vad gjorde du av böckerna sedan?


    •  
    • Minns inte. Slängde dem, kanske...

    [*]Vad ska du med dem till nu då?


    •  
    • Ingen aning.

    [*]Hur dum på en skala är du?


    •  
    • Fråga MikeyGoesPro, han vet.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Växte din litteraturpenis lite nu?

Njae... Nostalgipenis, kanske.

Man har ju liksom läst Processen (Kafka)... det ger tillräckligt bauta-kuk, tycker jag.

Hur är det med din spillevink då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae... Nostalgipenis, kanske.

Man har ju liksom läst Processen (Kafka)... det ger tillräckligt bauta-kuk, tycker jag.

Hur är det med din spillevink då?

Med den måttstocken har jag en stock av rejäla mått.

Jag har även läst 1984 och Den unge Werthers lidanden, annars inte mycket att imponera med på såna som blir imponerade av sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1984 har jag undvikit...

Men kom igen när du har läst Njáls saga (islänningasaga)... Rolig, på sitt sätt, men fruktansvärt dryg (precis som Kafkas ångestskrikande böcker).

Njals saga är fantastiskt, men tar lång tid att läsa. (Röde Orm är light-varianten.)

1984 är (var?) överreklamerad. Fahrenheit 451 är bättre, om man ska välja en annan gammal, dammig, dyster framtidsvision.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt Valle! Kan du inte recensera ett nummer för oss?

Hmmm... hade jag inte känt dig så pass som jag ändå gör så hade jag kunnat ta den där kommentaren för en insinuation om att jag inte har läst skiten. Vem har inte läst Processen, liksom...

I den här tråden återgav jag dock en liten scen ur Kafkas Processen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... hade jag inte känt dig så pass som jag ändå gör så hade jag kunnat ta den där kommentaren för en insinuation om att jag inte har läst skiten. Vem har inte läst Processen, liksom...

I den här tråden återgav jag dock en liten scen ur Kafkas Processen.

Nejnej, jag menade inte den skiten.. jag tänkte på numrena du köpte såklart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejnej, jag menade inte den skiten.. jag tänkte på numrena du köpte såklart!

Hoppsan!

Ber om ursäkt, Lax3! Jag gick på "glappkäft" mode... grinbig.gif

Anyway, det var typ 25 år sedan — AAAAAAARRRRRGGGGHHHH!!! — jag läste Varning!-böckerna. Men jag hade ändå tänkt att läsa om två av mina favoriter (de två sista i serien). Visst, sedan skulle jag väl kanske kunna göra en "recension" av en bok som förtrollade mina unga sinnen, men som i mina vuxna ögon — nostalgifaktorn borträknad — förmodligen är trims-trams.

Vi får se...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... hade jag inte känt dig så pass som jag ändå gör så hade jag kunnat ta den där kommentaren för en insinuation om att jag inte har läst skiten. Vem har inte läst Processen, liksom...

I den här tråden återgav jag dock en liten scen ur Kafkas Processen.

Fan, du referar ju till filmens öppningsscen. Bevisar på intet sätt att du läst boken!

Eller: Vem fan kräver att man ska BEVISA att man läst en bok? Behöver vi källa på det? 😛

Eller: Du säljer dina LPskivor, men återköper litteratur från tidiga tonår? Borde det inte få dig att inse hur jävla mycket vinylskivor är värda?

***

Kafka är f ö litteraturens motsvarighet till easy listnening. Rätt gosigt faktiskt. Amerika har, vad jag minns, till och med ett lyckligt - om än ofärdigt - slut.

***

tjong fan

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, du referar ju till filmens öppningsscen. Bevisar på intet sätt att du läst boken! [.../...] Eller: Vem fan kräver att man ska BEVISA att man läst en bok? Behöver vi källa på det? 😛

Seriously: Finns det verkligen en film baserad på Processen? Det visste jag faktiskt inte (och jag har typ sett "alla filmer i hela världen", filmtokig fan som jag är...).

Nej, man måste inte "bevisa"... Men det är något magiskt med den där jävla boken. Under tiden som man läser den är den fruktansvärt tung, svart och ångestframkallande och man bara längtar till slutet (lägga undan boken är uteslutet). Men när man läser sista meningen och slår ihop boken, så är man skitstolt över att ha läst den.

Historien om K. är inget särskilt i sig; det är snarare Kafkas enormt fängslande berättarstil som lyser genom hela berättelsen. Och då är ju skiten ändå översatt, tänk...

Eller: Du säljer dina LPskivor, men återköper litteratur från tidiga tonår? Borde det inte få dig att inse hur jävla mycket vinylskivor är värda?

HAHA! Busted? 😄

Fast, för ordningens skull: jag behöll faktiskt de där jävla LP-skivorna, trots allt. Jag kan tydligen inte göra mig av med dem... Och det stör mig, för jag har ingen som helst nytta av dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Seriously: Finns det verkligen en film baserad på Processen? Det visste jag faktiskt inte (och jag har typ sett "alla filmer i hela världen", filmtokig fan som jag är...).

Och seriöst: Jag är ett stort fan av kafka själv. Makalöst god litteratur.

Och visst finns den filmatiserad, "The Trial" (Orson Welles). Absolut magisk, svår att få tag på. Se den för fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju alltid aktat din uppfattning, Vallhagen.

Ömsesidigt, min käre lax!

***

Ja jag diggar Kafka. Jag såg faktiskt den ovan nämnda filmen igen alldeles nyligen, kanske en månad sen, och jag garvar mig igenom filmen samtidigt som jag bara skakar på huvudet. Den är så fantastiskt absurd.

Många missar komiken i Kafkas böcker. Det är så svart så det hoppar till nästa nivå.

Som med mycket insupande av konst (alla former, böcker, musik, film...) så ska man väl hitta sin egen period när man "stämmer med artisten/författaren". Kortare uttryckt; man ska nog vara på humör för just Kafka när man lyfter ner Processen från bokhyllan. På humör och kanske beredd.

En annan Kafkadetalj - påfallande efterssom han klassas som "tung" - är hans oerhört enkla språk. Korta meningar med ord hämtade bara ur den triviala delen av ordlistan.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...