Jump to content
Annons

True bypass


Assar

Recommended Posts

Jag har just införskaffat en sån här:

71918_p.jpg

(riktigt bra liten krabat - hur klarade jag mig utan???)

Den har true bypass ("3PDT Switch True Bypass"), vilket tydligen innebär att den rent fysiskt kopplar förbi alla elektronik när den är avslagen.

Frågan är hur det ser ut om den är avslagen och jag har inputsladden i?

Drar den ström från batteriet då, vilket ju är ett problem med de flesta pedaler - att man måste komma ihåg att dra ut sladden när man inte spelar?

True bypass borde väl innebära att elektroniken är urkopplad så fort pedalen är avstängd, även om sladden sitter i?

Är det nån som har koll på det?

(Jag skulle naturligtvis kunna låta sladden sitta i och kolla om batteriet tar slut, men det känns som onödigt slöseri ...)

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Det där med true bypass är ju oftast bara skitsnack. Ett säljargument. Lika sant allt som oftast som med ampsims, att de ska låta som de förstärkare de emulerar. Nej tror inte att du sparar batteri i vilket fall som helst. Finns ju bara ett sätt att ta reda på det. 🤪 Köp ett billigt batteri på Clas olsson för typ 20:- så vet du snart. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med true bypass är ju oftast bara skitsnack. Ett säljargument. Lika sant allt som oftast som med ampsims, att de ska låta som de förstärkare de emulerar.

Skillnaden mellan true bypass och förstärkarsimulering torde ändå vara att true bypass är fysiskt konstaterbart, medan förstärkarsimulering är en subjektiv uppfattning.

Nån som har kunskap om batterifrågan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratch (oregistrerad)

pedaler drar alltid batterier såvitt jag vet sålänge du har en kabel i "input". Angående truebypass så visst, lite av ett säljargument är det verkligen, men de flesta pedaler som ligger lite över medel/budget klass har det och det kan faktiskt märkas men det är självklart varierande från olika modeller och tillverkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag vet inte ens hur jag skulle använda den ...

😊

Den ena kör du upp i näsan, den svarta, för att att jorda och den andra på batteriet. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte ens hur jag skulle använda den ...

😊

Den ena kör du upp i näsan, den svarta, för att att jorda och den andra på batteriet. 😄

Aha. Tack för det, ska genast pröva ...

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. true bypass från ett riktigt pedalproffs: http://www.petecornish.co.uk/case_against_true_bypass.html

Och jag är 99.9% säker på att den drar batteri oavsett om det är true-bypass eller inte. Det du kopplar om när du stampar till switchen är ju gitarr-signalens signal-väg, det borde inte påverka inkopplingen av batteriet?

Annars så är det absolut att rekommendera att sätta fast sina pedaler på ett pedalbord (bygg själv eller köp) och skaffa någon mer permanent strömförsörjning än batteri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...