Jump to content
Annons

Vill ha bort bruset från disten...


pxm

Recommended Posts

Jag har guitarrig 4 i CuBase AI 4 och när jag använder metal-sounden så blir det ett väldigt brus i disten även när jag inte spelar. Så det blir alltså ett burs i mina låtar.Kan såklart klippa bort det ( såg att wavelab nog kunde hjälpa när jag gick igenom trådarna men jag har inte det programmet.), men det är tidsödande och jag får inte bort allt .Kan jag göra på något annat sätt ????

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Först och främst gäller det ju att insignalen från gitarren är så bra och brusfri som möjligt. Dist innebär ju ökning av signalen, och ju mer brus signalen innehåller, desto mer brus blir det i ljudet.

Så att trimma signal-vägen från gitarren in i datorn är första steget. Prova olika sladdar och inställningar på din mixer/preamp, och likadant i GuitarRig och Cubase mixer. Att höja volymen på rätt ställe för att öka brus/signal-förhållandet är mycket viktigt.

Du borde i vilket fall kunna klippa bort brus även i ditt Cubase-program, måste väl finnas någon slags ljud-editor?

Dessutom kan du kanske skriva bort lite dist? Låt en polare spela på gitarren medans du ställer ljudet. Spelar man själv har man en tendens att dra på för mycket dist eftersom det brukar kännas lättare att spela med. Låter man någon annan spela så drar man bara upp disten tills det låter bra, vilket oftast innebär mycket mindre dist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen. En noisegate funkade bra. Använde en presets. Skall mickla litet med kompressern i GT och noisegate i CB och se om det kan bli bättre..

:rolleyes: .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...