Jump to content
Annons

Spela in musik = Omöjligt


Lördag

Recommended Posts

Hej! Ny medlem, första inlägg.

Jag har problem och vill dö. HJÄLP

Började just skriva på hela min inspelningshistoria, men kom på att det nog räcker med en kort sammanfattning;

Jag vill spela in musik, vilket typ som helst, med oavsett ljudkälla så tycker jag att ljuden är tunga och påfrestande för öronen, med vass outhärdlig diskant,

bas som ger huvudvärk och mellanregister som låter som skrapande metall.

Visst kan jag få ljud att framträda med EQ, och göra dem tydliga och slagkraftiga med kompressor,

jag kan skulptera i oändlighet - MEN - ljuden är fortfarande outhärdliga för öronen, med vass diskant och allt jag just nämnde.

Enda sättet att få bort den vassa diskanten är att ta bort den. Helt!

Enda sättet att få bort den brumliga basen är att ta bort den. Helt alltså!

Och ja, ni förstår, det blir inte så mycket ljud kvar att trivas med.

Jag skulle behöva ett verktyg som gjorde ljuden uthärdliga, för att sedan forma dem efter smak och tycke.

Jag upplever att det är omöjligt att få till ett starkt, fett och punching ljud.

Jag upplever att det är omöjligt att få till ett levande, luftigt, jazzigt ljud, utan att det försvinner.

Jag upplever att alla ljud oavsett natur är veka och dystra, oavsett bruk med kompressor (vilken modell som helst, kör just nu waves)

Jag upplever således att det kvittar om jag sjunger i en SM57a eller en Pelusomick, det låter bara lite olika, men lika illa.

Felsökarstegen har gått den naturliga vägen, först inspirationen, sedan instrumenten, sedan ljudkorten och programmen, pluggarna och sist mina färdigheter i mixning. Efter självrannsakan och teknikstudier varvat om vartannat kom jag inte fram till någonting. Musik ska ju gå att göra på alla nivåer oavsett ekonomi, plats eller tid.

Allt man behöver är en vision av vad man vill nå. Eller? Det har jag i vilket fall som helst.

Jag har provat dyra mikrofonförstärkare, highendmikrofoner, alla typer av pluggar och suttit i ändlöst antal timmar och utfortskat dem och allt.

Jag kommer INGENTSTANS.

Musik blir det inte.

Ett rent experiment som jag brukar göra, eftersom jag inte i denna depression förmår skriva något färdigt material, är att försöka mixa in ett ljud

I en anna låt, en redan färdig låt. Förslagsvis av någon artist jag gillar. Det har aldrig lyckats!

Och hela tiden känner jag, att det ska inte vara så här svårt!

Nånting är allvarligt fel, och jag fattar inte. Jag fattar ärligt talat inte.

Jag har frågat folk, de förstår inte vad jag pratar om.

Och jag har träffat vänner som spelar in, kan knappt förklara vad som sker, det blev konstigt bara och gav mig ingen klarhet i något.

Vad tänker ni, rent spontant?

Jag ska länka till något konkret exempel. Strax. För jag tänker att det är lite frustrerande att inte ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag också. Testa hörseln hos nån läkare så du får besked om där är några frekvenser som du saknar. Det kan vara så att vissa frekvenser som stödjer upp de "outhärdliga" genom addering till ditt hörspektra, inte registreras. Eller så är du extremt överkänslig. Här på forumet finns trådar om detta och erfarenheter ifrån medlemmar som kan höra saker väldigt olika. Ett skönt ljud för en kan vara outhärdligt för nån annan. Det är mitt råd. Begin with the basics, namely you 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel på hörseln har jag inte, snarare är jag överkänslig. Men faktumet kvarstår ju att jag kan lyssna på andras musik (!)

Jag skulle inte heller kalla mig för perfektionist. Jag har inte ens nått något som jag tycker känns som ett hantverk jag kan göra en bedömning av som bra eller dålig.

Det är inte musik än. Det är bara som dokumentationer. De är livlösa, impotenta.

Ska fixa rererens nu när jag lämnar datorn här. Men det är enkelt egentligen,

ta vilket mjukvaruinstrument i Logic (av de som medföljer) som helst. Hur tycker ni att de låter? Generellt?

Jag tycker de är smärtsamma allihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aningens djupt inlägg men fattar ungefär. Testa att göra precis som du själv beskriver. Spela in med en upp å nervänd hängmatta på EQ´n....alltså nästan bara med mellanregister. Vet inte men det kanske funkar 😲. Jakten på det "perfekta soundet" tar aldrig slut utan det handlar om tycke och smak..😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Överkänslighet kan vara patologiskt och din beskrivning passar bra in på fenomenet hyperacusis.

Redigerat av AnthonyS
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det lördag idag? Menar du att jag inte längre finns här imorgon?

Sorry att jag inte fixat något än förresten, jag är förvirrad över att jag just gjort den vettigaste mixen i mitt liv. Men måste nog sova.

Ironiskt, kan inte ens relatera till vad jag upplever.

Ni funkade! 🙂 tack,

Ska bli spännande att vakna imorgon.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det lördag idag? Menar du att jag inte längre finns här imorgon?

Sorry att jag inte fixat något än förresten, jag är förvirrad över att jag just gjort den vettigaste mixen i mitt liv. Men måste nog sova.

Ironiskt, kan inte ens relatera till vad jag upplever.

Ni funkade! 🙂 tack,

Ska bli spännande att vakna imorgon.

7 veckodagAr. Alltid. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag är nog rätt utmattad. Men tror att det enda som skulle funka som terapi är att få göra musik.

Blir lyrisk så fort jag får för mig att jag har något på spåret!

Som igår, haha..

Har lyssnat nu, och det gick att lyssna på. Jo, jag lyckades faktiskt döda de där påfrestande ljuden rätt bra.

Men nu, när det är eftermiddag och jag känner mig väldigt nykter, låter det inte bra alls!

Det går att lyssna på, till skillnad från hur det brukar vara. Men det låter fortfarande obalanserat, digitalt och märkligt.

Skulle jag ägna 100 timmar åt att mixa så skulle jag på höjden lyckas med att få något som nästan låter som en okej demo.

Och det är här nånstans skon klämmer! Att det är För Svårt. Mängden arbete känns inte rättvis, det är inte lönande.

Det är nog det jag försökt göra hela tiden tror jag, hitta en metod för att göra det enkelt och roligt.

Rummet låter säkert inge vidare, men rummet berör ju heller inte alla ljudkällor.

Psykologiskt är det främst alla gånger jag tror att det låter bra. Då är det som regel ren inbillning.

För jag vill ju så gärna att det ska vara bra! Jag är faktiskt optimistisk.

Men förr eller senare när jag lyssnar igen så hör jag att det är samma skit som alltid, mer eller mindre.

Men det måste väl vara någon mer som tycker att mixning är ett helvete? 🙂

Folk verkar ändå få ihop det, till slut. Det är skillnaden.

Och jag blir mindre och mindre sugen på att sitta i timmar, eftersom jag inte har något som helst bevis på att det blir bättre resultat av det.

Jag vill ha en enkel lösning! Varför finns inte sådana? Typ... köp den här micken, förstärkaren och kompressorn och du får alltid schysst country-gitarr.

Så köper man det, och kör på det. Ah, drömvärld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha en enkel lösning! Varför finns inte sådana? Typ... köp den här micken, förstärkaren och kompressorn och du får alltid schysst country-gitarr.

Så köper man det, och kör på det. Ah, drömvärld.

Du ger svaret på din egen fråga. En duktig rutinerad och kunnig tekniker kan använda ”medioker” utrustning och fortfarande få bra resultat. Det handlar, som alltid, om att besitta kunskapen i hur man använder sina verktyg. Givetvis finns det saker som underlättar. En dålig lyssning gör inte saken lättare men om man är erfaren så vet man om när man inte kan lita på lyssningen och vidtar åtgärder för att gå runt detta problem. Det finns m a o inga genvägar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer med tiden. Man hör vad som saknas och vad som behöver ändras.

Kan du inte lägga upp ett ljudexempel och skriva vad det är du inte gillar med ljudet, så är det lättare att komma med tips än genom ren text?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg en karta någonstans som nån länkade till.

Där man kunde se olika instruments lo cut och hi cut tex Bas på 40hz å gitarr 120 hz trumpeter och massa andra instrument.

den hadde jag som mall förut .

Nån kanske känner igen det jag skriver om?

För den va bra att gå efter .det va en hel rada med instrument på vänster sida,

sen va det som staplar vågräta som man såg frekvenserna.

Låter lite som du mixar i blindo.

Spånar lite bara ..

mvh/Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg en karta någonstans som nån länkade till.

Där man kunde se olika instruments lo cut och hi cut tex Bas på 40hz å gitarr 120 hz trumpeter och massa andra instrument.

den hadde jag som mall förut .

Nån kanske känner igen det jag skriver om?

http://renegademinds.com/Portals/0/GDT/Remove-Instruments/Interactive-Frequency-Chart.png

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har fortfarande inte fått höra någon ljudfil.

Jag tror du har alldeles för höga förväntningar på dig själv. När jag började spela in musik sket jag fullständigt i hur bra det lät, jag kom aldrig på tanken att man skulle bry sig om det. Det har tagit fem sex år innan det har börjat låta riktigt bra. Om man aldrig tillåter sig att göra riktig skit först kommer man aldrig komma någon vart.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Du ger svaret på din egen fråga. En duktig rutinerad och kunnig tekniker kan använda ”medioker” utrustning och fortfarande få bra resultat. Det handlar, som alltid, om att besitta kunskapen i hur man använder sina verktyg. Givetvis finns det saker som underlättar.

Men jag har försökt sluka all kunskap jag kommit över, ofta blir jag förvånad över hur enkelt det låter i jämförelse med problemen jag erfarar. Gick en kurs i mixning mastring i somras, det var tom en "fördjupningskurs", och jag lärde mig inte ett jota 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag ägna 100 timmar åt att mixa så skulle jag på höjden lyckas med att få något som nästan låter som en okej demo.

Och det är här nånstans skon klämmer! Att det är För Svårt. Mängden arbete känns inte rättvis, det är inte lönande.

Ja det är ju för jä**igt att man inte bara kan skriva en låt och sedan så spelas den på radio i hela världen.

Det känns ju inte rättvist att man måste engagera sig i det man gör och utbilda sig själv i mixning å sånt.

Måste det vara så komplicerat liksom ? ? ? ? ?

Det finns ju liksom bättre saker att göra på 100 timmar än att spendera den framför en dator och mixa en låt.

Rummet låter säkert inge vidare, men rummet berör ju heller inte alla ljudkällor.

Rummet påverkar ALLA ljudkällor , för rummet påverkar hur du hör dom och därmed besluten du tar i mixningen.

Jag vill ha en enkel lösning! Varför finns inte sådana? Typ... köp den här micken, förstärkaren och kompressorn och du får alltid schysst country-gitarr.

Så köper man det, och kör på det. Ah, drömvärld.

Mic : U47 eller C12

Kompressor : Fairchild 670 , Teletronix La2A , Urei 1176

EQ : Pultec EQP-1A och Neve 1073

Förstärkare : Fender Twinverb

AD/DA : Prism

Högtalare : ATC - SCM 150SL/P4

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har fortfarande inte fått höra någon ljudfil.

Jag tror du har alldeles för höga förväntningar på dig själv. När jag började spela in musik sket jag fullständigt i hur bra det lät, jag kom aldrig på tanken att man skulle bry sig om det. Det har tagit fem sex år innan det har börjat låta riktigt bra. Om man aldrig tillåter sig att göra riktig skit först kommer man aldrig komma någon vart.

Jag har hållt på i precis 6 år, de första två brydde jag mig inte. Sen ville jag ha det exakt efter huvet, det var svårt. Nu handlar det inte längre om att det ska bli som jag vill, utan att det ska bli något alls som jag kan se som gott och positivt. Tycker f.ö att min musik för 5-6 år sen låter bättre. Det är helt omixade alster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju för jä**igt att man inte bara kan skriva en låt och sedan så spelas den på radio i hela världen.

Det känns ju inte rättvist att man måste engagera sig i det man gör och utbilda sig själv i mixning å sånt.

Måste det vara så komplicerat liksom ? ? ? ? ?

Det finns ju liksom bättre saker att göra på 100 timmar än att spendera den framför en dator och mixa en låt.

Jag är inte ute efter det, men tycker visst att det känns fördjävligt att inte ens ha hittat en arbetsmetod som fungerar efter sex år av just engagemang.

Det handlar inte om lättja, utan om hopplöshet. En anledning till att jag inte siktat mot några stjärnor beror ju på att jag blivit informerad om att man ska kunna spela in schysst musik hemma med enkla medel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...