Jump to content
Annons

Favoritmix?


®offe

Recommended Posts

Vi har alla våra favvolåtar, favvoartister etc.

Men vilka favvoproduktioner har ni? Det behöver ju inte alls hänga samman med vilken smak man har. 😉

En produktion som imponerat på mig är Owe Törnqvist "titta titta" från 1959, när man hör hur fint rattad rösten är kan man bli deprimerad över att vi inte kommit längre 45 år senare. 🙁 En snyggt producerad kvinnlig röst tycker jag Sheryl Crow är i "first cut is the deepest". 🙂 En annan kalasprodukt är "fly me too the moon" med Sinatra beledsagad (han sa alltid så han i "skivor från Vetlanda") av ett smaskigt storband. 😄

Om vi talar nutid så... Maroon5 "harder too breathe" ger mig rysningar. 😄

nå, vad säger ni? 🙂

p.s talar vi dvd så är "Hell freezes over" helt sjukt bra!!! Trots att den är live finns det inte många studioproduktioner som matchar!

Redigerat av ®offe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

En av de låtar som jag ofta använder som referens, är Michael Jackson's Liberian Girl. Den är helt suveränt balanserad i alla detaljer och avslöjar mycket när man lyssnar på monitorer...

För övrigt är nästan hela skivan en riktig höjdare - både produktionsmässigt och musikaliskt.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul. Ingen av dessa två finns i mitt bibliotek, så det ska bli intressant att höra. 😉

Förutom det jag nämnt så har jag några referensskivor också, en utgiven av Pioneer, en av Studio Blue här i sthlm samt en av Benny Sonesson. 😎

Dessutom har jag en samlingsskiva av Micke B Tretow, och den är HELT suverän. Om man vill testa ljudtryck så är "Hystereo" utmärkt till att flytta grannar ända upp till två tre våningar från den egna lägenheten. 😆

ojdå, nu håller detta på att utvecklas till en liten audiofilklubb... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag har egentligen flera referenspunkter...SASH! Ecuador, La Primavera m.fl

Dj

ALLT som Dennis PoP gjorde..riktig inspiration..Kristian Lundin, Martin Sandstöm....Michael Jacksson, Thriller ..ett flertal låtar... Elvis

Det som inspirerar mig i andras låtar är inte alltid klarheten, mixningen och detaljrikedommen utan oxå vissa ljud som funkar rakt av...ett rockrökigt gammalt Hammond B3 sound kan man spinna igång på tok-rakt av...

Jag spelade in en video med Celíne Dion när hon gjorde inspelningarna till sin CD " Let's talk about love"..med b.l.a BeeGee's, Luciano Pavarotti, Sir george Martin..m.f.l...kan se hela videon om och om igen...vilken röst!!!!!...

tyvärr tyckte jag att plattan inte lät lika bra när den var färdig som den lät "under tagningarna" i videon.. 🙂 ..

Tidiga ZZ-top...La Grange..vilket sväng..tät mix.. Iron Maiden..the number of the beast..hela albumet... Whitesnake..slide it in... flera låtar

oj..listan kan göras hur lång som helst... så jag rundar av här.. gillar Eminem's senaste HipHop blandning med rocktrummor...tungt

hoppas att jag inte tappade tråden för mycket.... 😕

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
nattvaktaren (oregistrerad)

Svårt att svara på.

Gillar ju Phil Spector och Brian Wilsons sextiotalsproduktioner, men det är liksom inget jag har nytta av, om ni förstår vad jag menar.

Senaste Kraftwerk-skivan var ju rätt trist innehållsmässigt, men vilken produktion!

Alla trummor låter enastående bra, särskilt bastrummeljuden är fantastiska.

Fast det är klart, pillar man med en och samma platta i mer än ett decennium så ska det väl fan till om det inte låter snyggt.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns mycket kul men mina favoriter måste vara HIM eller Opeth. Steven Wilson rattar in sköna ljud... Att få instrument kan låta så mycket är skickligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klapp & klang 4...

...vilken ljudbild! :rolleyes:

Det är en barnskiva från 70-talet med ett litet band som spelar och en typ dagisfröken och en drös odrägliga barn som sitter i någon blommig soffgrupp och hänger med. Grejen är att det verkligen känns som om man sitter på en speciell plats i rummet hela tiden. Så om man blundar kan man nästan se ett hippeband med röka och allt sitta och jamma i ena änden av rummet och en sampling barn sitta och skråla för fulla muggar i andra. Typ rätt bra. Att man sedan blir deprimerad och får rysningar av själva skivan är en annan femma. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra producerad skiva betyder i mina öron inte att det måste låta snyggt.

Däremot om de har lyckats med att fånga artistens/gruppens själ/image i ljudbilden, då blir jag imponerad.

Tyvärr förekommer inte det så ofta nu för tiden då allt verkar likriktas mer och mer.

När det gäller lite äldre produktioner kan jag nämna t.ex Gino Vannelli (nästa allt), Sanne Salomonsen (Cut You Loose), Pia Raug (Jerikos Mure), Saga (In Transit), Supertramp (School), Earth Wind and Fire (Fantasy), Bonnie Raitt (Streetlights), m.fl m.fl.

Link to comment
Dela på andra sajter

kryotank (oregistrerad)
Finns säkert tusentals, men min absoluta favorit-ljud-testare är Kamakiriad med Donald Fagen. Klick - swooch - dunk - smack!

Couldn't agree more :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

En av 90-talets riktigt stora höjdare måste ända vara Superunknown

med Soundgarden. Helt fantastiska låtar och en lika fantastisk produktion.

Michael Beinhorn lyckades verkligen och mixningen av Brendan O'Brien

funkar också utmärkt. En annan bra inspelning som Brendan var

producent på var King´s X Dogman som faktiskt kom samma år (slitigt jobb?) som

"Superunknown", även denna låter riktigt bra.

Ett fetare sound får man leta efter.

Kolla in dessa om ni inte redan frodas i dem!!!!!! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

AC/DC - Back in Black är den bästa rockinspelningen någonsin och kommer nog förbli det, om bara dagens rock musik vore insplelad som skiva.

Sedan är jag en Frank Zappa fantast, min favoritinspelning är nog Inca Roads från One Size Fits All, dynamisk analogt ljud och mycket bra musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Norah Jones - Feels like home. Bästa akustiken jag hört tror jag

Daniel Lanios - Acadie. Ljudmässigt inte det bästa, men såååå bra och musikaliskt mixat!

Tweet - Första plattan minns inte vad den heter. Kalasbra sound rakt igenom. Ärligt

The Mopeds - And the hills were alive with the sound of mopeds. Det bästa som Tamburine Studios lyckats spotta ur sig. Härligt larmiga och skramliga mixar.

Alison Krauss - Forget about it. Detta är riktigt smörig country, men fan vad dom spelar bra (som resluterar i riktigt bra ljud/produktion)

John Scofield - 90tals kvartettplattorna. Nydananande soundmässigt. Grym närvaro i hela produktionen. Låter fortfarande helfrächt.

D'Angelo - Plattan med "riktiga" musiker. Världsrekord i bra basljud. Resten är också löjligt bra spelat/inspelat. Tack, Pino Palladino!

Dessutom allting den norske ljudteknikern Jan Erik Kongshag spelat in (mååånga ECM-plattor från 70-talet). Är ganska less på musiken men det är bara att lyfta på hatten när det gäller ljudet.

Nu har jag säkert glömt hälften men dessa poppade direkt upp i skallen på mig.

EDIT: Glömde en viktig som jag måste få in!!

Brandy - Full moon. Darkchild-produktion. Har nog aldrig smällt av på ett sound som detta. Många pisslåtar men dom som är bra är hur grymma som helst. Satt och plankade killen bara för det höga nöjtes skull när jag köpt plattan.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Norah Jones - Feels like home. Bästa akustiken jag hört tror jag

....

Men håll med om att hon är fasansfullt präktig?

Föredrar Big Brother-Linda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Norah Jones - Feels like home. Bästa akustiken jag hört tror jag

....

Men håll med om att hon är fasansfullt präktig?

Föredrar Big Brother-Linda.

Ja, men jag förlåter henne.

Man lessnar snabbt på låtarna (samma visa hela tiden) men fyfan vilka bra produktioner det är. Hon är ju faktiskt svagaste kortet i hela orkestern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggaste produktionerna i dansträsket gör (gjorde?) Thomas P Heckmann.

Som Ultra Vixens till exempel:

Kicken är så satans hård att skivan är svår att mixa ihop med nåt annat, den bara tar över totalt!

Sen är Thomas Bangalter också suverän men på ett helt annat sätt.

(kolla in den killens kompressorpump, Demoniqus! 😆 )

Och Adam Freeland är grym.

Link to comment
Dela på andra sajter

tobbä (oregistrerad)

Shania Twain - up ... Den skivan låter... Tyckte det lät fis när jag först hörde singlarna på teve och radio men skivan låter faktiskt hur bra som helst. Förstår inte varför teve- och radiokanaler måste slakta all musik innan dom spelar den. Framför allt MTV verkar kunna få för sig att göra helt sjuka saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shania Twain - up ... Den skivan låter... Tyckte det lät fis när jag först hörde singlarna på teve och radio men skivan låter faktiskt hur bra som helst. Förstår inte varför teve- och radiokanaler måste slakta all musik innan dom spelar den. Framför allt MTV verkar kunna få för sig att göra helt sjuka saker.

Agree! Den plattan låter bäst på platta. Hälften av allt det braiga försvinner så fort man gör mp3, för att inte tala om när den går genom Z-TV eller MTV.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir alltid lika inspirerad när jag lyssnar på EST.Där kan man snacka om dynamik.

Speciellt "winter in venice"plattan

Lyssna in dig på Bobo Stensson trio istället. EST är ju rena barnkalaset i jämförelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Tja...har den inte som referens, men jag tycker den är jävligt bra mixad: G´n´R. Appetite for destruction.

Sedan gillar jag iofs allt som jag hört som Pål Svenre varit inblandad i.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tycker att Daniel Lanois frambringar toppen-ljud och -vibb så han är absolut favorit bland producenter. Lyssna på "where the trumpets fade" som finns med på "Wrecking-Ball" (artist: EmmyLou Harris) och ryyyys!!

Han ligger bakom många bra produktioner bla några skivor med U2.

En annan favorit är Max Martins´: "Baby (one more time)"

För att inte tala om "I love rocknroll" med gamla stål-mormor...rrrryyys 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...