Jump to content
Annons

Micka upp super lågfrekvent bas


Stonerbox

Recommended Posts

Håller på att spela in en skiva med stonerrock/doom musik. Skulle vilja höra lite vad folk har för tips på hur man kan micka upp en riktigt låg bas, stämd i c.

Skall köra på ca fyra mickar på två lådor och di box.

Tänkta mickar:

x1 SP B1 (skit mick men tänkte testa)

x1 Golden age r1 MkIII (bandis)

x1 Shure PG56

x1 Shure PG52

+ D.I Box

Några tips på hur man kan fånga hela soundet, vill ha rikligt med botten och runt ljud.

Kommer självklart testa runt själv men kom gärna med erfarenheter och tips.

/Stonerboxen

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
x1 Shure PG56

x1 Shure PG52

Några tips på hur man kan fånga hela soundet, vill ha rikligt med botten och runt ljud.

ehum

jadu

riktig botten får du nog med i line

å om du sen lägger till mickad stärkare med antingen 56:an eller 52:an så tror jag nog det ska räcka

Link to comment
Dela på andra sajter

Basen innehåller mycket energi, så om du skruvar upp stärkaren en bit, så kan det tänkas att du får för stark signal med en kondensatormick om du närmickar - och det är inte säkert att Pad räcker för att dra ner outputen från micken, utan det kan bli för starkt för första steget i preampen så att du får dist där utan att se några indikationer på det (mätare, Pad och Gain ligger nämligen väldigt ofta efter det första steget).

Jag skulle därför, i likhet med DP, också välja någon av de dynamiska mickarna, eftersom de inte ger lika hög output som kondensatormicken - och helst också line för att få med hela registret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Demonproducenten.

Om du kör endast med mic, och ingen line, är risken att den djupa basen blir ojämn. Jag körde utan line förut och fick inte till rock-basen alls! Använde en MD421, som gav precis det sound jag ville ha, men tyckte det vart väldigt ojämnt. Mitt tips är att du blandar in ca 80% line-signal i den uppmickade signalen. Du får då en jämn bassignal att jobba med, samtidigt som du har karaktären i den andra signalen.

Mitt tips:

- Köp en D.I-box

- Micka upp med PG52:an

- Blanda in ca 80% line-signal, där du har den djupa basen

- Blanda in ca 20% mickad bas. Dvs det skitiga ljudet, och den karaktär du vill ha. På denna signal EQ'ar du fram ditt ljud, och lägger low-cut, så den inte krockar med line-signalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Basen innehåller mycket energi, så om du skruvar upp stärkaren en bit, så kan det tänkas att du får för stark signal med en kondensatormick om du närmickar - och det är inte säkert att Pad räcker för att dra ner outputen från micken, utan det kan bli för starkt för första steget i preampen så att du får dist där utan att se några indikationer på det (mätare, Pad och Gain ligger nämligen väldigt ofta efter det första steget).

Jag skulle därför, i likhet med DP, också välja någon av de dynamiska mickarna, eftersom de inte ger lika hög output som kondensatormicken - och helst också line för att få med hela registret.

Mycket sant Claes, dock tänkte jag att man kunde ha R1:an som eventuell rumsmick, då borde det nog inte bli så stora problem. Sedan närmicka med de dynamiska Shure mickarna. Vill försöka ha så mycket som möjligt att leka med till slut mixen och sedan dumpa dom kanaler som inte funkar.

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev i första inlägget att vi ska köra med Di Box.

Det missade jag visst. 😊 Ja men dåså! Då kommer du ha den djupa basen, och inget hindrar dig från att leka med de andra mickarna. 🙂

Jag skulle då sätta PG52:an längre ut på membranet och PG56:an i mitten. Sedan kan du ju leka lite med rumsmickar, kan ju faktiskt bli kanon. Men tror nog att line + 1 eller 2 dynamiska kommer fixa ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tag ett stort högtalarelement och rikta mot baslådan. Koppla in elementet som en mick.... kabooooom! Mycket lågbas... har aldrig testat på bas men på baskagge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...