Jump to content
Annons

Hur får jag det att låta "Ska"


berch

Recommended Posts

Ta reggaen och spela fortare. 🙂

Nejmen är inte ska ganska simpelt arrat. Känns som att alla instrument bara ligger på syncoper. Och sen jättestora blåssektioner på det. Lyssna på ska-band och se hur de gör.

Hur stor är en jättestor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Om jag ska svara själv så känns det "styltigare". Något är definitivt fel. Ger snart upp och gör något annat av den istället.

Edit: Ger inte upp riktigt ännu, ta ner tempot ännu mer kanske och mer reggaeaktigt?

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att inte bara spela en skala uppåt och neråt. Det blir ganska tråkigt.

I princip kan du ta vilka toner i skalan som helst, bara du spelar grundton på ettan i takten. För att få det ännu mer intressant kan man sedan lägga in kromatik och spela genomgångstoner som inte finns med i durskalan.

Ett annat bra standardtips för att få ditt walkingkomp att hela tiden leda vidare är att ta inledningstonen till nästa ackord på sista slaget i takten. Inledningstonen är alltså den ton som ligger ett halvt tonsteg under eller över den ton som du är på väg till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för tipsen! Är ingen basist så jag var glad att få ihop en basgång av den typen överhuvudtaget. Ska testa att göra en ny basgång.

Tror som sagt att jag ska pröva sänka tempot lite till för att få till lite mera gung.

Edit: För att klargöra, huvudinstrument trumpet och hyfsad på bluesmunspel. Gitarr kan jag spela så att de som inte kan tror att jag kan, men de är gitarrister märker att jag inte är någon gitarrist. Bas = jag fuskar så gott det går.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...