Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

I alla år jag har spelat in trummor så är det en sak alltid har varit drygt å det är ju att man ska göra flera tagningar på en låt och det kommer liksom ett dåligt hack där på grund av nån cymbal som ligger fel å så där....

Vad är bästa sättet att undvika det?

Jag har själv tänkt på om man ska dubbla uppsättningar trumspår:

Spår 1-9 spelar man in på först

Spår 10-18 spelar man in på när man ska ta nästa tagning

Å man låter cymbalen ringa å ut å sen kan man liksom bounca ihop dom.

Då lär man väl slippa hacket? Det borde funka... ORkar inte åka å testa precis nu men det här är kanske standardprocedur i dom flesta inspelningstudios?

Annons
Posted (edited)

Man kan spela in på andra spår om man vill ha tagningar. Om du vill ha en punch in record så be trummisen spela med innan till musiken så blir övergången smidigare vid själva klippet.

EDIT:Förtydliga mig så menar jag alltså att du ställer markören där det ska spelas in, och gör en pre roll som trummisen spelar med till på ett x antal takter.

EDIT 2: Just det, spela in lite innan själva felet som ska spelas över så du har material att göra crossfade med.

MVH

Anders

Edited by Gizmozis
Posted

Sedan bör man väl gärna spela in några enstaka slag på varje del i trumsetet var för sig just för att man ska kunna "lappa och laga" om det behövs. Om du spelar in en crashcymbal separat (i samma rum och med samma mikrofonsetup) borde det vara ganska enkelt att ersätta en avhuggen cymbal med en som låter som den ska.

Att göra flera hela tagningar tycker jag låter som en väldigt tidsödande process. Då är det väl bättre att spela in de delar av låten som eventuellt inte sitter på första tagningen på separata kanaler. Det verkar enklare. (Mina fem cent.)

Posted

En annan grejj att tänka på när du klipper trumspår, klipp aldrig "mitt i" klipp alltid vid ett kagge slag eller virvel slag.

Klipper man emellan när det alltså bara är cymbalerna som låter då kan det låta skumt.

Posted

nu är det dock så att jag kör på egna grejer å kan gärna lägga ner alldeles för mycket tid en helg på att spela in trummor när jag väl ska göra det :rolleyes:

Alltså jag tror inte du förstog vad jag menad...

Jag menade att man har båda trumspårena "bredvid varann" å sen bouncar man dom så att ett cymbalslag som sjunger ut ligger med på nästa tagning. Istället för att slå på en cymbal bara 😆

Posted

Hej!

Vad har du för DAW?

För egen del kör jag Logic och där kan jag göra flera tagningar utan att byta spår/kanal. De läggs liksom ovanpå varandra och jag kan sen "fälla ner" alla tagningar och välja vilken jag vill ha samt klippa mellan de olika tagningarna. Då ser jag ju också cymbaler och andra slag i vågformen. Sen är det väl bra att man stramar upp spelstilen en del. Det underlättar ju all efter-redigering, men det beror ju på den stil och känsla du eftersöker.

Posted

Själv spelar jag oftast in alla trummor separat - hihat för sig, virvel för sig, kagge för sig. Blir roligare rytmer, lättare att eq:a och lättare att spela - om man som jag inte är så vass på trummor.

Posted

I alla år jag har spelat in trummor så är det en sak alltid har varit drygt å det är ju att man ska göra flera tagningar på en låt och det kommer liksom ett dåligt hack där på grund av nån cymbal som ligger fel å så där....

Vad är bästa sättet att undvika det?

Å man låter cymbalen ringa å ut å sen kan man liksom bounca ihop dom.

Då lär man väl slippa hacket? Det borde funka... ORkar inte åka å testa precis nu men det här är kanske standardprocedur i dom flesta inspelningstudios?

Du är inne på helt rätt spår!

Jag brukar normalt låta trumslagaren spela in hela låten flera gånger med utrymme för improvisation om musiken tillåter detta.

Sen cuttar jag ihop en bra totaltagning.

Skulle det saknas eller vara felaktigt spelat i ett fill eller liknande så spelar jag in det separat.

Så rådet är. Gör aldrig "punch in" i trumspår!

Piiiz!

/Cruncharn'

Posted

Själv spelar jag oftast in alla trummor separat - hihat för sig, virvel för sig, kagge för sig. Blir roligare rytmer, lättare att eq:a och lättare att spela - om man som jag inte är så vass på trummor.

Jag har spelat trummor i iallafall 10 år och jag tycker det där är SKITSVÅRT. Fast nu är jag en jävligt spontan trummis som gör skumma fills ibland, men att spela rakt så där funkar ju bra :rolleyes:

Posted

Hej!

Vad har du för DAW?

För egen del kör jag Logic och där kan jag göra flera tagningar utan att byta spår/kanal. De läggs liksom ovanpå varandra och jag kan sen "fälla ner" alla tagningar och välja vilken jag vill ha samt klippa mellan de olika tagningarna. Då ser jag ju också cymbaler och andra slag i vågformen. Sen är det väl bra att man stramar upp spelstilen en del. Det underlättar ju all efter-redigering, men det beror ju på den stil och känsla du eftersöker.

Jag har Cubase å jag har ingen aning om man kan göra så där, vore ju väldigt praktiskt faktiskt...

Stil å känsla... Det ska vara hårdrock så det ska vara lite stelt å mekaniskt 😆

Posted

I det här fallet är jag glad att jag har digitaltrummor (2box), jävligt smidigt att göra tagningar och rätta till småfel med 😉