Jump to content
Annons

feedback på min allra första låttext


lowsnuff

Recommended Posts

vill lära mig skriva lite texter

och tänkte att ikväll var bra att börja

så jag vill ha lite feedback på min allra första text.

hade tänkt att detta ska bli nåt rockigt

men får se om jag ens orkar lägga musik till 😛

säg vad du tycker.

Pandemonium:

vers 1.

my heart starts pumping

rapid like pistons

my hands are steady

steady like walls

i feel the thunder

raising in'my head

but no one notice

and that's the whole cause

vers 2.

oh i will fight it

this time and next one

be my own hero

my fist never falls

the beat is raising

fire in my vanes

i have to make this

persist use my force

ref 1.

my life is pandemonium

i hate that everythings gone wild

my world is pandemonium

drama, chaos all things come alive

vers 3.

i cant believe this

hell is my burden

all those deamons

trapped in my mind

all other people

living like normal

without the knowing

off the panic inside

ref 2.

my life is pandemonium

i hate that everythings gone wild

my world is pandemonium

drama, chaos all things come alive

ref 3.

my life is pandemonium

i hate that everythings gone wild

my world is pandemonium

drama, chaos all things come alive

stick.

now when my calm is back

my blood is slowing in and my soul's not as black

live my life like if it's my friend

I only wait for them to come again

ref 4.

my life is pandemonium

i hate when everything goes wild

my world is pandemonium

drama, chaos all things comes alive

outro.

for a while...

säkert massa stavfel och skoj men hoppas ni förstår vad som står 🙂

något direkt lustigt, dåligt, tråkigt, skumt, nånsens eller bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Texter är svårt, men det är väl en bra start tycker jag.

"my life is pandemonium"

Om du byter ut "my life is" mot

Through the p

In the p

så blir det lite mer målande. Blir så väldigt konkret annars. Tycker du kan tänka likadant vid ett par andra ställen.

En del grammatiska grejer att kolla på innan du spelar in också. Kör på!

Link to comment
Dela på andra sajter

något direkt lustigt, dåligt, tråkigt, skumt, nånsens eller bra?

Ja, på alla. Och nej, på alla.

Det finns egentligen bara ett sätt att ta reda på om DIN text är bra. Eftersom det är DU som har skrivit en text så får du ställa DIG SJÄLV frågan om DIN text är bra. (Versalskrivningen är menad att vara störig, men poängterande på samma gång.)

Om du är nöjd med texten så finns det egentligen inte så mycket mer att göra än att låta använda den i någon musikalisk eller litterär produktion. Om du inte är nöjd, då får du kassera den och skriva något nytt, tills du är nöjd.

Om du ställer frågan "Är min text bra?" så är risken att någon som råkar sitta på ett större ordförråd än ditt lämnar kommentarer som att din text är "platt", "intetsägande" eller "full med klichéer". Och då handlar det inte längre om huruvida du är en duktig textförfattare, utan hur jävla usel du är/var på Svenska-lektionerna i skolan.

En text är en berättelse ur dina egna upplevelser, drömmar, tankar och fantasier. Och endast du är bäst nog att förmedla berättelsen, med egna ord. Varför förmedla din berättelse med andras ord? (Såvida det inte är själva grejen, förstås.)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som egentligen är säkert är att man alltid kommer att tycka att den första texten man skrev är skrattretande dålig efter att man har skrivit sin hundrade.

Sant. De första sju åtta åren, kanske. Sedan går det över i en sorts "förståelse" för att man trots sina brister gjorde sitt bästa — och då är det inte så "dåligt" längre. Men skrattretande är det nog definitivt, fast som sagt, på ett överseende sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat:

vill lära mig skriva lite texter

och tänkte att ikväll var bra att börja

Bra tänkt, påt direkt! Texten är lika bra som nån annan. det gäller ju att få till musik som stämmer bra också.

Ett ganska allvarligt klagomål har jag. Att inte vara kapabel att använda stor bokstav i början på meningar ser väldigt dagis-aktigt och oproffesionellt ut. Svårt att den texten på allvar. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ganska allvarligt klagomål har jag. Att inte vara kapabel att använda stor bokstav i början på meningar ser väldigt dagis-aktigt och oproffesionellt ut. Svårt att den texten på allvar. 😕

Så skriver jag alltid. Jag tycker det stör om man ska behöva tänka på skiljetecken och sånt, en låttext är ju ändå inte uppbyggd på det sättet.

Vad jag kan minnas är det vanligast att texter i skivkonvolut ser ut så också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så skriver jag alltid. Jag tycker det stör om man ska behöva tänka på skiljetecken och sånt, en låttext är ju ändå inte uppbyggd på det sättet.

Vad jag kan minnas är det vanligast att texter i skivkonvolut ser ut så också.

Alltid? Inte alls denna gång, vad jag kan se. Men okej, många tycker nog att man skita helt i hur det ser ut. Många tycker nog det är okej att skita i att gå i skolan också. Svenskalektionerna kan man ju ta bort, helt meningslöst...

Har nog aldrig sett ett skivkonvolut med enbart små bokstäver? Kanske har jag missat det. Att använda stor bokstav och skiljetecken gör ju att man kan få större djup i vad man skriver. Vill man skriva bra kommer man knappast ifrån det, skiter man i det så skiter man i det. Men då skiter man väl i om man skriver bra eller dåligt också.

Jag brukar skriva utan stor bokstav på ny rad om det är samma mening:

Ekorrn satt i granen

skulle skala kottar.

Fick han höra barnen

då blev han så förbannad

tog fram sin långa ludna drul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda stor bokstav och skiljetecken gör ju att man kan få större djup i vad man skriver. Vill man skriva bra kommer man knappast ifrån det, skiter man i det så skiter man i det. Men då skiter man väl i om man skriver bra eller dåligt också.

Det är klart att det kan vara till ens hjälp, om man skriver en text där det passar. Ibland är det direkt hämmande. Jag förstår inte hur man kan vara så stelbent när det kommer till texter, men inte när det gäller musiken. Det du säger är i princip motsvarigheten till "Man får inte använda ackord utanför tonarten" eller "Man får inte spela tonen F över ett C-ackord i betonad ställning".

Jag brukar skriva utan stor bokstav på ny rad om det är samma mening:

Men de flesta låttexter är väl ändå inte uppbyggda i meningar? Det känns som en efterkonstruktion för att få dem att passa in i skriftnormerna för prosa.

Hur skulle du dela in den här i meningar?

att vara vaken i en naken vak

naken i en vaken sak

hak

 

jag är naken på ett ölhaks tak

klappar min jak med en spak

dagen och lagen är som natten och ratten

rattarna och behagen

 

att en sägen om vägen och väven

även en oläglig airbag

vägväv

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att det kan vara till ens hjälp, om man skriver en text där det passar. Ibland är det direkt hämmande.

Men de flesta låttexter är väl ändå inte uppbyggda i meningar? Det känns som en efterkonstruktion för att få dem att passa in i skriftnormerna för prosa.

Hur skulle du dela in den här i meningar?

att vara vaken i en naken vak

naken i en vaken sak

hak

 

jag är naken på ett ölhaks tak

klappar min jak med en spak

dagen och lagen är som natten och ratten

rattarna och behagen

 

att en sägen om vägen och väven

även en oläglig airbag

vägväv

Bra text. Och i detta fall medger jag att det är bättre utan stor bokstav. Dyngfull och naken ute på stora vägen, det är fint det. Fast helst ska det vara sommar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en liten liknelse ang att stor bokstav och skiljetecken skulle vara något negativt i texter. Jag tycker det är lika som att man skiter i att använda dur och moll i musiken. Eller att man som gitarrist aldrig spelar på annat än de två första strängarna. Och tycker att de som spelar på alla strängar är gör sämre musik, de där nedre strängarna och dur och moll är ju bara störande. Nog hugger jag ofta bara på bastonerna på gitarren, och nog skriver jag ofta medvetet helt fel. Men lika ofta använder jag hela greppbrädan och även stor bokstav. Finns ju ingen anledning att inte göra det.

Textskrivaren ville ju lära att skriva bra texter om jag fattade rätt, och att då uppmana att stanna vid enbart små bokstäver verkar ganska befängt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men de flesta låttexter är väl ändå inte uppbyggda i meningar? Det känns som en efterkonstruktion för att få dem att passa in i skriftnormerna för prosa.

Hur skulle du dela in den här i meningar?

att vara vaken i en naken vak

naken i en vaken sak

hak

 

jag är naken på ett ölhaks tak

klappar min jak med en spak

dagen och lagen är som natten och ratten

rattarna och behagen

 

att en sägen om vägen och väven

även en oläglig airbag

vägväv

Att vara vaken i en naken vak,

naken i en vaken sak,

hak?

Jag är naken på ett ölhaks tak,

klappar min jak med en spak.

Dagen och lagen är som natten och ratten,

rattarna och behagen!

Att en sägen om vägen och väven,

även en oläglig airbag,

vägväv?!?

Fast det spelar väl ingen roll hur man skriver det, bara man kan läsa det när man står där i studion och sjunger in det.

Jag har varit covermusiker i många år och slitit med dessa texter, då brukade jag vara noggrann med uppdelningen av meningarna så att det faktiskt går att läsa även på en mörk scen.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

vill lära mig skriva lite texter

och tänkte att ikväll var bra att börja

så jag vill ha lite feedback på min allra första text.

hade tänkt att detta ska bli nåt rockigt

men får se om jag ens orkar lägga musik till 😛

säg vad du tycker.

Bra början, skriv en om dagen i en månads tid, så väljer du ut dom fem bästa och börjar skriva musik till dom. Var inte rädd för att redigera och skriva om...

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för många svar.

Helt rätt att man måste ju bestämma själv, men blir det en låt av den så är det ju inte bara jag som ska höra den.

Kan nog vara smart att börja rader/meningar med stor bokstav också, inte för att jag stör mig på det i skrivande stund men kanske för att det blir lättare att läsa senare.

Denna text kommer jag som sagt kanske skratta åt senare men det var kul att få lite tankar från andra.

Hade varit kul om nån sagt: bra tänkt eller kanske: shit grabben lägg ner pennan och börja med lego istället.

// Dennis

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lite svårt för sångtexter som är mer som poesi , t.ex. fanns det knappt några meningar som rimmade.

Det i sig är inte livsviktigt men det gör att lyssnaren lättare kan ta sig till låten och texten och den som sedan ska sätta en melodi på den

har lättare att hitta melodier och betoningar då vissa ord rimmar med varandra särskilt dom sista i varje mening.

Sedan beror det väl på i vilket musikgenre låten kommer att hamna i och vilken artist som tänker använda texten.

Och jag personligen svårt att bilda mig en uppfattning om texten är bra eller dåligt då den inte har musik eller melodier.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt att man måste ju bestämma själv, men blir det en låt av den så är det ju inte bara jag som ska höra den.

Tyckte om walls - cause - falls - force-grejen du drog, bidrog till ett snyggt flöde utan att köra nödrim var och varannan rad! Tycker den är helt klart bättre än många texter som spelas på Rix FM t ex. Själv är jag ett fan av texter som inte uttalar direkt vad som menas utan sammankopplar det på en klurigt sätt utan att vara omöjligt "at the head of the ocean/at the source of the sea" - "i Berlin", Elbe börjar där, ligger vid havet, skrivet av Andrew Eldritch tycker jag är ett perfekt exempel på något sånt. Det jag rekommenderar dig är att läsa texter du tycker om och fundera över varför du tycker om dem, varför inte? Jag brukar sitta och läsa igenom texterna till mina favoritlåtar - vad menar han egentligen, vad används för bildspråk, vad är det för typ av ord som används, vad undviks, etc. Man får leka sig fram precis som musik och det krävs mycket arbete för att skriva riktigt bra texter, det är väl ingen som lyckas skriva en wow-text på första försöket. Men den du skrev nu tycker jag faktiskt är något som skulle kännas långt ifrån dåligt om det var med i en låt, även om jag själv inte riktigt lyckades associera till den (just låttexter utan musik kan vara svåra att ta åt sig).

Du får ursäkta för alla keffa formuleringar från min sida, vill du har hjälp får du anstränga dig lite själv för att förstå vad jag säger :rolleyes:

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...