Jump to content
Annons

Är tankstreck verkligen så jävla ovanliga?


Valle

Recommended Posts

Jag använder mig tankstreck ganska flitigt — föredragsvis det långa (ASCII-kod: Alt+0151) trots att detta är mer associerat med anglosaxisk text — i nästan alla typer av texter som jag författar. Oftast sitter jag vid en stationär dator och skriver, men det händer även att jag sitter med en (lånad) laptop. I båda fallen finns numerisk keypad tillgängligt, dvs "inbyggt".

Eftersom mitt skrivande på sistone har blivit mer omfattande än normalt (och förmodligen kommer att fortsätta så ett tag framöver) så tänkte jag häromveckan att jag kunde unna såväl min person som min fåfänga en riktigt häftig leksak: DELL:s senaste laptopmodell, XPS 15.

Asläcker liten jävel.

Åsså beställde jag den. Åsså kom den. Och så en kväll började jag skriva. Jag skrev en mening, två meningar, tre meningar; och så var det dags för ett tankstreck... Eftersom min XPS 15 saknar keypad måste jag använda mig av ISO-tangenterna. Så, jag håller i ren rutin ner Alt-tangenten och slår ASCII-koden (0151):

Bing! Bing! Bing! Bing! FUCK YOU! "sa" min DELL. För se, det går inte.

Oj, tänkte jag, jag kanske även måste hålla ner "Fn"-tangenten. Så jag kombinerar och slår Fn+Alt+0151:

I SAID FUCK YOU! SUCKER! "sa" min DELL.

Jag kollade lite support-sidor/forum på nätet och kunde enligt vad som fanns i informationsväg konstatera att några ASCII-koder inte går att skriva om det inte finns en inbyggd eller externt ansluten keypad tillgänglig. Slutligen ringde jag till DELL vars supporttekniker efter ett samtal med sin "supportchef" bekräftade att tankstreck (samt en del andra ASCII-tecken) inte går att få fram på XPS 15 utan antingen extern keypad eller tredjepartsmjukvara för modifiering av tangentbordslayoten.

Jaha! Då är det ju bara att konstatera att laptop:ar utan keypads (i alla fall DELL:s) används endast av de som aldrig eller väldigt sällan använder sig av tankstreck.

Eller?

Not: Kom med tips/råd om "autokorrigering" eller liknande och jag tar det som en förolämpning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I engelsk skrift används väl oftast dubbla streck, antingen -- (där det syns) eller dubbla streck av den här typen: – (som är lite längre än minustecknet, men kortare än ditt), vilket dubbelt då blir: ––. Där syns det ju inte att det är två streck, åtminstone inte för mig. Testat det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder aldrig teckenkoder. Gör om layouten istället så du kan trycka altgr plus bindestreck eller nåt.

Då jag även sysslar med skript- och programmeringskoder finns det anledning för mig att kunna använda Alt-koder eftersom en anpassad layout dessvärre hade blivit åt helvete för komplex.

I engelsk skrift används väl oftast dubbla streck, antingen -- (där det syns) eller dubbla streck av den här typen: – (som är lite längre än minustecknet, men kortare än ditt), vilket dubbelt då blir: ––. Där syns det ju inte att det är två streck, åtminstone inte för mig.

Som jag nämnde inledningsvis så använder jag helst det "långa" tankstrecket (Alt+0151) istället för, som du var inne på, det "korta" (Alt+0150). Det långa används i engelsk skrift (jag sa i och för sig anglosaxisk), men då utan mellanslag på ömse sidor. Den enda tillfällen jag stött på "dubbla minustecken" är i s.k. plain text, där man inte "får" använda annat än en bestämd ASCII-standard. Men jag säger inte att du har fel.

Testat det?

Nej, inte ännu, eftersom det förutsätter Alt+0150 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

-

_

--

__

Var bara tvungen.

Det finns en enda tangent på mitt tangentbräde som återger streck.

Det ena är bindestreck - och det andra får jag om jag håller ned "shift" _ .

Det är alltså ett understreck. Ett längre bindestreck genom att trycka

två gånger blir -- och ett längre understreck blir __.

Däremot har jag märkt att Word automatiskt gör såna där långa Vallestreck ibland.

Har aldrig brytt mig om varför, det bara sker då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot har jag märkt att Word automatiskt gör såna där långa Vallestreck ibland.

Har aldrig brytt mig om varför, det bara sker då och då.

Inte om språk-/teckenvalet är svenska. I sådant fall vill Word enligt språknormerna rekommendera, eventuellt "auto-korrigera", till korta tankstreck. Men det sker aldrig "då och då", utan endast när du begär det; t.ex. om du skriver två minustecken efter varandra och auto-korrigering är aktiverad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Lägg ett långt bindestreck i en textfil på skrivbordet. Öppna o kopiera/klistra in vid behov. Så smidig lösning - eller hur!

Ha ha... ja, eller hur?

klick, klick-klick, klick-klick, klick, klick, klick, klick, klick, klick... Sådärja!

Så många musklick krävs det för den operationen! 😄

I övrigt, Helvetesgrisen; det var ju värst vad aktiva vi var på forumet idag? Stilla på kontoret idag? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha... ja, eller hur?

klick, klick-klick, klick-klick, klick, klick, klick, klick, klick, klick... Sådärja!

Så många musklick krävs det för den operationen! 😄

I övrigt, Helvetesgrisen; det var ju värst vad aktiva vi var på forumet idag? Stilla på kontoret idag? 😉

Tja... löste ett knivigt problem idag och fick en kram av chefens chef. Sedan gick luften ur mig o jag insåg att det var fredag... liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte om språk-/teckenvalet är svenska. I sådant fall vill Word enligt språknormerna rekommendera, eventuellt "auto-korrigera", till korta tankstreck. Men det sker aldrig "då och då", utan endast när du begär det; t.ex. om du skriver två minustecken efter varandra och auto-korrigering är aktiverad.

där har du faktiskt fel

Link to comment
Dela på andra sajter

där har du faktiskt fel

OK... även när man skriver långa tankstreck vill WORD "autokorra" (men då är det ju "grammatik"-korrigeringen som går igång, inte tecken-korrigeringen).

Eller?

Alvedon hjälpte inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK... även när man skriver långa tankstreck vill WORD "autokorra" (men då är det ju "grammatik"-korrigeringen som går igång, inte tecken-korrigeringen).

Eller?

Alvedon hjälpte inte.

jag har bara märkt att ibland blir det ett långt streck av ett kort när man trycker enter efter en mening

verkar hända lite slumpvis vad jag kan se - gamla word 2000 - 2007

skitsamma egentligen 🙂

hostmedicin med opium i får dig nog att må bättre iaf

Link to comment
Dela på andra sajter

Av allt gnäll på ickefungerande och struliga datorer och program, så är väl ändå gnället på MS Word (och Excel) det mest relevanta. Mest handlar det om Microsofts jävla kvasiinteraktivitet, man gör en sak, och Bill Gates antar att man vill göra ngt annat. Och "det verkar så ibland" är nånsorts standardsvar på "varför det blir så". Jag gissar att specifika inställningar i mallar och enskilda dokument hamnar i konflikt med globala inställningar på ett sådant sätt att Word måste gissa när och var det ska göra sina korrigeringar. Slumpvis på riktigt liksom.

Dessutom så är det livsfarligt, om man skriver en rapport på mer än - säg - 20 sidor med kanske 30 bilder och lika många korsreferenser, så kommer filen att börja bugga. Så har det varit sedan tidens begynnelse och ingen bättring är i sikte.

Ibland/ofta så vinner fel produkt marknaden. Wordproblematiken är så gammal så man orkar inte mer än rycka på axlarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har bara märkt att ibland blir det ett långt streck av ett kort när man trycker enter efter en mening

verkar hända lite slumpvis vad jag kan se - gamla word 2000 - 2007

Logik: Om standardspråket för den text du skriver är på svenska och du anger ett långt tankstreck, så föreslås det korta. Om standardspråket för den text du skriver är på engelska och du anger ett kort tankstreck, så föreslås det långa. (Detta beteende kan man givetvis själv ändra/ta bort.)

Mest handlar det om Microsofts jävla kvasiinteraktivitet, man gör en sak, och Bill Gates antar att man vill göra ngt annat. (...) Jag gissar att specifika inställningar i mallar och enskilda dokument hamnar i konflikt med globala inställningar på ett sådant sätt att Word måste gissa när och var det ska göra sina korrigeringar. Slumpvis på riktigt liksom.

Ligger något i det, kanske... Men jag kan inte tänka mig att konfliktinställningarna finns där från början, däremot att de uppstår med tiden efter hur man använder applikationerna och vilka inställningar man gör/ändrar.

Either way... Jag kör sedan snart två år tillbaka med Open Office (som alldeles nyligen släppte v 3.3), så jag berörs inte av MS Office-problematiken.

Vad är skillnaden mellan Open Office och MS Office? I princip ingenting. Fast man bör tänka sig för noga innan man eventuellt gör ett val... Det är nämligen så att så att den förra har fräckheten att vara gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logik: Om standardspråket för den text du skriver är på svenska och du anger ett långt tankstreck, så föreslås det korta. Om standardspråket för den text du skriver är på engelska och du anger ett kort tankstreck, så föreslås det långa. (Detta beteende kan man givetvis själv ändra/ta bort.)

fast varifrån får du det här med logik?

jag har svenska som standard språk å ibland kommer det ett långt streck - oftast inte

Link to comment
Dela på andra sajter

fast varifrån får du det här med logik?

jag har svenska som standard språk å ibland kommer det ett långt streck - oftast inte

Om jag inte minns helt fel så kan man (av misstag?) ställa in Word att automatiskt byta standardspråk för delar av en text, t.ex när du författar något på svenska men fäller in ett stycke på engelska, detta för att rättstavningskontrollen ska fatta vilket språk den ska rätta på (annars riskerar man ju att få en helvetes jävla massa röda linjer i texten...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte minns helt fel så kan man (av misstag?) ställa in Word att automatiskt byta standardspråk för delar av en text, t.ex när du författar något på svenska men fäller in ett stycke på engelska, detta för att rättstavningskontrollen ska fatta vilket språk den ska rätta på (annars riskerar man ju att få en helvetes jävla massa röda linjer i texten...).

hmm ska tänka på det nästa gång det inträffar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...