Jump to content
Annons

Brus i Krk Rokit!


LaBrea

Recommended Posts

Ja, mina Rokit 6 G2 brusar, och det är väldigt irriterande... Jag kör med dem in ett Saffire Pro 40 genom balanserade kablar, och vidare in i en iMac. All studioutrustning går in i samma jordade eluttag genom ett grenuttag. Jag har prövat att sätta på monitorerna utan någonting inkopplat utom elkabeln, och detta i flera olika rum i lägenheten men med samma brusresultat. Det är ett vanligt brusande med som en "ton" i. Jag har hört att många har brusproblem med dessa monitorer men också hört att många har helt tysta Rokits...

Som grädde på moset så får jag ännu mer oljud när dem är inkopplade samtidigt som Saffiren och datorn är på. Men ett annat typ av oljud, mer högpitchat typ.

Hoppas någon vet nåt jag kan göra! Märkte inte av detta problem i min förra lägenhet... Även om den var mer "högljudd".

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan hända att du har en störningskälla i närheten av dinlägenhet. Att du inte hade detta problem i din förra lägenhet styrker denna misstanke. KRK kanske inte har lagt alltför stor energi att skärma dessa modeller ordentligt då det är deras budget-modell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Om detta är problemet (ska kolla i någon annan byggnad om bruset kvarstår), vad kan jag då göra? Leva med det eller finns det någon pryl man kan köpa som hjälper en på traven? Förutom bättre monitorer förstås!

Om störningen tar sig in i monitorn (där det bla. finns obalanserade kopplingar mellan t ex delningsfilter och steg) så finns det inte mycket du kan göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej... Tack för hjälpen dock! Ska kolla vad som händer när jag kopplar in i något annat hus. Får hålla en liten tumme för att det är fel på monitorerna (läste om något liknande fall på nätet) och att jag isf kan byta ut dem på garantin.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...