Jump to content
Annons

få datan å hålle käft


Rabieshund

Recommended Posts

Jag har bara en dator och använder jag både som musik- och speldator. Jag har ett grafikkort med inbyggd fläkt som väl antagligen gör att datorn låter mer än om man bara haft den stora fläkten.

Finns det nåt smart sätt att få min dator att bli tystare? Eller är det kört iom att jag har ett grafikkort med fläkt? Jag har kollat lite i den här tråden men inte så jättenoga än. Tänkte att jag kan lika gärna fråga här på Studio. http://www.devhardware.com/forums/pc-cooling-8/sticky-how-to-make-your-computer-quiet-29311.html

Här är mina spexxxx:

Intel Core 2 Quad Q9550

Gigabyte GA-EP45-UD3LR P45

GeForce 9500GT 512mb

Corsair 4GB DDR2 1066MHz

ACER RAW DEAL 620W

Mitt chassi heter Cooler Master Centurion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt med högljutt grafikkort, de har ju en tendens att bli varma... till mitt kort (som är ett ATI) finns mjukvara att ladda hem, från vilken man kan styra fläktens varvtal själv. Det är en aningens riskabelt om man inte håller duktig koll på temperaturen dock! Alternativet -om du finner det värt- är ju att skaffa antingen en tystare fläkt till grafikkortet eller eller ett helt nytt grafikkort, finns ju även med passiv kylning även om det inte är så vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har du original Intel CPU fläkt så är tystnar datorn rejält om du byter den.

Jag kör ett fläktlöst grafikkort, men de modernare grafikkorten låter inte så mycket om dom inte jobbar hårt så det borde inte vara ett stort problem.

Nätdel och låda påverkar mycket, jag valde en Antec P181 tror jag och det är ett tyst chassi.

Något vi kan snacka mer om den 29 eller? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja jag vet ju egentligen inte om grafikkortet låter mycket. Kanske kan jag öppna upp datorn och starta den för att se vad som låter. Ja det är nog originalfläkten. Finns det nån du kan rekommendera som är löjligt tyst? Mitt chassi ska enligt butiken vara deras tystaste.

Ja, den 29 kan vi snacka om det, haha. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har valt bort vanliga sata hårddiskar och istället installerat ssd.

SSD-diskar är ljudlösa så skillnade blir rätt stor.

Ibland sätter jag igång sata´n eftersom jag har den som klonings-backup och då

märker man vad den låter.

Sen har jag också valt en tyst processorfläkt där man kan reglera hastigheten själv.

Den snurrar i 720 rpm och håller systemet svalt och väldigt tyst är den.

Cpu 25 grader samt system 35 grader.

Grafiktkortet är fläktlöst och därmed ljudlös.

Det enda som låter lite i min burk är nätdelen annars är det knäpptyst.

Finns tystare nätdelar men har valt att inte byte bort den eftersom den

endast låter lite samt erhåller hög kvalitet. Dyr men inte tystast.

Har för övrigt en ganska tyst låda.

Har läst om folk som dämpar sina lådor med bitumenmattor.

Ska visst dämpa vibrationer samt ljud effektivt.

Säljs på mekonomen samt biltema.

Har dock inte provat det själv.

Länk

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljuddampare/Damppapp-Bitumen/

Link to comment
Dela på andra sajter

Starta datorn, öppna sidan, sätt fingret på fläktarna som dom stannar, så kan du avgöra vilken som låter mest osv.

Passiv kylning för CPU och grafikkort är nog det som behövs, vattenkylning låter rätt mycket också tycker jag.

Lättast är väl att försöka ställa undan datorlådan, men det antar jag inte är någon möjlighet?

En kraftig nätdel gör den också tystar, alltså större effekt än vad du behöver, så den inte maxas konstant.

Samma sak när det gäller chassifläktar, köp något känt märke, zalman eller fractal, som gör tysta fläktar. Originalfläktar brukar tendera att vara billiga och högljuda 🙂

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt som hjälpte min gamla var att öppna och städa rent fläkten. Den var full av damm o skit så den behövde jobba stenhårt för att få ut luft och lät då mer. Hjälpte prestandan en del också! Ta en koll på det när du öppnar.

Om du städar med dammsugare, tänk på att den och datorer kan vara fiender på grund av statisk elektricitet. Nudda inga komponenter med slangen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt som hjälpte min gamla var att öppna och städa rent fläkten. Den var full av damm o skit så den behövde jobba stenhårt för att få ut luft och lät då mer. Hjälpte prestandan en del också! Ta en koll på det när du öppnar.

Om du städar med dammsugare, tänk på att den och datorer kan vara fiender på grund av statisk elektricitet. Nudda inga komponenter med slangen.

+1

Jag har ofta petat dammtussar ur kylflänsarna med några tops.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har byggt ett litet datorhus ute på balkongen, borrat hål i väggen för sladdarna, och så var problemet löst. Detta efter att ha provat det mesta med vattenkylning, ljudisolering och svindyra fläktar. Jag lägger ut kort någon gång så ska ni få se. Tyst blev det, helt tyst, förutom om man är ute på balkongen, men knappt hörbart där heller för att datorn står i ett litet hus, som är byggt av en hutch. Nu slipper jag köpa massa dyra tysta saker.

Men jag förstår att så här kan ju inte alla göra. Då kan jag bara rekommendera det de flesta varit inne på redan, att först och främst ta reda på vad som låter och sen fixa problemet efter det. Det som inte någon har varit inne på än är att man kan ju ljudisolera chassit. Dessutom försöka få varje del i chassit så att det inte följer med i vibrationerna, detta genom att använda sig av något typ av gummi mellan dörrarna, eller fixa det med tejp. Försök göra dig av med vibrationerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok big news allihopa! Jag öppnade datorn när den var igång och testade att stoppa fläktarna med fingret. Det visade sig att det inte gjorde nån skillnad! Det låter istället som att ljudet kommer ENDAST från nätdelen.

Så, jag antar att jag behöver en tyst nätdel. Den jag har nu ligger som sagt på 620W men jag antar att jag skulle kunna klara mig med mindre? Eller krävs det så mycket för att driva datorn jag har? Är det passiv kylning som gäller?

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok big news allihopa! Jag öppnade datorn när den var igång och testade att stoppa fläktarna med fingret. Det visade sig att det inte gjorde nån skillnad! Det låter istället som att ljudet kommer ENDAST från nätdelen.

Så, jag antar att jag behöver en tyst nätdel. Den jag har nu ligger som sagt på 620W men jag antar att jag skulle kunna klara mig med mindre? Eller krävs det så mycket för att driva datorn jag har?

Small newz: Nätdelen har också fläkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är klart, men jag trodde att det var någon av de andra fläktarna som lät men de gjorde absolut ingen skillnad i ljudnivå. Det var därför jag i min edit frågade om passiv kylning i nätdelen is the way to go. 🙂

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är klart, men jag trodde att det var någon av de andra fläktarna som lät men de gjorde absolut ingen skillnad i ljudnivå. Det var därför jag i min edit frågade om passiv kylning i nätdelen is the way to go. 🙂

Bra nätdelar låter inte mycket

Link to comment
Dela på andra sajter

Från en tråd på Sweclockers:

"Komiskt att ett 620w agg har lika mycket krut på 12v linan som Corsair agget med 200w mindre...Kommer aldrig tala gott om Ace så länge dom gör skitagg, förstår inte ens att dom får ATX märka dom eftersom rippeln går över det högst satta värdena + komponenter gjorda i en källare någonstans + felaktig marknadsföring då alla deras nätagg skrivs ut med peak watten och i själva verket så kan man lätt dra bort 100-150w från varje modell."

Står också att folk har haft nätagg från ACE som brunnit upp. Dags att byta kanske.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä jag har googlat lite på den jag har och folk skriver att den är av rätt låg kvalité. Någon som kan rekommendera en tyst nätdel? Och som jag också frågade, är det nödvändigt att ha 620W eller kan jag gå lägre utan problem?

Jag har bränt upp 3 nätdelar då har dom varit på 450 w pga mycket saker det hela beror på om du ska ha en massa saker typ externa Hd,"typ" 10 interna Hd stora grafikkort pci+pci-e mm detta tar ström jag skulle nog inte ta en mindre . Köp en bra med stor fläkt .Stor fläkt =tyst nätdel "oftast" men dom kostar lite mer typ ca 800-1200:- men dom låter inte

http://www.dustinhom...&intcmp=con_sel

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med ett fläktlöst nätagg Silverstone nightjar. sst-st45nf. Sjukt bra, och låter inte alls. Det säljer de inte längre men det finns ett liknande http://www.silverstonetek.com/products/p_contents.php?pno=ST40NF&area=usa

Tänk på att många nätagg inte får ut så stor effekt som de pratar om, så läs gärna test på det du tänker köpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med ett fläktlöst nätagg Silverstone nightjar. sst-st45nf. Sjukt bra, och låter inte alls. Det säljer de inte längre men det finns ett liknande http://www.silverstonetek.com/products/p_contents.php?pno=ST40NF&area=usa

Tänk på att många nätagg inte får ut så stor effekt som de pratar om, så läs gärna test på det du tänker köpa.

Grymme, finns det att köpa i Sverige eller måste man beställa från utlandet? Och vad kostar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...