Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderar om ni kÀnner till om Didrik de Geer börjat bygga nya mickar?

LÀste om idolgÀngets inspelning hemma hos bagge pÄ aftonbladet http://www.aftonblad...ticle8062752.ab

upptÀckte dÄ dessa mikrofoner som ser oförskÀmt lika Didrik de Geer mickar, se foto nedan.

t.om med mick-kabeln ser ut att vara av De Geer fabrikat

idolaidbredart_1321816l.jpg

SÄ hÀr ser hans orginalmickar ut

didriks-close.jpg

Annons
Postat

Kan inget om dem, men de ser intressanta ut.

Postat

Snygga kan man ju inte anklaga De Geer mickar att vara. Men med tanke pĂ„ att orginalmickarna betingar ett pris nĂ€rmare pĂ„ 200 000:- /st sĂ„ fĂ„r dom vĂ€l se ut hur dom vill egentligen 🙂

TÀnkte att han kanske byggt nÄgon ny modell.. Eller kanske att han har modifierat nÄn Neuman TLM modell hÀr. Ser ut att vara De Geers signum pÄ galler och kabel i alla fall.

Skulle vara kul om du Claes fick hĂ€nderna pĂ„ en till din mick-test-site 🙂

• 2 Ă„r senare...
Postat

NÄn som lyckats Testa Didriks mikrofoner pÄ detta forum?

Postat

Killwithskill anvÀnde hans mickar pÄ nÄt mixjobb hÀromsistens. Jag Àr dock inte helt hundra pÄ om han Àr kvar pÄ forumet.

Postat

Killwithskill anvÀnde hans mickar pÄ nÄt mixjobb hÀromsistens. Jag Àr dock inte helt hundra pÄ om han Àr kvar pÄ forumet.

Var dom sÄ speciella som sÄ speciella att du hajja till dÄ?

Postat

Jag har lyssnat pÄ ljudfiler frÄn en kollega som testat dem tvÄ gÄnger i olika studios, jag har tyvÀrr inte filerna sjÀlv.

Han klagade pÄ att mickarna hade "egensvÀngning" - liksom egen liten akustik i den stora kroppen och det

hördes faktiskt. LÀt varken bÀttre eller sÀmre Àn dom andra mickarna i testet (minns Neumann U87, nÄgon AKG 414, Microtech Gefell UM70 med fler).

PÄ operasÄng lÀt den riktigt illa.

Dom kostade dÄ runt 120 000 kr men vet inte om det var med eller utan moms.

Stor hype.

Postat

Var dom sÄ speciella som sÄ speciella att du hajja till dÄ?

Nej, eftersom jag inte var dÀr. Killwithskill skrev dÀremot om dem hÀr pÄ forumet (har jag för mig) efter att ha anvÀnt dem pÄ nÄt jobb.

Postat

Nej, eftersom jag inte var dÀr. Killwithskill skrev dÀremot om dem hÀr pÄ forumet (har jag för mig) efter att ha anvÀnt dem pÄ nÄt jobb.

Jo jag lĂ€sta om hans aha-upplevelse av dom dĂ„ han spelade in jazzbandet! 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Skön lirare Didrik. Kul att det blir business ocksÄ.

Postat

Mono. Brutal fetmono. 😄

• Gilla 1
Postat

Haha, ball kille :-)

HÄller kanske inte med honom om allt han sa (Àr ju surround- och analog/digital-hybrid-fan sjÀlv!), men respekterar honom verkligen! Han vet vad han gör :-)

Postat

Öhh... CDn Ă€r ett hĂ„n mot lyssnaren och gamla vinyler och avlyssning helt i mono Ă€r rĂ€tt.

😄

Duktig pÄ elektronik men han har dÄlig koll pÄ vad som krÀvs för att efterstrÀva korrekt Ätergivning av musik.

Har hört det snacket förut nÀr man möter gamla analogfreaks som bygger och modifierar elektronik.

Ordentligt mossig skum snubbe.

Men kul att man kan tjÀna sÄ mkt pengar.

Hoppas ngn kan fixa ett blindtest pÄ hans mickar sÄ fÄr vi se om ni tycker den Àr vÀrd priset...

đŸ€Ș

Elof (oregistrerad)
Postat

NÄgot som Àr intressant Àr att han anvÀnder AKGs nya mikrofonkapslar, som ocksÄ sitter i C414 XLII och XLS, de kostar vÀl nÄgra tusen styck att köpa loss pÄ sin höjd.

Det rÄder delad mening om dessa kapslar Àr "the shit" eller inte, för det mesta tycker folk inte det, jÀmfört med originalkapseln CK12.

Han sÀger Àven i den hÀr artikeln

http://user.faktiskt.se/RogerGustavsson/mm_0410_didrik_degeer.pdf

att han modifierar dem, hur vet man inte.

Jag har aldrig hört en de geer mikrofon, sÄ om ljudet vet jag inget.

Snubben verkar vara en hifi-kuf som avfÀrdar modern teknik som i princip alla anvÀnder och Àlskar att göra fantastisk musik med, det kan jag inte ta pÄ allvar.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om du har huvvet hÀr nere... LOL

EDIT: Kommentar till Jojje video alltsÄ...

Redigerat av drloop
Postat

HĂ€r en analog session med mickarna

http://www.youtube.com/watch?v=veP2Zp2r26M

HĂ€r det digitala resultatet pĂ„ Spotify 🙂Gejoma

Nice! Dock undrar jag lite hur mycket den hÀr inspelningen (lyssnar pÄ Spotify just nu) har med vad man faktiskt kan fÄ ur mickarna. Som han sa sÄ Àr ALLT analogt, och det lÄter verkligen gammal bandare av det. Det Àr vÀldigt fin och fast botten, den Àr jag djupt impad av, och midden blir aldrig spretig...men det saknar mycket luft, diskanten Àr nÄgot frÄnvarande och det frasar sig lite i toppen pÄ ett sÀtt som Àr vanligt med rullbandare och rör-steg.

Har en viss aning om dock varför mickarna kostar som dom gör! JÀvlar vilken upplösning! Hade velat ha en liten snygg ökning i 8KHz, men för att vara helt omixat och omastrat (vad han sa sjÀlv, och bristen pÄ topp gör att jag tror honom) lÄter det grymt! :-D

Dock stör jag mig sjÀlv pÄ den akustiska Äterkopplingen pÄ gitarren pÄ inspelningen. Gillar inte avstÄndsmickade elgitarrer, blir för tjockt i lÄgmidden.

Postat

Hm...ju mer jag lyssnar pÄ det, desto mer inser jag att jag blev lite lurad nyss! Gitarren Àr det som saknar den topp jag Àr van vid! Ju mer jag sitter hÀr, desto mer inser jag att det lÄter nÀstan exakt som en rör-stack jag jobbat med för en massa Är sen! Fast utan att gÄ genom de vanliga mickarna! Trummorna, som Àr helt akustiska, lÄter sjukt bra! :-D

Yep yep yep, meesa impressed :-)

Postat

SÀrskilt pÄ Longing sÄ kommer alla detaljer till sin rÀtt :-)

Tog en stund att vÀnja mig, men ju mer jag lyssnar, desto mer inser jag att jag lÀr försöka fÄ tag i ett par i framtiden :-)

Postat (redigerat)

SÀrskilt pÄ Longing sÄ kommer alla detaljer till sin rÀtt :-)

Tog en stund att vÀnja mig, men ju mer jag lyssnar, desto mer inser jag att jag lÀr försöka fÄ tag i ett par i framtiden :-)

Japp! Longing var exeptionellt bra! Som Gert sĂ€ger.. Ett utrotningshotat sound detta med riktigt bra stereoinspelning! 😎

Redigerat av hegobald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.