Jump to content
Annons

Enkel inspelning av trummor


Jackie Ace

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny här på forumet och tror att det är det bästa för den här frågan. Tänkte att jag skulle spela in mina trummor och behöver komma undan så billigt och enkelt som möjligt. Ljudkvalitén behöver inte vara den bästa men det ska låta bra. Har ni några förslag hur jag ska gå tillväga och vilka saker jag behöver. Har funderar på en zoom H2 men är osäker på ljudkvalitén. Någon som har erfarenhet av den vad gäller trummor? Har ni några andra förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oj? Skall du bara ha det för rep/övning/loopar mm så funkar det ju bra, men sen kan du ju även spela in varje trumma och göra lite beats mm i nåt redigeringsprogram. Den kan vara bra till lite allt möjligt.

Köpte själv en Tascam DR07 för två veckor sen, som jag tänkte spela in loopar med, har bara provat den en gång, spela in lite regn och ja det lät blött :-)

ok för mina behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick en rätt rolig ide på portabel trummickning. En styck Zoom H-4 placerat som ett XY-OH, och så kopplar man in en D112 och en SM57 till XLR-kontakterna så har man sitt kit! 😛

Tyvärr går det ju inte att göra med H-2:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick en rätt rolig ide på portabel trummickning. En styck Zoom H-4 placerat som ett XY-OH, och så kopplar man in en D112 och en SM57 till XLR-kontakterna så har man sitt kit! 😛

Tyvärr går det ju inte att göra med H-2:an.

Går väl bra, H-2:an har ju två inbyggda stereo-mickar i X/Y-konfiguration (plus lite andra konfigurationer). Det är ju bara att sätta den på Rec och spela in.

http://www.zoom.co.jp/english/products/h2/

Mvh/

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick en rätt rolig ide på portabel trummickning. En styck Zoom H-4 placerat som ett XY-OH, och så kopplar man in en D112 och en SM57 till XLR-kontakterna så har man sitt kit! 😛

Tyvärr går det ju inte att göra med H-2:an.

Det fungerar inte i praktiken tror jag. Jag läste någonstans om någon som försökt med något liknande och att ljudspåren inte synkade med varandra. Tror det har att göra med att systemklockorna för de olika enheterna aldrig kommer att ticka i takt med varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fungerar inte i praktiken tror jag. Jag läste någonstans om någon som försökt med något liknande och att ljudspåren inte synkade med varandra. Tror det har att göra med att systemklockorna för de olika enheterna aldrig kommer att ticka i takt med varandra.

Eller så blev det fasfel...

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Det blir inte exakt samma tid från början till slut på tagningen. Det är inte ett vanligt fasfel även om det kanske innebär att ljudet hamnar ur fas någonstanns.

Hur kan det svänga om samplingsfrekvensen är samma? Låter som ett riktigt misslyckande av Zoom. Man tycker det borde vara självklart att alla ingångar på en enhet synkar..

Måste innebära att det sitter två klockor i den, eller att de inbyggda mickarnas signal går igenom någon form av intern processing som sätter spåren ur synk.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan det svänga om samplingsfrekvensen är samma? Låter som ett riktigt misslyckande av Zoom. Man tycker det borde vara självklart att alla ingångar på en enhet synkar..

Måste innebära att det sitter två klockor i den, eller att de inbyggda mickarnas signal går igenom någon form av intern processing som sätter spåren ur synk.

Jag failar. Jag läste det som att idén var att använda två olika enheter. Det var därför jag skrev att det kunde bli problem pga systemklockorna blabla... Sorry!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag failar. Jag läste det som att idén var att använda två olika enheter. Det var därför jag skrev att det kunde bli problem pga systemklockorna blabla... Sorry!

Hmm, OK misstänkte något sådant, men du är förlåten ☺️

Men det skulle fortfarande vara intressant att höra hur bra trummorna blir inspelade med H4:an.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...