Jump to content
Annons

Ace of Base, bu eller bä


Burundi (oregistrerad)

Recommended Posts

Burundi (oregistrerad)

Men visst — ibland går det. Kolla bara Ace OF Base.

Ace of Base blev refuserade av ca 5 boolag innan de hamnade på Mega. Klas Lunding på Telegram sägs ha varit på gång att signa dom och betalade hyfsat stora pengar för att de skulle spela in lite proffsigare material, men efter att ha hört dom proffsigare inspelningarna så ångrade hans sig, vilket nog var tur för Ace Of Base. Eftersom de aldrig skulle ha blivit lika stora på något annat bolag än Mega trots att Mega gjorde hur många misstag som helst när de skulle lansera AoB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade inte heller signat Ace of Base om jag hade jobbat på skivbolag....

Inte jag heller. Så här i efterhand är det faktiskt mycket svårt att förstå hur dom kunde göra internationell karriär med sina tre hits eller vad det var. Usla låtar, usel produktion framfört av mediokra artister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Inte jag heller. Så här i efterhand är det faktiskt mycket svårt att förstå hur dom kunde göra internationell karriär med sina tre hits eller vad det var. Usla låtar, usel produktion framfört av mediokra artister.

Avundsjuk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Avundsjuk?

Tja, det är klart att man skulle vilja vara miljonär, om det var så du menade?

Jag tyckte mest det var intressant att fundera över hur Ace of Base kunde bli så stora. Dom är ju inte Abba precis.

I nästan alla stora band kan man - oavsett om man gillar det eller ej - identifiera åtminstone en storhet; en bra sångare, en duktigt låtskrivare, en trixig produktion. Rent objektivt tycks Ace of Base sakna allt sånt, och då är det väl ett kul fenomen att spekulera kring?

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte jag heller. Så här i efterhand är det faktiskt mycket svårt att förstå hur dom kunde göra internationell karriär med sina tre hits eller vad det var. Usla låtar, usel produktion framfört av mediokra artister.

Nog måste du hålla med om att de har bra hooks? Själv återkommer jag till dom rätt ofta och beundrar låtskriveriet. Tycker det är rätt kombination av överraskningar och tradition - inte för lamt så att man kan räkna ut resten av låten när man hör en rad, men inte så outfreakat så man tappar allt intresse. Ibland ett annorlunda ackord, ibland en dur/moll-växling som i the sign.. förstår verkligen varför de slog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte jag heller. Så här i efterhand är det faktiskt mycket svårt att förstå hur dom kunde göra internationell karriär med sina tre hits eller vad det var. Usla låtar, usel produktion framfört av mediokra artister.

19 miljoner ex av debutplattan, om jag minns rätt...

Det som gjorde dom speciella, var att dom körade som ABBA.

ABBA sålde bra!

Jag skulle ha velat signa dom, så här i efterhand...

Jag gillar pengar!

/Johan

Redigerat av djbolton
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte jag heller. Så här i efterhand är det faktiskt mycket svårt att förstå hur dom kunde göra internationell karriär med sina tre hits eller vad det var. Usla låtar, usel produktion framfört av mediokra artister.

jag minns när Ace of Base slog igenom, då bodde jag i Peru. Städerskan, som tillhör då "den fattigaste klassen" i en av världens fattigaste länder, sjöng med "All That she wants", på spanskengelska och dansade medan hon städade.

försök att förklara för henne att deras produktion, sångerska och låtar inte är bra, så får vi se vad hon säger. om hon fattar låten, i Lima, Perú, hon som inte äger några skivor eller lyssnar på musik förutom när hon åker buss till jobbet, ja, då kanske, kanske det är en bra låt...

Link to comment
Dela på andra sajter

För låtarna är ruskigt bra, så jag skulle tycka det var kul med ett skivbolagskontrakt - då kan man få höra låtarna med den power de förtjänar! 😄

Hur vet man det? Hur vet du att låtarna är bra? För att du tycker det?

Ärligt, hur vet man det? Hur brukar ni göra? Brukar ni lyssna på era låtar och tänka "ja, det här är bra" eller kollar ni med andra låtskrivare eller med folk... hur gör ni?

Om jag säger så här: de flesta låtar som slår igenom är bra. Men tycker jag sa för att de slår igenom? eller slår de igenom för att de är bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

19 miljoner ex av debutplattan, om jag minns rätt...

Precis!

Därför kan det tyckas vara lite komiskt när vissa måste göra sig lustiga över ett band som med egna medel slog igenom internationellt, till skillnad från artister som i princip "avlas" fram av "artistproduktionsbolagen".

Minst två här inne, skulle man kunna tro i alla fall, tycker att alla de som tillsammans har handlat upp 19 000 000 ex av Ace Of Base:s debutplatta är helt jävla dumma i huvudet, medan de själva (dessa minst två) minsann vet bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minst två här inne, skulle man kunna tro i alla fall, tycker att alla de som tillsammans har handlat upp 19 000 000 ex av Ace Of Base:s debutplatta är helt jävla dumma i huvudet, medan de själva (dessa minst två) minsann vet bättre.

Vad är det för konstigt med det då? Man kan ju ha olika musiksmak. Bara för att 19 miljoner människor tycker att en låt är bra gör inte det låten automatiskt bra i mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Precis!

Därför kan det tyckas vara lite komiskt när vissa måste göra sig lustiga över ett band som med egna medel slog igenom internationellt

Fast nu slog de ju inte igenom bara med egna medel utan med hjälp av Cheiron MEGA och Arista...

Link to comment
Dela på andra sajter

23 milj sålda ex av debutplattan, och en plats i guinnes rekordbok för bäst sålda debutplatta i världen, genom tiderna. Det blir svårslaget. Både ulf och jonas är tallanger, på olika sätt, men, men än dock talanger. För att få ett perspektiv på det hela kan nämnas att lady gagas debut album sålt 10milj hittils. Förlåt att jag spann vidare trots off topic, var tvungen att inflika.

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att 19 miljoner människor tycker att en låt är bra gör inte det låten automatiskt bra i mina öron.

För det första, jag har aldrig påstått att det handlar om 19 miljoner människor.

Annars har du rätt; låten blir inte automatiskt bra i dina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis!

Därför kan det tyckas vara lite komiskt när vissa måste göra sig lustiga över ett band som med egna medel slog igenom internationellt, till skillnad från artister som i princip "avlas" fram av "artistproduktionsbolagen".

Minst två här inne, skulle man kunna tro i alla fall, tycker att alla de som tillsammans har handlat upp 19 000 000 ex av Ace Of Base:s debutplatta är helt jävla dumma i huvudet, medan de själva (dessa minst två) minsann vet bättre.

Vilket barnsligt resonemang. Att flera miljoner tyskar diggade Hitler gör honom knappast till en hyvens kille. Lite på samma sätt är det ju med Ace of Base-Uffe, när jag tänker efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att flera miljoner tyskar diggade Hitler gör honom knappast till en hyvens kille.

Att du i sammanhanget drar paralleller mellan musikaliska förebilder och politiska "förebilder" gör dig knappast till en seriös aktör inom musik- och underhållningsbranschen.

Fast alla kör ju sin grej. Så, kör hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet man det? Hur vet du att låtarna är bra? För att du tycker det?

Ärligt, hur vet man det? Hur brukar ni göra? Brukar ni lyssna på era låtar och tänka "ja, det här är bra" eller kollar ni med andra låtskrivare eller med folk... hur gör ni?

Om jag säger så här: de flesta låtar som slår igenom är bra. Men tycker jag sa för att de slår igenom? eller slår de igenom för att de är bra?

Haha, djupa och berättigade frågor där! 🙂 Känns dock off-topic, vill du har svar i PM?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...