Jump to content
Annons

Reagerar på ljudförändringar när man öppnar dörrar osv.


Sakenjag

Recommended Posts

När jag sitter och lyssnar på mitt rum t.ex. eller kollar på TVn i vardagsrummet så kan jag inte lyssna bekvämt ifall dörren inte är stängd. Jag får en konstig känsla när jag lyssnar när dörren är öppen till rummet. Det behöver nödvändigtvis inte vara så att det är störande ljud från utsidan av rummet eller så.

Ofta får jag känslan att det känns konstigt när jag lyssnar, kollar bak ifall dörren är öppen och då är det oftast någon som glömt stänga den på väg ut eller så.

Märker ni också av sådant?

Min familj håller på att störa ihjäl sig på att jag alltid är så petig med dörrarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du är väl helt enkelt van vid att ljudet reflekteras mot dörren. När den inte är stängd upplevs ljudet i rummet annorlunda. Inte konstigt alls.

Eller så är det helt psykologiskt. Du vill ha dörren stängd, och vet "undermedvetet" när det kan tänkas att någon glömt att stänga den. (Du har ju inte hört att den stängdes...)

Link to comment
Dela på andra sajter

ooOOOooo aaaAAAaa

Helt förståeligt. Själv är jag inte så kinkig hemma men sitter man i studion så kan det vara irriterande när folk inte sitter still eller om t.ex. dörren står öppen.

Självklart beror det på position och situation men jag har mätningar på hur frekvenssvaret förändras när man just öppnar en dörr. Har du otur kan det betyda att du får en utsläckning i ett visst register just där du sitter och det är absolut hörbart. Det är inte särskilt konstigt alls. Bara fysik. 🙂

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh precis vad jag tänkte!

Bara svårt att se att det kan vara så påtagligt.

Jag brukar vilja kunna stänga en dörr för att sålla bort det vanliga ljudet när folk lever i ens närhet. Så är nog egentligen det jag stöd mig på, fast märker av det i reflektionerna. Eller något..

🙂

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...