Jump to content
Annons

Tips på olika kompressorer


harju (oregistrerad)

Recommended Posts

Eftersom du ju är så övertygande säker, och med tanke på att man "inte kommer i närheten med te.x Logics kompressor", så måste ju den hörbara skillnaden vara ganska så stor; så stor att den till och med går att spåra i den färdiga produktionen. Skulle du vilja förklara vad det är för hörbar skillnad i ditt exempel?

Tack på förhand! 🙂

Nu antar du att den hörbara skillnaden måste gå att spåra i en färdig produktion. Uselt argument, då mycket av det som disskuteras på detta forum inte går att spåra i en färdig produktion. Te.x Äkta gibson lespaul vs. kopia. Men jag säger ändå ja, om produktionen är endast en hårt komprimerad acapella:)

Har du testat CLA76? varför tror du folk köper dyra UA 1176or när de kan köpa typ 20 behringerkompressorer för samma pris? alla kompressorer är ju samma sak enligt dig.

Varför köper folk dyra Gibson-gitarrer när de kan köpa billiga kopior från tyskland? gitarr som gitarr eller hur? och kan du höra skillnaden i en färdig produktion?

Samma grej med Ampsim-mjukvaror? är det någon skillnad på guitarrig och Vintage Amp Room? det är väl också samma sak?

Jag håller absolut med om att interfacet spelar roll. Jag spenderar hellre tid framför ett vackert interface än ett tråkigt. Jag skulle te.x inte vilja använda ProTools 7 just p.g.a att det är så fruktansvärt fult.

Samma sak med sin studio. Sitter hellre i en studio med skön belysning, fina tapeter och möbler än något ruckel. Blir säkerligen mer gjort i den fina studion med.

Jag föredrar Abletons kompressor framför mycket just pga interfacet. Men den kan inte låta som CLA76 enligt mig.

Sen vill jag inte ha valet att kunna ställa olika releasevärde-kurvor och annat skit som bara får igång den logiska delen av hjärnan mitt när man försöker vara kreativ..

Tyvärr, jag använder REAPER, så jag kan dessvärre inte uttala mig i detalj om Logics-kompressorns krets-emuleringar. Men en rimlig gissning är att de olika "lägena" ändrar de olika parametrarnas kurvor alternativt tillför vanligt brus.

Såklart är det så. Vi kör på din rimliga gissning. Om du nu bara har testat din gratiskompressor (med samma inställning på allt, eller hur var det?) så är det kanske lite svårt att uttala sig...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Se där, Valle kan spara in flera års arbete åt pluggtillverkarna - bara att leka lite nån timme så är saken biff!

Haha 😆 Very fnny!

Det tog inte mer någon timme, faktiskt... Och jag påstår inte att jag lyckades med en total utsläckning av mina testfiler heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu antar du att den hörbara skillnaden måste gå att spåra i en färdig produktion. Uselt argument...

Jamen, hopsan! Uselt argument? Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Vi skippar "spårbarheten", och så omformulerar jag frågan:

Eftersom du ju är så övertygande säker, och med tanke på att man "inte kommer i närheten med te.x Logics kompressor", så måste ju den hörbara skillnaden vara ganska så stor. Skulle du vilja förklara vad det är för hörbar skillnad i ditt exempel?

M'kay chap? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett exempel: En kompressors egenskaper som jag älskar är LA-2A:s. Jag bad en polare skicka över testfiler (brus) till mig där han hade ställt in sin mjukvaru LA2A (kommer inte ihåg vilken) att arbeta på olika sätt. Jag spenderade visserligen någon timme — men jag hade roligt, jag lovar! — på att A/B-testa fram och tillbaka med ReaComp, justerade parametrarna, tills jag anade ett visst mönster. Därefter sparade jag sonika värdena.

Jag slänger på ReaComp med den inställningen på nästan alla mina spår, och det enda jag i princip ändrar är tröskelvärdet.

Hm, får man be om inställningarna eller är dom "hemliga"?

I.e. "Valles home made LA2A"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett exempel: En kompressors egenskaper som jag älskar är LA-2A:s. Jag bad en polare skicka över testfiler (brus) till mig där han hade ställt in sin mjukvaru LA2A (kommer inte ihåg vilken) att arbeta på olika sätt. Jag spenderade visserligen någon timme — men jag hade roligt, jag lovar! — på att A/B-testa fram och tillbaka med ReaComp, justerade parametrarna, tills jag anade ett visst mönster. Därefter sparade jag sonika värdena.

med risk för att kana in på ett sidospår nu - men tycker du brus var bra att utgå från för kompressorinställningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen, hopsan! Uselt argument? Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Vi skippar "spårbarheten", och så omformulerar jag frågan:

Eftersom du ju är så övertygande säker, och med tanke på att man "inte kommer i närheten med te.x Logics kompressor", så måste ju den hörbara skillnaden vara ganska så stor. Skulle du vilja förklara vad det är för hörbar skillnad i ditt exempel?

M'kay chap? 🙂

Som vanligt i forumvärlden svarar man bara på en av typ 10 ställda frågor... aja.

Det viktigaste för mig är attack-värdet. Det som CLA76 gör med transienter har jag aldrig lyckats återskapa med någon annan kompressor. Det hörs riktigt tydligt på sång, speciellt med s-ljud. Sen låter det som kompressorn adderar distortion a.k.a "värme","närvaro" eller vad du nu kallar det. Och vad "all buttons in"-gör rent tekniskt, har jag ingen aning om men det låter sjukt bra på sång (nu tänker jag pop/rock-musik) och jag har inte lyckats komma i närheten med någon annan kompressor.

Jag är inte rädd för att ha fel heller, du kanske har helt rätt, men utifrån min erfarenhet med kompressorer så tror jag inte det.

Det är ju en aning svårt att förklara med ord, så varför gör vi inte lite riktiga test? Detta kanske redan har gjorts på forumet? Jag kan ordna lite ljudfiler vi kan laborera med..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har inte lyckats komma i närheten med någon annan kompressor.

och det är väl precis det som är värt att betala för - att (enkelt) kunna nå fram till det man önskar

jag har inte heller vare sig tid eller ork att sitta med brusfiler för att emulera vad en annan plugg gör med en enkel parameterförändring

(sen tycker ju jag att naturtrogna emuleringar av gränssnittet från gamla analogburkar är förbannat löjligt å onödigt 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

nej det sa han väl inte?

han pratar väl om pluggar

Jag undrar om hans åsikt att "alla kompressorer är egentligen samma sak", även gäller med hårdvara?

om inte:

om det är skillnad på olika hårdvaru-kompressorer, varför kan det inte vara skillnad på mjukvaru-kompressorer?

Om ett företag emulerar en behringer-hårdvaru-kompressor i detalj och sedan samma företag emulerar en UA-hårdvaru-kompressor i detalj, kommer kompressorerna vara exakt samma? fungera lika dant? reagera lika dant på samma material? kunna fasa ut varandra i ett test?

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

om det är skillnad på olika hårdvaru-kompressorer, varför kan det inte vara skillnad på mjukvaru-kompressorer?

en analogburk kan ju bestå av en mängd olika komponenetr å kopplingar med olika fysikaliska förutsättningar

en digitalplugg (under det grafiska gränssnittet) är ettor å nollor - om än programmerade på olika sätt

rent digitalt borde du kunna nå samma resultat bara du kommer åt samma parametrar - analogt är inte lika exakt

Link to comment
Dela på andra sajter

en analogburk kan ju bestå av en mängd olika komponenetr å kopplingar med olika fysikaliska förutsättningar

en digitalplugg (under det grafiska gränssnittet) är ettor å nollor - om än programmerade på olika sätt

rent digitalt borde du kunna nå samma resultat bara du kommer åt samma parametrar - analogt är inte lika exakt

Du kan gärna svara på mina andra frågor i samma inlägg..

säg att hårdvarukompressor 1 låter helt annorlunda än hårdvarukompressor 2.

säg att två plugg emuleringar görs av ett bra företag av komp 1 och 2. Är det då helt omöjligt att de låter olika???????

eller är det bara "ettor och nollor" så det måste ju vara samma sak?

Link to comment
Dela på andra sajter

eller är det bara "ettor och nollor" så det måste ju vara samma sak?

Även CD-skivor är ju bara "ettor och nollor", kanske därför all musik låter så lika ... 😊 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, får man be om inställningarna eller är dom "hemliga"?

I.e. "Valles home made LA2A"

Jag vet inte om du tramsade dig eller inte — men här har du ett av resultaten som jag använde vid mina tester (det är något år sedan). Tänk nu på att den avser en särskild inställning på den "riktiga" LA2A:an, och jag kommer tyvärr inte ihåg vilken. (Jag upptäckte dessutom att de värdena som jag nämnde ovan, som jag påstod att jag själv alltid använder, inte riktigt stämmer överens med bilden. Jag har något mindre release- och knee-värden och större HP-värde.) Gör vad du vill med det.

la2a.jpg

med risk för att kana in på ett sidospår nu - men tycker du brus var bra att utgå från för kompressorinställningar?

Jag tror det var så att jag lät en sekvens vitt brus — -6dB @ 250ms, 500ms respektive 1000ms (med 1 sekunds tyst mellanrum) — gå igenom kompressorn ett antal gånger med olika inställningar. Resultatet använde jag sedan för sedvanlig "utsläckning". Hade det varit du hade du gjort annorlunda, eller hur?

Jag undrar om hans åsikt att "alla kompressorer är egentligen samma sak", även gäller med hårdvara?

Jag har alltid hävdat att Mjukvara A = Mjukvara B, men aldrig att Hårdvara A = Hårdvara B. Hårdvara reagerar olika på komponenter, omgivning och klimat.

Edit: Hårdvara, inte hårvara.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid hävdat att Mjukvara A = Mjukvara B, men aldrig att Hårdvara A = Hårdvara B. Hårdvara reagerar olika på komponenter, omgivning och klimat.

säg att hårdvarukompressor 1 låter helt annorlunda än hårdvarukompressor 2.

säg att två plugg emuleringar görs av ett bra företag av komp 1 och 2. Är det då helt omöjligt att de låter olika???????

eller är det bara "ettor och nollor" så det måste ju vara samma sak?

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte mer om du ville svara på frågan?? (som jag ställt ett par gånger redan)

Jag vet inte riktigt vad det är du vill, så jag får väl gissa.

Vad jag menar att

1. En mjukvarukompressor t.ex. ReaComp kan låta likadant som en annan mjukvarukompressor med rimligen samma komponenter/parametrar. Det är en kod som exekveras likadant varje gång (såvida koden inte innehåller slumvärden).

2. Två stycken 1176:or från samma tillverkare behöver däremot inte nödvändigtvis låta exakt samma även om deras inställda parametervärden är desamma. Hårdvaror är visserligen uppbyggda enligt samma schema men de enskilda komponenterna i respektive hårdvara kan ju ha vissa avvikelser från varandra. Dessutom reagerar hårdvara på t.ex. värme och fukt.

Äh, vad fan. Fattar du, så fattar du.

Link to comment
Dela på andra sajter

säg att två plugg emuleringar görs av ett bra företag av komp 1 och 2. Är det då helt omöjligt att de låter olika???????

nej

sa jag det?

jag tyckte jag sa att om man har möjlighet till samma parametrar så skulle man kunna få fram samma resultat

vilket är ganska självklart

om en plugg bara har ratio å threshold å en annan också kan ställa attack å release så blir det ju lite svårare

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det var så att jag lät en sekvens vitt brus — -6dB @ 250ms, 500ms respektive 1000ms (med 1 sekunds tyst mellanrum) — gå igenom kompressorn ett antal gånger med olika inställningar. Resultatet använde jag sedan för sedvanlig "utsläckning". Hade det varit du hade du gjort annorlunda, eller hur?

det hade jag säkert

men det klarnade till det bättre iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok vi säger så här.

Waves har en 1176-klon som heter CLA67

Softube har en 1176-klon som heter FET Compressor

Digidesign har en 1176-klon som heter Bomb Factory BF76

UAD har en 1176-klon som heter 1176LN

Antress har en 1176-klon som heter Sevent Sign

Låter alla dessa exakt lika vid samma värden?

(och börja inte med allt BS om UAD inte är digital kod osv...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter alla dessa exakt lika?

har vi inte redan svarat på detta?

eller tänkte du under några andra förutsättningar än:

1) exakt samma värden

2) inställningar som ger exakt samma effekt

3) möjligheten eller inte att komma åt samma parametrar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt vad det är du vill, så jag får väl gissa.

Vad jag menar att

1. En mjukvarukompressor t.ex. ReaComp kan låta likadant som en annan mjukvarukompressor med rimligen samma komponenter/parametrar. Det är en kod som exekveras likadant varje gång (såvida koden inte innehåller slumvärden).

2. Två stycken 1176:or från samma tillverkare behöver däremot inte nödvändigtvis låta exakt samma även om deras inställda parametervärden är desamma. Hårdvaror är visserligen uppbyggda enligt samma schema men de enskilda komponenterna i respektive hårdvara kan ju ha vissa avvikelser från varandra. Dessutom reagerar hårdvara på t.ex. värme och fukt.

Äh, vad fan. Fattar du, så fattar du.

hmm en liten fundering bara..

2:an e ju ganska självklar att det handlar om passiva komponenter och att det är olika toleranser på dessa är ju självklart men det brukar även ha att göra med prisbilden, ju bättre komponenter, dyrare, mindre avvikelse. Men det är klar att de skiljer lite, men är det hörbart?

Men 1:an Tänk om de olika tillverkarna "lägger till" olika delar i sin kod för att ändra ljudbilden men att via interfacet ser det "lika ut". Är även alla algoritmer lika i alla pluggar? Mjukvarukomprossorn skall väl likna en hårdvarukompressor men frågan är vilken liknar den? dvs mjukvara 1 skiljer från mjukvara 2 eller?

bara en fundering?

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm en liten fundering bara..

2:an e ju ganska självklar att det handlar om passiva komponenter och att det är olika toleranser på dessa är ju självklart men det brukar även ha att göra med prisbilden, ju bättre komponenter, dyrare, mindre avvikelse. Men det är klar att de skiljer lite, men är det hörbart?

På den "gamla goda" tiden så hade nog de bästa resistorerna en tolerans på 5% (idag använder man resistorer med 1% tolerans). Kondensatorer har alltid haft en tolerans på typ +20 -40% eller något sådant groteskt, så jag skulle tro att enskilda individer av samma hårdvara kan ha ganska uppenbar skillnad om man inte ser till att sålla bland komponenterna och bara välja de som ligger närmast korrekt värde. När det gäller de gamla dyrgriparna, så tror jag att man valde ut komponenter. Det fanns ju tid till det eftersom prylarna tilläts kosta. Dagens prylar är det kanske värre med - framför allt när det gäller billiga modeller.

Sedan har man problemet med att kondensatorer torkar när de blir gamla - och då kommer gamlingarna att få en rejäl förändring i ljudet om man inte byter ut de gamla kondensatorerna...

Men 1:an Tänk om de olika tillverkarna "lägger till" olika delar i sin kod för att ändra ljudbilden men att via interfacet ser det "lika ut".

Det är därför det är så viktigt att använda öronen istället för att leta efter vilken plugg som har det mest vintage-stylade interfacet... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...