Jump to content
Annons

Strömförsörjning till pedalbordet


Assar

Recommended Posts

Jag tänkte slippa alla batterier till gitarr- och baspedalerna.

Efter att ha letat lite så hittar jag olika strömenheter, med fler eller färre 9V-utgångar.

Men de har också olika strömstyrka.

Om jag kollar på mina pedaler så har de olika krav på strömstyrka. På en står det 500mA, på en annan står det 3.3mA.

Vilken roll spelar strömstyrkan på strömenheten?

Det måste väl gå att försörja olika pedaler med olika strömstyrka från samma strömenhet?

Eller hur funkar det egentligen?

Måste jag ta hänsyn till pedalernas krav på strömstyrka när jag väljer strömenhet?

Eller räcker det att välja utifrån antalet utgångar och deras spänningsstyrka?

Kan ingen kunnig människa berätta för mig hur det ligger till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror att det är så att strömförsöjningsenheten du köper ska klara av att leverera den sammanlagda strömstyrkan hos alla dina pedaler.

Så har du en pedal som kräver 3.3 mA och en som kräver 500 mA, så måste strömförsörjningsenheten klara 503.3 mA.

Däremot får man hålla kolla på vilken spänning pedalerna ska ha. 9, 12 och 18 V är det vanligaste. Många strömförsörjningsenheter har några av varje, t ex 5 stycken 9V-uttag och 2 stycken 12V-uttag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det 9 volt till gitarr och baspedalerna ska dom ha detta inget annat. Jag lödade själv till 6 kablar på en gammal boss adapter den var på 1500 mA ibland kör jag 1, ibland 6 pedaler inga problem . Man ska ha lite mer mA för då går inte adaptern varm.Men står det 9 volt ska det vara det.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak att hålla i minnet när du jämför olika strömförsörjningsprylar, är om utgångarna är isolerade eller inte. En del billigare är väl i princip en batterieliminator med grenkontakt på, medans de lite dyrare har isolerade utgångar, vilket blir som att ha en batterieliminator till varje pedal. Det behöver inte vara någon skillnad, men kan innebära att man får mindre brum och brus i signalkedjan.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak att hålla i minnet när du jämför olika strömförsörjningsprylar, är om utgångarna är isolerade eller inte. En del billigare är väl i princip en batterieliminator med grenkontakt på, medans de lite dyrare har isolerade utgångar, vilket blir som att ha en batterieliminator till varje pedal. Det behöver inte vara någon skillnad, men kan innebära att man får mindre brum och brus i signalkedjan.

??

Trafon måste vara "stabiliserad"

En ostabbad duger endast till att ladda batteri med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla också om pedalerna ska ha likspänning (DC) eller växelspänning (AC). Det är vanligast med DC, men AC förekommer också... Finns det olika spänningstyper bland pedalerna, så måste du förstås ha olika nätdelar till dem.

Det förekommer många nätdelar där man kan välja mellan olika utspänningar på - och då får man tänka på att den maxström (A) som anges, gäller vid lägsta spänningen. Om det då exempalvis är max 2A och lägsta inställbara spänningen är 3V, så blir det bara 0.67A (670mA) vid 9V eller 0.5A (500mA) vid 12V...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla också om pedalerna ska ha likspänning (DC) eller växelspänning (AC). Det är vanligast med DC, men AC förekommer också... Finns det olika spänningstyper bland pedalerna, så måste du förstås ha olika nätdelar till dem.

På min gamla Ibanez Tube Screamer står det AC Adaptor AC109 DC9V?!?

😳

Hur ska man tolka det?

Link to comment
Dela på andra sajter

På min gamla Ibanez Tube Screamer står det AC Adaptor AC109 DC9V?!?

😳

Hur ska man tolka det?

Bra fråga... 😉

Nej - men eftersom det står att det är DC9V, så är det en DC-adapter. AC är det ju alltid på primärsidan (väggurtaget, som ju har 230V AC), så sådana kallas ibland för AC/DC-adaptrar (gissa var bandet fick sitt namn från...😉).

Link to comment
Dela på andra sajter

??

Trafon måste vara "stabiliserad"

En ostabbad duger endast till att ladda batteri med.

Jag har inte 100% koll på teorin bakom, så jag vet inte om det där står i någon slags motsats till det jag skrev, eller om det bara var en komplettering?

Har alltid tänkt att strömförsörjningsenheter med isolerade utgångar (d v s, dom har inte gemensam jord) är ungefär som att ha en batterieliminator till varje pedal, vilket gör att man inte får några jordloopar/brum. Om det har något samband med att en batterieliminator är stabiliserad eller inte har jag ingen aning om.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch, fler frågor dyker upp i mitt lilla huvud ...

Jag skulle gärna kunna driva mottagaren i mitt trådlösa gitarranslutning också, en "t.bone EWS-16R".

Den går på 12V 500mA, men där är minuspolen i skärmdelen av kontakten och pluspolen i mitten. Hur funkar det då? Måste man ha en sladd som vänder på polerna?

Om jag köper en Cioks Double Jack, kommer det funka då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...