Jump to content
Annons

fördröjning när jag gör en sendeffekt


Tubeass

Recommended Posts

stötte idag på ett problem som jag aldrig haft innan.

jag gjorde ett audiospår som jag kopplar till min elgitarr, sätter på monitorn och lirar. allt e fine, ingen fördröjning.

som insert har jag en ampsimulator. jag har sedan tidigare gjort ett fx spår med reverb på, men när jag ska skicka min

gitarr dit så blir det plötsligt en märkbar fördröjning i signalen, så pass att det inte går att spela.

jag testar då att avaktivera senden jag gjort från mitt gitarr-audiospår genom att klicka på on/off knappen, men fördröjningen försvinner inte.

inte förrän jag helt tar bort senden från spåret så blir det normalt igen.

det har ju inte ngt att göra med att reverbet har ett långt pre-delay eller liknande, eftersom det påverkar den torra signalen också.

ganska frustrerande eftersom jag inte kan spela med effekter på i realtid.

något som vet vad som kan vara snett?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det inte så att datorn inte pallar med reverbet då? Jag kan inte det där men det BORDE ju vara så att om man har ställt in den på tex 4 ms latency så ska den hålla det tills den inte pallar MEN det börjar kanske släpa efter med reverbet påslaget? Höftskott bara...dålig på hur det där funkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men skapar inte vissa plugins latency? :-/

SIR1 tex går ju inte att köra med när man spelar in har jag för mig...

Aja...nån mer insatt får svara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, latencyn beror troligen på reverbpluggen. Du spelar ju bara in en linesignal, som sedan ska gå via två effektpluggar, varav reverb brukar vara ganska krävande. Testa att använda delay (som inte är lika krävande), eller kör helt torrt och lägg på reverb efteråt, eller om du har ett hårdvarureverb (nån liten mixer eller liknande) så använd det för lyssningen (för att få rätt feeling) och sen lägger du på "rätt" reverb i efterhand.

När jag spelar in och sångaren eller gitarristen vill ha reverb för att få rätt feeling, så kan jag rent teoretiskt använda en reverbplugg från datorn, men resultatet kommer att innebära latency som skapas av den pluggen (detta har inte med ren datorkraft att göra), alltså väljer jag att ha en extern reverbburk bara för lyssningen.

Detta är t ex anledningen till att "frysa" spår (eller slå av vissa pluggar) vid reamping och annat där det annars lätt blir latency på den reampade signalen.

Vill du ha HELT latencyfri lyssning så ska du lyssna på signalen från gitarren, inte på signalen som går från gitarren in i datorn och vänder och går ut igen. Detta löser du genom att t ex köra gitarren genom en splitbox eller routing i ljudkortet (helt beroende på vad du har för ljudinterface), där en signal går in i datorn (som du inte lyssnar på) och en går in i en pod eller stärkare (som du lyssnar på) där du ställer in ett ljud liknande det du vill åstadkomma i mixen senare med pluggar.

Häpp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...