Jump to content
Annons

Grötigt och tråkigt


Rundberg

Recommended Posts

Hej Forumet.

Jag har lite problem när det gäller mixningen av mina egna låtar. Har en tendens att bli mer och mer effekter utan att jag är helt säker på vad dom gör.

Jag är ju som sagt låtskivare och jobbar digitalt med mestadels urpan-pop och alltså väldigt lätt att bara lägga på massa ljud och effekter på varandra ju längre och längre man kommer av skapandet.

Min fråga är: Ska man efter att man har gjort "klart" låten bounca ner alla spår och öppna en ny kopia med enbart audio-filer? Blir det enklare att mixa då? Jag vill ju få bästa möjliga resultat. Torrmix, viktigt?

Det blir lätt gröttigt och väldigt komprimerat.

Finns det några tips tex. att man ska göra klart musikens mix först och sen sången. Som att bygga in den i musiken? Eller att du ska bygga musiken efter sången?

Vilka tipshar ni och vilka regler jobbar ni efter när ni ska börja med mixen?

MVh Rundberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Der finns nog lika många sätt att ta sig ann en mix som det finns "mixare". Man måste likom hitta sin egen aproach på något vis. Att bonca ut filerna kan vara bra, om man har svårt att mentalt lämna "produktionsstadiet" och gå in i "mixmode". Ibland, när man har stora projekt, måste man splitta upp det i vokal och track...så att datorn pallar, och det gör det lite lättare att hålla isär saker ibland.....när man är i vokalprojektet kan man liksom bara fokusera på sången, och inget annat. Men det blir ju lite meckigare också då man måste bounca ut filer och byta projekt...osv osv.

Ett tips är att jobba mkt med bussar, och att hålla arret cleant och strukturerat. Det låter skittöntigt, men det gör det oändligt mkt mer lättarbetat. Jag börjar alltid en mix med att ge alla trumspår en färg, basen en annan, guror en tredje osv osv. Sen busar jag ihop allting... Tex alla trummor och kör dom till en buss. Ibland blir det en kickbus, en virvelbus, en hihatbus osv, som senare sumeras på en trumbus. Samma sak med allt annat. På så sätt är det väldigt lätt att göra justeringar i hela ljudbilden istället för att behöva pilla på varje enskilt ljud.

När det gäller egna produktioner gör man ju ofta en del mixjobb i produktionsstadiet. Var inte rädd för att revidera det man gjort tidigare. Kompressorn man la på kicken när man började på låten kanske inte är den rätta längre, nu när man har hela låten färdig liksom. Man kan till och med testa att riva ner alla eq's och kompressorer, reverbs...man lagt tidigare, för att med nya öron göra om det jobbet, men den här gången med enbart mixtänkande i huvudet.

Mer konkreta mixtips kan ju vara att jobba mkt med panoreringar. Även dom där små justeringarna där man lägger en hihat 10 åt vänster för att lägga en annan 10 åt höger kan göra stor skillnad. Försök separera ljud som "tävlar" mot varandra. Och ljud som spelar samma sak, försök kanske få dom att uppfattas som ett ljud. Kanske ska dom ha samma delay/reverb. Kanske är nåt av dom överflödigt. Ett uttryck som blir mer och mer viktigt ju mer man jobbar är "kill your darlings". Jag skulle gissa att det största felet många gör är att dom överproducerar. För mänga ljud som tävlar om samma utrymme. Tänk igenom vilket ljud som verkligen är viktigast och låt det dominera. Är det något som saknas i det ljudet, kolla om du kan justera det genom att ratta på det istället för att adda en drös till ljud.

Jag själv jobbar helst inte med massa masterbus kompressorer och limiters på medans man mixar. Tycker det blir missvisande i ljudbilden då....speciellt med limiter på....man kompenserar kanske för en felinställt limiter osv.

Hmmm....nu pallar jag inte skriva mer....knappar på min telefon och får kramp i armarna! Haha... Det ovan är ett axplock av saker jag tycker fungerar för mig...finns nog många som jobbar på helt andra sätt....man får liksom prova sig fram.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra tips av Mr Keys, jag jobbar och tänker likadant.

Det som är viktigt med, är att beskära instrument med EQ. Högpass-filter bör t.ex. användas rätt frekvent om man har mycket instrument, för att inte få problem med basfrekvenserna i mixen, lämna plats åt bas och bastrumma att verka där med energi. Skär bort bas på alla instrument som inte är basinstrument, ligger mycket och slaskar som man knappt hör.

Sen är många ljud rätt "stora" och "breda" till naturen och för att dom ska låta bra solo, men i en mix så tar dom upp för stor del av frekvensspektrat, så därför kan man ibland ta bort lite mer, skära lite hårdare, för att få ljudet att "sitta" i mixen. Lyssnar man sen på ljudet i solo så kan det låta klent och man hör hur frekvenser saknas, men i mixen så fyller övriga ljud ut dessa frekvenser och örat blir lite "lurat" att tro att ljuden är fylliga och man hör inte att massa frekvenser är bortskurna/bortediterade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat bra tips citerat från Denniz Pop " Om den inte hörs behövs den inte ".

Det är mycket svårare att få ihop mixar med massa instrument , framför allt om dom spelar samma sak. Tex 3 olika synth ljud som spelar samma riff.

Och för att något ska låta stort måste något annat låta litet , tex sången och musiken mer i mono i verserna för att sedan smälla upp i full stereo i refrängerna.

När jag börjar en mix så ser jag till att trummor och bas svänger ihop bra först sedan sången och efter det börjar jag ta in instrument efter instrument , ibland behövs vissa instrument inte längre , ibland får dom större utrymme.

Sedan gör jag mycket automationer i mixen för att få mer dynamik så att allt inte har exakt samma volym hela tiden.

I övrigt är Mr.Keys inlägg väldigt bra , jobbar exakt likadant fast kanske med skillnaden att jag har kompressor , saturation , eq och limiter på masterbussen.

Redigerat av Piccazzo
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det främsta misstaget tycks vara överprocessing. Det behövs egentligen inte så väldigt mycket oftast, och smäller man på en kompressor utan att veta när, var, hur eller varför så får man nog revidera tänket. Sedan börjar ju alla på olika sätt, men många gillar att sätta trummorna först så att samtliga komponenter limmas och sedan bussa ihop dem till dess att basen sjunger med kaggen. Mig själv inklusive.

EQ-a fram frekvensspace;.Panorera "rätt", dvs inte jämt till extremerna, eller där någon del i bredden bara försvinner (V-pan, M-pan etc) utan stäm av områdena i hela fältet. Det gör förbannat mycket har jag märkt.

Dock kan man ju plocka ut en "quote" - viktigaste partiet i låten, eller den viktigaste biten som många ggr är sång (om man nu har det), för att sedan klistra ihop allt med denna som utgångspunkt. Så länge det låter bra och svänger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka tipshar ni och vilka regler jobbar ni efter när ni ska börja med mixen?

OM du upplever att det blir för mycket effekter å skit - ta bort det å försök mixa så långt du kan bli nöjd utan

därefter kan du börja fundera vilka effekter du skulle vilja ha på olika saker - vad behövs? vad kan bli kul? vad behöver åtgärdas?

börja försiktigt med en sak i taget - finns ingen regel i vilken ordning men jag har för vana att börja med musikgrunderna å sen på med sången (men se ändå sången som ett instrument)

rätt vanligt är att börja med trummor, sen bas, sen gitarr, sen klaviatur, sen övrigt tjafs, åså sång - men som sagt: inga regler

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle vilja revidera det till om det inte märks när man tar bort det så behövs det inte

Håller helt med dig! Känns mer rätt. Ibland kan saker fylla ut i mixen utan att för den skullen höras som ett instrument. Jag har t.ex. pads/stråkar eller liknande för att fylla ut på vissa låtar, utan att mixa dom speciellt högt. Men man känner att ljudet blir "fylligare".

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara bekräfta vad andra redan sagt: När jag började med PC-inspelning för drygt tio år sen blev jag så att säga fartblind i hur mycket som gick att göra och gjorde det också - för att jag kunde. Resultatet blev mixar som lät betydligt sämre än mina gamla 4-kanals kassettportainspelningar trots att jag hade bättre utrustning. Numera kan jag jag låta flera kanaler vara utan en enda plugg alls, men oftast kastar man åtminstone på en EQ för att skära lite i frekvenser så att det inte grötar. I lägre mellanregistret, runt 160 Hz, har det en tendens att hopas kompguror, synthmattor, bas och diverse annat. Lägger jag reverb vill jag oftast att man inte ska tänka på att det är en effekt på utan mer att det låter naturligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...