Jump to content
Annons

Demolåt och video med en TR-606 som triggar syntar


Kebunatorn

Recommended Posts

Hej!

Jag kallas för Kebu och kommer från Finland. Jag brukade besöka forumet nu och då tidigare (under användarnamnet Kebu), men jag bytte e-mail och tappade bort lösenordet eventuellt... 🙁 Kul att se att forumet ännu lever! 🙂

Hur som helst, så är jag en syntfreak. Jag testade nyss hur pass bra man kan trigga andra syntar med min Roland TR-606. Konstaterade att det funkade bra och blev så ivrig att jag gjorde en hel låt och en video till:

http://www.youtube.com/watch?v=kCYhreM7kao

Låten är faktiskt inspelad live direkt till en stereokassettbandare! Videon är förståss tagen i flera pass...

Ha ett bra veckoslut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Coolt, just love it. Du kör alltså "auto" arpeggion på Junon där tempot är triggat fr 606:an?

mvh robc

Redigerat av robc
Link to comment
Dela på andra sajter

Awesoooooooome!!!! Det här var ju huuur bra som helst!! Och imponerande att allt är live till kassett, och att man får se framförandet i detalj! Riktigt snygga ljud också! Och en väldans bra låt, med fina melodier - full pott (<-syntskämt) helt enkelt. (Om du är syntnörd kanske du gillar mitt bitpop-band, du kan lyssna på Bandcamp om du vill!)

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehheh, tack för tipsen! 🙂

Är nog själv lite trött på att filma i samma rum hela tiden. Måste försöka hitta på nån intressantare omgivning nästa gång... !

ja, de e inte de lättaste, kolla in på myspace madeinroad79 inga supervideos direkt men allt inspelat mycket billigt :-) Blev lite kul, tycker ja i allafall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Awesoooooooome!!!! Det här var ju huuur bra som helst!! Och imponerande att allt är live till kassett, och att man får se framförandet i detalj! Riktigt snygga ljud också! Och en väldans bra låt, med fina melodier - full pott (<-syntskämt) helt enkelt. (Om du är syntnörd kanske du gillar mitt bitpop-band, du kan lyssna på Bandcamp om du vill!)

Va inne å kolla, hur bra som helst, har själv en 64:a som ja köpte för 150 spänn man ja fattar inte hur ja skall programera den så att den låter bra, har du nåt tips på var ja kan få tag i program? Kasettstationen är nästan ny i kartong....

Link to comment
Dela på andra sajter

Va inne å kolla, hur bra som helst, har själv en 64:a som ja köpte för 150 spänn man ja fattar inte hur ja skall programera den så att den låter bra, har du nåt tips på var ja kan få tag i program? Kasettstationen är nästan ny i kartong....

Tack! Det är vår programmerare Andreas som kodat ett eget program till den, om du har några frågor så kan du ju maila honom på andreas@liquidham.se. Om du inte pallar att programmera själv kanske han kan dela med sig av sitt program! 😉

Angående rumsbakgrund så hade en Bluescreen varit toppen så kan man stå på Hawaii och lira 😉

Väääääärt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Awesoooooooome!!!! Det här var ju huuur bra som helst!! Och imponerande att allt är live till kassett, och att man får se framförandet i detalj! Riktigt snygga ljud också! Och en väldans bra låt, med fina melodier - full pott (<-syntskämt) helt enkelt. (Om du är syntnörd kanske du gillar mitt bitpop-band, du kan lyssna på Bandcamp om du vill!)

Fantastiskt! "Let's Joe" var min favorit! Ni har många låtar med element som får mig direkt att tänka på Emerson Lake and Palmer! Underbart hur de olika syntsoundena funkar superbra ihop. Ni spelar tydligen live? Är ni på kommande till Helsingfors i nåt skede? Säj till i såfall, jag kommer direkt å lyssnar! Thumbs up!!!

Redigerat av Kebunatorn
Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt! "Let's Joe" var min favorit! Ni har många låtar med element som får mig direkt att tänka på Emerson Lake and Palmer! Underbart hur de olika syntsoundena funkar superbra ihop. Ni spelar tydligen live? Är ni på kommande till Helsingfors i nåt skede? Säj till i såfall, jag kommer direkt å lyssnar! Thumbs up!!!

Tack så oerhört mycket!! Fatta vad mycket det betyder när det kommer från någon med så bra koll på komposition och synt-sounds!! 😉 Jo, Let's Joe är en go dänga att börja både skivan och konserterna med!

Japp, vi har spelat live i snart fem år, men bara såhär seriöst i två (innan körde vi tv-spelscovers och var lite plojband). Tyvärr har vi inte så många bokningar just nu, men nästa sommar kommer bli fullspäckad. Och vi kommer gärna till Helsingfors!! Om ni har nåt ställe eller någon klubb där som anordnar konserter kan du ju tipsa om oss (vi är inte så dyra i gage än så länge 😉)! Snart är vår nya hemsida uppe, då kan du läsa mer om vad vi använt för utrustning till skivan samt hur vi löser allt när vi spelar live (enda datorn på scen är ju en Commodore 64 - som vi använder som synt 🙂).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...