Jump to content
Annons

MACBOOK PRO - KAN LURAS?


Mr163

Recommended Posts

Hej! Nu skall jag köpa en Macbook Pro till studion. Har hittat en som säljer andra hand. Vi har bestämt ett pris på: 10 000 för Macbook Pron som har: 4 GB Ram & 250 GB Hårddisk (7200RPM) Nvidia GeForce 9400M. Först o främst: Är det ett rimligt pris?

Killen säger också att han kan byta ut hårddisken till en med 7200 RPM, ( JUST NU HAR DEN 5400 RPM. ) , Kan jag bli lurad på detta? Hur vet jag om han har bytt ut den till en hårddisk med 7200 RPM. Jag har tänkt o kolla på hårddisk kapaciteten men eftersom den disken han skall byta till skall också vara en 250 GB disk. Så hur gör jag för o ta reda på om han verkligen har bytt ut den till en disk med 7200rpm.

Behöver verkligen hjälp med det här. Så alla svar som jag får är jag tacksam för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan ju alltid dra igång datorn och gå in på "Om den här datorn", där finns info om vad som sitter i datorn. Även rotationshastigheten på disken..

Tack för svaret. Eftersom det kommer vara min första mac dator så har jag ingen aning om hur man kollar upp det där! Men skall rotationshastigheten stå ifall jag höger klickar & trycker in "egenskaper eller va de heter på mac" på om den här datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. Eftersom det kommer vara min första mac dator så har jag ingen aning om hur man kollar upp det där! Men skall rotationshastigheten stå ifall jag höger klickar & trycker in "egenskaper eller va de heter på mac" på om den här datorn?

Tryck på Äpplet längst upp till vänster och välj "Om den här datorn", Tryck sedan på "Mer info...", Hårddisken bör ligga under kategorin Serial-ATA... Du kan givetvis även gå via findern till program>verktygsprogram och sedan Systeminformation om du vill. Lycka till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju alltid dra igång datorn och gå in på "Om den här datorn", där finns info om vad som sitter i datorn. Även rotationshastigheten på disken..

Jag har en Toshiba-laptop och om jag går in på Den här datorn och kollar min inbyggda hårddisk så finns det ingen info alls nästan.

Det beror ju på vad de valt att lägga in.

Dock kan jag stänga av datorn och vända den uppochned och öppna hårddiskluckan lätt och läsa allt jag behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Toshiba-laptop och om jag går in på Den här datorn och kollar min inbyggda hårddisk så finns det ingen info alls nästan.

Det beror ju på vad de valt att lägga in.

Dock kan jag stänga av datorn och vända den uppochned och öppna hårddiskluckan lätt och läsa allt jag behöver.

I Win7 går man i enhetshanteraren som finns i kontrollpanelen, kommer inte ihåg hur det ser ut i Xp men kan funka där också.

Link to comment
Dela på andra sajter

post-2600-0-33413600-1294756927_thumb.png

Så här ser det ut när du kollar vilken hårddisk som finns i...

Så det är lätt att se om det är rätt eller inte.

8GB för 1000:- mer kan jag varmt rekommendera!

Samt om han ändå ska byta disk, varför inte sätta in en 500gb'are???

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all hjälp! Det är den Unibody modellen.

Datorn har:

Modell id: MacbookPro 5.5

Processor: Intel Core 2 Due @ 2,53GHz

Minne: 4GB @ 1,07GHz

Hårddisk: 250GB

Nvidia GeForce 9400M

Tangentbord med bakgrundsbelysning

10 000kr har vi bestämt oss. Med en ny hårddisk på 250gb med 7200rpm.

11 000kr om jag vill ha 8 gb ram. Vad tycker ni om priset? Behöver akut svar, eftersom han fortfarande väntar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är alltså inte den senaste versionen av MacBook Pro 13" utan föregående. Den är idag jämförbar med nuvarande minsta-modell som kostar 11495:- och har ett bättre grafikkort. Då får du ju dessutom en ny dator med garanti.

Så jag hade prutat på datorn då jag tycker man alltid tar en risk med begagnat och då borde det smaka mer än ca 1500:- (Han tycker givetvis det är billigt eftersom han köpte den för ca 14.495:-).

Så kanske 10 000:- med disken eller RAM-minnet. Annars under 9000:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...