Jump to content
Annons

Proffsig sång i Audacity


GTP

Recommended Posts

Hej,

Är ny på forumet här och säkerligen bland de minst kunniga av alla inom musikproduktion.

Jag har Audacity på min dator som jag använder när jag ska spela in sångdelen med en Blue Yeti mikrofon. Inspelningen i sig själv blir väl bra, men hur gör jag för att få känslan av att musik och sången är ett så att säga? Är det jag som är dålig på att sjunga eller finns det någon finurlig inställning att använda sig av?

Sedan undrar jag även vilket program som fungerar bäst för att spela på mitt digitala piano och sedan omvandla detta ljud till andra olika instrument. Jag har en provperiod på Finale, men att arbeta i Finale samtidigt som Audacity och jamstudio.com på internet och ändå inte få fram helheten känns lite sådär. Hur gör jag?

Tacksam för all hjälp jag kan få! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker du har alldeles för mkt reverb, och inget vidare snyggt reverb heller, på rösten. Sen har du komprimerat både röst o gitarr för lite så det blir för stötigt, bara vissa ord biter igenom, och gitarren är också som sagt lite för stötig och överröstar i vissa slag sången. Det där kommer du underfund med när du skruvatr ett tag, men att ställa en kompressor lagom lär man sig inte på en vecka. Med rätt komprimering blir det mycket enklare att ställa nivåerna och att hitta snyggt reverb, eq mm. Börja i komprimeringsänden...

Fin poplåt, synd att den tonades så snabbt.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jättemycket för svaret och hjälpen! Nu vet jag ju inte vad reverb är, men det får jag lära mig 🙂

Jag tror att den blev lite hacking pga att låten började i Am när jag satte ihop den på gitarr, men sedan höjde jag tonart digitalt. Kan det vara detta?

Otroligt så mycket det finns att lära sig med musikproduktion, men kul är det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jättemycket för svaret och hjälpen! Nu vet jag ju inte vad reverb är, men det får jag lära mig 🙂

Jag tror att den blev lite hacking pga att låten började i Am när jag satte ihop den på gitarr, men sedan höjde jag tonart digitalt. Kan det vara detta?

Otroligt så mycket det finns att lära sig med musikproduktion, men kul är det 🙂

Reverb är ett sorts eko, så det låter som ett stooort rum. Sen finns det riktigt eko också, det kallas delay och återupprepar tex orden man sjunger.

Att det blivit "hackigt" beror knappast på tonartsbytet. Ska du börja lära dig nåt av allt som verkar så krångligt så börja med just komprimering. Svårt, men inte omöjligt. Lyssna på modern pop, när de sjunger hörs allt i varje ord ganska lika starkt. Att sjunga så utan kompressor klarar ingen. Känner du ingen som hållit på lite mer med ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Audacity är ett masteringsprogram som inte hanterar flerkanalsinspelningar. När man spelar in sång bör man gärna ha några "dubbar" också (överkurs om man är nybörjare, men lite körer på refrängen vill man nog ha ändå). Demonproducentens tips om Reaper var mycket bra. 40$ om du ska använda det i icke-kommersiellt syfte.

Att få flera element att smälta ihop i en mix är en svår konst. Utöver reverb eller delay är equalizer ett viktigt verktyg att kunna använda. Att sången och musiken inte smälter ihop kan bero på att det uppstår en "frekvenskrock", alltså att både sången och musiken blir väldigt stark i ett visst frekvensområde. Utan att ha lyssnat på din länk skulle jag gissa att du kanske behöver använda högpassfilter på sången, alltså att man skär bort de lägsta frekvenserna. För mycket lågfrekvent innehåll på kanaler som inte behöver ha det gör att mixen riskerar att bli grötig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har mixtrat en del med Audacity och börjar få till det här med komprimeringen. Nu låter musiken och rösten mer som "ett". Jag har fortfarande problem med bakgrundsmusiken dock. Jag pysslar ihop musiken på jamstudio.com där det finns flertalet gitarrloopar, men när jag går in i Audacity och klickar på Effekt ---> Ändra tonhöjd --->Halvtoner 1,00, så låter musiken lite småhackig igen, som en inspelning från stenåldern eller något....Hjälper det att höja direkt på jamstudio.com genom att välja ackordet över Am, som melodin börjar med eller blir det helt fel?

Tack för att ni hjälper till 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd inte Audacity. Jag har testat programmet och det var en av de värsta upplevelsena i mitt liv.

Tror inte att det finns något bättre gratisprogram än Audacity =/

Det klarar inte mer avancerad ljudredigering, men för att vara gratis är det ett helt okej program.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vilket program borde jag använda med tanke på att jag är helt ny + endast har tillgång till digitalt piano samt en Yeit-mic? Känner att jag börjar bli galen då jag har en del på pappret färdiga låtar här hemma, men inte ens ett vettigt program som jag kan börja göra musiken i. 😳 Såg att FL studio var hyfsat billigt. Kan det rekommenderas? Allt jag vill är att kunna lägga in trevliga instrument såsom trummor, gitarr (gärna med ackord), bas och allt annat vad musik innebär, samt självklart spela in sång. Help! 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket program borde jag använda med tanke på att jag är helt ny + endast har tillgång till digitalt piano samt en Yeit-mic? Känner att jag börjar bli galen då jag har en del på pappret färdiga låtar här hemma, men inte ens ett vettigt program som jag kan börja göra musiken i. 😳 Såg att FL studio var hyfsat billigt. Kan det rekommenderas? Allt jag vill är att kunna lägga in trevliga instrument såsom trummor, gitarr (gärna med ackord), bas och allt annat vad musik innebär, samt självklart spela in sång. Help! 🤪

FL Studio duger givetvis, men om du använder Reaper kommer du ännu billigare undan än så.

I stort sett alla inspelningsprogram som finns på marknaden uppfyller dina krav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har precis gått från Audacity till Reaper och det är STOR skillnad i allt! Mycket bättre effekter och funktioner i Reaper. Kan du grunderna i Audacity så kommer du igång snabbt i Reaper och som sagt det kostar inte mycket heller.

Audacity är ett bra program för nybörjare att lära sig grunderna i inspelningsteknik

vilket sällan framkommer här på studiforum tyvärr. Man måste ju börja nånstans och då funkar det bra ett tag. Lycka till med inspelningarna 😄

Mvh OMB

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...