Jump to content
Annons

pme (oregistrerad)

Recommended Posts

På tal om slicehanteringen...

Jag fattar hur man ställer threshold och slicar, men sedan när jag kvantiserar blir det bara skit.. Hjälp?

Strunta i att kvantisera så spelas ljudet som det skall.. slice'ar du materialet och sen kvantiserar kommer ju delar att flyttas beroende på om de ligger före eller efter i timing

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag måste faktiskt säga att efter bara några dagar så är jag riktigt nöjd.

Jag installerade både 32 och 64 bitars versionen och dom måste ha uppdaterat VST Bridge eller nånting,

för inte en enda gång har 64 bitarn krashat för mig! Alla mina 32 bit vsts laddas utan några som helst problem!

Jag är riktigt nöjd så här långt 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

cubase känns helt ok. inte testat i 64bit än men den kraschade i början när den skulle läsa in alla pluggar som ligger på burken. har en del demos som den inte tyckte om. men so far so good.. har påbörjat lite småpill och det håller måttet. känner absolut inget behov av logic 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Har lite frågor kring v.6.0...

Har de fixat algoritmerna för det traditionella time stretch verktyget (ni vet den i verktygsfältet, "bakom" mus pekarn")

Den var så jäkla skön att använda till olika trumljud i SX3:an... Tyvärr hände det något med algoritmerna i fyran som gjorde verktyget oanvändbart.

Även i 5:an kvarstod problemet och många användare var mycket upprörda över detta... det skapades en stor tråd på Steinbergs officiella forum som sedan stängdes ner. :/

Kan man använda de äldre steinbergpluggarna i 6:an? Upptäckte att jag inte kunde använda bl a. multibandskompressorn från de äldre versionerna pga av att 5:an inte längre stödje dessa... :/ Riktigt dåligt alltså..

Har de fixat dessa problem så blir jag riktigt lycklig! 😄

Är tacksam för alla svar!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Man får inte "den stora" versionen om man uppgraderar.

Det som ingår är Halion Sonic SE.

Det som skiljer är att det är ca 300 ljud mindre, plus att man inte kan editera ljuden speciellt mycket.

Den fräcka arpeggiator delen ingår inte heller.

Annars är det inga större skillnaden.

Man får med en trial version på Halion Sonic som man kan använda fullt ut i 60 dagar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Har lite frågor kring v.6.0...

Har de fixat algoritmerna för det traditionella time stretch verktyget (ni vet den i verktygsfältet, "bakom" mus pekarn")

Den var så jäkla skön att använda till olika trumljud i SX3:an... Tyvärr hände det något med algoritmerna i fyran som gjorde verktyget oanvändbart.

Även i 5:an kvarstod problemet och många användare var mycket upprörda över detta... det skapades en stor tråd på Steinbergs officiella forum som sedan stängdes ner. :/

Kan man använda de äldre steinbergpluggarna i 6:an? Upptäckte att jag inte kunde använda bl a. multibandskompressorn från de äldre versionerna pga av att 5:an inte längre stödje dessa... :/ Riktigt dåligt alltså..

Har de fixat dessa problem så blir jag riktigt lycklig! 😄

Är tacksam för alla svar!

😄

Jag har ingen större koll på det där faktiskt.

Men i denna tråd diskuterar dom problemet:

http://www.steinberg.net/forum/viewtopic.php?f=19&t=2916

Ang pluggarna så tror jag det ska fungera.

Jag använder tex "Double Delay" från SX 3 i Cubase 6

🙂

Redigerat av Tilly
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste faktiskt säga att efter bara några dagar så är jag riktigt nöjd.

Jag installerade både 32 och 64 bitars versionen och dom måste ha uppdaterat VST Bridge eller nånting,

för inte en enda gång har 64 bitarn krashat för mig! Alla mina 32 bit vsts laddas utan några som helst problem!

Jag är riktigt nöjd så här långt 🙂

Det här var ju i sådana fall den bästa nyheten på länge. Jag har 8GB RAM i burken men har tvingats köra Cubase 5 32 i mitt 64-bitars Win7 eftersom 32-pluggarna inte fungerat utan VST-bridge eller Jbridge som har fungerat lika bra som en kupévärmare på dagen i saharaöknen.

Kan Cubase 6 x64 vara svaret på mina böner? =D

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte går via en lokal handlare eller nationell kontakt varför inte via Steinberg direkt?

(ps. har ingen aning om skillnaden på versioner du nyss nämnde)

Jag kan gå till vem som helst så, det är priset som avgör för mig. Har fått för mig att Thomann brukar vara billigast?

Vad det gäller EDU-versionen på C6 ligger Thomann på 279 euro medan steinberg.net tar 299 euro..

Tack för svar, frågan om skillanderna kvarstår dock:

DFI: http://www.thomann.de/se/steinberg_cubase_6_dfi.htm

GBES: http://www.thomann.de/se/steinberg_cubase_6_gbes.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick möglischkeit att prova C6 på favvismusikaffär i lördags och jag tycker grafiken ser proffsigare ut på något sätt, mer sobra färgsättningar än Cubase vanliga juicyfruit palett.

Fick aldrig någon riktig känsla för om programmet kändes mer stabilt än C5, slicehanteringen var riktigt najs men det vore fint om de hade någon form av stretch som Recycle som skapar överlapp på samplingarna, för vad har man annars för glädje av det?.. ingen big deal som Mc donken, men ändå, fiffigt vore det.

Ni som kör 64-bit och massor med RAM: Hur påverkar detta programmet i normal hantering, märks det någon skillnad eller är det same-same?

Jag kan tänka mig att man inte behöver planera sina VSTi på samma sätt.. Hur jätteirriterande är det inte att inte kunna köra vissa kombinationer utan blåskärm? Ask me and i'll tell you.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Cubase 6 64 bit med några 32 bitars plugins.

Innan jag uppdaterade så körde jag oftast Cubase 5 32bit, då och då kunde jag välja att köra

64 bitars versionen och då använde jag jBridge för att brygga mina 32 bits pluggar.

Detta funkade riktigt bra.

Cubase egna vstbridge crashade i stortsett varje gång jag försökte använda den.

Nu kör jag enbart Cubase 6 64bit och MED cubase egna vstbridge.

Sen jag uppdaterade så har jag haft 1 crash, men det var i stort sett mitt eget fel.

Jag tycker att Cubase har blivit väldigt, väldigt stabilt!

64 bitars versionen är riktigt bra och alla mina 32 bitars plugins fungerar utan problem! Och jag använder vstbridge.

Om man märker någon skillnad på 32 eller 64 bitars versionen beror helt på vad man gör.

Mina "standard" projekt klarar sig på 32 bitars, men jag har på senare tid efter bytt till 64 märkt att mina projekt blir allt mer större.

Vissa instrument, som tex Omnisphere, laddar upp ljudmenyn betydligt snabbare i mitt tycke.

Sen vet jag inte riktigt hur detta fungerar, men jag behvöer tex inte öka sample bufferten (höja latencyn) alls, nu under mina arbeten.

När jag kör 32 bit så kan det i vissa projekt hända att det börjar spraka och då måste jag öka bufferten.

Detta händer inte alls under 64 bit versionen.

Mitt ljudkort: M-Audio Delta 1010LT

RAM: 8gb

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att Cubase har blivit väldigt, väldigt stabilt!

64 bitars versionen är riktigt bra och alla mina 32 bitars plugins fungerar utan problem! Och jag använder vstbridge.

Goda nyheter! =) C6 x64 blir det, affären here I come!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tilly: Kan du försklara det där med minneshanteringen: Kör du 64 bit operativ och 64 bit Cubase men 32 bit pluggar, får du då access till 8Gb med 64 bit pluggar och max 2gb med 32? Jag har inte brytt mig om att fundera och även om jag läst hur det funkar så har jag inte varit tillräckligt intresserad att komma ihåg.

Så snart Sandybridge mobo's släpps är det dax att bygga en ny supermaskin, så NU är jag redo att förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag förstått det så får man access till alla 8gb om Cubase samt pluggarna är 64bit.

Om man bridgar 32 bits så får dom dela på 4gb.

Alltså 32 bitars kan totalt använda 4gb tillsammans.

Använder man jBridge så får varje 32 bitars plug man bridgar max 4gb för sig själv, så jBridge ska var ett bättre alternativ,

men jag personligen använder numer Cubase egna och det funkar riktigt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dum fråga:

Jag köpte Cubase Studio 4 förut och uppgraderade sen till Cubase 5 fulla versionen. Kan jag uppgradera till Cubase 6 nu igen och komma undan eller funkar det bara en gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dum fråga:

Jag köpte Cubase Studio 4 förut och uppgraderade sen till Cubase 5 fulla versionen. Kan jag uppgradera till Cubase 6 nu igen och komma undan eller funkar det bara en gång?

Det är bara att fortsätta med att uppgradera från 5:an till 6:an - inga problem alls. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att fortsätta med att uppgradera från 5:an till 6:an - inga problem alls. 🙂

Gött...då vet jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga:

Jag har lagt en kör på 7 kanaler, och efter att jag har lagt multibands kompressor i varje kanal så laggar det på dom ställena där kören ligger. Det bara skär ihop sig och det låter som att det blir jätte tungt för cubase bandspelaren att rulla. Men så fort kör partiet är förbi så rullar det på normalt igen. Vad är felet ?

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga:

Jag har lagt en kör på 7 kanaler, och efter att jag har lagt multibands kompressor i varje kanal så laggar det på dom ställena där kören ligger. Det bara skär ihop sig och det låter som att det blir jätte tungt för cubase bandspelaren att rulla. Men så fort kör partiet är förbi så rullar det på normalt igen. Vad är felet ?

Standardinställningen i Cubase är att VST3 pluggar går i "viloläge" när spåret är tomt på ljud. Så fort det ska passera ljud genom pluggen så aktiveras den och drar CPU kraft. Om du använt sju multibandskompressorer och gärna med låg latency, så kan jag tänka mig att det drar en del processorkraft. Nu framgår det ju dock inte vilken dator du har men....

Ett tips kan vara ett routa alla sju körkanaler till en grupp och sedan lägga EN multibandskompressor på den gruppen. Dels för att spara CPU kraft, men också för att du slipper ändra inställningar på sju kompressorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så to recap: Om man kör CBase 64 bit, 64Bit Operativ och vissa 64 Bits pluggar kan dessa tillgodogöra sig hela minnes kakan medan de som är bryggade 32 bit bara kan använda 4Gb?

Så som jag förstått det så ja.

De pluggar som är bryggade med cubase egna brygga (vstbridge) får upp till 4gb att dela på

Medans den man brygger med jBridge, får upp till 4gb för sig själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...